Diverse frågor om hög- till lågnivåomvandlare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Diverse frågor om hög- till lågnivåomvandlare

Inläggav bjornw » 2021-05-10 12:29

Jag är i behov av en hög- till lågnivåomvandlare och har lite frågor om detta. Usecaset är att jag ska koppla en aktiv subwoofer till en stereoförstärkare via förstärkarens högtalarterminaler till line level-ingången på subwoofern. Varför jag gör denna något aviga koppling är en separat diskussion som den hugade kan läsa om i denna (långa) tråd:

viewtopic.php?f=4&t=71981&start=150#p2177899

Men här tänkte jag att diskussionen endast skulle gälla hög- till lågnivåomvandlare. De flesta sådana är aktiva och drivs med 12V-ström. Så gott som alla är dessutom tilltänka för bilstereo, där man tar strömmen från slutsteget. Det finns alltså ingen separat 12V-transformator som man kan ansluta till ett strömuttag hemma. Av denna anledning har jag tittat på passiva omvandlare, men dessa finns det betydligt färre av, och endast billiga noname-versioner. Anledningen jag hört är att de passiva omvandlarna endast är en plastlåda med potentiometrar och de går inte att göra vare sig bättre eller sämre. Dvs en från biltema är lika bra som någon annan. Samtidigt ska dom till skillnad mot aktiva omvandlare tydligen inte vara pålitliga vad gäller utnivån, vilket skule kunna skada slutsteget som signalen går till (i mitt fall subwoofern).

Men borde det inte bara vara att mäta med en multimeter och ställa in motståndet så de levererar ca 2V ut? Jag förstår inte riktigt vad de aktiva omvandlarna gör som garanterar en jämnare(?) utgångsnivå.
Jag har även sett dyrare (aktiva) omvandlare speca högre frekvensomfång samt att de klarar högre effekt in än vad billiga gör. Borde inte dessa skillnader kunna uppnås även i en passiv omvandlare?

Är det någon som kan läxa upp mig lite i det här ämnet, och utgå i så fall från att jag är en dummie när det kommer till el(ektroninik). :)

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Diverse frågor om hög- till lågnivåomvandlare

Inläggav peterh » 2021-05-10 12:41

bjornw skrev:Jag är i behov av en hög- till lågnivåomvandlare och har lite frågor om detta. Usecaset är att jag ska koppla en aktiv subwoofer till en stereoförstärkare via förstärkarens högtalarterminaler till line level-ingången på subwoofern. Varför jag gör denna något aviga koppling är en separat diskussion som den hugade kan läsa om i denna (långa) tråd:

viewtopic.php?f=4&t=71981&start=150#p2177899

Men här tänkte jag att diskussionen endast skulle gälla hög- till lågnivåomvandlare. De flesta sådana är aktiva och drivs med 12V-ström. Så gott som alla är dessutom tilltänka för bilstereo, där man tar strömmen från slutsteget. Det finns alltså ingen separat 12V-transformator som man kan ansluta till ett strömuttag hemma. Av denna anledning har jag tittat på passiva omvandlare, men dessa finns det betydligt färre av, och endast billiga noname-versioner. Anledningen jag hört är att de passiva omvandlarna endast är en plastlåda med potentiometrar och de går inte att göra vare sig bättre eller sämre. Dvs en från biltema är lika bra som någon annan. Samtidigt ska dom till skillnad mot aktiva omvandlare tydligen inte vara pålitliga vad gäller utnivån, vilket skule kunna skada slutsteget som signalen går till (i mitt fall subwoofern).

Men borde det inte bara vara att mäta med en multimeter och ställa in motståndet så de levererar ca 2V ut? Jag förstår inte riktigt vad de aktiva omvandlarna gör som garanterar en jämnare(?) utgångsnivå.
Jag har även sett dyrare (aktiva) omvandlare speca högre frekvensomfång samt att de klarar högre effekt in än vad billiga gör. Borde inte dessa skillnader kunna uppnås även i en passiv omvandlare?

Är det någon som kan läxa upp mig lite i det här ämnet, och utgå i så fall från att jag är en dummie när det kommer till el(ektroninik). :)

Jag kan inte se vad en aktiv nivåomvandlare kan tillföra.
Vad du behöver är att minska högtalarutgången ( kan vara upp till 20Volt ) till 2Volt. En potentiometer
är som klippt och skuren för uppdraget. ( två fasta motstånd ännu enklare om man kan ta reda på vilka värden man behöver) Ett förslag kan vara 1k + 15k i serie med basen ansluten tvärs över 1k och ordinarie slutstegs högtalarutgång mellan 1 och 15k. Obs att negativa utgången skall kopplas till samma ställe som subwooferns jord).

Frekvensomfång ??? Det var en aktiv bas du skall ansluta. Då spelar frekvensomfånget uppåt ingen roll.
Utnivån bestäms helt av hur mycket du krämar på, inget som en aktiv eller passiv dämpsats kan påverka.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Diverse frågor om hög- till lågnivåomvandlare

Inläggav bjornw » 2021-05-10 13:48

peterh skrev:[
Jag kan inte se vad en aktiv nivåomvandlare kan tillföra.
Vad du behöver är att minska högtalarutgången ( kan vara upp till 20Volt ) till 2Volt. En potentiometer
är som klippt och skuren för uppdraget. ( två fasta motstånd ännu enklare om man kan ta reda på vilka värden man behöver) Ett förslag kan vara 1k + 15k i serie med basen ansluten tvärs över 1k och ordinarie slutstegs högtalarutgång mellan 1 och 15k. Obs att negativa utgången skall kopplas till samma ställe som subwooferns jord).

Frekvensomfång ??? Det var en aktiv bas du skall ansluta. Då spelar frekvensomfånget uppåt ingen roll.
Utnivån bestäms helt av hur mycket du krämar på, inget som en aktiv eller passiv dämpsats kan påverka.


Tack för svar! Med frekvensomfång syftade jag först och främst nedåt (de flesta billiga omvandlare specar 20Hz medan dyrare har nedåt 10Hz).

Den omvandlare jag använder idag ansluts alltså i samma högtalarterminaler som mina frontar. Det finns en "level adjuster" som justerar potentiometrarna med uteffekt på mellan 0,0 och 2,0 Volt. Sen kan jag ju mäta och justera den faktiska utsignalen med en multimeter eller oscilloskop.

Som synes på bilden har omvandlaren två utgågar (L/R), subwoofern har dock endast en line-in, så jag använder RCA-y-kabel däremellan. Ursäkta dum fråga, men om omvandlaren matar ut 2V per kanal så blir det 4V in i subwooferns linjeingång? Borde jag då ställa omvandlaren så den skickar 1V per kanal istället?

185067922_2931847950428855_2764243586826028062_n.jpg
185067922_2931847950428855_2764243586826028062_n.jpg (108.11 KiB) Visad 859 gånger

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Diverse frågor om hög- till lågnivåomvandlare

Inläggav peterh » 2021-05-10 14:04

Om du kopplar samman L och R blir utsignalen fortfarande 2 Volt om signalen är i fas. Om den inte är i fas sjunker spänningen.

Kolla att den tål att du Y-kopplar.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Diverse frågor om hög- till lågnivåomvandlare

Inläggav bjornw » 2021-05-10 14:22

peterh skrev:Om du kopplar samman L och R blir utsignalen fortfarande 2 Volt om signalen är i fas. Om den inte är i fas sjunker spänningen.

Kolla att den tål att du Y-kopplar.


Vad du menar är att om jag skulle ställa ena kanalen på 1V och den andra på 2V så blir den gemensamma spänningen 1V?
Hur kollar jag att den tål y-koppling? Eftersom det funkar att köra så här så antar jag att den tål det? :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Diverse frågor om hög- till lågnivåomvandlare

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-10 14:58

Det där med aktiv omvandlare verkar märkligt. Det borde räcka med en potentiometer/eller några motstånd. Jag har tidigare länkat till hur det ser ut för Audio Pro B2-50.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Diverse frågor om hög- till lågnivåomvandlare

Inläggav peterh » 2021-05-10 15:17

bjornw skrev:
peterh skrev:Om du kopplar samman L och R blir utsignalen fortfarande 2 Volt om signalen är i fas. Om den inte är i fas sjunker spänningen.

Kolla att den tål att du Y-kopplar.


Vad du menar är att om jag skulle ställa ena kanalen på 1V och den andra på 2V så blir den gemensamma spänningen 1V?
Hur kollar jag att den tål y-koppling? Eftersom det funkar att köra så här så antar jag att den tål det? :)

Nej du ställer bägge kanalerna på samma värde.
Om signalen ( i detta fall basen) är i fas blir det ingen skillnad mot det du ställt in. Men om basen är i motfas
eller bara i ena kanalen motverkar utgångarna varandra och signalen blir lägre.

Du borde kunna kolla med tillverkaren om det är säkert att Y-koppla, inte alla transistorsteg är "kortslutnibgssäkra"
( och om signalen är i motfas så upplever den som kortslutning) Om inte får du nöja dig med att bara koppla in den ena utgången.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Diverse frågor om hög- till lågnivåomvandlare

Inläggav bjornw » 2021-05-10 15:31

peterh skrev:
bjornw skrev:
peterh skrev:Om du kopplar samman L och R blir utsignalen fortfarande 2 Volt om signalen är i fas. Om den inte är i fas sjunker spänningen.

Kolla att den tål att du Y-kopplar.


Vad du menar är att om jag skulle ställa ena kanalen på 1V och den andra på 2V så blir den gemensamma spänningen 1V?
Hur kollar jag att den tål y-koppling? Eftersom det funkar att köra så här så antar jag att den tål det? :)

Nej du ställer bägge kanalerna på samma värde.
Om signalen ( i detta fall basen) är i fas blir det ingen skillnad mot det du ställt in. Men om basen är i motfas
eller bara i ena kanalen motverkar utgångarna varandra och signalen blir lägre.

Du borde kunna kolla med tillverkaren om det är säkert att Y-koppla, inte alla transistorsteg är "kortslutnibgssäkra"
( och om signalen är i motfas så upplever den som kortslutning) Om inte får du nöja dig med att bara koppla in den ena utgången.


Hur hamnar basen i motfas då?
Jag testade att rycka vänster respektive höger utgång på omvandlaren och resultatet var exakt detsamma som när båda kanalerna var inkopplade, samma volymnivå.
Eftersom i princip alla inspelningar av bas under 80 Hz mixas som mono så kanske jag inte vinner något på att köra en y-kabel? En vanlig enkel RCA från Supra kostar ju hälften så mycket som y-varianten. :D

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Diverse frågor om hög- till lågnivåomvandlare

Inläggav peterh » 2021-05-10 15:44

Basen kan hamna i motfas om inspelningen är sådan.
Det är mycket möjligt att det duger bra att bara koppla in den ena sidan. Det spar ju en del potentiella problem dessutom.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster