Välja kabel , yttre påverkan på kablar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Välja kabel , yttre påverkan på kablar

Inläggav Baffel » 2021-03-13 08:25

Vore tacksam om detta med kablar och ljud reds ut.

När ska man välja en skärmad nätverkskabel och varför?

När kan yttre påverkan på kablar, generellt alla typer , ske ? Varför uppkommer det och hur gör man för att att förhindra det ?

Obs detta är alltså INGEN tråd om man kan höra skillnad mellan olika kablar pga av kabeln i sig utan jag undrar över YTTRE påverkan på kablar.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Välja kabel , yttre påverkan på kablar

Inläggav hifikg » 2021-03-13 09:11

Beware för ekorrar!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Välja kabel , yttre påverkan på kablar

Inläggav Baffel » 2021-03-13 09:22

Nej KG, ingen flamstråd. Mina frågor är seriöst menade. Ordning i klassen. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22691
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Välja kabel , yttre påverkan på kablar

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-13 09:42

Tror detta redan har avhandlats på forumet under "Allmän media och mediateknik". Om jag inte minns helt fel var väl rådet att köra utan skärmning?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Välja kabel , yttre påverkan på kablar

Inläggav Baffel » 2021-03-13 09:53

Kanske, men jag är intresserad när, och om, kablar verkligen påverkar ljudet . Alltså tvärt emot det som tas upp i denna tråd angående tosserier:
viewtopic.php?f=10&t=71041

Hur är det , konkret, med jordning och kablar tex. När kan kablar fungera som antenner? Vad händer då? Hur motverkar man det? Osv....Obs alla typer av kablar som används inom Hifi. Vad ska man tänka på?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Välja kabel , yttre påverkan på kablar

Inläggav hifikg » 2021-03-13 09:58

Hela o rena o lagom långa. Kontakterna ska sitta ordentligt, de är nog mer ”problematiska” än sladden.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Välja kabel , yttre påverkan på kablar

Inläggav Baffel » 2021-03-13 10:04

Hmmm , vad menar du med lagom långa? Att kontakterna ska sitta i det förstår till och med jag. :mrgreen:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22691
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Välja kabel , yttre påverkan på kablar

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-13 10:06

Baffel skrev:Hur är det , konkret, med jordning och kablar tex. När kan kablar fungera som antenner? Vad händer då? Hur motverkar man det? Osv....Obs alla typer av kablar som används inom Hifi. Vad ska man tänka på?


Nu är det ju nätverkskabel du talar om, inte audiokabel. Långt ifrån alla nätverksgrunkor använder skärmning.

viewtopic.php?p=1499142#p1499142

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Välja kabel , yttre påverkan på kablar

Inläggav hifikg » 2021-03-13 10:09

Baffel skrev:Hmmm , vad menar du med lagom långa? Att kontakterna ska sitta i det förstår till och med jag. :mrgreen:


Har du försökt ansluta ett par apparater som står 90 cm ifrån varandra med en 50 cm lång kabel så förstår du :)
Hellre för lång än för kort, som flickan sa.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Välja kabel , yttre påverkan på kablar

Inläggav Baffel » 2021-03-13 10:12

RogerGustavsson skrev:
Baffel skrev:Hur är det , konkret, med jordning och kablar tex. När kan kablar fungera som antenner? Vad händer då? Hur motverkar man det? Osv....Obs alla typer av kablar som används inom Hifi. Vad ska man tänka på?


Nu är det ju nätverkskabel du talar om, inte audiokabel. Långt ifrån alla nätverksgrunkor använder skärmning.

viewtopic.php?p=1499142#p1499142



Jag avser alla typer av kablar . Kan formulera det så här , vad gäller min frågeställning för:

1. Nätverkskabel
2. Audiokabel :
2.1 RCA
2.2 Högtalarkabel
2.3 Övrig kabel som används inom hifi

P.s såg nu att du länkade , tack för den Roger. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Välja kabel , yttre påverkan på kablar

Inläggav Baffel » 2021-03-13 10:13

hifikg skrev:
Baffel skrev:Hmmm , vad menar du med lagom långa? Att kontakterna ska sitta i det förstår till och med jag. :mrgreen:


Har du försökt ansluta ett par apparater som står 90 cm ifrån varandra med en 50 cm lång kabel så förstår du :)
Hellre för lång än för kort, som flickan sa.


Alltså de flickor jag, sen hur grov.......ähä jag ska inte gå i din fälla KG. :twisted:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22691
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Välja kabel , yttre påverkan på kablar

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-13 10:27

Baffel skrev:
RogerGustavsson skrev:
Baffel skrev:Hur är det , konkret, med jordning och kablar tex. När kan kablar fungera som antenner? Vad händer då? Hur motverkar man det? Osv....Obs alla typer av kablar som används inom Hifi. Vad ska man tänka på?


Nu är det ju nätverkskabel du talar om, inte audiokabel. Långt ifrån alla nätverksgrunkor använder skärmning.

viewtopic.php?p=1499142#p1499142



Jag avser alla typer av kablar . Kan formulera det så här , vad gäller min frågeställning för:

1. Nätverkskabel
2. Audiokabel :
2.1 RCA
2.2 Högtalarkabel
2.3 Övrig kabel som används inom hifi

P.s såg nu att du länkade , tack för den Roger. :)


Det där nog har avhandlats till leda...

1. Vanlig Cat5e eller högre.
2.1 Vanlig koaxial, gärna med entrådig innerledare och dubbelskärm (folie+flätad), låg kapacitans. Impedans 75 Ohm kan användas analogt eller digitalt.
2.2 EKUA eller SKX lampsladd vid korta avstånd. Stelt grundtips, EKK/EQQ 2- eller 4-ledare.
2.3 För balanserad (differentiell) överföring, 2-ledare med skärm. För mikrofon inte alltför stel.
Senast redigerad av RogerGustavsson 2021-03-13 10:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Välja kabel , yttre påverkan på kablar

Inläggav hifikg » 2021-03-13 10:27

Baffel skrev:
hifikg skrev:
Baffel skrev:Hmmm , vad menar du med lagom långa? Att kontakterna ska sitta i det förstår till och med jag. :mrgreen:


Har du försökt ansluta ett par apparater som står 90 cm ifrån varandra med en 50 cm lång kabel så förstår du :)
Hellre för lång än för kort, som flickan sa.


Alltså de flickor jag, sen hur grov.......ähä jag ska inte gå i din fälla KG. :twisted:


Nä, då visar jag bara min...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Välja kabel , yttre påverkan på kablar

Inläggav Baffel » 2021-03-13 10:30

Jag ska , som sagt, inte .......vilket jag gör nu, skit . 8O

Allvar nu KG , inte vad brudar gillar eller inte . Om de inte gillar kablar inom Hifi.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Välja kabel , yttre påverkan på kablar

Inläggav hifikg » 2021-03-13 10:35

Baffel skrev:Jag ska , som sagt, inte .......vilket jag gör nu, skit . 8O

Allvar nu KG , inte vad brudar gillar eller inte . Om de inte gillar kablar inom Hifi.


Bild

Hat off!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Välja kabel , yttre påverkan på kablar

Inläggav Baffel » 2021-03-13 10:41

Ofattbart, 14 inlägg och mest sexinsinuerande pladder . 8O Undantaget du RogerGustavsson!

Skärpning KG! jäkligt sexig tjej

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Välja kabel , yttre påverkan på kablar

Inläggav hifikg » 2021-03-13 10:45

Baffel skrev:Ofattbart, 14 inlägg och mest sexinsinuerande pladder . 8O Undantaget du RogerGustavsson!

Skärpning KG!


Vaddå sex?? Är du frisk pôjk? Jag började med att varna för ekorrar (kan vara råttor o möss också) som kan utsätta kablar för yttre påverkan. Min egen RJ45 ligger bl a under en matta o utsätts för slitage av klivande fossingar mest hela tiden. Sedan rekommenderar jag hellre för lång än för kort kabel, ytterst seriöst. Och eftersom töser oftast är mycket smartare än killar så underströk jag det med att det är vad flickorna säger. Alltså rätt. Och ser du något sexigt hos Lotta så... ja det kan jag förstå, även om jag tagit sexigare bilder på henne...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Välja kabel , yttre påverkan på kablar

Inläggav Baffel » 2021-03-13 10:48

Men ekorrar, möss, råttor och bös , jovisst möjligheten finns ju men sannolikheten är ju inte så stor. Dessutom har jag råttor som knaprar på mina kablar har jag andra bekymmer än hur det låter i hifianläggningen.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Välja kabel , yttre påverkan på kablar

Inläggav hifikg » 2021-03-13 10:58

Baffel skrev:Men ekorrar, möss, råttor och bös , jovisst möjligheten finns ju men sannolikheten är ju inte så stor. Dessutom har jag råttor som knaprar på mina kablar har jag andra bekymmer än hur det låter i hifianläggningen.


Du ville ju diskutera yttre påverkan. Kanske kan bristen på dragavlastare (sex??) orsaka onödigt slitage. Slitna kablar, eller oftare slitna kontakter, kan absolut ställa till det. Skruvkontakter kan gänga upp sig, för små bananer kan glappa i stora hål (sex??) o då kan det bli dålig kontakt och kanske missljud. Yttre påverkan är en realitet. Det finns några trådar om kontakter som är intressanta, vilken är den ultimata banankontakten? Hur ska en RC-hylsa se ut? Mina löjligt dyra vdH RCA-kablar har en skruvanslutning som gör att ALLT i rummet ramlar ner och går sönder innan de börjar glappa. Ibland är det lögn att få loss dem överhuvudtaget. Inte undra på att jag haft dem i 40 år snart. Kablar som ramlar ur vid städning eller små förflyttningar av apparatur är bannlysta. MEN så länge de är hela och sitter där de ska låter de lika bra, allihop.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Välja kabel , yttre påverkan på kablar

Inläggav Baffel » 2021-03-13 11:03

Hmm, du har rätt . Tex bananer , hålet kan ju vara för stort så hanen som ska in är för liten, inte klämmer åt ordentligt. Nu är vi rätt på banan i funderingarna. . Tål att tänka på. Jo, det har jag allt märkt. Köpte banankontakter som verkade bra men var av urusel kvalité , de gick sönder.

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2293
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Välja kabel , yttre påverkan på kablar

Inläggav VintageHiFi » 2021-03-13 12:23

Kan hålla med om att kontakterna oftast är större problem är kablarna. Då syftar jag inte på
kontakterna i kablarna i första hand utan de många gånger klena kontakter som sitter i apparaterna.
Monterar man kablar med lite stabilare kontakter kan man ibland få med sig en del av apparatkontakten
när enheterna ska kopplas isär.

När det gäller elkablar till apparater känner jag inte att kvalitet är största problemet utan bristen
på att få rätt längd så man slipper ett totalt kabelkaos bakom alla apparater. Gillar därav inte fast
kablage i apparaterna utan med apparatkontakt så det blir enklare att anpassa kablaget till rätt längd.

Detta angående längden stämmer ju bra in även på allt annat kablage så det är det viktigaste för min del.

Tillverkat en del egen kabel både koax med rejäla låsbara RCA kontakter samt lite mindre RCA kontakter
tillverkad av mikrofonkabel. Varianten med mikrofonkabel blev klart bäst då den är mjuk & smidig samt att
man minskar risken att förstöra kontakterna i apparaterna.

Har även köpt en del beg "kvalitetskablar" där magin gått ur så ägaren känner sig nödgad att investera
i nya kablar med färsk magi. :mrgreen:

Mellan enheter fördrar jag XLR kontakter & balanserad anslutning där det går mycket stabilare kontakter.

Riktig tråkiga kontakter är dom optiska som sitter dåligt & lätt trillar ur. Köper man kablar av " bättre" kvalité
är dom oftast lite grövre & otympligare vilket gör att dom ibland sitter ännu sämre.

Högtalarkablar brukar jag köra lita av varje. Har dock kört mycket Supra 2.5 då jag kunde köpa via jobbet
för ca 30 år sen. Så kablarna är gamla & idag utan "magin" men funkar bra ändå.

När jag kör aktiva system brukar tillverka en kabel med alla kablarna till dom olika registren så dom gå i en
gemensam kabelfläta.

När det gäller högtalarkontakter så har jag börjat använda mer & mer XLR & Speakon för att slippa alla lösa
kopparkablar som spretar åt alla håll.

På gamla apparater har jag ibland bytt ut både RCA kontakter, högtalarkontakter samt elkabel i samband med att man
gjort en liten renovering där jag bytt ut gamla kondensatorer, lampor samt avoxiderat omkopplare & potentiometrar
blir ju riktigt trevliga att använda efter lite omvårdnad samt att man slipper problemet med att endast 0,75mm2 högtalarkablar
går att ansluta samt att chassi RCA kontakter som lossar.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35496
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Välja kabel , yttre påverkan på kablar

Inläggav paa » 2021-03-13 12:32

En signalkabel ska ha en bra och tät skärm.
En högtalarkabel behöver ingen skärm.
En nätkabel behöver heller ingen skärm, men bör gärna hållas någon dm från signalkablarna.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Välja kabel , yttre påverkan på kablar

Inläggav RJohan » 2021-03-13 12:55

hifikg skrev:
Baffel skrev:Men ekorrar, möss, råttor och bös , jovisst möjligheten finns ju men sannolikheten är ju inte så stor. Dessutom har jag råttor som knaprar på mina kablar har jag andra bekymmer än hur det låter i hifianläggningen.


Du ville ju diskutera yttre påverkan. Kanske kan bristen på dragavlastare (sex??) orsaka onödigt slitage. Slitna kablar, eller oftare slitna kontakter, kan absolut ställa till det. Skruvkontakter kan gänga upp sig, för små bananer kan glappa i stora hål (sex??) o då kan det bli dålig kontakt och kanske missljud. Yttre påverkan är en realitet. Det finns några trådar om kontakter som är intressanta, vilken är den ultimata banankontakten? Hur ska en RC-hylsa se ut? Mina löjligt dyra vdH RCA-kablar har en skruvanslutning som gör att ALLT i rummet ramlar ner och går sönder innan de börjar glappa. Ibland är det lögn att få loss dem överhuvudtaget. Inte undra på att jag haft dem i 40 år snart. Kablar som ramlar ur vid städning eller små förflyttningar av apparatur är bannlysta. MEN så länge de är hela och sitter där de ska låter de lika bra, allihop.


Jo. I min gröna ungdom spenderade jag mycket tid med kompisars olika band, rep såväl som koncerter. En d****a massa krångel med glappande sladdar och kontakter, lödkolven var nog det instrument som verkade användas mest.

Inte lika vanligt i hemma-HiFi, men nog så retfullt när det händer. XLR och RCA är nog minst krångliga, mini-tele värst.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Välja kabel , yttre påverkan på kablar

Inläggav Baffel » 2021-03-13 16:34

Intressanta och konkret med handfasta tips och råd. Kanon ! :)

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Välja kabel , yttre påverkan på kablar

Inläggav jansch » 2021-03-14 00:19

Baffel, När det gäller kablar för signalöverföring skiljer man på olika överföringstekniker och inte användningsområdet.
D v s kraven på frekvens, störkänslighet, överförd effekt, robusthet, mm styr i första hand vilken teknik som används.

Balanserad överföring
I en balanserad överföring har man en +signalledare och en -signalledare, alltså 2 identiska nyttosignaler men fasvända (180grader). Ingen jordledning behövs egentligen i kabeln. I teorin, d v s om avståndet mellan de båda kablarna är oändligt litet och belastningsimpendansen för kablarna är identiska kommer en yttre störning att släckas ut helt. Enkel matematik: t.ex +1000volt - 1000volt = 0volt.
För att uppfylla teoretiska kraven i praktiken tvinnar man kablarna och i de anslutna apparaterna finns en transformator alterntivt ett differentialsteg, exempelvis en operationsförstärkare med dess + och - ingång.
En kabel kan alltså inte skapa en balanserad överföring utan det krävs också balanserade in/utgångar.

Nätverkskablar/överföringar och USBkablar/överföringar är balanserade och tål därmed extremt stora störsignaler. Dessutom impedansen relativt låg vilket ytterligare hjälper till.
Att därutöver skärma av kabelparet med "jordstrumpa" kan vara på gott och ont. Det gäller att hålla tungan i rätt mun så att inte skyddet försämras.
Då digital överföring ställer mycket låga krav på t.ex frekvensgång och samtidigt som överföringsfrekvensen är hög är det väldigt billigt att i interfaceändrarna ( i apparaterna) ha transformatorer. Man får ju då också en galvaniskt skild överföring.

Även t.ex mikrofoner, främst i proffssamman, har balanserad överföring då långa kablar i tuff miljö kan vara en utmaning.
Noterbart är dock är att Bruel&Kjaers analogt anslutna mätmikrofoner arbetar med obalanserad teknik med kabellängder på upp till 100meter och en dynamik på över 140dB.

Obalanserad överföring
Vid obalanserad överföring är signalledaren oskyddad mot störningar då signalledningen har högre impedans mot jord/omgivningen än vad signaljorden har (dålig förklaring!)
Man skyddar då signalledningen genom att omsluta signalledningen med jordledningen ("jordstrumpa")
Viktigt! detta behöver endast göras om impedansen är relativt hög samtidigt som signalspänningen är låg.

En högtalaranslutning behöver sällan skärmas då impedansen är låg och signalspänningen är hög.
Noterbart! Belastningsimpedansen på en högtalarkabel för yttre störningar är inte 4 eller 8 ohm utan styrs av slutstegets dämpfaktor, alltså utgångsimpedansen som snarare ligger i 100mohms området (halvledarförstärkare).

Det finns fler varianter men timmen är sen....

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Välja kabel , yttre påverkan på kablar

Inläggav Baffel » 2021-03-14 10:38

Aha, intressant Jansch! När inom hemmahifi ska man då använda balanserad respektive icke balanserad övverföring? Finns det någon tumregel? Utgå ifrån en vanlig anläggning, placerad i ett standard vardags/ lyssningsrum. Inga konstiga högtalare, standard och tja tex en subwoofer eller två . Ett standardsystem / lösning dvs. Kabeldragning till högtalare , typ vad ska jag dra till med.... max tre meter till högtalare.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22691
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Välja kabel , yttre påverkan på kablar

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-14 10:55

Det går säkert bra med RCA-kablage inte minst med tanke på att hemmaprylar sällan har balanserade in-/utgångar. I många fall är det en förlängning av signalvägen när man blandar in balansering. För att utnyttja balanseringens fördel mot störningar krävs differentiella ingångar. Jag har 4 meter RCA-"lakrits" mellan försteg och slutsteg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57225
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Välja kabel , yttre påverkan på kablar

Inläggav Nattlorden » 2021-03-14 11:58

Nätverkskabel har jag dragit skärmad på de flesta sträckorna när det har funnits tillgängligt när jag skolat ha, detta helt oberoende av hifi, utan enbart för att de skall ha lite större chans att inte behöva bytas den dagen övrig utrustning kommer att köra en snabbare standard. ( skärmad cat 6 )

De senaste små korta har varit skärmad cat 8.1
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Välja kabel , yttre påverkan på kablar

Inläggav Baffel » 2021-03-14 12:55

Tackar för tips, Nattlorden och RogerGustavsson. :)

Jag tar ett praktiskt exempel . Morsan vill i sovrummet nu kunna se på TV och lyssna på FM radio . Detta både med hörlurar och högtalare . Enbart FM radio , inget via internet. Vad hon /vi har att spela med är :
Tv med 3,5 mm ut, optisk ut från TVn. Digitalbox ComHem.
Sen någon receiver begagnad som jag fixar. Tex Yamaha . Har för mig att de har bra FM radiomottagning. Hörlurar får jag fixa. Högtalare fixar jag ihop något.
Obs morsan fixar inte internetradio . Det måste vara FM analog , receiver med förvalsknappar för tunerdelen. . Antenn till receivern behövs såklart också.

Vilken typ av kablar bör jag fixa? Billigast möjliga som funkar och som inte påverkar ljudet. Dvs på hörbar nivå.

Edit : Kom just på. Hittade ett par små högtalare , Gale 3060B. Bakhögtalare . D jag också skulle kunna sätta upp . Det ihop med fronthögtalare.

Fixade en kluddrig skiss på rummet
Bilagor
IMG_20210314_120938_copy_1248x1248 (1).jpg
IMG_20210314_120938_copy_1248x1248 (1).jpg (192.7 KiB) Visad 1144 gånger
IMG_20210314_112239 (1)_copy_1248x1248 (2).jpg
IMG_20210314_112239 (1)_copy_1248x1248 (2).jpg (175.94 KiB) Visad 1152 gånger
IMG_20210314_112306 (2)_copy_1248x1248 (1).jpg
IMG_20210314_112306 (2)_copy_1248x1248 (1).jpg (185.65 KiB) Visad 1152 gånger
IMG_20210314_113303_copy_1248x1248_1.jpg
IMG_20210314_113303_copy_1248x1248_1.jpg (138.5 KiB) Visad 1152 gånger
IMG_20210314_114515 (1)_copy_1248x1248 (1).jpg
IMG_20210314_114515 (1)_copy_1248x1248 (1).jpg (230.03 KiB) Visad 1152 gånger
Senast redigerad av Baffel 2021-03-14 14:25, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
rqu
 
Inlägg: 5178
Blev medlem: 2004-02-24
Ort: Mörtnäs/Värmdö

Re: Välja kabel , yttre påverkan på kablar

Inläggav rqu » 2021-03-14 13:14

Där har du faktiskt en grej som kan störa rejält. Kabel-tv, den kan behöva en galvanisk avskiljare för att bli av med brum till resten av anläggningen. Det är ofta helt annan jordpotential där.

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster