Signal till extern USB C DAC + div mätningar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Signal till extern USB C DAC + div mätningar

Inläggav Baffel » 2021-03-27 16:25

Om man pluggar in en extern DAC i USB C utgången på en mobil eller padda vad är det då som händer med den interna DACen i mobilen / paddan? Den borde ju rimligtvis kopplas ur och i och med det då skickas en digital signal ut till den externa DACen, eller är det en analog signal som skickas in i en DACen?

Om det det är så att det är en digital signal som går ut till den externa DACen hur kommer det sig då att man kan ändra volym på mobil/ padda? OM det är en digital signal som skickas ut kan man kan väl inte ändra dess signalstyrka ? Ändrad volym på en digital signal? Det går väl inte? Det är väl " bara" frågan om ettor och nollor.

Möjligt att jag missat något mycket enkelt och självklart . :)
Senast redigerad av Baffel 2021-03-27 22:03, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vilken typ av signal till extern USB C DAC ?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-27 18:32

USB är väl alltid digital anslutning? Analogt får du i den andra änden, i det där 1/8-tumsdonet.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vilken typ av signal till extern USB C DAC ?

Inläggav Baffel » 2021-03-27 19:04

Ja, jag antar det. Detta undrar jag över . Inkopplat Padda :
Lenovo Yoga :arrow: USB utgång :arrow: USB C DAC :arrow: splitt RCA :arrow: Aiyima 07 TPA 3255 :arrow: Högtalare

När jag har det inpluggat på det sättet så kan jag ändra volymen på paddan. Hur kommer det sig om det är en digital signal som går från paddan till den externa Apple USB DACen? Kan man ändra volymen på en digital signal? Nä? Någon annan loop/signal mellan padda och extern DAC som reglerar det?

Dewpo har mätt signalen 3,5- hörlursutgång mobil till AUX och det såg ju sådär ut. Vill ju ha en bättre DACad signal in i förstärkaren än det . Mobil , hörlursutgång använder mobilens egen DAC. Den vill jag ju vara säker på att jag kopplar ur när jag kör via USB C utgången till extern DAC.
viewtopic.php?f=16&t=64010&start=360

Den DAC jag använder , se bild nedan.
https://audiosciencereview.com/forum/in ... ters.5541/
Bilagor
PhotoPictureResizer_20210327_175258_copy_300x300 (1).jpg
PhotoPictureResizer_20210327_175258_copy_300x300 (1).jpg (87.47 KiB) Visad 1667 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vilken typ av signal till extern USB C DAC ?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-27 19:32

Klart att det går ändra volymen i den digitala domänen. Det kanske t.o.m. är det vanligaste i mobiler? Tror inte du behöver vara orolig över att mobilens DAC är direkt dålig. LTS gjorde en undersökning för något år sedan och det utföll bättre än vad man kunde förvänta sig. Kopplar du in något i mobilens USB-kontakt kan ljudet knappast gå via mobilens DAC eftersom signalen är digital. Digital-Analog-Omvandlare, ta in det.

Användarvisningsbild
fredrikj
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2019-03-26

Re: Vilken typ av signal till extern USB C DAC ?

Inläggav fredrikj » 2021-03-27 20:06

Baffel skrev:Om det är en digital signal som skickas ut kan man kan väl inte ändra dess signalstyrka? Ändrad volym på en digital signal?

Vanligen delas digitala signaler mellan olika enheter - mellan mobilen via usb till dac:en i det här fallet - upp i en eller flera strömmar och det finns ibland även en separat ström som kallas kontrollkanal. Exakt hur det funkar med USB audio ids jag inte gräva rätt på. Men t.ex när du trycker på volym upp på mobilen så skickar telefonen en speciell separat digital signal antingen parallellt med eller inbakat i ljudströmmen med ett kort meddelande till dac:en som säger "användaren vill att du höjer volymen ett snäpp" eller liknande. Alltså, som du gissade, utan att ändra på musikströmmen i sig. DAC:en och mobilen har på förhand kommit överens om att prata med varandra med ett visst protokoll, i det här fallet USB Audio.

I princip skulle det nog vara möjligt, i varje fall i viss mån, att transformera själva den digitala ljudströmmen också för att höja eller sänka volymen. Det går ju att inom ett digitalt musikstycke ha nån som sjunger både starkt eller svagt. Vi har förresten pratat loudness i mixad musik i en annan tråd nyligen och det kan väl ses som något i den riktningen.

https://en.wikipedia.org/wiki/USB#Audio_streaming
https://www.edn.com/fundamentals-of-usb-audio/
https://source.android.com/devices/audio/usb

PS. Caveat lector, jag har inte artiklarna ovan i detalj men de verkade relevanta.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vilken typ av signal till extern USB C DAC ?

Inläggav Baffel » 2021-03-27 20:15

RogerGustavsson skrev:Klart att det går ändra volymen i den digitala domänen. Det kanske t.o.m. är det vanligaste i mobiler? Tror inte du behöver vara orolig över att mobilens DAC är direkt dålig. LTS gjorde en undersökning för något år sedan och det utföll bättre än vad man kunde förvänta sig. Kopplar du in något i mobilens USB-kontakt kan ljudet knappast gå via mobilens DAC eftersom signalen är digital. Digital-Analog-Omvandlare, ta in det.


Bra tack . Intressant . Dubbelkollade eftersom du själv undrade om det var så i och med ditt frågetecken.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vilken typ av signal till extern USB C DAC ?

Inläggav Baffel » 2021-03-27 20:16

fredrikj skrev:
Baffel skrev:Om det är en digital signal som skickas ut kan man kan väl inte ändra dess signalstyrka? Ändrad volym på en digital signal?

Vanligen delas digitala signaler mellan olika enheter - mellan mobilen via usb till dac:en i det här fallet - upp i en eller flera strömmar och det finns ibland även en separat ström som kallas kontrollkanal. Exakt hur det funkar med USB audio ids jag inte gräva rätt på. Men t.ex när du trycker på volym upp på mobilen så skickar telefonen en speciell separat digital signal antingen parallellt med eller inbakat i ljudströmmen med ett kort meddelande till dac:en som säger "användaren vill att du höjer volymen ett snäpp" eller liknande. Alltså, som du gissade, utan att ändra på musikströmmen i sig. DAC:en och mobilen har på förhand kommit överens om att prata med varandra med ett visst protokoll, i det här fallet USB Audio.

I princip skulle det nog vara möjligt, i varje fall i viss mån, att transformera själva den digitala ljudströmmen också för att höja eller sänka volymen. Det går ju att inom ett digitalt musikstycke ha nån som sjunger både starkt eller svagt. Vi har förresten pratat loudness i mixad musik i en annan tråd nyligen och det kan väl ses som något i den riktningen.

https://en.wikipedia.org/wiki/USB#Audio_streaming
https://www.edn.com/fundamentals-of-usb-audio/
https://source.android.com/devices/audio/usb

PS. Caveat lector, jag har inte artiklarna ovan i detalj men de verkade relevanta.


Tackar för beskrivningen . :) Det var intressant. Som jag misstänkte och signalen förstärks / ökar då tack vara analog teknik eftersom det inte finns digitala förstärkare.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vilken typ av signal till extern USB C DAC ?

Inläggav Baffel » 2021-03-27 20:54

Lånar från dewpos medlemstråd. Detta tycker jag var intressant . Hur kommer detta sig . Externt ljudkort ZOOM U-22

ZOOM U-22
At 44.1 kHz: ±1.5dB: 20 Hz - 20 kHz
 At 96 kHz: ±2 dB: 20 Hz - 40 kHz
https://zoomcorp.com/en/jp/audio-interf ... aces/u-22/

Mäter såhär från iPad. Trots att det externa ljudkortet då i paddan är avstängd. Fel på kabel och eller mätutrustning?

viewtopic.php?f=16&t=64010&start=360
Bilagor
U-22 (2).jpg
U-22 (2).jpg (280.27 KiB) Visad 1636 gånger
Senast redigerad av Baffel 2021-03-27 21:03, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vilken typ av signal till extern USB C DAC ?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-27 21:00

Om du ansluter något externt och mäter på det då är ju det interna ljudkortet inte inblandat. Ser lite märkligt ut att frekvenskurvan dyker för tidigt i diskanten.

Det är ju ofta så att det interna ljudkortet inte behöver vara inblandat t.ex. kör jag digitalt ut från min PC-platta till ljudanläggningen, antingen via en USB-kabel eller trådlöst till Chromecast Audio.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vilken typ av signal till extern USB C DAC ?

Inläggav Baffel » 2021-03-27 21:02

Diskanten var mysko, men det för dewpo svara på. Misstänker att det beror på hur han mätt. :P

Samma setup. . Externt ljudkort ZOOM U-22 , iPad.
Dewpos Mätning
viewtopic.php?f=16&t=64010&start=360
Bilagor
ZOOM (3).jpg
ZOOM (3).jpg (125.14 KiB) Visad 1628 gånger

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vilken typ av signal till extern USB C DAC ?

Inläggav Baffel » 2021-03-27 21:19

Hoppas det är ok dewpo att jag lånade dina grafer. :)

....du har ju i och för dig lagt ut dem själv i din medlemstråd.

För övrigt, så illa var väl inte distorsionsnivåerna. Kunde varit värre. :) Bara mätt en bit över 10 kHz, men ändock.
Senast redigerad av Baffel 2021-03-27 21:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Vilken typ av signal till extern USB C DAC ?

Inläggav dewpo » 2021-03-27 21:33

Om ni undrar hur samma ljudkort anslutet i en PC mäter?
Så mäter det så här =>
22PC.jpg
22PC.jpg (284.49 KiB) Visad 1619 gånger

THD22PC.jpg
THD22PC.jpg (240.45 KiB) Visad 1619 gånger


Att det klipper vi 19 kHz är något hyss Paddan har för sig, Men annars så är mätningarna ganska samstämmiga!
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vilken typ av signal till extern USB C DAC ?

Inläggav Baffel » 2021-03-27 21:44

Aha, hmm. Finns det spec distorsionsnivåer för ZOOM U-22?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Signal till extern USB C DAC + div mätningar

Inläggav Baffel » 2021-03-27 23:10

Tja , här mäts det på en Apple dongel . Ungefär samma distorsionsnivåer. Observera:

As you see, it leaves both Google dongles in the dust. Mind you, built-in DAC in LG G7 ThinQ is much better still so Android fans don't need to kill themselves. Clearly someone cared about audio performance here in design of Apple dongle.


https://audiosciencereview.com/forum/in ... ters.5541/
Bilagor
shot_2021-03-27_22-03-12.png
shot_2021-03-27_22-03-12.png (346.87 KiB) Visad 1582 gånger

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Signal till extern USB C DAC + div mätningar

Inläggav Baffel » 2021-03-28 09:36

I vilket fall , här lite olika , med redovisad signalstyrka . Obs doglar som säljs inom EU kan ha broms på signalstyrkan, EU- anpassad version, så beställning utanför EU ifall köp övervägs. Då får detta med moms och tull även vägas in i priset.

Potential New 3.5mm USB-C Dongles & USB DAC/AMPs
https://audiosciencereview.com/forum/in ... mps.11092/
Med och utan dongel

USB-C to 3.5mm adapters (DAC) - Let's find the best
https://www.head-fi.org/threads/usb-c-t ... st.908839/
149 sidor

Fast betänk det RogerGustavsson påpekade och även Amir. De redan existerande inbyggda DACarna i mobil/ paddor kan vara nog så bra.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Signal till extern USB C DAC + div mätningar

Inläggav I-or » 2021-03-30 16:29

DAC:arna har varit bra i allt utom rena budgetprodukter i många år. Det som kan skilja en aning är dock hörlursförstärkarna, även om dessa vanligtvis också är bra. Det finns ingen anledning att noja över detta.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Signal till extern USB C DAC + div mätningar

Inläggav Baffel » 2021-03-30 18:46

Nojade inte direkt . Blev mest nyfiken. :)

Egentligen är jag mest fascinerad över att det finns en tråd på 149 sidor som avhandlar ämnet. Sen är väl utvecklingen i sig av små billiga hifi- pryttlar , tex USB C DACar , också fascinerande. Kan gissa på att det beror på att de är enkla att skeppa från Kina.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster