Slutsteg brus och brum

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Slutsteg brus och brum

Inläggav Belker » 2021-04-13 15:23

Jag har ett gammalt slutsteg som jag vill förbättra. I ena kanalen finns ett svagt nätbrum med övertoner. Det susar svagt, men ändå mer än höger kanal och det känns ju oharmoniskt. Vad kan det vara för fel? Kondensatorbanken i nätdelen är väl gemensam för båda kanalerna, eller brukar den vara uppdelad? Annan misstänkt konding?

Bruset stannar i vänster även om jag skiftar ingångar.
Bruset upphör om jag inte har signalkabel (obal) inkopplad.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Slutsteg brus och brum

Inläggav Baffel » 2021-04-13 15:57

Vad är det för slutsteg? Märke/ modell.

Här tips :
viewtopic.php?f=3&t=71906

Tvätta och putsa det du kan. Hjälper inte det så fram med schemat till nästa steg. Kan vara någon fel på någon lödning, någon trasig / trilskande komponent , konding, trisse, , reläer osv . Då får någon mer erfaren hjälpa dig. Om det behövs/ eller om du känner för att recapa, byta kondingar. Säkerligen vettigt att mäta om du kan/ har utrustning.

Kanske något fel på jordningen?

Edit
Bruset upphör om jag inte har signalkabel (obal) inkopplad.
Är nog vettigast att utgå ifrån det. Någon med kunskap/ erfarenhet kring just det du nämner får tipsa/ hjälpa dig.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Slutsteg brus och brum

Inläggav Baffel » 2021-04-13 19:03

Har du kört med exakt samma uppsättning men med annat slutsteg? Så du kan utesluta allt annat än just själva slutsteget.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Slutsteg brus och brum

Inläggav Belker » 2021-04-13 20:16

Baffel skrev:Har du kört med exakt samma uppsättning men med annat slutsteg? Så du kan utesluta allt annat än just själva slutsteget.

Det är ett gammalt Crownsteg jag inte använder och jag orkar inte koppla in det just nu för att kolla hur det mår. Det var inte så farligt, vill jag minnas. Tänkte bara om någon hade en given felsökningsidé eller självklar komponent att misstänka.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Slutsteg brus och brum

Inläggav Baffel » 2021-04-13 20:25

Så om du inte kopplat in det hur vet du då att det nu låter som du beskriver? Ditt minne verkar vara lite si och så. Jag hade testat att plugga in det . Med kringutrustning som jag vet funkar. Med strömkabeln i jordat uttag.

I vilket fall, om du berättar vilken modell det är på Crowen så lär det ju hjälpa till . Googlat på just ditt slutsteg och dina problem ? Dök något matnyttigt upp?

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Slutsteg brus och brum

Inläggav Belker » 2021-04-13 20:37

Baffel skrev:Så om du inte kopplat in det hur vet du då att det nu låter som du beskriver? Ditt minne verkar vara lite si och så. Jag hade testat att plugga in det . Med kringutrustning som jag vet funkar. Med strömkabeln i jordat uttag.

I vilket fall, om du berättar vilken modell det är på Crowen så lär det ju hjälpa till . Googlat på just ditt slutsteg och dina problem ? Dök något matnyttigt upp?

Asså jag beskriver problemet som jag hade när jag bytte ut det för ett par år sen. Jag såg steget och påmindes. Tror inte det magiskt självförbättrat sig, därav frågan. Det har Phoenixkontakter in och ej bananer ut, så det är bökigt att testa, för då måste jag göra nya interconnect. CDi 1000 heter det och ja, jag har googlat.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Slutsteg brus och brum

Inläggav Baffel » 2021-04-13 20:49

Okej , och om du inte rengör och pluggar in och testar och istället går du på tex förslag : Jag hade något liknade problem och bytte ut trissor, reläer X, kondingar Y,. Du köper något av det nämnda och det sen visar sig att det kanske tex. bara var att smörja upp, skulle inte det vara lite trist? Det kan ju vara en lödning som är vajsing , jordfel, eller vad som helst.

Ursäkta om jag tjatar om inkoppling. Nu kommer jag vara tyst. :) Du får nog avvakta svar från någon med erfarenhet av trilskande Crownslutsteg.

Sen var det ju det du först sa: Bruset upphör om jag inte har signalkabel (obal) inkopplad.....bör man nog utgå ifrån.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], flow och 9 gäster