Spela in digitalt från 3.5mm hörlurssignal?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
fredrikj
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2019-03-26

Spela in digitalt från 3.5mm hörlurssignal?

Inläggav fredrikj » 2021-03-20 16:26

Jean-Michel Jarre, som är en av mina stora elektronikafavoriter, släppte för något år sen verket Eôn i form av en app för Iphone med ett oändligt musikverk. Appen mixar alltså ljudslingor som Jarre komponerat till musik som aldrig upprepar sig. Kul!
https://jeanmicheljarre.com/eon

Själv är jag dock ingen större vän av Apple och deras proprietära produkter och trivs bättre med Android, alldeles utan att för den del tycka att Google är så bra de heller. Tyvärr finns inte Eôn som Android-app. "Coming soon", yeah right! Nu skulle det ändå vara roligt att kunna lyssna på Eôn på min Android-mobil och ett sätt att lösa det vore att spela in musiken från Iphone-appen för att sedan kunna spela upp den inspelade filen på andra enheter.

Är det så enkelt att jag bara kan plugga in 3.5mm-hörlursutgången från Iphone till "Line in" på min dator - som f.ö kör Linux - och spela in? Är ADC:n på line-in i pc-laptops generellt tillräckligt bra för att en icke-audiofil som jag ska tycka att det är gott nog? Om det nu alls är möjligt?

Eller blir det betydligt bättre om jag skaffar en dedikerad ADC för inspelningen? Något i stil med en Hifiberry DAC+ADC kanske? Raspberry pi har jag gott om i skrotlådan här hemma redan.
https://www.hifiberry.com/shop/boards/h ... y-dac-adc/

Vad sägs? Tips och råd? Finns det förresten något program som kan visa en nyfiken nybörjare som jag vilken faktisk kvalitet det är på ljudet i en digital ljudfil?

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Spela in digitalt från 3.5mm hörlurssignal?

Inläggav pLudio » 2021-03-20 17:08

fredrikj skrev:Är det så enkelt att jag bara kan plugga in 3.5mm-hörlursutgången från Iphone till "Line in" på min dator - som f.ö kör Linux - och spela in?

Ja, du får justera ljudnivån ut från iPhone så den är hög men inte klipper. Audacity borde vara bra att spela in med.

fredrikj skrev:Är ADC:n på line-in i pc-laptops generellt tillräckligt bra för att en icke-audiofil som jag ska tycka att det är gott nog?

Tveksamt, det är en brusig miljö men enkelt att prova.

fredrikj skrev:Eller blir det betydligt bättre om jag skaffar en dedikerad ADC för inspelningen? Något i stil med en Hifiberry DAC+ADC kanske? Raspberry pi har jag gott om i skrotlådan här hemma redan.

Ja, sök på RaspberryPi DAW eller något sådan.

MEN... Kan du inte skicka ljudet från iPhone över Bluetooth till laptop som agerar högtalare och rippa det AAC-kodade ljudet med t ex Wireshark? Eller ännu enklare spara det mha PulseAudio? Du kan behöva installera codecs för att få AAC istället för SBC.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28065
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Spela in digitalt från 3.5mm hörlurssignal?

Inläggav PerStromgren » 2021-03-20 18:09

pLudio skrev:MEN... Kan du inte skicka ljudet från iPhone över Bluetooth till laptop som agerar högtalare och rippa det AAC-kodade ljudet med t ex Wireshark? Eller ännu enklare spara det mha PulseAudio? Du kan behöva installera codecs för att få AAC istället för SBC.


Jag vill bara lägga en röst till på denna procedur. Att ta ut signalen analogt och föra över via troligen rätt undermålig överföring för att sedan spela in den, är att gå över ån efter vatten . Försök att hålla dig i den digitala domänen om du kan! pLudio föreslår just det ovan.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Spela in digitalt från 3.5mm hörlurssignal?

Inläggav Belker » 2021-03-20 19:32

Glöm inte att du behöver en ganska stor hårddisk för ett oändligt verk :wink:

Användarvisningsbild
fredrikj
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2019-03-26

Re: Spela in digitalt från 3.5mm hörlurssignal?

Inläggav fredrikj » 2021-03-21 12:03

Tack för alla inspel!

Jag hade tidigt skrivit av tanken på att ansluta via blåtand eftersom Apple & Ios har en historisk motvilja mot att integrera med tredjepartsprodukter. Men nu när jag söker lite ser jag att andra verkar ha lyckats koppla upp Iphones till datorer där datorn agerar A2DP-mottagare. Det vore förstås idealiskt om jag kunde få tag i en AAC-signal från blåtanden. Frågan är bara hur mycket woodoo som krävs för att fejka AAC-kompatibel A2DP sink. Det återstår att se. Tack för tipset om wireshark också, det är ju en annan väg att gå, om det nu är så att AAC skickas okrypterat mellan Iphone och headsets.

För självklart är det så att när jag går från digitalt till analogt mha en 3.5mm Iphone DAC och sedan tillbaka till en dators ADC så blir det signalförluster. Skulle vara intressant att få en uppskattning på hur mycket det handlar om. Att få ut en digital signal från en Apple-produkt utan en massa kryptering och proprietära protokoll känns fortfarande som ett långskott.

Nå, jag ska gräva lite i blåtandssträsket och återkommer med resultat. Med lite tur så bara funkar det.

PS. För övrigt slog det mig precis efter att jag postade inlägget att jag inte alls har line in på min laptop, utan enbart mic in och antagligen mono på den. Glöm det. :)

PPS. Rätt, behöver förstås en oändligt stor hårddisk för inspelningen också, det kan bli dyrt det här. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22694
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Spela in digitalt från 3.5mm hörlurssignal?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-21 12:20

fredrikj skrev:Finns det förresten något program som kan visa en nyfiken nybörjare som jag vilken faktisk kvalitet det är på ljudet i en digital ljudfil?


VLC visar i vilket format filen är lagrad i. Vet inte om man kan se det ursprungliga formatet.

Tycker någon som sitter med Apple-prylar kunde hjälpa dig. Fråga HifiKG.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Spela in digitalt från 3.5mm hörlurssignal?

Inläggav pLudio » 2021-03-21 14:54

Bluetooth är nog att krångla till det förresten när det finns AirPlay.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
fredrikj
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2019-03-26

Re: Spela in digitalt från 3.5mm hörlurssignal?

Inläggav fredrikj » 2021-03-21 19:17

pLudio skrev:Bluetooth är nog att krångla till det förresten när det finns AirPlay.

Det heter nog tyvärr Airplay 2 numera med proprietärt protokoll och DRM och därmed otillgänglig data. Ser dock på wikipedia att det dök upp en reverese engineerad nyckel runt 2012 och ytterliggare crack 2019. Får nog gräva lite till även i denna gropen. Airplay 1 var såvitt jag förstår DRM-fritt så om IOS 14 fortfarande går med på att prata Airplay 1-enheter så är det kanske en väg framåt.

https://en.wikipedia.org/wiki/AirPlay

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22694
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Spela in digitalt från 3.5mm hörlurssignal?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-21 19:37

Hur stor (lång) är den där ljudfilen som ska lagras? Har en äldre iPad som kommunicerar via Airplay 1 med en Apple Airport Express. Borde kunna gå att spela in den till PC eller digitalinspelare. Vilket format är filen i?


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 6 gäster