Dra igång egen streamingtjänst av musik

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Dra igång egen streamingtjänst av musik

Inläggav Baffel » 2021-04-20 08:25

Såklart inget jag tänker göra. Har inte kunskap, pengar osv till det MEN vad jag är nyfiken på är detta. Det talas på forumet mycket om ljudkvalite mellan olika leverantörer men om man leker med tanken starta streamingtjänst/ plattform med mål att få ut den BÄSTA ljudkvalitén till de som nyttjade tjänsten , hur skulle man göra då? Vilka format? Vilken teknik?

Vet inte om detta är en allt för stor fråga att besvara men strunt samma vi kan väl fundera kring det. :)

Sen är det ju detta med kvalité inspelningar man skulle streama ut. Hmmm.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Dra igång egen streamingtjänst av musik

Inläggav Bill50x » 2021-04-20 08:34

Du kan väl börja med att locka med dig Pekka. Många CD har han och han letar konstant efter bästa utgåvorna :D

Skämt åsidå. Förutom en hel drös med pengar från investerare som kan tänkas vänta 5-10 år på att satsningen lönar sig så behövs det också avtal med en massa skivbolag. Många av dessa verkar dessutom bara vara intresserade av att släppa den sista söndermastrade versionen.

Och så behöver du anställa något tusental människor som bygger upp, och håller igång, själva tjänsten.

Inte för att jag vill vara negativ men jag tror uppförsbacken är rätt lång.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Dra igång egen streamingtjänst av musik

Inläggav nuffe » 2021-04-20 08:40

Och framförallt behövs en bibliotekarie som kan lägga upp allt så det går att söka på ett vettigt sätt.
Här fallerar ju samtliga streaming tjänster på marknaden idag.

Henrik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Dra igång egen streamingtjänst av musik

Inläggav Baffel » 2021-04-20 08:41

Bill50x skrev:Du kan väl börja med att locka med dig Pekka. Många CD har han och han letar konstant efter bästa utgåvorna :D

Skämt åsidå. Förutom en hel drös med pengar från investerare som kan tänkas vänta 5-10 år på att satsningen lönar sig så behövs det också avtal med en massa skivbolag. Många av dessa verkar dessutom bara vara intresserade av att släppa den sista söndermastrade versionen.

Och så behöver du anställa något tusental människor som bygger upp, och håller igång, själva tjänsten.

Inte för att jag vill vara negativ men jag tror uppförsbacken är rätt lång.

/ B


Jovisst men jag sa ju också inget jag tänker göra. :) Är bara nyfiken på själva tekniken . Den bästa tekniken. Inte vad det skulle kosta, marknadsföring , rättighetsproblematik, ersättningar musiker/ artist osv.

Möjligt att detta, som sagt, är en för knepig teknisk fråga att reda ut här, men strunt samma. Fråga , av nyfikenhetsskäl, kan man ju alltid. :D
Senast redigerad av Baffel 2021-04-20 08:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Dra igång egen streamingtjänst av musik

Inläggav Baffel » 2021-04-20 08:42

nuffe skrev:Och framförallt behövs en bibliotekarie som kan lägga upp allt så det går att söka på ett vettigt sätt.
Här fallerar ju samtliga streaming tjänster på marknaden idag.

Henrik


Där har du en poäng , utöver detta med själva tekniken gällande ljudkvalitén i sig.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Dra igång egen streamingtjänst av musik

Inläggav hifikg » 2021-04-20 09:28

Äntligen kan jag streama mina privata sånginsatser, det är inte så många... eller långa... eller ens särskilt lyssningsvärda :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Dra igång egen streamingtjänst av musik

Inläggav Baffel » 2021-04-20 09:32

I vissa fall duger inte den bästa tänkbara bitrate, upplösning, funktionalitet osv gällande streaming för att få det att låta lyssningsmässigt njutbart :)

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Dra igång egen streamingtjänst av musik

Inläggav bootstrap » 2021-04-20 10:28

Jag tror det är en enorm uppgifter att bara ha bästa masterna tillgänglig och jag tror vi är för få som bryr oss tillräckligt för att betala för det.

Plex däremot gör ditt eget bibliotek tillgängligt även utanför hemmet som Netflix eller Spotify. Fungerar även med android auto. Tyvärr lämnar det lite att önska på musikfronten. Upptäckte igår att Plex inte hanterar cue sheets for flac filer :(

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Dra igång egen streamingtjänst av musik

Inläggav Baffel » 2021-04-20 11:12

Nä, att verkligen någon/ några skulle göra slag i saken och starta en streamingtjänst , med allt vad det innebär, ter sig väldigt avlägset. Möjligen något väldigt nischat, som sticker ut och erbjuder något som nuvarande aktörer inte ännu försett marknaden med. Om det nu skulle finns de som var villiga att betala för det.

Se det mer som en tankeövning. Vad är bästa möjliga ljud streamat? Vad kan en levrantör av streamat, rent tekniskt, erbjuda i form av bästa möjliga ljudkvalitet?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Dra igång egen streamingtjänst av musik

Inläggav Bill50x » 2021-04-20 11:45

Baffel skrev:Nä, att verkligen någon/ några skulle göra slag i saken och starta en streamingtjänst , med allt vad det innebär, ter sig väldigt avlägset. Möjligen något väldigt nischat, som sticker ut och erbjuder något som nuvarande aktörer inte ännu försett marknaden med. Om det nu skulle finns de som var villiga att betala för det.

Se det mer som en tankeövning. Vad är bästa möjliga ljud streamat? Vad kan en levrantör av streamat, rent tekniskt, erbjuda i form av bästa möjliga ljudkvalitet?

Jag är inte alls tekniskt kunnig när det gäller digitalteknik men jag inbillar mig att ju färre konverteringar man gör, ju bättre är det. Dvs att distribuera det ursprungliga formatet, vare sig det är 16/44, 24/96, 24/88 eller annat.

Vad krävs det för bandbredd att strömma 24/96 förresten?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Dra igång egen streamingtjänst av musik

Inläggav hcl » 2021-04-20 19:40

Bill50x skrev:
Baffel skrev:Nä, att verkligen någon/ några skulle göra slag i saken och starta en streamingtjänst , med allt vad det innebär, ter sig väldigt avlägset. Möjligen något väldigt nischat, som sticker ut och erbjuder något som nuvarande aktörer inte ännu försett marknaden med. Om det nu skulle finns de som var villiga att betala för det.

Se det mer som en tankeövning. Vad är bästa möjliga ljud streamat? Vad kan en levrantör av streamat, rent tekniskt, erbjuda i form av bästa möjliga ljudkvalitet?

Jag är inte alls tekniskt kunnig när det gäller digitalteknik men jag inbillar mig att ju färre konverteringar man gör, ju bättre är det. Dvs att distribuera det ursprungliga formatet, vare sig det är 16/44, 24/96, 24/88 eller annat.

Vad krävs det för bandbredd att strömma 24/96 förresten?

/ B

Det är ungefär vad jag erfarit också. Alla konverteringar försämrar, vissa har extremt liten inverkan och då kan möjligen antalet sådana konverteringar vara hörbart påverkande även om de var och en för sig inte är direkt hörbara. Det finns dock många andra hänsyn som behöver tas hänsyn till utöver samplingstaktskonvertering så totalt sett kan det ändå vara fördelaktigt att sampla upp en signal före vissa processteg och då är det oftast också bäst att hålla kvar denna högre samplingsfrekvens.

24/96 WAV kräver knappt 5 Mbit, men för att strömma den bandbredden kontinuerligt krävs sannolikt en uppkoppling med högre maximal kapacitet. Dock är behovet mindre ändå om filen kodats som t.ex. FLAC, vilket brukar behöva lite drygt halva bandbredden av WAV med motsvarande samplingstakt. Det bör m.a.o. räcka med ca. 5 Mbit för att strömma 24/96 på FLAC-format.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Dra igång egen streamingtjänst av musik

Inläggav Bill50x » 2021-04-20 21:13

hcl skrev:Det bör m.a.o. räcka med ca. 5 Mbit för att strömma 24/96 på FLAC-format.

Då bör ju en 100/100 fiber räcka till ganska gott även om någon tittar på Youtube eller strömmande TV samtidgt.

Med andra ord behövs ju inte komprimeringar överhuvudtaget för oss som har åtminstone 10/10 anslutningar och framför allt behövs inte fusklösningar som MQA.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster