Moderator: Redaktörer
RolffRojs skrev:Varför kan man höja en dal med negativ PEQ och under vilka förutsättningar gäller det?
RogerGustavsson skrev:Vadå kostar i upplösning? Om du visste hur mycket rattande det är även på audiophila fonogram.
Johan_Lindroos skrev:Kan man det?
Tangband skrev:RolffRojs skrev:Varför kan man höja en dal med negativ PEQ och under vilka förutsättningar gäller det?
Du menar om man lägger dsp-shelving på minus både nedåt och uppåt i frekvens precis runtom en dal som är vid 50 Hz , vid tex 45 Hz och 55 Hz . På så sätt kan man dämpa hela registret så ”dalen” upphör.
Kraniet skrev:Jag har en mididsp 2x4 och där märks det tydligt att ju mer filter jag lägger in desto sämre blir ljudet. Så nu använder jag den nästan bara som delningsfilter. Alla försök att "förbättra" basljudet genom EQ har lett till försämringar.
Kraniet skrev:Jag har en mididsp 2x4 och där märks det tydligt att ju mer filter jag lägger in desto sämre blir ljudet. Så nu använder jag den nästan bara som delningsfilter. Alla försök att "förbättra" basljudet genom EQ har lett till försämringar.
I-or skrev:Ja, eftersom DAC:en även i bästa fall "bara" har 19-20 bitars verklig upplösning, så kanske man sänker till 17-18 bitar verklig upplösning bredbandigt efter ekvalisering. I praktiken spelar det dock ingen roll eftersom upplösningen räcker och blir över med en bra DAC. Även 17 bitar motsvarar 102 dB S/N och med toppnivåer om 120 dB ligger då DAC-brusnivån på måttliga 18 dB, d.v.s. en bra bit under bakgrundsnivån i rummet.
Tangband skrev:Kraniet skrev:Jag har en mididsp 2x4 och där märks det tydligt att ju mer filter jag lägger in desto sämre blir ljudet. Så nu använder jag den nästan bara som delningsfilter. Alla försök att "förbättra" basljudet genom EQ har lett till försämringar.
Du hörde rätt.
Inte ens om du har svindyra apparater ( Linn space ) och försöker korrigera för reflexer ovanför 80 Hz med miken från lyssningsplats så blir det inte bra ljudmässigt.
Belker skrev:Nu är ju mina erfarenheter lika anekdotiska som Tangbands, men jag tycker det går utmärkt att eq:a på det sätt I-or beskriver. Det inte bara går, det blir otroligt bra!
Belker skrev:Ungefär så här (filtren är i stereo, därav den svävande infon kring antal): Under 100 Hz korrigerar jag med minimum fas IIR-filter. 3-4 filter runt rumsresonansen med Q runt 4-5. Dessa summerar till en dip på 10-12 dB. Dessa tar alltså hand om resonans, men tyglar också basens generella frekvensgång i mitt basglada källarrum. Över 100 har jag 3-4 FIR-filter upp till 3-400 Hz. Jag kör dessa FIR linjär fas för de är lite olika för höger/vänster och jag vill inte ha olika fasgång på kanalerna i onödan. Rätt eller fel, jag gjorde så... Dessa filter tar peakar, utom ett som höjer lite (+3, -5 db max, q runt 2-4). Sen har jag en high shelf Q 0,7 -4 db vid 600 Hz. Detta för att kompensera midbasbortfallet i mitt rum och det faktum att jag sänkt totalnivån med mina peakfilter. Jag har även en motsvarande low shelf för basen vid 120hz - 2dB. Den här skulle jag kanske kunna skippa genom att justera gain i cr80s, men jag är lat och gör det i PEQ... Sen har jag en specialare i form av ett High Shelf vid 60 Hz q0,7 -2,5 db. Denna sänker allt över den lägsta basen och skapar infraboost och headroom för höjningen längre upp.
Jag kör alltså stereo hela vägen, även om shelvingfiltren har samma värden. Mätningar på decay/vattenfall visar skillnad, och när jag angriper dessa individuellt på basarna och sen summerar blir det bäst. Över 100 hz påverkar möblering och en dörr kanalbalansen och reflexerna, så genom att justera dessa olika per kanal blir stereobilden och frekvenskurvan bättre.
Solklart, va?
Belker skrev:Nu är ju mina erfarenheter lika anekdotiska som Tangbands, men jag tycker det går utmärkt att eq:a på det sätt I-or beskriver. Det inte bara går, det blir otroligt bra!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster