Mätbara skillnader med olika långa USB kablar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9598
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Mätbara skillnader med olika långa USB kablar

Inläggav sprudel » 2021-05-11 16:22

Calleberg skrev:Trots mitt "smutskastande" av Schiit några inlägg upp så är inte just detta "problem" specifikt för dem. Jag tycker mer att det ibland märks en hype runt deras produkter som de inte lever upp till(inte heller det unikt för Schiit), men det hör inte hit så vi kan lämna det därhän....

Den där marknadsföringstexten från CJ var kul...

Så här står det eg.
Vi har försökt så gott vi kunde, det gick inte så bra, men våra försök har i vart fall inte påverkat ljudet. Dessutom är det nog inte så ofta det blir problem. :mrgreen:


Renoveringspotential på mäklarspråk kanske?
Men den spelar förbannat bra, letar fortfarande utmanare. Ayre K-5X står på tur, helst hade hade jag önskat lyssna på KX-R men de är sällan ute tyvärr. Alltså lämna rörträsket och köra rent grus hela vägen. Det finns fint grus också! :mrgreen:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Mätbara skillnader med olika långa USB kablar

Inläggav Calleberg » 2021-05-11 17:31

malare skrev:Varför är det ingen som bläddrar längst ner på sidan och tittar på sista bilden?


Kanske för att man inte behöver göra det. Förutsatt att man gör det rimliga antagandet att nyttosignalen befinner sig på 0dBu så framgår brusets insignifikans redan på första bilden.

Men... Assumption is the mother of all fuckups. :wink:
Så jag scrollade ner...
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Mätbara skillnader med olika långa USB kablar

Inläggav Morello » 2021-05-11 20:33

sprudel skrev:
Calleberg skrev:Trots mitt "smutskastande" av Schiit några inlägg upp så är inte just detta "problem" specifikt för dem. Jag tycker mer att det ibland märks en hype runt deras produkter som de inte lever upp till(inte heller det unikt för Schiit), men det hör inte hit så vi kan lämna det därhän....

Den där marknadsföringstexten från CJ var kul...

Så här står det eg.
Vi har försökt så gott vi kunde, det gick inte så bra, men våra försök har i vart fall inte påverkat ljudet. Dessutom är det nog inte så ofta det blir problem. :mrgreen:


Renoveringspotential på mäklarspråk kanske?
Men den spelar förbannat bra, letar fortfarande utmanare. Ayre K-5X står på tur, helst hade hade jag önskat lyssna på KX-R men de är sällan ute tyvärr. Alltså lämna rörträsket och köra rent grus hela vägen. Det finns fint grus också! :mrgreen:


Ska se till att få lite fart på produktionen av No1622, så att du kan testa något riktigt lågdistorderande. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Mätbara skillnader med olika långa USB kablar

Inläggav jansch » 2021-05-11 22:41

goat76 skrev:
Morello skrev:Det är knappast distorsion utan det ser mer ut som någon störning, men nivån är så låg att resultatet kan lämnas utan avseende.


Saken är den att detta är ett test av endast två USB-kablar, den enda slutsats vi kan dra är att just dessa kablar visar dessa mätreslutat. Mätresultatet visar dock att skillnader finns, frågan är då hur stora skillnaderna kan vara i värsta fall för andra USB-kablar som vi inte har sett mätresultat för.


Det är nog inte ens säkert att man ska skylla på USB kabeln. Alla kablar strålar och alla kablar kan "plocka up" störningar, det är ofrånkomligt.
Med dessa extremt låga störningsnivåer kan det t.ex hända att USBkabeln stör analoga kabeln på DAC:ens utgång. Det kan vara att anslutningarna ligger för nära och den DAC som har lägst utimpedans "mäter" då bättre.

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster