Filter designe rakt eller target curve?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2038
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Filter designe rakt eller target curve?

Inläggav sammel » 2021-05-04 09:16

Skall man designa delningsfilter för rak spl kurva utifrån mätningar på mindre än en
meters avstånd eller skall man redan där lägga in tagetkurvan som riktmärke eller är det bättre
senare vid mätning i lyssningspossition då rumsbidraget är inkluderat,
hoppas ni förstår frågan :)

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Filter designe rakt eller target curve?

Inläggav nuffe » 2021-05-04 10:46

Det beror på. Personligen tycker jag det är trevligt med lite mer bas, inte korrekt nej men jag gillar det.
Jag tycker det är hemskt om det är för mycket diskant, det gillar inte mina öron alls.
Sen beror det ju på rummet också, en del rum "äter" bas och i andra är det tvärtom.

Henrik

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2038
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Filter designe rakt eller target curve?

Inläggav sammel » 2021-05-04 11:10

Jag känner ungefär lika provar att designa efter target redan från början sen får jag justera djupbasen på plats :)
Får vi se om det duger :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Filter designe rakt eller target curve?

Inläggav Nattlorden » 2021-05-04 11:20

Om man ska bygga för sig själv och är på det klara med var de skall stå... så ser jag inte varför man inte skulle designa efter rätt roomcurve på lyssningsplats. Hade man designat för kommersiell produktion för okända rum hade det varit lite annorlunda...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2038
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Filter designe rakt eller target curve?

Inläggav sammel » 2021-05-04 12:55

Nattlorden skrev:Om man ska bygga för sig själv och är på det klara med var de skall stå... så ser jag inte varför man inte skulle designa efter rätt roomcurve på lyssningsplats. Hade man designat för kommersiell produktion för okända rum hade det varit lite annorlunda...


Det verkar ju vettigt. Eftersom jag hade lite reflexproblem vid delningen mellan bas o mid så ville jag mäta lite längre ifrån vägg därför satt jag upp högtalaren må en pall i vardagsrummet
och mätte sedan la jag in lutning på kurvorna som jag vill ha vid lyssning det jag är fundersam på om det blir ännu större lutning i lyssningspossition. Har gjort så nu i alla fall, men det går ju att ändra :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Filter designe rakt eller target curve?

Inläggav Baffel » 2021-05-04 14:25

nuffe skrev:Det beror på. Personligen tycker jag det är trevligt med lite mer bas, inte korrekt nej men jag gillar det.
Jag tycker det är hemskt om det är för mycket diskant, det gillar inte mina öron alls.
Sen beror det ju på rummet också, en del rum "äter" bas och i andra är det tvärtom.

Henrik


+1

Det värsta jag vet skrikig distans. Eller klar och ljus som den som gillar det skulle säga. Mer bas är alltid trevligt.

För egen del har jag dock börjat funderat. Det kanske inte är diskanten i sig jag inte uppskattar utan det är ju möjligt att de system jag hört så distar diskanten så det blir hörbart. Jag skulle gärna lyssna på ett system där man med 100% visshet kan räkna bort den faktorn.

Har dessutom en gång misstagit mig och blandat ihop övre mellanregistret i basen med det lägre i diskanten. Var säker på att det var diskantelementet som gjorde att det lät illa men så var icket fallet. 8O

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Filter designe rakt eller target curve?

Inläggav Baffel » 2021-05-04 14:33

sammel skrev:
Nattlorden skrev:Om man ska bygga för sig själv och är på det klara med var de skall stå... så ser jag inte varför man inte skulle designa efter rätt roomcurve på lyssningsplats. Hade man designat för kommersiell produktion för okända rum hade det varit lite annorlunda...


Det verkar ju vettigt. Eftersom jag hade lite reflexproblem vid delningen mellan bas o mid så ville jag mäta lite längre ifrån vägg därför satt jag upp högtalaren må en pall i vardagsrummet
och mätte sedan la jag in lutning på kurvorna som jag vill ha vid lyssning det jag är fundersam på om det blir ännu större lutning i lyssningspossition. Har gjort så nu i alla fall, men det går ju att ändra :)


Det är väl t.o.m så att om man bygger själv så är väl det en av fördelarna. Bygg precis som du vill att det ska låta. :) Så länge de övriga som ska lyssna tycker det är ok.

Men ni båda sammel och Nattlorden har ju DSP och EQ möjligheter ? Då är väl då bara att rattat in så som man vill ha det. Skulle det se hejkån bejkån ut ifall man mätte upp kurvan så vad spelar det för roll? Det är ju inte kurvan man sen ska lyssna på , så att säga ( Jo indirekt , men ni fattar). :)

En vanlig traditionell analog EQ kanske inte är så dumt att ha ändå. Att snabbt kunna ställa in låt/ för låt / skiva . Var det länge sedan ni hade en så pröva på igen får ni se vad ni tycker nu. En klassik Yamaha EQ brukar gå för runt en tusing på Tradera . Ni köper för ungefär samma summa som ni sedan säljer den för, om den inte faller i smaken dvs. :)

Eller typ en
Technics SH-8045 Equalizer
https://www.tradera.com/item/170601/464 ... -equalizer

https://www.hifiengine.com/manual_libra ... 8045.shtml
Senast redigerad av Baffel 2021-05-04 14:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Filter designe rakt eller target curve?

Inläggav Nattlorden » 2021-05-04 14:44

Jag kör ingen DSP varken i bion eller vardagsrummet. Ingen EQ förutom Infrakortet i cr80(e)s, om man skall klassa det som det.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Filter designe rakt eller target curve?

Inläggav Baffel » 2021-05-04 14:56

Då så , köp en EQ och testa . 8)

Om du nu känner att det skulle tillföra något. För egen del om jag tex lyssnar på gammal hårdrock saknar jag ofta lite extra tryck i basen. Smidigt med EQ/ tonkontroller då.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Filter designe rakt eller target curve?

Inläggav Nattlorden » 2021-05-04 15:40

Baffel skrev:Då så , köp en EQ och testa . 8)

Om du nu känner att det skulle tillföra något. För egen del om jag tex lyssnar på gammal hårdrock saknar jag ofta lite extra tryck i basen. Smidigt med EQ/ tonkontroller då.


Det tillförde inte lika mycket på vad den kunde fixa med de första moderna mot hur mycket den saboterade högre upp.

( cr80s har en brytare där du kan lägga på 6 och 10dB på basen... räcker gott )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2038
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Filter designe rakt eller target curve?

Inläggav sammel » 2021-05-04 16:05

Nattlorden har mycket baskapasitet har jag sett,
gröna skönheter från golv till tak :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Filter designe rakt eller target curve?

Inläggav Nattlorden » 2021-05-04 16:15

sammel skrev:Nattlorden har mycket baskapasitet har jag sett,
gröna skönheter från golv till tak :)


8 styck (slutna) LTS B-1 med NHT 1259

I bion är det Ino infraY-6 så där är kapacitet så det räcker som oftast med...

infra-lyft i både anläggningarnas filter
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2038
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Filter designe rakt eller target curve?

Inläggav sammel » 2021-05-04 16:21

Nattlorden skrev:8 styck (slutna) LTS B-1 med NHT 1259

I bion är det Ino infraY-6 så där är kapacitet så det räcker som oftast med...

infra-lyft i både anläggningarnas filter


Tycker dina anläggningar verkar inponerande.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Filter designe rakt eller target curve?

Inläggav Nattlorden » 2021-05-04 16:27

sammel skrev:
Nattlorden skrev:8 styck (slutna) LTS B-1 med NHT 1259

I bion är det Ino infraY-6 så där är kapacitet så det räcker som oftast med...

infra-lyft i både anläggningarnas filter


Tycker dina anläggningar verkar inponerande.


Tack.... det var så långt jag behövde komma för att slå mig till ro och flytta fokuset till musiken. Meningen är dock inte att det skall låta imposant, då är något fel.... det skall bara spela musik....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2038
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Filter designe rakt eller target curve?

Inläggav sammel » 2021-05-04 16:38

Nattlorden skrev:Tack.... det var så långt jag behövde komma för att slå mig till ro och flytta fokuset till musiken. Meningen är dock inte att det skall låta imposant, då är något fel.... det skall bara spela musik....


Så du sitter också nöjd :)
Jag hoppas på att komma dit.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Filter designe rakt eller target curve?

Inläggav Nattlorden » 2021-05-04 16:51

sammel skrev:
Nattlorden skrev:Tack.... det var så långt jag behövde komma för att slå mig till ro och flytta fokuset till musiken. Meningen är dock inte att det skall låta imposant, då är något fel.... det skall bara spela musik....


Så du sitter också nöjd :)
Jag hoppas på att komma dit.


Ja, att testa gränserna på dessa systemen är något som jag gör så sällan att det saknas anledning att flytta målstolparna längre åt det hållet... bygger ju inte får att kunna imponera maximalt vid demodrift... det räcker till för min del även då och säkert för 90%+ av besökare också...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2038
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Filter designe rakt eller target curve?

Inläggav sammel » 2021-05-04 17:58

Baffel skrev:Det är väl t.o.m så att om man bygger själv så är väl det en av fördelarna. Bygg precis som du vill att det ska låta. Så länge de övriga som ska lyssna tycker det är ok


Baffel även om jag kan göra som jag vill så vill jag göra på bästa sätt så långt som möjligt
Kan jag redan vid filterdesignandet kan ställa ungefärlig targetcurve så behöver jag inte eq:a samma område två gånger :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Filter designe rakt eller target curve?

Inläggav Baffel » 2021-05-04 18:09

Nattlorden skrev:
Baffel skrev:Då så , köp en EQ och testa . 8)

Om du nu känner att det skulle tillföra något. För egen del om jag tex lyssnar på gammal hårdrock saknar jag ofta lite extra tryck i basen. Smidigt med EQ/ tonkontroller då.


Det tillförde inte lika mycket på vad den kunde fixa med de första moderna mot hur mycket den saboterade högre upp.

( cr80s har en brytare där du kan lägga på 6 och 10dB på basen... räcker gott )


Gött. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Filter designe rakt eller target curve?

Inläggav Baffel » 2021-05-04 18:10

sammel skrev:
Baffel skrev:Det är väl t.o.m så att om man bygger själv så är väl det en av fördelarna. Bygg precis som du vill att det ska låta. Så länge de övriga som ska lyssna tycker det är ok


Baffel även om jag kan göra som jag vill så vill jag göra på bästa sätt så långt som möjligt
Kan jag redan vid filterdesignandet kan ställa ungefärlig targetcurve så behöver jag inte eq:a samma område två gånger :)


Nä, det låter ju lite omständligt , att EQ:a två ggr dvs.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster