Moderator: Redaktörer
dewpo skrev:Vill du ha 3 dB attenuering vid delningen (Butterworth?) eller 6 dB (Linkwitz-Riley?)?
Det verkar som om filtarna du visualiserat skiljer sig på den fronten.
Sure, if you need Linkwitz-Riley, then you can cascade identical Butterworth sections.
For other configurations, you’ll be out of luck with (current) Roon.
dewpo skrev:Finns skillnaden i prestanda kvar om du genererar Minimumfas Butterworth filter med rePhase?
dewpo skrev:Till HQPlayer rekommenderas att man använder filter med högsta tillgängliga samplings frekvens och bitdjup!
HQPlayer hanterar sedan alla konverteringar internt.
Jag skall vid tillfälle undersöka om det finns några problem med tillvägagångssättet
solhaga skrev:dewpo skrev:Finns skillnaden i prestanda kvar om du genererar Minimumfas Butterworth filter med rePhase?
Jag skall testa det.
dewpo skrev:Nej mätningen är gjord digitalt endast filter påverkan
Men det ser bra ut även DAC => ADC
I haven't done any blind testing, but there appears to be a certain harshness in loud and high notes of some female vocalists which goes away when the DAC is set for minimum phase.
rajapruk skrev:Jag skulle inte använt linear-phase på detta sättet. Skriver mer senare.
rajapruk skrev:Vad är det sänkningen/EQ vid 11500Hz korrigerar?
Det finns ett naturligt förhållande mellan frekvensgång och fasgång (så kallad minimum-fas) som iaf jag vill bibehålla i mitt system.
rajapruk skrev:Hur ser andra sidan ut av delningen, Solhaga? Har den med faslinjäriserad delning?
rajapruk skrev:Hmmm, om det är frekvenskorrektion pga av geometrier så kan nog sjutton en faslinjär korrektion vara mest rätt, men det är överkurs det här (för mig iaf)!
rajapruk skrev:Men angående delningen. Den har ju alltid två sidor/vägar som det delas mellan. Du visar ena sidan av delningen, som sedan akustiskt gifter ihop sig till ett, med rak frekvensgång totalt. Jag hade inte använt faslinjär delning bara på ena sidan, om du fattar vad jag menar. Det måste ju matcha.
rajapruk skrev:Sen att använda dessa faslinjära delningsslopes är ju i praktiken att göra två saker i ett steg, minimum-fas-EQ plus en faslinjärisering av den. Man kan också dela upp det i rephase så blir det mer tydligt vad man har gjort. Smaksak. Fördelaktigt med i läget att det kanske inte är en skolbokskurva som appliceras elektriskt för att uppnå en skolbokskurva akustiskt. Men själva faslinjäriseringen skall korrigera den akustiska outputen. Svårt att beskriva detta med ord tycker jag.
I haven't done any blind testing, but there appears to be a certain harshness in loud and high notes of some female vocalists which goes away when the DAC is set for minimum phase
solhaga skrev:Jag har nu kört Roon i ett par veckor och jag börjar upptäcka att enstaka fonogram saknas efter det att Roon skannade mitt musikbibliotek.
De är alltså raderade från NAS:en.
Det verkar ha ett samband med spellistor som importerades från JRiver; de saknade fonogrammen fanns alla med på någon spellista.
Inte alla fonogrammen från spellistorna har försvunnit dock.
Någon som har stött på något liknande?
352800 2 8 0
0 0
0 0 0 0 0 0 0 0
left_tweeter_352.wav
0
0.0
0.0
right_tweeter_352.wav
0
1.0
1.0
left_mid_352.wav
0
0.0
2.0
right_mid_352.wav
0
1.0
3.0
left_bass_352.wav
0
0.0
4.0
right_bass_352.wav
0
1.0
5.0
left_sub_352.wav
0
0.0
6.0
right_sub_352.wav
0
1.0
7.0
384000 2 8 0
0 0
0 0 0 0 0 0 0 0
left_tweeter_384.wav
0
0.0
0.0
right_tweeter_384.wav
0
1.0
1.0
left_mid_384.wav
0
0.0
2.0
right_mid_384.wav
0
1.0
3.0
left_bass_384.wav
0
0.0
4.0
right_bass_384.wav
0
1.0
5.0
left_sub_384.wav
0
0.0
6.0
right_sub_384.wav
0
1.0
7.0
rajapruk skrev:Du borde kunna göra en filteruppsättning per samplingshastighet du har i källmaterialet. För minimalt med omsampling/konvertering.
solhaga skrev:rajapruk skrev:Du borde kunna göra en filteruppsättning per samplingshastighet du har i källmaterialet. För minimalt med omsampling/konvertering.
Det är inga problem med att göra det. Men jag vill inte.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster