Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:I forna tider var väl de flesta högtalare öppna bafflar? Horn har det funnits rätt länge men slutna lådor och basreflex kommer långt senare.......
nuffe skrev:Den stora fördelen med dipoler är att de inte exciterar rummet på samma sätt som lådor, detta gäller framförallt i basen.
Så kan du inte bygga ett dedikerat rum för film och musik kan det vara en fördel med dipolbasar.
Det är ju generellt enklare att bygga "open baffle" som ett diy projekt. Men du måste lägga mycket mer omsorg på elementen
och det kräver fler förstärkare o filter/delning.
Luftigheten tycker jag inte är någon större skillnad på väl byggda lådor vs dipoler. Kan tänka mig att många har hört dipol bafflar
som "ringer" med/mot musiken o tror att det är luftighet de hör.... Ett av de fel man måste försöka rätta till med dipoler
Henrik
Nattlorden skrev:( piP så långt ut i rummet var ju bara dumt.... skall man inte placera en högtalare efter vad den är designad för, så är det lämpligare att låta bli helt )
Baffel skrev:
Med omsorg misstänker jag att du menar att för att det ska bli något vettigt utav dipolbasar krävs element av , tja vad då? Bra element vill man väl alltid ha gällande högtalare, oavsett konstruktion. Eller menar du med rätt Q-värden, membranmaterial (tjocklek tex) , storlek( har för mig att det behövs minst uppåt 12or för att det ska bli något hyfsat vettigt ) , spridning?
nuffe skrev:Baffel skrev:
Med omsorg misstänker jag att du menar att för att det ska bli något vettigt utav dipolbasar krävs element av , tja vad då? Bra element vill man väl alltid ha gällande högtalare, oavsett konstruktion. Eller menar du med rätt Q-värden, membranmaterial (tjocklek tex) , storlek( har för mig att det behövs minst uppåt 12or för att det ska bli något hyfsat vettigt ) , spridning?
I basen är 12 lämpligt o ganska många. Själv har 8 st i 2 W-bafflar, har element för att det ska bli 12 st totalt.
Q runt 0,3-0,6 funkar bra, ibland ser man att det rekommenderas hög Q element, jag har provat men det blir "entons" bas.
Mitt system består av 4 12-or, 2 10-or, 1 st 8 och en diskant, per sida. Nej det är inte jättestort.
Henrik
paa skrev:Surrounddipoler brukar ha en bas i sluten eller basreflexlåda vilket inte ger dipolverkan i det registret. Det går inte att göra baffeln tillräckligt stor för att få en fungerande dipol i en liten surroundlåda. Övre register kan dock ha dipolfunktion. Det är nog det han menar med: NOT true dipoles.
Harryup skrev:Personligen tycker jag i vart fall Quad ESL-63 bara låter vackert. Lika vackert på all musik. Och efter ett tag likadant på all musik. Längtar inte tillbaka till när jag ägde dom.
/Harry
JM skrev:Harryup skrev:Personligen tycker jag i vart fall Quad ESL-63 bara låter vackert. Lika vackert på all musik. Och efter ett tag likadant på all musik. Längtar inte tillbaka till när jag ägde dom.
/Harry
Har du mätt distorsionsnivåerna på dina högtalare vid tex 90 dB?
JM
Harryup skrev:JM skrev:Harryup skrev:Personligen tycker jag i vart fall Quad ESL-63 bara låter vackert. Lika vackert på all musik. Och efter ett tag likadant på all musik. Längtar inte tillbaka till när jag ägde dom.
/Harry
Har du mätt distorsionsnivåerna på dina högtalare vid tex 90 dB?
JM
Nä, jag hade dom på 80-talet när dom var nya. Skulle säga att dom hade en dipoldistorsion, allt lät vackert på i början ett tilltalande sätt. Efter ett tag på ett dynamiskt begränsande sätt.
JM skrev:Faran med att börja lyssna på stora dipoler som Apogee, Quad, Magnepan mfl är att det blir nästintill omöjligt att återgå till högkvalitativa lådhögtalare på grund av deras relativt höga hörbara distorsion och avsaknaden av dipolens högkvalitativa spatiala upplevelse.
JM
BellsnWhistles skrev:Och mina Maggisar stog för övrigt ganska nära en något dämpat vägg
(vägg: 4 cm dämpmatta av vanlig mörkgrå skumtyp med äggkartongyta, c:a 2m2 bakom varje högtalare,
avstånd: invinklade med innerkant högtalare till vägg 60cm, ytterkant högtalare 80cm)
dvs. ganska långt från gängse rekommendationer (framföra llt avseende anståndet till bakre vägg) men det fungerade alldeles utmärkt.
+ att jag dessutom hade eq i basen för att få mer djupbas vilket anses vara no no på Magnepan..
Jag spelar generellt rätt högt. Fungerade utmärkt.
Mina nuvarande högtalare kan dock spela avsevärt högre och med mer livekänsla men.....
Harryup skrev:Personligen tycker jag i vart fall Quad ESL-63 bara låter vackert. Lika vackert på all musik. Och efter ett tag likadant på all musik. Längtar inte tillbaka till när jag ägde dom.
Bill50x skrev:Harryup skrev:Personligen tycker jag i vart fall Quad ESL-63 bara låter vackert. Lika vackert på all musik. Och efter ett tag likadant på all musik. Längtar inte tillbaka till när jag ägde dom.
Hade under tidigt 80-tal ett par Acustat 2+2 hemma. Rätt uppställda försvann de helt ur ljudbilden/synfältet, trots sin storlek på 220x40 cm, och lät bedårande vackert med tex rörelektronik. Jag drev dem med engelska Lumley-steg på 100W, Men när den första överraskningen lagt sig så började man gäspa. Totalt utan tryck/liv/energi. Kombinationen GAS Grandson (2x40 W) och ett par Dahlqvist DQ10 körde 8:or runt Acustaterna.
När ett par högtalare låter likadant på allt, är inte det en dist?
/ B
JM skrev:I en ofta citerad studie jämför Floyd T några lådhögtalare, i stora lyssningsrummet med högtalarväxlare, med en elektrostat dipol - Martin Logan. Tonkurvan är allt annat än rak. Studien är omnämnd i någon av upplagorna av hans bok. I minst två av Floyds föreläsningar avslöjar han tydligt att dipoler och då ffa Martin Logan i studien har extremt dålig tonkurva och är lågt rankad av testpersonerna.
Jag vill invända snarare att testet avslöjar hur mycket/lite reflexerna bidrar till tonkurvan i Harmans lyssningsrum. Alla som sett lyssningsrummet ser att det är stort och kraftigt dämpat men med de övriga högtalarna nära dipolen. Dvs ger ett reflexbidrag i de högre frekvensena lite beroende vilka högtalare som är närmast.
Således är min uppfattning att dipoler inte skall ha kraftigt dämpat rum. Med dipolerna är reflexerna viktiga. I vanliga lyssningsrum kan dipoler var bättre än lådhögtalare, med en placering någon meter från väggen bakom, då reflexutsläckningen lateralt kan utnyttjas för minska dominerande tidiga reflexer. Se Rogers placering tidigare i den här tråden. Med en tonkurva lik direktljudets hos reflexerna och att de dominerande reflexerna är kommer betydligt senare än med en lådhögtalare erhålls en avsevärt bättre spatial upplevelse.
Dipoler skall ha 4 lådsubbasar i hörnen och ej dipolsubbasar. Dipolsubbasar eldar för kråkorna.
Faran med att börja lyssna på stora dipoler som Apogee, Quad, Magnepan mfl är att det blir nästintill omöjligt att återgå till högkvalitativa lådhögtalare på grund av deras relativt höga hörbara distorsion och avsaknaden av dipolens högkvalitativa spatiala upplevelse.
JM
JM skrev:I en ofta citerad studie jämför Floyd T några lådhögtalare, i stora lyssningsrummet med högtalarväxlare, med en elektrostat dipol - Martin Logan. Tonkurvan är allt annat än rak. Studien är omnämnd i någon av upplagorna av hans bok. I minst två av Floyds föreläsningar avslöjar han tydligt att dipoler och då ffa Martin Logan i studien har extremt dålig tonkurva och är lågt rankad av testpersonerna.
Jag vill invända snarare att testet avslöjar hur mycket/lite reflexerna bidrar till tonkurvan i Harmans lyssningsrum. Alla som sett lyssningsrummet ser att det är stort och kraftigt dämpat men med de övriga högtalarna nära dipolen. Dvs ger ett reflexbidrag i de högre frekvensena lite beroende vilka högtalare som är närmast.
Således är min uppfattning att dipoler inte skall ha kraftigt dämpat rum. Med dipolerna är reflexerna viktiga. I vanliga lyssningsrum kan dipoler var bättre än lådhögtalare, med en placering någon meter från väggen bakom, då reflexutsläckningen lateralt kan utnyttjas för minska dominerande tidiga reflexer. Se Rogers placering tidigare i den här tråden. Med en tonkurva lik direktljudets hos reflexerna och att de dominerande reflexerna är kommer betydligt senare än med en lådhögtalare erhålls en avsevärt bättre spatial upplevelse.
Dipoler skall ha 4 lådsubbasar i hörnen och ej dipolsubbasar. Dipolsubbasar eldar för kråkorna.
Faran med att börja lyssna på stora dipoler som Apogee, Quad, Magnepan mfl är att det blir nästintill omöjligt att återgå till högkvalitativa lådhögtalare på grund av deras relativt höga hörbara distorsion och avsaknaden av dipolens högkvalitativa spatiala upplevelse.
JM
JM skrev:Du kan inte ens övertyga dig själv med dessa jämförelser. Sälj dina Genelec.
JM
RogerGustavsson skrev:Luftigheten är ofta en mer eller mindre oönskad effekt pga. av att det strålas en mängd ljud bakåt och som mer eller mindre reflekteras ut i rummet. Det gäller även andra högtalare som Carlsson och Larsen. Med konventionella framåtstrålare en bit ut i rummet skapas också en luftighet.
Snälla laster eller ej beror på annat än om det är dipoler eller mer eller mindre konventionella lådor.
Tangband skrev:Att panelhögtalare skulle ha lägre dist än bra dynamiska högtalare är verkligen inte sant .
rajapruk skrev:Sen ökar distorsionen lavinartat över 85dB/1m?
RogerGustavsson skrev:De stora panelerna, ofta ifrån USA, var lite sena på att anamma detta men deras alster började strama upp sina lite suddiga ljudbilder till förmån för lite skarpare sådana, dock är det svårt att få en stor lyssningsyta även om det går att få en hygglig frekvensgång utanför swwetspot.
I-or skrev:Tangband skrev:Att panelhögtalare skulle ha lägre dist än bra dynamiska högtalare är verkligen inte sant .
Jodå, bättre panelhögtalare kan ha ultralåg distorsion (THD nedåt -70 dB (0,03 %) för 85 dB, 1 m, frifält) om vi talar om frekvenser över ca 200 Hz, bl.a. Quads elektrostater och Apogees band/planar-högtalare är goda exempel här.
Kraniet skrev:De panelhögtalare jag hört som låtit allra bäst är de där ljudet bakåt har diffuserats och dämpats. Kunde den problematiska utstrålningen bakåt tas bort skulle det nog kunna låta riktigt bra. IB-dipoler?
JM skrev:Kraniet skrev:De panelhögtalare jag hört som låtit allra bäst är de där ljudet bakåt har diffuserats och dämpats. Kunde den problematiska utstrålningen bakåt tas bort skulle det nog kunna låta riktigt bra. IB-dipoler?
Jag har precis motsatt uppfattning. Dipolen i ett lite större rum med 2 till 3 m till närmaste vägg ger det lådhögtalarna saknar map spatial upplevelse samt tar bort lådhögtalarnas negativa inverkan på direktljudet ffa map olinjära laterala reflexer.
För mig ger lådhögtalare färgat ljud med avsaknad av spatial upplevelse.
JM
Kraniet skrev:JM skrev:Kraniet skrev:De panelhögtalare jag hört som låtit allra bäst är de där ljudet bakåt har diffuserats och dämpats. Kunde den problematiska utstrålningen bakåt tas bort skulle det nog kunna låta riktigt bra. IB-dipoler?
Jag har precis motsatt uppfattning. Dipolen i ett lite större rum med 2 till 3 m till närmaste vägg ger det lådhögtalarna saknar map spatial upplevelse samt tar bort lådhögtalarnas negativa inverkan på direktljudet ffa map olinjära laterala reflexer.
För mig ger lådhögtalare färgat ljud med avsaknad av spatial upplevelse.
JM
Ja det där är ju lustigt. Jag finner den spatiella upplevelsen som dipoler ger som en störning som inte hör dit.
Det är samma sak med Carlssons tidigare högtalare. De målar med en "bred pensel" som ser till att alla ljud blir utsmetade på samma sätt.
Men det är ju tur man är olika!
JM skrev:Kraniet skrev:JM skrev:Jag har precis motsatt uppfattning. Dipolen i ett lite större rum med 2 till 3 m till närmaste vägg ger det lådhögtalarna saknar map spatial upplevelse samt tar bort lådhögtalarnas negativa inverkan på direktljudet ffa map olinjära laterala reflexer.
För mig ger lådhögtalare färgat ljud med avsaknad av spatial upplevelse.
JM
Ja det där är ju lustigt. Jag finner den spatiella upplevelsen som dipoler ger som en störning som inte hör dit.
Det är samma sak med Carlssons tidigare högtalare. De målar med en "bred pensel" som ser till att alla ljud blir utsmetade på samma sätt.
Men det är ju tur man är olika!
Skillnaden är hur reflexerna blandas med direktljudet.
Jag håller med att Carlssons ljud är inte njutbart. Reflexerna är för starka, kommer för tidigt och är olinjära relativt direktljudet. Reflexerna maskerar och färgar ljudupplevelsen.
Mina dipolreflexer uppfattas som riktiga reflexer i ett större rum och är spatiala utan att färga ljudet. Lite reverb i inspelningen ger en upplevelse av att rummet är större än det egentligen är. Speciellt gäller detta akustiska inspelningar som inte är förstörda för mycket artificiellt reverb.
JM
rajapruk skrev:Sen ökar distorsionen lavinartat över 85dB/1m?
Kraniet skrev:Ja det där är ju lustigt. Jag finner den spatiella upplevelsen som dipoler ger som en störning som inte hör dit.
Det är samma sak med Carlssons tidigare högtalare. De målar med en "bred pensel" som ser till att alla ljud blir utsmetade på samma sätt.
Men det är ju tur man är olika!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster