Tips på böcker/ utbildning gällande akustik/ljudåtergivning

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Tips på böcker/ utbildning gällande akustik/ljudåtergivning

Inläggav Baffel » 2021-03-17 12:33

Nu får det vara nog. Läser det ena inlägget efter det andra om olika rön gällande akustik och tillhörande reproducering av musik / hifi. Jättebra , men finns det någon vettig grundbok i akustik? I alla fall jag behöver få till detta med grunderna . Gärna någon som man kan bygga på med följande delar mer avancerat . Och / eller några vettiga tutorials på nätet?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6262
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Tips på böcker/ utbildning gällande akustik/ljudåtergivn

Inläggav I-or » 2021-03-17 15:14

Floyd E Tooles "Sound Reproduction The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms" kan vara en bra startpunkt.

Mer grundläggande böcker börjar från botten med bl.a. härledningar av vågekvationen och är matematiskt orienterade, vilket gör dem ganska tunga att ta till sig om man inte har plågat sig igenom matematiken tidigare.

Martin Colloms "High Performance Loudspeakers" kan man läsa om man inte störs av att boken innehåller en del svammel och felaktigheter. Materialet är åtminstone lättläst.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Tips på böcker/ utbildning gällande akustik/ljudåtergivn

Inläggav Baffel » 2021-03-17 15:21

Shysst, tack för tips I-or! Den fanns på nätet :D
Bilagor
shot_2021-03-17_14-19-57.png
shot_2021-03-17_14-19-57.png (680.1 KiB) Visad 1157 gånger

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Tips på böcker/ utbildning gällande akustik/ljudåtergivn

Inläggav Adhoc » 2021-03-17 17:39

Baffel: En mycket bra bok tycker jag är "Acoustics of Small Rooms" av Mendel Kleiner och Jiri Tichy. Några kapitel innehåller högre matematik som jag inte hänger med på, men större delen av boken är klart matnyttig bara man är hyfsad på engelska. Mycket mer utav praktiskt info än Tooles bok + teori därtill.

För den fule o snåle finns en hel del på internet om man vill ha ett volymbesparande biblioteket, Se: viewtopic.php?p=2009063#p2009063

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Tips på böcker/ utbildning gällande akustik/ljudåtergivn

Inläggav Baffel » 2021-03-17 18:02

Tackar för tips!

Edit . Såg nu i länken du gav. Fultanka, mja . Vet i tusan. Gäller även :Floyd E Tooles "Sound Reproduction The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms

Som jag hittade på nätet . Vet i tusan om det var något lagligt att hämta hem . Gillar inte riktigt det . Tycker tex musiker ska ha vettig ersättning för det som de skapar. Utan musiker vad har vi annars här på forumet att göra? Okej det var lite OT, men ändock. :)

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Tips på böcker/ utbildning gällande akustik/ljudåtergivn

Inläggav Adhoc » 2021-03-18 09:54

Från posten föreligger det en viss osäkerhet om du är ful o snål eller inte. :wink:

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Tips på böcker/ utbildning gällande akustik/ljudåtergivn

Inläggav Baffel » 2021-03-18 10:16

Ha ha , tja vacker är jag nog fan inte. Snål som alla andra kan jag gissa på. :) jag har allt tittat lite i Floyd E Tooles , länk nätet 8O :oops: , men skärpning där...kommer inköpas

Fick du några insikter, någon aha- upplevelse :idea: när du läste är "Acoustics of Small Rooms" ?

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Tips på böcker/ utbildning gällande akustik/ljudåtergivn

Inläggav Morgan » 2021-03-18 10:54

Jag brukar alltid rekommendera Everest: Master Handbook of Acoustics, men jag ska ta en titt på Toole, som ju verkar handla mer om högtalare och smårumsakustik.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Tips på böcker/ utbildning gällande akustik/ljudåtergivn

Inläggav JM » 2021-03-18 13:07

Rubriken "Tips på böcker/ utbildning gällande akustik/ljudåtergivning" saknar det viktigaste.
Hur hör vi i en akustisk miljö?

Förståelsen av akustiken är en nödvändig men ej tillräcklig kunskap för att skapa bästa hörbara ljud.
Allt som går att mäta är ej hörbart och allt hörbart är ej mätbart.

Akustik - neuropsykologi - neurofysiologi är grunderna hur vi hör i en akustisk miljö.
Genom att tydligt separera dessa områden går det erhålla viss relevant kunskap.

Att skumma Master Handbook of Acoustics är en bra start att skaffa sin en översiktlig kunskap om akustiken.
Därefter är Tooles böcker lättare att ta till sig.
Floyd E Tooles "Sound Reproduction The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms" är mycket bra ingång till förståelsen hur vi hör i en akustisk miljö. Upplaga II o III är komplementära. Upplaga III är mer lätt läst men saknar vissa fördjupningar. En hel del i hans text är underförstått och kan bara förstås genom att läsa original studierna. Tooles ingenjörsbakgrund och band till Harman ger en hel del bias på delen hur vi hör i små rum.

Kolla först: https://auditoryneuroscience.com/.

Djupare förståelse i hur vi hör neuropsykologiskt går att få mha An Introduction to the Psychology of Hearing - Brian Moore. Basal men ej lättläst.
Djupare förståelse i hur vi hör neurofysiologiskt går att få mha Auditory Neuroscience: Making Sense of Sound - Jan Schnupp, ‎Israel Nelken, Andrew King; MIT · 2012. Basal o ej lättläst. MIT - Anpassad MIT-hemsida, MIT-föreläsningar på nätet och interaktiv CD.
Acoustics of Small Rooms - Mendel Kleiner, ‎Jiri Tichy · 2014 get ger en mer matematisk djupdykning i akustiken. Tung.

Undvik böcker i "psykoakustik". Nästan utan undantag är det ingenjörer vilka försöker med analytiska medel beskriva hur vi hör. Oftast skogstokiga analyser. Kvalificerad pseudovetenskap.

JM
Senast redigerad av JM 2021-03-18 13:35, redigerad totalt 4 gånger.
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Tips på böcker/ utbildning gällande akustik/ljudåtergivn

Inläggav Tangband » 2021-03-18 13:22

Baffel skrev:Nu får det vara nog. Läser det ena inlägget efter det andra om olika rön gällande akustik och tillhörande reproducering av musik / hifi. Jättebra , men finns det någon vettig grundbok i akustik? I alla fall jag behöver få till detta med grunderna . Gärna någon som man kan bygga på med följande delar mer avancerat . Och / eller några vettiga tutorials på nätet?



Här är en bra början . Läs dessa innan du läser på om akustik.

http://archive.notam02.no/DSP2/se/index ... 3&page=469

https://study.com/academy/lesson/what-i ... stics.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Music

https://sv.wikipedia.org/wiki/Temperering

https://www.musikipedia.se/overtoner

https://blog.landr.com/what-is-rhythm-time-beat-meter/

Du kan bortse från allt ovanstående jag länkat till om du är musiker, då vet du redan detta.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Tips på böcker/ utbildning gällande akustik/ljudåtergivn

Inläggav Adhoc » 2021-03-18 13:57

Baffel skrev:Ha ha , tja vacker är jag nog fan inte. Snål som alla andra kan jag gissa på. :) jag har allt tittat lite i Floyd E Tooles , länk nätet 8O :oops: , men skärpning där...kommer inköpas

Fick du några insikter, någon aha- upplevelse :idea: när du läste är "Acoustics of Small Rooms" ?


Ja, en aha-upplevelse är att den är sjufalt bättre Tooles bok. I alla fall om man överväger praktiska akustikåtgärder i ens rum. Jag håller inte med JM om att "Acoustics of Small Rooms" är tung(läst). Tvärtom tycker jag för löpande text och diagram. Den är tung för vissa kapitel och avsnitt vad gäller matematiska formler och härledningar där differentialformler och derivata kan staplas både i kvadrat och kubik men ..., man kan som jag hoppa över dom bitarna med gott samvete och ta till sig väsentligheter från text och diagram.

Master Handbok of Acoustics kan du kanske låna på covid 19-öppet bibliotek (?)

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Tips på böcker/ utbildning gällande akustik/ljudåtergivn

Inläggav MacBruce » 2021-03-18 14:41

JM skrev:[...]

Undvik böcker i "psykoakustik". Nästan utan undantag är det ingenjörer vilka försöker med analytiska medel beskriva hur vi hör. Oftast skogstokiga analyser. Kvalificerad pseudovetenskap.

JM


:mrgreen: Besökte en gång en bekant, som hade hamnat på ett "hispaniol", där mottot var att man inte skulle kunna skilja "behandlarna" från "de behandlade" via klädseln. På frågan om hur "de behandlade" kunde urskilja "behandlarna" svarade bekantingen: "Behandlarna är de som ser tokiga ut". ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tips på böcker/ utbildning gällande akustik/ljudåtergivn

Inläggav petersteindl » 2021-03-18 15:37

JM skrev:Rubriken "Tips på böcker/ utbildning gällande akustik/ljudåtergivning" saknar det viktigaste.
Hur hör vi i en akustisk miljö?

Förståelsen av akustiken är en nödvändig men ej tillräcklig kunskap för att skapa bästa hörbara ljud.
Allt som går att mäta är ej hörbart och allt hörbart är ej mätbart.

Akustik - neuropsykologi - neurofysiologi är grunderna hur vi hör i en akustisk miljö.
Genom att tydligt separera dessa områden går det erhålla viss relevant kunskap.

Att skumma Master Handbook of Acoustics är en bra start att skaffa sin en översiktlig kunskap om akustiken.
Därefter är Tooles böcker lättare att ta till sig.
Floyd E Tooles "Sound Reproduction The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms" är mycket bra ingång till förståelsen hur vi hör i en akustisk miljö. Upplaga II o III är komplementära. Upplaga III är mer lätt läst men saknar vissa fördjupningar. En hel del i hans text är underförstått och kan bara förstås genom att läsa original studierna. Tooles ingenjörsbakgrund och band till Harman ger en hel del bias på delen hur vi hör i små rum.

Kolla först: https://auditoryneuroscience.com/.

Djupare förståelse i hur vi hör neuropsykologiskt går att få mha An Introduction to the Psychology of Hearing - Brian Moore. Basal men ej lättläst.
Djupare förståelse i hur vi hör neurofysiologiskt går att få mha Auditory Neuroscience: Making Sense of Sound - Jan Schnupp, ‎Israel Nelken, Andrew King; MIT · 2012. Basal o ej lättläst. MIT - Anpassad MIT-hemsida, MIT-föreläsningar på nätet och interaktiv CD.
Acoustics of Small Rooms - Mendel Kleiner, ‎Jiri Tichy · 2014 get ger en mer matematisk djupdykning i akustiken. Tung.

Undvik böcker i "psykoakustik". Nästan utan undantag är det ingenjörer vilka försöker med analytiska medel beskriva hur vi hör. Oftast skogstokiga analyser. Kvalificerad pseudovetenskap.

JM


Alltså, gång på gång dissar du psykoakustiken och psykoakustiker, men i samma veva rekommenderar du böcker och artiklar av psykoakustiker. Brian Moore är verksam inom psykoakustiken och hans böcker är inom psykoakustiken, även den bok du nämner. Den har jag rekommenderat i inlägg på forumet redan år 2009 och åter år 2010 och flera gånger därefter.

Wiki skrev:Brian C.J. Moore FmedSci, FRS is an Emeritus Professor of Auditory Perception in the University of Cambridge and an Emeritus Fellow of Wolfson College, Cambridge. His research focuses on psychoacoustics, audiology, and the development and assessment of hearing aids (signal processing and fitting methods).

Han är Ph.D. i Psykoakustik sedan 1971.

Boken: Making Sense of Sound - Jan Schnupp, ‎Israel Nelken, Andrew King är en mycket bra bok som jag läste år 2013 och rekommenderat därefter.

Wiki skrev:Psychoacoustics is the branch of psychophysics involving the scientific study of sound perception and audiology—how humans perceive various sounds. More specifically, it is the branch of science studying the psychological responses associated with sound (including noise, speech, and music). Psychoacoustics is an interdisciplinary field of many areas, including psychology, acoustics, electronic engineering, physics, biology, physiology, and computer science.


Psykoakustiken är den del av psykofysiken som studerar hörseln som sensoriskt organ. Psykofysiken är en gren av psykologin där man studerar sambanden mellan kvantitativa dimensioner av fysikaliska retningar av sinnesorganen och upplevelserna, som likaledes mäts kvantitativt.

Wiki skrev:Psychophysics quantitatively investigates the relationship between physical stimuli and the sensations and perceptions they produce. Psychophysics has been described as "the scientific study of the relation between stimulus and sensation" or, more completely, as "the analysis of perceptual processes by studying the effect on a subject's experience or behaviour of systematically varying the properties of a stimulus along one or more physical dimensions".


Ingen behöver vara rädd för att läsa böcker inom psykofysiken eller psykoakustiken.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Tips på böcker/ utbildning gällande akustik/ljudåtergivn

Inläggav Baffel » 2021-03-18 17:26

Tack alla för tips och att ni delar med er av era erfarenheter ( ni delar ju även med er till varandra) .

:idea:
Peter kan du inte göra ett quiz/ test kring ljud/ akustik? Typ:

Om man xxxxx så leder det till att:
Spoiler:
Visa
svar

Vid frekvens y så kommer...
Spoiler:
Visa
svar


Något sådant. Fem frågor , eller fler . Om du känner för det dvs :D

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Tips på böcker/ utbildning gällande akustik/ljudåtergivn

Inläggav JM » 2021-03-18 19:36

Morello brukar skälla på mig att jag inte är tillräckligt stringent när jag uttrycker mig i akustiska frågor eller att jag använder i akustiken inte korrekta facktermer. Han har rätt. Jag är en amatör inom akustikten på samma sätt är "psykoakustikerna" amatörer inom hörandets vetenskaper ffa neurofysiologin och neuropsykologin.
Ett av de vanligaste sätten att hitta "psykoakustiker" i text eller tal är att de relaterar till "blindtest". Ansökte jag om att publicera en forskningsstudie inom medicinen eller psykologin där jag refererar till att studien bygger på "blindtest" skulle jag utan tvekan bli refuserad och utskrattad av mina kollegor. Jag har aldrig sett någon kollega skriva eller prata om "blindtest". Dubbel/trippel blindtest är korrekt.
Boken Psychology of hearing är skriven av Prof. Dr. Brian CJ Moore; Emeritus Professor of Auditory Perception, Dept. of Psychology - University of Cambridge, UK.
Boken Auditory Neurosciense .. Är skriven av professorer i Neurofysiologi, Neurobiologi samt en lärare i fysiologi/genetik/anatomi.
Således är bägge böckerna skriva av proffs inom medicinen och psykologin. Wikipedia skrivs ofta av amatörer.

"Psykoakustiker" är således oftast amatörer inom psykologin och medicinen och saknar ofta förståndet att inte visa detta. Jag har med åren allt mer övertygats att sk "psykoakustik forskning" är mer Åsa-Nisse forskning. Men det finns några undantag.
Korrekta fysikaliska mätningar på apparater/högtalare är ofta mer givande än amatörmässiga "psykoakustiska" studier typ Grieingers.

Positiv utveckling i hur vi egentligen hör i akustiska miljöer bygger på renodling av stimuli i akustiken i relation till reaktioner i psykologin och fysiologin.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Tips på böcker/ utbildning gällande akustik/ljudåtergivn

Inläggav MacBruce » 2021-03-18 22:13

JM skrev:Morello brukar skälla på mig att jag inte är tillräckligt stringent när jag uttrycker mig i akustiska frågor eller att jag använder i akustiken inte korrekta facktermer. Han har rätt. Jag är en amatör inom akustikten på samma sätt är "psykoakustikerna" amatörer inom hörandets vetenskaper ffa neurofysiologin och neuropsykologin.
Ett av de vanligaste sätten att hitta "psykoakustiker" i text eller tal är att de relaterar till "blindtest". Ansökte jag om att publicera en forskningsstudie inom medicinen eller psykologin där jag refererar till att studien bygger på "blindtest" skulle jag utan tvekan bli refuserad och utskrattad av mina kollegor. Jag har aldrig sett någon kollega skriva eller prata om "blindtest". Dubbel/trippel blindtest är korrekt.


Bra! Det är väl det man (lite slarvigt) brukar avse med "blindtest". (Alla inblandade är "blinda").
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster