Moderator: Redaktörer
Baffel skrev:Hur är det , konkret, med jordning och kablar tex. När kan kablar fungera som antenner? Vad händer då? Hur motverkar man det? Osv....Obs alla typer av kablar som används inom Hifi. Vad ska man tänka på?
Baffel skrev:Hmmm , vad menar du med lagom långa? Att kontakterna ska sitta i det förstår till och med jag.
RogerGustavsson skrev:Baffel skrev:Hur är det , konkret, med jordning och kablar tex. När kan kablar fungera som antenner? Vad händer då? Hur motverkar man det? Osv....Obs alla typer av kablar som används inom Hifi. Vad ska man tänka på?
Nu är det ju nätverkskabel du talar om, inte audiokabel. Långt ifrån alla nätverksgrunkor använder skärmning.
viewtopic.php?p=1499142#p1499142
hifikg skrev:Baffel skrev:Hmmm , vad menar du med lagom långa? Att kontakterna ska sitta i det förstår till och med jag.
Har du försökt ansluta ett par apparater som står 90 cm ifrån varandra med en 50 cm lång kabel så förstår du
Hellre för lång än för kort, som flickan sa.
Baffel skrev:RogerGustavsson skrev:Baffel skrev:Hur är det , konkret, med jordning och kablar tex. När kan kablar fungera som antenner? Vad händer då? Hur motverkar man det? Osv....Obs alla typer av kablar som används inom Hifi. Vad ska man tänka på?
Nu är det ju nätverkskabel du talar om, inte audiokabel. Långt ifrån alla nätverksgrunkor använder skärmning.
viewtopic.php?p=1499142#p1499142
Jag avser alla typer av kablar . Kan formulera det så här , vad gäller min frågeställning för:
1. Nätverkskabel
2. Audiokabel :
2.1 RCA
2.2 Högtalarkabel
2.3 Övrig kabel som används inom hifi
P.s såg nu att du länkade , tack för den Roger.
Baffel skrev:hifikg skrev:Baffel skrev:Hmmm , vad menar du med lagom långa? Att kontakterna ska sitta i det förstår till och med jag.
Har du försökt ansluta ett par apparater som står 90 cm ifrån varandra med en 50 cm lång kabel så förstår du
Hellre för lång än för kort, som flickan sa.
Alltså de flickor jag, sen hur grov.......ähä jag ska inte gå i din fälla KG.
Baffel skrev:Jag ska , som sagt, inte .......vilket jag gör nu, skit .
Allvar nu KG , inte vad brudar gillar eller inte . Om de inte gillar kablar inom Hifi.
Baffel skrev:Ofattbart, 14 inlägg och mest sexinsinuerande pladder .Undantaget du RogerGustavsson!
Skärpning KG!
Baffel skrev:Men ekorrar, möss, råttor och bös , jovisst möjligheten finns ju men sannolikheten är ju inte så stor. Dessutom har jag råttor som knaprar på mina kablar har jag andra bekymmer än hur det låter i hifianläggningen.
hifikg skrev:Baffel skrev:Men ekorrar, möss, råttor och bös , jovisst möjligheten finns ju men sannolikheten är ju inte så stor. Dessutom har jag råttor som knaprar på mina kablar har jag andra bekymmer än hur det låter i hifianläggningen.
Du ville ju diskutera yttre påverkan. Kanske kan bristen på dragavlastare (sex??) orsaka onödigt slitage. Slitna kablar, eller oftare slitna kontakter, kan absolut ställa till det. Skruvkontakter kan gänga upp sig, för små bananer kan glappa i stora hål (sex??) o då kan det bli dålig kontakt och kanske missljud. Yttre påverkan är en realitet. Det finns några trådar om kontakter som är intressanta, vilken är den ultimata banankontakten? Hur ska en RC-hylsa se ut? Mina löjligt dyra vdH RCA-kablar har en skruvanslutning som gör att ALLT i rummet ramlar ner och går sönder innan de börjar glappa. Ibland är det lögn att få loss dem överhuvudtaget. Inte undra på att jag haft dem i 40 år snart. Kablar som ramlar ur vid städning eller små förflyttningar av apparatur är bannlysta. MEN så länge de är hela och sitter där de ska låter de lika bra, allihop.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster