Roons DSP, Convolver, rePhase

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Roons DSP, Convolver, rePhase

Inläggav solhaga » 2021-04-16 00:27

Tänkte jag skulle prova Roon; jag använder JRiver Media Center idag.

Jag har ett fyrvägs aktivt system, så jag måste mappa stereokanalerna på de övriga sex.
DAC:en är alltså åttakanalig (ExaSound E38).

Roon har hittat DAC:en och jag har valt den åttakanaliga setupen; ExaSound ASIO64 (8 ch) .
I Device Setup så har jag valt Multichannel Mixing: Channel mapping only

Men jag hittar inte var man sätter upp denna Channel mapping.

Jag behöver alltså mappa/kopiera enligt 7.1-namnkonventionen:
Left till Center, RL samt SL
Right till Sub, RR samt SR

Eftersom subbar och basar inte är linjerade med topparna, så behöver jag fördröja:
Left, Right, Center och Sub (topparna) med 1,0 ms
RL och RR (basarna) med 1,1 ms.

Sedan så har jag givetvis LP- och HP-filter på respektive kanaler.

Sist lite PEQ och nivåjusteringar.

Någon som kan peqa mig i rätt riktning?
Senast redigerad av solhaga 2021-05-05 09:08, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Hjälp med Roons DSP

Inläggav Belker » 2021-04-16 07:46

Mappningen vet jag inte men allt annat kan du göra i Procedural EQ.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Hjälp med Roons DSP

Inläggav solhaga » 2021-04-16 08:06

Belker skrev:Mappningen vet jag inte men allt annat kan du göra i Procedural EQ.


Tack, det verkar gå med Mixing Rules.

Jag ser att det finns IIR-filter, men jag har för mig att Roon även har FIR-filter.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Hjälp med Roons DSP

Inläggav Belker » 2021-04-16 08:19

Ja, då tar du fram ett Convolution Filter och laddar in en fil med fir-filtren. Dessa skapar du med t.ex rephase. Det går att mappa upp dessa på flera kanaler också, men det är lite pyssel. Säg till om du behöver hjälp!

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Hjälp med Roons DSP

Inläggav solhaga » 2021-04-16 08:56

Belker skrev:Ja, då tar du fram ett Convolution Filter och laddar in en fil med fir-filtren. Dessa skapar du med t.ex rephase. Det går att mappa upp dessa på flera kanaler också, men det är lite pyssel. Säg till om du behöver hjälp!


Ok, tack.
Jag har försökt att ta mig över convolution/rePhase-tröskeln förr, men har inte fattat.
Så det är väl dags för ett nytt försök.

Återkommer om när jag har frågor.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Hjälp med Roons DSP

Inläggav solhaga » 2021-04-16 13:50

Nu har jag fått upp samma DSP-inställningar som jag hade i JRiver.

Jag använder Procedural EQ/Mix för att kopiera de två stereokanalerna till åtta kanaler och fyra Procedural EQ/Parametric Equalizer för att lågpass- samt högpassfiltrera samt lite PEQ för topparna.
För att få till delayer och volymjusteringar mellan elementparen använder jag Speaker Setup.

Med JRiver så kunde jag testa DSP-inställningarna genom använda REW som en signalkälla (Open Live).
Finns det liknande möjligheter med Roon?

Last.FM fick jag att skrobbla!

JRiver kan visa texten men Hittade det också!
Men jag skulle vilja ha texten större, någon som vet?

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Hjälp med Roons DSP och lite annat om Roon

Inläggav Belker » 2021-04-16 14:02

Gör en svepfil i REW med Generator och spara den i Roon-folder. Se till att den har acoustic timing! Då går det bra att mäta genom Roon.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Hjälp med Roons DSP och lite annat om Roon

Inläggav solhaga » 2021-04-16 14:23

Belker skrev:Gör en svepfil i REW med Generator och spara den i Roon-folder. Se till att den har acoustic timing! Då går det bra att mäta genom Roon.


Japp, det är min reservplan för REW.

Open Live i JRiver MC har också den fördelen att exempelvis Youtubeklipp, HDTracks och Bandcamp samples mm går att spela upp via DSP:n.
Har Roon denna möjlighet?

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Hjälp med Roons DSP och lite annat om Roon

Inläggav Belker » 2021-04-16 14:44

solhaga skrev:
Belker skrev:Gör en svepfil i REW med Generator och spara den i Roon-folder. Se till att den har acoustic timing! Då går det bra att mäta genom Roon.


Japp, det är min reservplan för REW.

Open Live i JRiver MC har också den fördelen att exempelvis Youtubeklipp, HDTracks och Bandcamp samples mm går att spela upp via DSP:n.
Har Roon denna möjlighet?

Mycket komplicerat, tyvärr. Det ska gå att sätta upp en egen streamingserver och sända FLAC-data som "radio" till Roon. Säg till om du hittar ett bra sätt, för jag vill ha in Spotify och ev vinylspelaren!

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Hjälp med Roons DSP och lite annat om Roon

Inläggav solhaga » 2021-04-17 10:19

Mycket talar nu för Roon istället för JRiver MC.
Men JRiver kostar bara 300 SEK per uppgradering och jag kan ju alltid behålla min senaste köpta version för de saker som Roon saknar.

Integrationen mot Qobuz, som är det främsta försäljningsargumentet, verkar dock inte att fungera.
Jag startade min Qobuz-provmånad igår men jag får fortfarande upp

"Unable to start streaming. Check your Qobuz account and try again. Too many failures. Stopping playback"

trots omstarter av både Roon och dator.

Jag kan lyssna via Qobuz webgränssnitt och datorhögtalarna på en annan icke-Roon dator.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Hjälp med Roons DSP och lite annat om Roon

Inläggav solhaga » 2021-04-17 11:26

solhaga skrev:Mycket talar nu för Roon istället för JRiver MC.
Men JRiver kostar bara 300 SEK per uppgradering och jag kan ju alltid behålla min senaste köpta version för de saker som Roon saknar.

Integrationen mot Qobuz, som är det främsta försäljningsargumentet, verkar dock inte att fungera.
Jag startade min Qobuz-provmånad igår men jag får fortfarande upp

"Unable to start streaming. Check your Qobuz account and try again. Too many failures. Stopping playback"

trots omstarter av både Roon och dator.

Jag kan lyssna via Qobuz webgränssnitt och datorhögtalarna på en annan icke-Roon dator.


Det löstes genom att logga ut från Qobuz inifrån Roon, starta om Roon, och sedan logga in på Qobuz igen inifrån Roon.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Hjälp med Roons DSP och lite annat om Roon

Inläggav dewpo » 2021-04-17 11:42

Nu vet jag inte hur mycket du är beredd att lägga på mjukvara?
Men om kostnaden går att rättfärdiga? Så fungerar matrix mixning mycket bättre i HQPlayer än direkt i ROON!
HQPlayer är välintegrerat i ROON och ger en hel del möjligheter :|

Matrix.png
Här används bara ett filter per kanal, Men det finns möjligheter att använda flera!
Matrix.png (60.12 KiB) Visad 3327 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Hjälp med Roons DSP och lite annat om Roon

Inläggav solhaga » 2021-04-17 12:07

Tack dewpo.

Jag har sett att det finns integration mot HQPlayer i Roon.
Tydligen så har många använt HQPlayer innan Roon hade en vettig DSP?

Jag får ta ett beslut i taget; eventuellt köpa Roon/Qobuz och bli bekväm med dessa och sedan utvärdera HQPlayer kontra Roons DSP.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Hjälp med Roons DSP och lite annat om Roon

Inläggav solhaga » 2021-04-18 00:46

Jag vill ju givetvis kunna lyssna på min musik i telefon, det vill säga över internet, såsom JRemote fungerar.

Jag installerade Roon Remote (iOS), men den fungerar bara inom mitt lokal nätverk.

Roon Remote stödjer alltså inte fjärråtkomst över WAN.
Så sent som Januari 2020:
Roon does not officially support remote access. It requires all devices to be in the same sub-net.

Dock har en "Roon to Go" varit planlagd länge.

Ett sätt att gå runt detta är naturligtvis att använda Qobuz för detta, helt enkelt kopiera spellistor/favoriter från Roon.
Eller lyssna på lite ny musik 8) .

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hjälp med Roons DSP och lite annat om Roon

Inläggav goat76 » 2021-04-18 08:41

solhaga skrev:Jag vill ju givetvis kunna lyssna på min musik i telefon, det vill säga över internet, såsom JRemote fungerar.

Jag installerade Roon Remote (iOS), men den fungerar bara inom mitt lokal nätverk.

Roon Remote stödjer alltså inte fjärråtkomst över WAN.
Så sent som Januari 2020:
Roon does not officially support remote access. It requires all devices to be in the same sub-net.

Dock har en "Roon to Go" varit planlagd länge.

Ett sätt att gå runt detta är naturligtvis att använda Qobuz för detta, helt enkelt kopiera spellistor/favoriter från Roon.
Eller lyssna på lite ny musik 8) .


Är du säker på att favoriter inte sparas även i Qobuz när du favoriserar något från dem i Roon?
Så fungerar det iallafall i Linn Kazoo, om jag lägger till en artist, album eller låt som favorit så sparas de även som favoriter i Qobuz och vise versa.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Hjälp med Roons DSP och lite annat om Roon

Inläggav Belker » 2021-04-18 08:52

Jo, de sparas i Qobuz med. Men spellistor som man gör i Roon speglas inte.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Hjälp med Roons DSP och lite annat om Roon

Inläggav solhaga » 2021-04-18 09:16

I väntan på Roon to Go så kan jag kopiera spellistor från Roon till Qobuz om behov uppstår.
Jag lyssnar ändå hellre på hela album med låtarna i den ordning såsom artisten/producenten/bolaget förhoppningsvis mödosamt hade tänkt ut.
Med undantag då för några motionsspellistor.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Hjälp med Roons DSP och lite annat om Roon

Inläggav solhaga » 2021-04-25 17:44

Roon verkar inte kunna rippa till mitt musikbibliotek som är på en NAS:
Roon OS will automatically place your successfully ripped CD’s flies into connected storage (internally or USB connected). NAS storage is not supported. If you need to rip to a NAS, we suggest adding a small FAT32 formatted USB flash drive (16GB or higher would be fine), and Roon OS will rip to that. Then you can manually move those files to your NAS.


Så återigen så får jag behålla JRMC för tjänster som Roon saknar.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Hjälp med Roons DSP och lite annat om Roon

Inläggav Belker » 2021-04-25 18:03

Rippa med Roon? Det visste jag inte ens att man kunde. Varför inte bara rippa med dbPower eller EAC? Låt filerna landa var du vill och mappa upp den disken i Roon.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Hjälp med Roons DSP och lite annat om Roon

Inläggav solhaga » 2021-04-25 19:32

Belker skrev:Rippa med Roon? Det visste jag inte ens att man kunde. Varför inte bara rippa med dbPower eller EAC? Låt filerna landa var du vill och mappa upp den disken i Roon.

Eller fortsätta rippa med JRMC som jag har gjort i snart elva år.
Roon kommer ju att upptäcka de nya fonogrammen i mitt musikbibliotek på NAS:en och lägga till dem till sin databas också.

Jag upptäcker nu att Roon använder ReplayGain med mera som JRMC har räknat ut vid sin import/rippning.
Jag kan se det i etiketterna Tool Name och Tool Version.
Om jag nu skulle använda dbPower eller EAC för att rippa, så blir det väl Roon som står för R128-uträkningen?
Jag har ingen lust att rippa om alla CD, så JRMC får nog fortsätta göra detta. Inga problem.

Hmm, hur blir det då med Qobuz? Får väl hoppas ändå på att R128-uträkningarna blir någorlunda lika.
Jag ser inga etiketter på Qobuz-fonogram (File info).

För övrigt så hamnar Roons DSP utnivå 6 dB över JRMCs DSP.
Antingen så har JRMCs DSP större marginal för mellanliggande digitala överflöden eller så är det någon Roon-inställning som jag har missat.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Hjälp med Roons DSP och lite annat om Roon

Inläggav Belker » 2021-04-25 20:11

Roon analyserar allt rippat som läggs till biblioteket. Om det redan finns DR-tag från JRMC vet jag inte vad det gör. Jag har bara använt ”dum” ripper. Qobuz skickar med DR, men jag vet inte om den är R128. Tycker normaliseringen funkar utan problem oavsett om det är strömmat eller lokalt. Det där med DSP förstår jag inte riktigt. Menar du sänkningen som normaliseringen gör? Den beror ju på vilken nivå man väljer på album normalization. DSP headroom ställer man ju manuellt i DSP om man vill ha det.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Hjälp med Roons DSP och lite annat om Roon

Inläggav solhaga » 2021-04-25 20:28

Belker skrev:Roon analyserar allt rippat som läggs till biblioteket. Om det redan finns DR-tag från JRMC vet jag inte vad det gör. Jag har bara använt ”dum” ripper. Qobuz skickar med DR, men jag vet inte om den är R128. Tycker normaliseringen funkar utan problem oavsett om det är strömmat eller lokalt.
Det där med DSP förstår jag inte riktigt. Menar du sänkningen som normaliseringen gör? Den beror ju på vilken nivå man väljer på album normalization. DSP headroom ställer man ju manuellt i DSP om man vill ha det.


Det finns i Settings/Library/Import settngs/Use REPLAYGAIN_*

Det är DSP headroom jag menar.
Bra att det kunde sättas i Roon.
Jag sätter den till -6 dB.

Jag får testa detta senare, rippar lite CD nu...

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Hjälp med Roons DSP och lite annat om Roon

Inläggav solhaga » 2021-04-28 10:39

Bara två dagar kvar av provperioden, så här kommer några sista DSP-funderingar/frågor.

Uppsampling:
Är det lämpligt att alltid sampla upp till högsta PCM, i mitt fall 384 kHz?
Vilket omsamplingsfilter bör man då använda: Precise linear phase, Precise minimum phase, Smooth linear phase eller Smooth minimum phase?

DSD:
Eftersom jag använder DSP:n så konverteras DSD till PCM för att kunna tillämpa LP, HP och PEQ
Så om jag aktiverar Native DSD Processing när jag spelar DSD eller Sample Rate conversion DSD när jag spelar PCM, så ser jag förvisso DSD-samplingsfrekvensen på DAC:en men det kommer inget ljud på någon av kanalerna.
Jag måste alltså inaktivera Native DSD Processing och Sample Rate conversion PCM

Men vad är lämplig DSD till PCM-filtrering: 24 kHz low pass, 30 kHz low pass eller rentav 50 kHz low pass?
DSD till PCM gain är satt till +6 dB, är det ett normalt värde?

Convolution:
Eftersom jag tänker använda Convolutionfilter inom snar framtid, så antar jag att config-filen blir lite enklare med en fast, uppsamplad, samplefrekvens.
Samt att jag bara behöver en uppsättning wav-filer.
Eller finns det andra saker att tänka på här?

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Hjälp med Roons DSP och lite annat om Roon

Inläggav dewpo » 2021-04-28 12:48

Om du föredrar neutralt ljud är antagligen Precise versionerna av filtren i ROON att föredra :|
Smooth versionen av ROON filtren har ett ganska stort diskant tapp :|
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Hjälp med Roons DSP och lite annat om Roon

Inläggav solhaga » 2021-04-28 13:19

dewpo skrev:Om du föredrar neutralt ljud är antagligen Precise versionerna av filtren i ROON att föredra :|
Smooth versionen av ROON filtren har ett ganska stort diskant tapp :|


Ok, bra.

Precise linear phase eller Precise minimum phase med tanke på att jag kommer att använda Convolver?

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Hjälp med Roons DSP och lite annat om Roon

Inläggav dewpo » 2021-04-28 16:42

Här är en jämförelse på hur de olika filtren i ROON beter sig vid omsampling från 44.1 kHz till 192 kHz med vitt brus :|
ROON_Filter.jpg
Kurvorna är separerade gain är samma i alla filtren.
ROON_Filter.jpg (319.45 KiB) Visad 2984 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Hjälp med Roons DSP och lite annat om Roon

Inläggav solhaga » 2021-04-28 16:49

Tydlig avrullning för smooth-filtren alltså.
Vidare syns det att Precise linear phase är att föredra framför Precise minimum phase?

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Hjälp med Roons DSP och lite annat om Roon

Inläggav dewpo » 2021-04-28 16:53

Samma som ovan fast med HQPlayer poly-sinc-ext2 som bonus filter :)
ROON+HQPLayer.jpg
ROON+HQPLayer.jpg (326.13 KiB) Visad 2981 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Hjälp med Roons DSP och lite annat om Roon

Inläggav solhaga » 2021-04-28 16:59

Hmm, ett oerfaret öga som mitt ser ingen signifikativ skillnad mellan 1, 3 och 5. Förutom hivåskillnaderna då, men jag antar att du har offsetat dom för att det skall synas i samma diagram.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Hjälp med Roons DSP och lite annat om Roon

Inläggav dewpo » 2021-04-28 17:21

Lyckades göra om mätningarna med 24-bitars precision 8)
ROON_FIlter_24-bit.jpg
Tyvärr bara 22-bitars ljud från HQPlayer med Virtual Cabel, Vet ej varför...
ROON_FIlter_24-bit.jpg (354.38 KiB) Visad 2969 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster