Behöver jag Dolby brusreducering,

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Behöver jag Dolby brusreducering,

Inläggav Helmut » 2021-04-19 21:26

Håller på och bygger om en gammal 35 mm,s biografprojektor. I slutet av 1900 talet använde man sig av tre frekvens Dolby brusreducering och Dolby SR.
Förstår att Dolbyn gjorde nytta vid musiklyssning där det fanns både tysta och höga partier. Men hur är det med biograffilmer som oftast har höga ljudnivåer och tysta partier är sällsynta? Funderar på om jag kan skippa de trebands komprimerings och expanderkretsar som redcerar i pumpning och fasfel mellan delningsfrekvenserna.
Vilken skillnad kan jag höra på en Dolby inspelning om jag spelar upp filmen med och utan brusreduceringen. Oftast ligger ljudnivån kring 100 db. Och vad är det för skillnad mellan Dolby och Dolby SR. Själv ska jag ha en 0 ohms förstärkare som är kopplad till fotocellen. 0 ohms förstärkaren ger en linjär förstärkare. I Dolbys försteg sitter en ingångstransformator, men en transformator kan väll inte sänka in impendansen till 0 ohm. Dolbys konstruktion med ingångstransformator för att få balanserad och störnings okänslig ingång ger i mitt tycke en mattare ljud och har inte samma dynamik.
Biograftekniker som jag kom i kontakt med menade att man inte behövde ha frekvenser som går över 7000 Hz och oftast fanns det ett filten som gjorde att diskanten föll snabbt och oftast redan vid 2000 hz. Själv ska jag öka frekvensomfånget till mellan 15 Hz och upp till 17000. Ljudspåret på filmen läser man av med en tunn ljusstråle. Vid 17000 hz blir ljusstrålen motsvarande en halv våglängd. Om jag inte har fel bord det innebära att ljudnivån faller och distorsionen blir höge vid högre frekvenser.

gcs
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2017-04-01

Re: Behöver jag Dolby brusreducering,

Inläggav gcs » 2021-04-20 22:08

Den första brusreduceringen som Dolby släppte 1965 var en s.k. kompander som jobbade i fyra band. Med den kunde man reducera bandbruset med 10-15dB. Den första Dolby A heter A301 som var en 19" enhet 6HE. Dolby SR kom på 90-talet. Den enheten sänkte bruset med >30dB. Jag har själv
till mina bandare två enheter Dolby 363 som innehåller både A och SR. Varje enhet för två kanaler är 1HE.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Behöver jag Dolby brusreducering,

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-21 14:12

Om filmen är inspelad med Dolby låter det inget vidare om den spelas utan.

gcs
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2017-04-01

Re: Behöver jag Dolby brusreducering,

Inläggav gcs » 2021-04-21 18:41

Det låter inget vidare om man inte avkodar ljudet med rätt Dolby. Ljudet kommer att få en förhöjd diskant. Men värst låter det med ett dBx encodat ljud.

Kalle G
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 2016-03-22

Re: Behöver jag Dolby brusreducering,

Inläggav Kalle G » 2021-04-28 07:55

Som tidigare biografmaskinist undrar jag vilken projektor du har. Inte alla filmer hade ljudspår med Dolby. Det kom framförallt med den så kallade "Dolby Stereo", fyrkanalljud extraherat ur optiskt tvåkanalsspår där de tre främre var Dolby A reducerade och effektkanalen i Dolby B. Senare kom ju som sagt Dolby SR (spectral recording).
De äldre ljudspåren hade begränsningar uppåt i frekvens så jag undrar om behovet av brusreducering var så stort, möjligen vid de större biograferna när det förekom magnetiskt, à la bandspelare, ljudspår.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster