Vet inte om detta är en allt för stor fråga att besvara men strunt samma vi kan väl fundera kring det.

Sen är det ju detta med kvalité inspelningar man skulle streama ut. Hmmm.
Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Du kan väl börja med att locka med dig Pekka. Många CD har han och han letar konstant efter bästa utgåvorna
Skämt åsidå. Förutom en hel drös med pengar från investerare som kan tänkas vänta 5-10 år på att satsningen lönar sig så behövs det också avtal med en massa skivbolag. Många av dessa verkar dessutom bara vara intresserade av att släppa den sista söndermastrade versionen.
Och så behöver du anställa något tusental människor som bygger upp, och håller igång, själva tjänsten.
Inte för att jag vill vara negativ men jag tror uppförsbacken är rätt lång.
/ B
nuffe skrev:Och framförallt behövs en bibliotekarie som kan lägga upp allt så det går att söka på ett vettigt sätt.
Här fallerar ju samtliga streaming tjänster på marknaden idag.
Henrik
Baffel skrev:Nä, att verkligen någon/ några skulle göra slag i saken och starta en streamingtjänst , med allt vad det innebär, ter sig väldigt avlägset. Möjligen något väldigt nischat, som sticker ut och erbjuder något som nuvarande aktörer inte ännu försett marknaden med. Om det nu skulle finns de som var villiga att betala för det.
Se det mer som en tankeövning. Vad är bästa möjliga ljud streamat? Vad kan en levrantör av streamat, rent tekniskt, erbjuda i form av bästa möjliga ljudkvalitet?
Bill50x skrev:Baffel skrev:Nä, att verkligen någon/ några skulle göra slag i saken och starta en streamingtjänst , med allt vad det innebär, ter sig väldigt avlägset. Möjligen något väldigt nischat, som sticker ut och erbjuder något som nuvarande aktörer inte ännu försett marknaden med. Om det nu skulle finns de som var villiga att betala för det.
Se det mer som en tankeövning. Vad är bästa möjliga ljud streamat? Vad kan en levrantör av streamat, rent tekniskt, erbjuda i form av bästa möjliga ljudkvalitet?
Jag är inte alls tekniskt kunnig när det gäller digitalteknik men jag inbillar mig att ju färre konverteringar man gör, ju bättre är det. Dvs att distribuera det ursprungliga formatet, vare sig det är 16/44, 24/96, 24/88 eller annat.
Vad krävs det för bandbredd att strömma 24/96 förresten?
/ B
hcl skrev:Det bör m.a.o. räcka med ca. 5 Mbit för att strömma 24/96 på FLAC-format.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster