Välja kabel , yttre påverkan på kablar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2271
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Välja kabel , yttre påverkan på kablar

Inläggav VintageHiFi » 2021-03-14 13:35

rqu skrev:Där har du faktiskt en grej som kan störa rejält. Kabel-tv, den kan behöva en galvanisk avskiljare för att bli av med brum till resten av anläggningen. Det är ofta helt annan jordpotential där.

Typ en sån här.

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... ter-p69783

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Välja kabel , yttre påverkan på kablar

Inläggav Baffel » 2021-03-14 13:50

Kanon rqu och VintageHIFI. Bra gips. Det hade jag inte tänkt på. :)

Morsan behöver inte ha receivern vid sängen . Om det går att lösa med en fjärr med förvalsknappar för radio så går det också bra. Obs inget internet med i denna lösning och morsan ska kunna byta mellan högtalare och lurar när hon ligger i sängen .
Kan även fixa en receiver /förstärkare med pre out ifall det skulle behövas för att få ihop en smidig lösning.

Plus att bunta ihop alla tåtar och klä in dem /gömma dem. Har lite luringar på gång kring det . 8)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26592
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Välja kabel , yttre påverkan på kablar

Inläggav hifikg » 2021-03-14 15:01

VintageHiFi skrev:
rqu skrev:Där har du faktiskt en grej som kan störa rejält. Kabel-tv, den kan behöva en galvanisk avskiljare för att bli av med brum till resten av anläggningen. Det är ofta helt annan jordpotential där.

Typ en sån här.

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... ter-p69783


Åh f-n, kan den funka, den är inte ens dyr! Kanske kommer behöva en sån om jag någonsin lyckas lyfta på bakdelen och plånboken och skaffa mig en ljudlimpa till TV´n. Vi har kabel-TV än så länge.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2271
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Välja kabel , yttre påverkan på kablar

Inläggav VintageHiFi » 2021-03-14 15:03

hifikg skrev:
VintageHiFi skrev:
rqu skrev:Där har du faktiskt en grej som kan störa rejält. Kabel-tv, den kan behöva en galvanisk avskiljare för att bli av med brum till resten av anläggningen. Det är ofta helt annan jordpotential där.

Typ en sån här.

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... ter-p69783


Åh f-n, kan den funka, den är inte ens dyr! Kanske kommer behöva en sån om jag någonsin lyckas lyfta på bakdelen och plånboken och skaffa mig en ljudlimpa till TV´n. Vi har kabel-TV än så länge.

Ska se om jag kan hitta en riktigt dyr audiofil variant år dej :mrgreen:

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Välja kabel , yttre påverkan på kablar

Inläggav jansch » 2021-03-14 16:28

Som Roger Gustavsson skriver - obalanserade Analoga kablar/apparater är i normalfall fullt tillräckligt.

Å andra sidan är balansering med hjälp av differentialsteg (typ OPamps) ganska billig teknik. Själva XLR chassikontakten ä nog det dyraste i produktionsledet, sådär från10 kronor och uppåt. Fördelen är ju också att det är en "proffskontakt" och att man då får bra pris/prestanda om man inte köper från en "audiofiltillverkare".
Av det skälet kan åtminstone jag tycka - varför inte. Lösningen ger stor säkerhet till inga pengar!

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster