Påverkar ingångsimpedansen ljudkvaliteten?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Påverkar ingångsimpedansen ljudkvaliteten?

Inläggav galder » 2021-04-26 14:53

"With the 10k pot in line, the amp has 6k to 8k input impedance - a difficult load to be driven. This causes the sound to be somewhat thin. 6-8k relates to the gain setting on the bottom of your amp (20 or 26dB—-use the 20). With the pot gone, the amp has 60k ohm input impedance - perfect. I use a tube line stage (preamp) for input switching and volume control. Tube equipment is pure magic with these amps. Solid state is fine, just don’t use a passive line stage or you will undo the benefit of this mod."

"With the pot, the sound is a bit thin in low frequencies. Amp blossoms without the pot..."

Inläggen ovan är inte ett svar på inlägg från mig, och är något justerat (amp identitet).

Finns det någon uns trovärdighet i detta inläggs påstående? Att låg "input impedance" skulle kunna medföra att ljudet skulle låta aningens tunt? Det är alltså ett förslag om att förbättra ljudet genom att montera bort volymkontrollen. Vilket skulle medföra en höjning av "input impedance". Volymkontrollen har alltså fasta steg med motstånd. Vet inte vad sådana kallas.

Skulle i.o.f.s. inte vara så svårt att koppla bort volymkontrollen. Men att verifiera resultatet vore nog oöverstigligt.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Påverkar ingångsimpedansen ljudkvaliteten?

Inläggav PerStromgren » 2021-04-26 14:57

Även om 6-10kohm inte är en optimal ingångsimpedans r den knappast en svår last för de flesta källor. Däremot kan man fråga sig varför konstruktören valt en så låg ingångsimpedans.

Hur den lasten påverkar ljudet är helt en fråga om källan.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Påverkar ingångsimpedansen ljudkvaliteten?

Inläggav galder » 2021-04-26 14:59

Alltså inte?

Ingångsimpedansen blev väl så låg p.g.a. volymkontrollen.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Påverkar ingångsimpedansen ljudkvaliteten?

Inläggav peterh » 2021-04-26 15:08

galder skrev:"With the 10k pot in line, the amp has 6k to 8k input impedance - a difficult load to be driven. This causes the sound to be somewhat thin. 6-8k relates to the gain setting on the bottom of your amp (20 or 26dB—-use the 20). With the pot gone, the amp has 60k ohm input impedance - perfect. I use a tube line stage (preamp) for input switching and volume control. Tube equipment is pure magic with these amps. Solid state is fine, just don’t use a passive line stage or you will undo the benefit of this mod."

"With the pot, the sound is a bit thin in low frequencies. Amp blossoms without the pot..."

Inläggen ovan är inte ett svar på inlägg från mig, och är något justerat (amp identitet).

Finns det någon uns trovärdighet i detta inläggs påstående? Att låg "input impedance" skulle kunna medföra att ljudet skulle låta aningens tunt? Det är alltså ett förslag om att förbättra ljudet genom att montera bort volymkontrollen. Vilket skulle medföra en höjning av "input impedance". Volymkontrollen har alltså fasta steg med motstånd. Vet inte vad sådana kallas.

Skulle i.o.f.s. inte vara så svårt att koppla bort volymkontrollen. Men att verifiera resultatet vore nog oöverstigligt.

Det beror ju på utgångsimpedansen som driver förstärkare. Om den inte är tillräckligt låg så blir ljudet tunnare och kan även bli distorderat.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Påverkar ingångsimpedansen ljudkvaliteten?

Inläggav Morello » 2021-04-26 15:14

PerStromgren skrev:Även om 6-10kohm inte är en optimal ingångsimpedans r den knappast en svår last för de flesta källor. Däremot kan man fråga sig varför konstruktören valt en så låg ingångsimpedans.

Hur den lasten påverkar ljudet är helt en fråga om källan.


En lägre impedans ger mindre risk för brum, puffar och liknande vid in- och urkoppling. Jag brukar tycka att 10 kohm är en lagom impedans, som inte medför några problem med halvledarbestyckade källor.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Påverkar ingångsimpedansen ljudkvaliteten?

Inläggav galder » 2021-04-26 15:57

Skulle jag koppla in DAC'en med volymkontroll, så ligger såvitt jag kan hitta uppgift om utgångsimpedansen på den på väl över 1 kOhm. Pre-utgången på min förstärkare låg väl på 25 Ohm om jag inte missminner mig.

Alltså det gäller att matcha ingångs- respektive utgångsimpedansen.
Vad skulle vara tillräckligt låg utgångsimpedans med / utan volymkontrollen med hänvisning till ovan nämnda värden?

Med volymkontroll 6-10 kOhm
Utan volymkontroll 60 kOhm

DAC utgångsimpedans > 1kOhm

Skulle kunna koppla in ett försteg om det skulle hjälpa upp situationen.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Påverkar ingångsimpedansen ljudkvaliteten?

Inläggav galder » 2021-04-26 17:14

Hittade detta vid en snabb sökning:

technically any ratio of output/input impedance that satisfies RL/RS>1 can be considered.

Alltså L= load S=source

Sometimes however, it can be suitable to obtain a maximum of transferred power by realizing an impedance matching.

Nowadays, as a general rule, high input and low output impedances are the norm, even if it does not lead to an impedance match. However, we will see in the next section that in some cases, impedance matching can be more suitable.

Tumregler gillar vi ju här på Faktiskt.io :roll:

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Påverkar ingångsimpedansen ljudkvaliteten?

Inläggav PerStromgren » 2021-04-26 17:54

Morello skrev:
PerStromgren skrev:Även om 6-10kohm inte är en optimal ingångsimpedans r den knappast en svår last för de flesta källor. Däremot kan man fråga sig varför konstruktören valt en så låg ingångsimpedans.

Hur den lasten påverkar ljudet är helt en fråga om källan.


En lägre impedans ger mindre risk för brum, puffar och liknande vid in- och urkoppling. Jag brukar tycka att 10 kohm är en lagom impedans, som inte medför några problem med halvledarbestyckade källor.


Ja, i dina egna konstruktioner bestämmer du ju helt själv. Kanske har du rätt, men det jag sett under mitt hifiliv från 70-talet och framåt har nog varit i spannet 20-100k, snarare.

Men igen, 10k bör inte ställa till det.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Påverkar ingångsimpedansen ljudkvaliteten?

Inläggav galder » 2021-04-26 18:15

Tack alla, då vet jag (lite mer).

Han kanske hade dålig matchning då, om han (tyckte) upplevde lite tunt ljud. Blev lite tveksam då han började att prata om rörförstärkare. :roll:

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Påverkar ingångsimpedansen ljudkvaliteten?

Inläggav jansch » 2021-04-26 23:09

Alltså....
Allt beror ju hur drivstegets utimpedans varierar i förhållande till steget som matas med signal och dess impedans.
Därutöver vilken maximal ström drivsteget kan leverera utan att distorsion ökar.

Att det skulle låta "tunt" är typisk fördom. Ökad utimpedans i basen.....OK då...

Förr i världen hade man impedansanpassning på proffsutrustning - 600ohm.
Nu för tiden har drivstegen väsentligt lägre impedans än ingångsstegen normalt. Detta medför att förutsättningen för en linjär överföring optimeras.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Påverkar ingångsimpedansen ljudkvaliteten?

Inläggav Nattlorden » 2021-04-27 08:14

Holfisteget jag hade tidigare hade extremlågt läge att välja - 800ohm - men de varnade också att försteget kanske inte skulle orka med det. Tror deras tanke var att signal/stör-förhållandet mellan skulle gynnas av en högre nivå.
It's all fun and games until Darth Vader comes.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster