Intressant inlägg. Jag delar upp ditt inlägg i 2 delar.
DQ-20 skrev:I-or skrev:Jag vill bara inflika att "logetänkande" och "förväntanseffekter" för lyssningsrum är högst ovanliga teorier, som jag inte har råkat på någon annanstans än på detta forum. Att ett odämpat källarrum idealt sett också skulle ha en återgivning som ett odämpat källarrum faller på sin egen orimlighet.
Att du bara träffar på det på det här forumet beror naturligtvis på att det är IngOehman som är upphovsmannen. Men ditt "inflikande" blir ett auktoritetsargument om det endast bygger på att modellen är sällsynt (enligt dig). Jag ser inte "
loge-tänkandet" som ett "recept" utan som en modell för att bena ut vad som är
rimliga krav att ställa på två-kanalsstereo och utifrån detta försöka konstruera högtalarna och lyssningsrummet. Härvidlag finns det objektiva (gäller alla med öron) och subjektiva (individuella preferenser) faktorer att balansera. Men modeller är just modeller.
Om det är en bra eller dåligt modell beror av de empiriska konsekvenser som uppstår när den tillämpas. Jag har inte sett att det uppstår några praktiska "anomalier" av den modellen. Men jag är dilettant på detta.
För att kunna avgöra giltigheten i ditt inflikande behöver jag därför veta hur "loge-tänkandet" leder till felaktigt konstruerade lyssningsrum i praktiken.
Här håller jag med DQ-20 till viss del.
Som jag ser det finns det 2 olika huvudspår vid ljudåtergivning av:
Akustisk ljudhändelse såsom ljudhändelsen var i just den akustiska ljudmiljö som ljudhändelsen utspelades i.1.) Att återskapa hela den akustiska verklighet som inspelningen är gjord i. Detta skall ske utan att det saknas information och utan att det sker något tillskott av annan information. Ett sådant återskapande kan ske på 2 olika sätt.
1A.) Man återskapar hela den
akustiska fysikaliska verkligheten exakt såsom den var då ljudhändelsen ägde rum. Ta t.ex. Mahlers 2a symfoni eller Beethovens 9e symfoni. Det blir då
en fysikalisk akustisk klon av verkligheten irl. där exempelvis varje enskilt instruments ljudfält i den ursprungliga akustiska miljön återskapas och varje enskild sångares ljudfält i den ursprungliga akustiska miljön återskapas. Då skall varje enskild ljudkällas ljudutstrålning återskapas med bibehållande av varje enskild ljudkällas specifika riktningskarakteristik där varje enskild tidig reflex i återgivningen är en kopia av ursprunget irl. Detta alternativ kallas för ett
återskapande av ett akustiskt ljudvågsfält till att bli en
virtuell klon av det ursprungliga akustiska ljudfältet. Detta alternativ kräver multikanal enligt ett alldeles speciellt koncept och sådana koncept finns faktiskt. Dessa koncept har sina fördelar och nackdelar samt styrkor och svagheter.
Konceptet med
virtuellt återskapande av ljudvågsfält kallas
WFS WAVE FIELD SYNTHESIS. VÅGFÄLTSYNTES. Problemen och nackdelarna är stora. Det kräver 50-200 skilda kanaler och en högtalare per kanal.
Vem kan ha 200 st. i64 i vardagsrummet? Och hur många inspelningar finns det. Man kan ju skriva till Spotify och fråga.
1B.) Det andra alternativet är fantomprojicerade ljudkällor med stereo i stället för virtuella ljudkällor med WFS.
Då blir det hörseln och hjärnan som skall fixa ljudbilden med upplevda fantomobjekt, skilda från högtalarnas placering.
Då är Loge-konceptet med stereo ett alternativ med rimlig kravbild, som du uttrycker det. Felaktigt konstruerade lyssningsrum i praktiken, som du skriver, vet jag inte hur jag skall tolka. Med Loge-konceptet blir lyssningsrummet på ett speciellt sätt. Se mitt inlägg ovan.
2.) Ett annat alternativ är att försöka trolla bort sitt lyssningsrum helt och hållet.
Det går ej med 2 högtalare. Så, vad gör man? Loge-tänket är ett sätt. Men då finns en Loge med i all ljudåtergivning som inte finns i inspelningar. Om det ger så kallad sameness eller inte får var och en själv bedöma. Om det ger en feelgood får också var och en själv bedöma.
DQ-20 skrev:I-or skrev:Den musikaliska händelse som målas upp i våra lyssningsrum är en illusion och naturligtvis kan vi som abstrakt tänkande individer koppla bort både synintryck och ljudande intryck från eget tal i rummet m.m.
Jag uppfattar att den akustiska illusion som uppstår ligger på en ganska "låg" nivå i hjärnan och bygger på vår erfarenhet av hur verkliga ljudkällor brukar vara funtade om det låter på ett visst sätt i våra öron. Ganska lite kognition tycks vara inblandad såvida inte andra sinnesintryck är involverade (känsel, syn). Jag tycker själv att hörseln verkar ganska "låg-kognitiv", endast slaget av luktsinnet.
Mina 2 cent.
/DQ-20
Här förlorar du nog dina 2 cent. Hörseln, om något kräver extremt mycket kognitiv hjärnverksamhet för perception. Allt som handlar om Auditory Scene Analysis, The Perceptual Organization of Sound bygger på kognition. Det är Gestalt sida upp och sida ner. Utan kognition tillsammans med minnesfunktioner tror jag inte man skulle höra något urskiljningsbart eller användbart.
Jag uppfattar även smak och doft som kognitivt. Låt säga att man äter en frukt som man aldrig ens hört talas om förut. Då smakar man. Men hur skall man förklara smaken? Säg att den smakar som ett mellanting/blandning mellan päron, oliver och banan.
Nu skall du förklara smaken för en person som aldrig, varken sett eller hört talas om, eller smakat på, eller luktat på; banan, päron och oliver.
Lycka till. Hur smakar ett päron om man inte får använda ordet päron?
Så här står det om ett vin: Mycket fruktig smak med inslag av fat, plommon, färska örter, svarta vinbär, viol, blåbär, peppar och choklad. Om inte det här är kognitivt så vete fåglarna.
Finns inte den kognitiva biten inom perception så kan man ta bort psykologin från området. Snart svimmar nog JM.
Men det kognitiva tillsammans med minnesfunktion är som jag ser det, hela grejen.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.