Gummidämpning runt magnet? Modellera!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Gummidämpning runt magnet? Modellera!

Inläggav Adhoc » 2021-03-26 08:42

Frågan går inte att svara på. -Eftersom jag inte gjorde någon låda med vanlig installation med träskruv och tätningslist mellan korgen på 12"-basen och baffeln. Jag gick direkt på vad jag tyckte borde minska / dämpa vibrationer från lådytorna. 1) Inga skruv i direktkontakt med baffeln, 2) baffeln av 2x19 mm Valchromat ("MDF") med ca 0,7 mm dämplim från Henkel Loctite (Teroson) emellan och 3) en stor viton o-ring mellan korgen och baffeln innanför skruvarna.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Gummidämpning runt magnet? Modellera!

Inläggav Tangband » 2021-03-26 11:48

RolffRojs skrev:Jag tryckte in 1kg modellera till idag men märkte ingen skillnad. Det mesta hamnade på baffeln. Nåja, jag är mycket nöjd med förbättringen som åstadkommits. 300kr kostade det totalt för 3kg per låda, men kunde kommit undan med 200kr. Dock var det väl värt pengarna. Högtalaren har plåtkorg och låda i 16mm MDF. På bättre grejor märker man kanske inte av nån skillnad alls.

Linkwitz delar en länk på sin sida till ett papper Andrew Jones från Elac är författare till och kan vara läsvärt för lådbyggare: http://www.linkwitzlab.com/Driver%20Decoupling.doc Lösningen här är att koppla elementet till baffeln med gummibussningar.


Intressant artikel. :)
Den visar att kabinettvibrationerna minskar med 20 dB med decoupling. Dvs inga träskruvar direkt in i baffeln.
Även att det är hörbart bättre.

Artikeln indikerar också att det är viktigt att motorn på elementet inte vibrerar. Det borde därför vara en god idé att klämma fast elementets magnet/ motor bakifrån så det sätts i spänn ?

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Gummidämpning runt magnet? Modellera!

Inläggav RolffRojs » 2021-03-26 18:38

Adhoc skrev:Frågan går inte att svara på. -Eftersom jag inte gjorde någon låda med vanlig installation med träskruv och tätningslist mellan korgen på 12"-basen och baffeln. Jag gick direkt på vad jag tyckte borde minska / dämpa vibrationer från lådytorna. 1) Inga skruv i direktkontakt med baffeln, 2) baffeln av 2x19 mm Valchromat ("MDF") med ca 0,7 mm dämplim från Henkel Loctite (Teroson) emellan och 3) en stor viton o-ring mellan korgen och baffeln innanför skruvarna.


Jag tror inte den baffeln vibrerar :D

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Gummidämpning runt magnet? Modellera!

Inläggav RolffRojs » 2021-03-26 18:47

Tangband skrev:Intressant artikel. :)
Den visar att kabinettvibrationerna minskar med 20 dB med decoupling. Dvs inga träskruvar direkt in i baffeln.
Även att det är hörbart bättre.

Artikeln indikerar också att det är viktigt att motorn på elementet inte vibrerar. Det borde därför vara en god idé att klämma fast elementets magnet/ motor bakifrån så det sätts i spänn ?


Ja, precis som Linkwitz rekommenderar. Det verkar dock svårt att göra det billigt och bra om man inte har stor verktygslåda. Bilden visar dock bara en stålbygel som håller locket på plats.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Gummidämpning runt magnet? Modellera!

Inläggav Adhoc » 2021-03-26 20:48

Från Acoustic Elegance kan / kunde man beställa sina element med hongänga baktill på elementet, för en gängstång bakåt. Glömde det för basarna som jag beställde ... :x Men det går ju att göra som Rajapruk lät göra på sina lådor från Södertälje (Finsnickeri).

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Gummidämpning runt magnet? Modellera!

Inläggav RolffRojs » 2021-03-26 22:09

Rajapruk har en gänga bak i lådan som han sen, antar jag, skruvar in en skruv i mot polstycket. Lådan är dock rejält förstyvad, vilket min bakre vägg inte är.
Jag ser att du länkade till Andrew Jones rapport i tråden!

Här är ett par bra inlägg från rajapruks byggtråd, förutom dina, som är intressanta:

paa skrev:
rajapruk skrev:Linkwitz fäster elementet i magneten såg jag på hans hemsida.

Ja det är ju i magnetspalten som krafter och reaktionskrafterna mot talspolen uppstår, inte i kanten av högtalarchassiet.
Mellan magnet och chassiets montagehål kan diverse resonanser uppstå.


IngOehman skrev:Ja, på illa gjorda korgar så kan man oftast se artefekter i tonkurvan på grund av dessa resonanser. :?

Min erfarenhet är att man oftast får bäst resultat om man kopplar ett element med bra formad korg till en tjock (=tung) baffel som i sin tur är kommpad i kanterna till ett kabinett med tunnare väggar. Allra bäst blir det om de tunnare väggarna dessutom är kraftigt dämpade medan den tjocka baffeln är så homogen som möjligt.

Dock behöver man självklart i det enskilda fallet alltid göra en beräkning av Q-värden som ALLA enskilda moder får. Gör man inte det kan man lika gärna välja en konventionell infästning. Oddsen att en speciallösning vald med en tumregel skall vara bättre än en normallösning är inte jättebra.

Att fästa in elementet mjukt i lådan ger en undertryckning av dåliga korgars resonanser (tillsammans med de massor som ändarna bidrar med, låda resp motor) men i gengäld så tillkommer en ny resonans mellan elementmassan och den elastiska infärstningen... Den hamnar som regel lägre ned i frekvens. Fäster man in elementet i magneten så blir frågan stället hur man undviker resonanser i det som infärstningen kopplar till...

Man kan även göra lite av varje - närmare bestämt fästa in i baffeln men även applicera en massa direkt till magnetsystemet via en fjädrande men högdämpande infästning (likt Citroens Batteur).


Vh, iö

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Gummidämpning runt magnet? Modellera!

Inläggav paa » 2021-03-27 00:49

Tangband skrev:Artikeln indikerar också att det är viktigt att motorn på elementet inte vibrerar. Det borde därför vara en god idé att klämma fast elementets magnet/ motor bakifrån så det sätts i spänn ?

Bild
Men den där bilden visar ju bara en klämma som håller magnetfältsskärmskåpan, den är inte avsedd får vibrationsdämpning.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Gummidämpning runt magnet? Modellera!

Inläggav I-or » 2021-03-27 01:35

Korrekt, den böjda ståltråden på bilden är ungefär lika effektiv som ett gummiband för att styva upp korgen och därmed hålla motorn stilla
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Gummidämpning runt magnet? Modellera!

Inläggav RolffRojs » 2021-03-27 11:39

rajapruks låda med delar för fixering av element ↓

låda 2.PNG
låda 2.PNG (176.45 KiB) Visad 1359 gånger


..och byggtråd viewtopic.php?f=3&t=65163

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Gummidämpning runt magnet? Modellera!

Inläggav RolffRojs » 2021-04-05 21:58

Uppstyning av baffel till subwoofer gav resultat. Baffeln är 21mm MDF och styvades upp med stag med ungefär två centimeters mellanrum. Lägsta basen blev tydligare med mindre "eftersläp" och gav även ökad tydlighet högre upp i registret. Adhocs 2x19mm Valchromat verkar således vara ett mycket bra recept.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Gummidämpning runt magnet? Modellera!

Inläggav DQ-20 » 2021-04-08 12:46

paa skrev:Jag köpte nyaste SEAS ROY med gummihylsa runt magneten. Jag tror att gummihylsorna är en kombination av stötskydd (eftersom keramiska magneter är spröda), och designelement. Gummihylsorna på mina element var snarast lite för stora, så dom klämmer inte riktigt utan glappar lite. De gör nog ingen nytta alls för ljudet, men inte så stor skada heller om dom inte börjar skallra pga att de inte sitter riktigt stabilt.


My thoughts exactly.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Gummidämpning runt magnet? Modellera!

Inläggav RolffRojs » 2021-04-13 14:36

Jo, på basarna är det så. Jag mejlade SEAS och dem svarade så här:

"Gummiet var primært et estetisk valg.

I noen grad på de store basser så beskytter det magneten mot slag. Dette er årsaken til at vi fortsatt bruker det på ROY-bassene.

SEAS Fabrikker AS"

Men som jag skrev i första inlägget har jag ett minne av att nån från SEAS har skrivit att gummit ger dämpning. Gummit kan ursprungligen ha hamnat på ett element där elementkorgen inte inte var bra nog. Resonanserna i korgen hamnar väl rätt högt och dämpas väl rätt bra av gummi.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Gummidämpning runt magnet? Modellera!

Inläggav DQ-20 » 2021-04-18 23:33

RolffRojs skrev:Jo, på basarna är det så. Jag mejlade SEAS och dem svarade så här:

"Gummiet var primært et estetisk valg.

I noen grad på de store basser så beskytter det magneten mot slag. Dette er årsaken til at vi fortsatt bruker det på ROY-bassene.

SEAS Fabrikker AS"

Men som jag skrev i första inlägget har jag ett minne av att nån från SEAS har skrivit att gummit ger dämpning. Gummit kan ursprungligen ha hamnat på ett element där elementkorgen inte inte var bra nog. Resonanserna i korgen hamnar väl rätt högt och dämpas väl rätt bra av gummi.


Nej, så är det inte. Det är precis som SEAS skriver. Scan-speak använder det i princip bara på sina dyra element och det är populärt i bilbasbranschen där magneternas utseende spelar roll. Korgens ekrar måste vara riktigt usla för att det ska märkas om man dämpar dem och då är det ofta bättre med förstyvning. På magneten - bara snyggare.

DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Gummidämpning runt magnet? Modellera!

Inläggav Helmut » 2021-04-19 20:55

Personligen tycker jag att jag får bättre bas om jag flyttar ut subben från min biograf och ställer den i rummet bredvid. Visst får jag höja nivån några DB men basen känns renare. Kanske för att jag slipper oljudet från lådväggarna.

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Gummidämpning runt magnet? Modellera!

Inläggav RolffRojs » 2021-04-19 22:12

DQ-20 skrev:Nej, så är det inte. Det är precis som SEAS skriver. Scan-speak använder det i princip bara på sina dyra element och det är populärt i bilbasbranschen där magneternas utseende spelar roll. Korgens ekrar måste vara riktigt usla för att det ska märkas om man dämpar dem och då är det ofta bättre med förstyvning. På magneten - bara snyggare.

DQ-20


Jag gissar på att ett bas/mid element med ett ordentligt lager gummi skulle kunna ge en hörbar skillnad t.o.m på en gjutjärnskorg. T ex flytande butylgummi. Det skulle det bli dyrt vid produktion, men inte för hemmapularen. Butylgummi fäster som lim och ger stadga och dämpning. 300 gram kostar mellan 50-80kr på Biltema. Det behöver spacklas ut och härdar 3mm per dygn.
Inte min bild ↓ Jag hade dock lagt ett tjockare lager än på bild.
fe108es-stock-vrs-done.jpg
fe108es-stock-vrs-done.jpg (86.08 KiB) Visad 1116 gånger

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: MichaelG, Neuhausen och 9 gäster