Justera utnivå på DA-omvandlare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Justera utnivå på DA-omvandlare

Inläggav David_A » 2021-03-13 13:16

Har en Benchmark DAC som jag skulle behöva justera utnivån på RCA utgångarna.
Nu är det tyvärr endast XLR utgångarna som kan justeras via jumpers, RCA utnivån måste justeras via vridpottar.
DACen lämnar 2v inställd från fabrik, och jag behöver cirkus 2,5-3v för att vara på den säkra sidan för efterföljande slutsteg.
Hur bör jag gå tillväga för att justera kanalerna riktigt om jag endast har tillgång till en multimeter?
Rosa brus 0db och mäta AC på utgången?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Justera utnivå på DA-omvandlare

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-13 14:30

50 Hz sinus ger ett stadigare utslag.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Justera utnivå på DA-omvandlare

Inläggav jansch » 2021-03-15 01:00

David_A skrev:Har en Benchmark DAC som jag skulle behöva justera utnivån på RCA utgångarna.
Nu är det tyvärr endast XLR utgångarna som kan justeras via jumpers, RCA utnivån måste justeras via vridpottar.
DACen lämnar 2v inställd från fabrik, och jag behöver cirkus 2,5-3v för att vara på den säkra sidan för efterföljande slutsteg.
Hur bör jag gå tillväga för att justera kanalerna riktigt om jag endast har tillgång till en multimeter?
Rosa brus 0db och mäta AC på utgången?


Ärligt talat - Du vill justera med sådär upp mot 3 dB. Det är ungefär skillnaden mellan vad ett vanligt slutsteg klipper för RMSeffekt och "toppeffekt".

Ljudfiler kan variera i maximal utstyrning utan vidare mer än 10dB oavsett musiksmak.

DAC:en lämnar 2volt? Vid full ustyrning, d v s 2volt RMS vid max utnyttjande av digitala signalkapaciteten?
I så fall kommer du aldrig hitta programmaterial som kommer styra ut med 2volt.(förhoppningsvis )

Som Roger Gustavsson skriver, att mäta med multimeter generellt bör göras med runt 50Hz annars har man ingen koll.

Om du vill matcha båda kanalernas utspänning kör du monosignal och mäter spänningen mellan signalstiften på Dac:ns båda utgångar eller ännu bättre mellan slutstegens pluspoler. Då kan du köra vanlig musik och när instrumentet visar 0 millivolt är vänster och höger kanal exakt lika.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Justera utnivå på DA-omvandlare

Inläggav pLudio » 2021-03-15 13:36

Vad får du för spänning mellan XLR-stift 2 (+) och 1 (GND) när XLR inte är dämpad? Kan en specialkabel vara ett alternativ?
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Justera utnivå på DA-omvandlare

Inläggav jansch » 2021-03-15 14:49

pLudio skrev:Vad får du för spänning mellan XLR-stift 2 (+) och 1 (GND) när XLR inte är dämpad? Kan en specialkabel vara ett alternativ?



Nyfiken fråga....
Vad menar du med "när XLR inte är dämpad"?

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Justera utnivå på DA-omvandlare

Inläggav pLudio » 2021-03-15 14:56

Nu vet jag inte exakt modell men gissar att även den Benchmark DAC:en har jumpers som är satta att dämpa XLR -20 dB som standard.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster