meters avstånd eller skall man redan där lägga in tagetkurvan som riktmärke eller är det bättre
senare vid mätning i lyssningspossition då rumsbidraget är inkluderat,
hoppas ni förstår frågan

Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Om man ska bygga för sig själv och är på det klara med var de skall stå... så ser jag inte varför man inte skulle designa efter rätt roomcurve på lyssningsplats. Hade man designat för kommersiell produktion för okända rum hade det varit lite annorlunda...
nuffe skrev:Det beror på. Personligen tycker jag det är trevligt med lite mer bas, inte korrekt nej men jag gillar det.
Jag tycker det är hemskt om det är för mycket diskant, det gillar inte mina öron alls.
Sen beror det ju på rummet också, en del rum "äter" bas och i andra är det tvärtom.
Henrik
sammel skrev:Nattlorden skrev:Om man ska bygga för sig själv och är på det klara med var de skall stå... så ser jag inte varför man inte skulle designa efter rätt roomcurve på lyssningsplats. Hade man designat för kommersiell produktion för okända rum hade det varit lite annorlunda...
Det verkar ju vettigt. Eftersom jag hade lite reflexproblem vid delningen mellan bas o mid så ville jag mäta lite längre ifrån vägg därför satt jag upp högtalaren må en pall i vardagsrummet
och mätte sedan la jag in lutning på kurvorna som jag vill ha vid lyssning det jag är fundersam på om det blir ännu större lutning i lyssningspossition. Har gjort så nu i alla fall, men det går ju att ändra
Baffel skrev:Då så , köp en EQ och testa .![]()
Om du nu känner att det skulle tillföra något. För egen del om jag tex lyssnar på gammal hårdrock saknar jag ofta lite extra tryck i basen. Smidigt med EQ/ tonkontroller då.
sammel skrev:Nattlorden har mycket baskapasitet har jag sett,
gröna skönheter från golv till tak
Nattlorden skrev:8 styck (slutna) LTS B-1 med NHT 1259
I bion är det Ino infraY-6 så där är kapacitet så det räcker som oftast med...
infra-lyft i både anläggningarnas filter
sammel skrev:Nattlorden skrev:8 styck (slutna) LTS B-1 med NHT 1259
I bion är det Ino infraY-6 så där är kapacitet så det räcker som oftast med...
infra-lyft i både anläggningarnas filter
Tycker dina anläggningar verkar inponerande.
Nattlorden skrev:Tack.... det var så långt jag behövde komma för att slå mig till ro och flytta fokuset till musiken. Meningen är dock inte att det skall låta imposant, då är något fel.... det skall bara spela musik....
sammel skrev:Nattlorden skrev:Tack.... det var så långt jag behövde komma för att slå mig till ro och flytta fokuset till musiken. Meningen är dock inte att det skall låta imposant, då är något fel.... det skall bara spela musik....
Så du sitter också nöjd
Jag hoppas på att komma dit.
Baffel skrev:Det är väl t.o.m så att om man bygger själv så är väl det en av fördelarna. Bygg precis som du vill att det ska låta. Så länge de övriga som ska lyssna tycker det är ok
Nattlorden skrev:Baffel skrev:Då så , köp en EQ och testa .![]()
Om du nu känner att det skulle tillföra något. För egen del om jag tex lyssnar på gammal hårdrock saknar jag ofta lite extra tryck i basen. Smidigt med EQ/ tonkontroller då.
Det tillförde inte lika mycket på vad den kunde fixa med de första moderna mot hur mycket den saboterade högre upp.
( cr80s har en brytare där du kan lägga på 6 och 10dB på basen... räcker gott )
sammel skrev:Baffel skrev:Det är väl t.o.m så att om man bygger själv så är väl det en av fördelarna. Bygg precis som du vill att det ska låta. Så länge de övriga som ska lyssna tycker det är ok
Baffel även om jag kan göra som jag vill så vill jag göra på bästa sätt så långt som möjligt
Kan jag redan vid filterdesignandet kan ställa ungefärlig targetcurve så behöver jag inte eq:a samma område två gånger
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster