Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Ursäkta en okunnig, men om man utgår ifrån ett 24/96 format på inspelat material och sedan bearbetar det i ett program med 32/64 bit floating, innebär inte det en form av konvertering?
/ B
Tangband skrev:Intressant dokument med flera tunga ljudtekniker .
https://www.grammy.com/sites/com/files/ ... _28_18.pdf
Sidan 16 skrev:Therefore, compared to CD-quality audio, using higher sample rates and longer digital words such as 96 kHz/24-bit results in fewer quantization errors and a much more accurate conversion from analog to digital and then back to analog.
pLudio skrev:3. Dumstrut för MQA.
Tangband skrev:Kan tillägga att jag själv alltid använder dithering varje gång jag frångår 32 bitar floating point.
Och jag antar att det möjligen är onödigt och att det ökar bruset. Men ändå....
Ljudteknikerna worldwide verkar inte alls vara ense om hur ofta man bör använda dithering, men en bra ordning verkar vara åtminstone efter mastringen till konsumentformat.
goat76 skrev:Det är inte så lätt att höra truncation som uppstår i 24-bit filen utan dither, men om du först lyssnar på 16-bit filen och hör hur felet låter så är det lättare att sedan även höra det i 24-bit filen.
https://www.sonicsciencelab.com/dithering/
Exemplen är såklart överdrivna för att vi lättare ska kunna höra att felen faktiskt uppstår även för material i 24-bit, men de finns där och lyssnar man på exempelvis i bra hörlurar finns nog risken att många beroende på musikens uppbyggnad kan höra det. Så använd alltid dither i alla lägen som en reducering av bitar sker, även om nu 32-bit floating point rent tekniskt sett består av 24 bitar ljud och 8 bitar headroom.
Tell skrev:Spelar du in ljud med en mic så behövs inte dither nej eftersom det redan finns brus som agerar dither direkt i inspelningen. Därför behövs inte heller dither när man konverterar från 32bit i sin DAW till 24bit.
O nej, 192/24bit låter inte bättre än 44,1/16. Det har gåtts igenom oändligt många gånger på det här forumet varför så inte är fallet. Att nån använder ord som "aboslutely", "stark", "dramatically", "can be appreciated by virtually anyone who hears it", "sonically superior" gör det inte mera sant o visar bara hur extremt hårt dom försöker sälja in skiten till nån som inte har nån aning. Tröttsamt, som vanligt.goat76 skrev:Det är inte så lätt att höra truncation som uppstår i 24-bit filen utan dither, men om du först lyssnar på 16-bit filen och hör hur felet låter så är det lättare att sedan även höra det i 24-bit filen.
https://www.sonicsciencelab.com/dithering/
Exemplen är såklart överdrivna för att vi lättare ska kunna höra att felen faktiskt uppstår även för material i 24-bit, men de finns där och lyssnar man på exempelvis i bra hörlurar finns nog risken att många beroende på musikens uppbyggnad kan höra det. Så använd alltid dither i alla lägen som en reducering av bitar sker, även om nu 32-bit floating point rent tekniskt sett består av 24 bitar ljud och 8 bitar headroom.
Fyi så är det där inte bara överdrivet, utan EXTREMT överdrivet. Kvantiseringsfelen o ditherbruset hörs klart o tydligt på alla exempel japp, men att höra det på en normal 16-bitfil är verkligen inte lätt alls, o att sen försöka höra det på en normal 24-bit fil är helt o hållet omöjligt för en människa. Men det har ju sagts förut o bör sägas ige; dithra alltid, inte för att det egentligen inte spelar nån vidare roll, men det kostar inget extra o det förstör ingenting ändå
Tangband skrev:Visst kan 16 bit 44,1 kHz låta bra men det är inte bättre än högupplöst material.
pLudio skrev:Tangband skrev:Visst kan 16 bit 44,1 kHz låta bra men det är inte bättre än högupplöst material.
Ingen har påstått att det är bättre (annat än i lagringshänseende) utan att du inte hör skillnad på en slutprodukt.
Kraniet skrev:Med tanke på att CD-formatet medger ett upplevt dynamiskt omfång på 120 dB (dvs hörselns gräns) så förstår jag inte riktigt vad skillnaden skulle bestå av.
Nu ser jag inget problem med att vi skulle använda 24/96 heller. Problemet jag ser är att de flest inspelningar inte ens utnyttjar potentialen i 16/44.1.
Så det hela blir ju bara akademiskt kring vad som är "bättre". Filerna tar ju bara mer plats.
Sen undrar jag hur mycket "high res" musik som bara är uppsamplat från sämre material.
Men lite testfiler vore väl på sin plats?
Inspelningar som till fullo utnyttjar
24/96
optimalt nedsamplad till
16/44.1
320 kbit
Men det avslöjar ju eventuellt endast skillnader i vad formaten medger. Säger ju ingenting om kvaliteten på musiken man kan köpa..
goat76 skrev:Bill50x skrev:Ursäkta en okunnig, men om man utgår ifrån ett 24/96 format på inspelat material och sedan bearbetar det i ett program med 32/64 bit floating, innebär inte det en form av konvertering?
Det kan väl ses som en form av konvertering, men eftersom det inte handlar om reducering av bitar utan snarare om en uppkonvertering för att skapa mer headroom för en musikproduktion, så är den nog knappast av speciellt skadlig karaktär.
goat76 skrev:Tell, det där med att frågan ens kommit upp om dither ska användas eller ej är ett nutida problem. Förr i tiden när det endast var professionella människor i branschen så ställdes aldrig frågan om dither skulle användas och när, det var en självklarhet. Men med tiden och utvecklingen som skett har det blivit allt enklare för amatörer att producera musik då tekniken blivit lättillgänglig för alla, och när dither är en valbar ruta i studioprogrammen för att det även kan användas för mastring så har frågeställningen OM dither ska användas eller ej växt fram.
Den rätta frågeställningen är istället; NÄR ska dither användas, inte om. Det rätta svaret är att dither alltid ska användas vid slutrendering av den färdiga musikproduktionen.
Proffs är en allt mindre andel av dem som gör musikproduktioner nu för tiden, vi amatörer behöver ta lärdom av dem istället för av andra amatörer så att felaktigheter inte blir en norm.
.
Tangband skrev:Tell skrev:Spelar du in ljud med en mic så behövs inte dither nej eftersom det redan finns brus som agerar dither direkt i inspelningen. Därför behövs inte heller dither när man konverterar från 32bit i sin DAW till 24bit.
O nej, 192/24bit låter inte bättre än 44,1/16. Det har gåtts igenom oändligt många gånger på det här forumet varför så inte är fallet. Att nån använder ord som "aboslutely", "stark", "dramatically", "can be appreciated by virtually anyone who hears it", "sonically superior" gör det inte mera sant o visar bara hur extremt hårt dom försöker sälja in skiten till nån som inte har nån aning. Tröttsamt, som vanligt.goat76 skrev:Det är inte så lätt att höra truncation som uppstår i 24-bit filen utan dither, men om du först lyssnar på 16-bit filen och hör hur felet låter så är det lättare att sedan även höra det i 24-bit filen.
https://www.sonicsciencelab.com/dithering/
Exemplen är såklart överdrivna för att vi lättare ska kunna höra att felen faktiskt uppstår även för material i 24-bit, men de finns där och lyssnar man på exempelvis i bra hörlurar finns nog risken att många beroende på musikens uppbyggnad kan höra det. Så använd alltid dither i alla lägen som en reducering av bitar sker, även om nu 32-bit floating point rent tekniskt sett består av 24 bitar ljud och 8 bitar headroom.
Fyi så är det där inte bara överdrivet, utan EXTREMT överdrivet. Kvantiseringsfelen o ditherbruset hörs klart o tydligt på alla exempel japp, men att höra det på en normal 16-bitfil är verkligen inte lätt alls, o att sen försöka höra det på en normal 24-bit fil är helt o hållet omöjligt för en människa. Men det har ju sagts förut o bör sägas ige; dithra alltid, inte för att det egentligen inte spelar nån vidare roll, men det kostar inget extra o det förstör ingenting ändå
Tell, jag tror att du behöver revidera dina åsikter om att det inte går att höra nån skillnad mellan 24 bit 96 KHz och CD-formatet.
Jag har nyss gjort några egna inspelningar och det är tydligt att 24 bit/96 kHz vid inspelning och uppspelning faktiskt låter bättre än 16 bit / 44.1 kHz. Detta avlyssnat genom en MacBook M1 .
Du litar förstås inte på vad jag skriver, trots att jag har utrustning och egna inspelningar som visar att högupplöst låter bättre - dvs jag har tillgång till mastern .
Du litar inte heller på tex Bob Ludwig som är med som författare till dokumentet för riktlinjerna. Han är en mycket tung aktör inom studioåtergivning , betydligt tyngre än de flesta med kunskap som bor i Sverige skulle jag påstå, undantaget Bertil Alving som ju även han gillar högupplöst.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bob_Ludwig
Visst kan 16 bit 44,1 kHz låta bra men det är inte bättre än högupplöst material.
Tangband skrev:Summarum: 16 bitar i produktionssammanhang är för lite.
Tangband skrev:Tell: det finns en annan stor fördel med tex 24 bit jämfört med 16, och det är vid själva inspelningssituationen.
I-or skrev:Rätt men ytterst sällan nödvändigt, då dynamiken är mycket låg i 98 % av alla produktioner idag. På samma sätt är dither endast nödvändigt vid helelektroniska (brusfria) inspelningar.
Tangband skrev:I-or skrev:Rätt men ytterst sällan nödvändigt, då dynamiken är mycket låg i 98 % av alla produktioner idag. På samma sätt är dither endast nödvändigt vid helelektroniska (brusfria) inspelningar.
Naturligtvis pratar jag mest om högklassiga, audiofila inspelningar med akustisk musik, jazz eller klassiskt.
Övrig musik kan nog egentligen inte benämnas som hifi, eftersom det inte finns något naturtroget original.
goat76 skrev:Tangband skrev:I-or skrev:Rätt men ytterst sällan nödvändigt, då dynamiken är mycket låg i 98 % av alla produktioner idag. På samma sätt är dither endast nödvändigt vid helelektroniska (brusfria) inspelningar.
Naturligtvis pratar jag mest om högklassiga, audiofila inspelningar med akustisk musik, jazz eller klassiskt.
Övrig musik kan nog egentligen inte benämnas som hifi, eftersom det inte finns något naturtroget original.
Varför kan inte övrig musik benämnas som hifi, all musik har väl ett ursprung oavsett om det är av helakustiskt slag, om det är av elektriskt förstärkt musik i en akustisk miljö, eller om det är musik av rent elektroniskt slag?
idea skrev:Jag gissar på att han menar att HiFi - High Fidelity - Hög Trohet - endast kan avse situationer där vi kan korrelera till "verkliga" ljudupplevelser och har så att säga ett facit.
Tangband skrev:I-or skrev:Rätt men ytterst sällan nödvändigt, då dynamiken är mycket låg i 98 % av alla produktioner idag. På samma sätt är dither endast nödvändigt vid helelektroniska (brusfria) inspelningar.
Naturligtvis pratar jag mest om högklassiga, audiofila inspelningar med akustisk musik, jazz eller klassiskt.
Övrig musik kan nog egentligen inte benämnas som hifi, eftersom det inte finns något naturtroget original.
idea skrev:Jag gissar på att han menar att HiFi - High Fidelity - Hög Trohet - endast kan avse situationer där vi kan korrelera till "verkliga" ljudupplevelser och har så att säga ett facit. Hur låter en elgitarr eller en synth? Det beror ju helt och hållet på hur man skruvat på rattarna och vilken uppspelningsanordning man har till de enskilda instrumenten. Om man nu ens har det utan pluggar in dessa direkt i inspelningskedjan. Nu är ju inte akustiska instrument helt entydiga i hur de låter men trots stor variation i klang mellan enskilda individuella instrument så kan vi skilja en klarinett från en saxofon och även vilken typ av klarinett eller saxofon som det spelas på.
Bill50x skrev:Begreppet Hi-Fi har väl förlorat sin innebörd i hög grad beroende på den tekniska utvecklingen på alla fronter. Instrument kopplade direkt till dator, hur återges de naturtroget?
Men även förr missbrukades begreppet, när man skulle bedömma naturtrogenheten hos en anläggning skulle det alltid spelas småskalig klassis musik eller möjligen jazz. Det som då lät bäst skulle man sedan spela rock på. Lät det då illa skyllde man på inspelningen.... Känns det igen, månne?
/ B
Tangband skrev:I-or skrev:Rätt men ytterst sällan nödvändigt, då dynamiken är mycket låg i 98 % av alla produktioner idag. På samma sätt är dither endast nödvändigt vid helelektroniska (brusfria) inspelningar.
Naturligtvis pratar jag mest om högklassiga, audiofila inspelningar med akustisk musik, jazz eller klassiskt.
Övrig musik kan nog egentligen inte benämnas som hifi, eftersom det inte finns något naturtroget original.
I-or skrev:Ja, på pappret var de 13 bitar, men i praktiken sannolikt närmare 12. För att ingen ska tro att vi fantiserar kommer här en länk till vad som lär vara världens första digitalalbum, inspelat med 13 teoretiska bitar och 32 kHz samplingsfrekvens på NHK:s prototypbandare, Steve Marcus - Something (inspelat 1970 och släppt 1971 ):
https://open.spotify.com/album/6rfL1wfs ... e382f640fa
Inte den allra högsta ljudkvaliteten, men den som tycker att det låter illa kan gärna kommentera nedan.
I-or skrev:Ja, på pappret var de 13 bitar, men i praktiken sannolikt närmare 12. För att ingen ska tro att vi fantiserar kommer här en länk till vad som lär vara världens första digitalalbum, inspelat med 13 teoretiska bitar och 32 kHz samplingsfrekvens på NHK:s prototypbandare, Steve Marcus - Something (inspelat 1970 och släppt 1971 ):
https://open.spotify.com/album/6rfL1wfs ... e382f640fa
Inte den allra högsta ljudkvaliteten, men den som tycker att det låter illa kan gärna kommentera nedan.
Tangband skrev:Intressant video
Och svar till i-or : Jo, visst är det så att tex mikrofonkvalitet och framförallt placeringen av dessa vid inspelning spelar störst roll, mycket högre betydelse än skillnaden mellan 24 bit eller 13 bit. Angående orgelmusik så är musikerna och själva orgelns ljudkvalitet t.o.m viktigare än mikrofonerna.
Men 2021 ska man inte behöva tvivla på att 24 bit är standard, prisskillnaden mot 16 bit är ju obefintlig
goat76 skrev:musiksignalen fortfarande är intakt ända ner till 8-bit från den ursprungliga 24-bit filen och att det endast är brusgolvet som skiljer filerna åt. Nog trodde jag det skulle vara någon skillnad iallafall vad gäller ”resolution”, eller är det bara hans exempel av låt som kräver så få bitar?
I-or skrev:Och allt det i bilden och så oerhört mycket mer ryms i en mobiltelefon sedan något decennium. Helt otroligt.
I-or skrev:Ja, på pappret var de 13 bitar, men i praktiken sannolikt närmare 12. För att ingen ska tro att vi fantiserar kommer här en länk till vad som lär vara världens första digitalalbum, inspelat med 13 teoretiska bitar och 32 kHz samplingsfrekvens på NHK:s prototypbandare, Steve Marcus - Something (inspelat 1970 och släppt 1971 ):
https://open.spotify.com/album/6rfL1wfs ... e382f640fa
Inte den allra högsta ljudkvaliteten, men den som tycker att det låter illa kan gärna kommentera nedan.
Tangband skrev:Men 2021 ska man inte behöva tvivla på att 24 bit är standard, prisskillnaden mot 16 bit är ju obefintlig
Tangband skrev:I-or skrev:Rätt men ytterst sällan nödvändigt, då dynamiken är mycket låg i 98 % av alla produktioner idag. På samma sätt är dither endast nödvändigt vid helelektroniska (brusfria) inspelningar.
Naturligtvis pratar jag mest om högklassiga, audiofila inspelningar med akustisk musik, jazz eller klassiskt.
Övrig musik kan nog egentligen inte benämnas som hifi, eftersom det inte finns något naturtroget original.
music4ever skrev:Tangband skrev:I-or skrev:Rätt men ytterst sällan nödvändigt, då dynamiken är mycket låg i 98 % av alla produktioner idag. På samma sätt är dither endast nödvändigt vid helelektroniska (brusfria) inspelningar.
Naturligtvis pratar jag mest om högklassiga, audiofila inspelningar med akustisk musik, jazz eller klassiskt.
Övrig musik kan nog egentligen inte benämnas som hifi, eftersom det inte finns något naturtroget original.
Visa mig en enda officiell inspelning som har en dynamik som inte ryms inom 16 bitar.
music4ever skrev:Tangband skrev:I-or skrev:Rätt men ytterst sällan nödvändigt, då dynamiken är mycket låg i 98 % av alla produktioner idag. På samma sätt är dither endast nödvändigt vid helelektroniska (brusfria) inspelningar.
Naturligtvis pratar jag mest om högklassiga, audiofila inspelningar med akustisk musik, jazz eller klassiskt.
Övrig musik kan nog egentligen inte benämnas som hifi, eftersom det inte finns något naturtroget original.
Visa mig en enda officiell inspelning som har en dynamik som inte ryms inom 16 bitar.
goat76 skrev:Hmmm... vad handlar den här tråden om egentligen?
Det är ganska stor skillnad på att diskutera vilken upplösning som kan tänkas räcka till som konsumentformat motför vad som kan tänkas underlätta för musikproduktion. Vid inspelning och mixning vill man säkerställa goda marginaler för att minimera risken för klippning då de slutgiltiga nivåerna ännu inte är fastställda.
Tangband skrev:goat76 skrev:Hmmm... vad handlar den här tråden om egentligen?
Det är ganska stor skillnad på att diskutera vilken upplösning som kan tänkas räcka till som konsumentformat motför vad som kan tänkas underlätta för musikproduktion. Vid inspelning och mixning vill man säkerställa goda marginaler för att minimera risken för klippning då de slutgiltiga nivåerna ännu inte är fastställda.
Vi diskuterar hur mycket upplösning vid producering av musik som egentligen behövs
goat76 skrev:...........Stora delar av videon är intressant även för följande tråd viewtopic.php?f=9&t=71857&hilit=vem+s%C3%A4tter&start=90 då han tar upp de saker vad gäller kompression av individuella spår i mixen, och varför det i många fall är ett direkt nödvändigt verktyg för exempelvis sång, vilket jag även försökte förklara i den tråden.
14:40 in i videon talar han specifikt om högre upplösning inom musikproduktion.[ YouTube ]
Ted_B skrev:goat76 skrev:...........Stora delar av videon är intressant även för följande tråd viewtopic.php?f=9&t=71857&hilit=vem+s%C3%A4tter&start=90 då han tar upp de saker vad gäller kompression av individuella spår i mixen, och varför det i många fall är ett direkt nödvändigt verktyg för exempelvis sång, vilket jag även försökte förklara i den tråden.
14:40 in i videon talar han specifikt om högre upplösning inom musikproduktion.[ YouTube ]
Men det är väl inte så många här som motsätter sig den typen av kompression, problemet är ju slutmastringen med kompression och nivåhöjning av hela alltet vilket får det att låta väldigt illa.
hcl skrev:music4ever skrev:Tangband skrev:
Naturligtvis pratar jag mest om högklassiga, audiofila inspelningar med akustisk musik, jazz eller klassiskt.
Övrig musik kan nog egentligen inte benämnas som hifi, eftersom det inte finns något naturtroget original.
Visa mig en enda officiell inspelning som har en dynamik som inte ryms inom 16 bitar.
1812 på Telarc (t.ex.)
Conan skrev:http://hifi-writer.com/wpblog/?p=2504&cpage=1
Oavsett om det handlar om digital klippning eller om det händer nåt i mikrofonförstärkaren, så hade man behövt mer än 16 bitar för att fånga dessa kanoner i sin fulla dynamik. Man kan ju tycka att det är lite taffligt att spela in kanonerna så att det klipper. Hade man inte kunnat spela in på längre avstånd istället? Eller komprimera signalen något. Fast då hade dom inte kunnat ha denna text på konvolutet:
During the recording of the digital masters and the subsequent transfer to disc, the signal was not passed through any processing device (i.e., compression, limiting, or equalization) at any step during production.
Conan skrev:http://hifi-writer.com/wpblog/?p=2504&cpage=1
Oavsett om det handlar om digital klippning eller om det händer nåt i mikrofonförstärkaren, så hade man behövt mer än 16 bitar för att fånga dessa kanoner i sin fulla dynamik. Man kan ju tycka att det är lite taffligt att spela in kanonerna så att det klipper. Hade man inte kunnat spela in på längre avstånd istället? Eller komprimera signalen något. Fast då hade dom inte kunnat ha denna text på konvolutet:
During the recording of the digital masters and the subsequent transfer to disc, the signal was not passed through any processing device (i.e., compression, limiting, or equalization) at any step during production.
jansch skrev:Conan skrev:http://hifi-writer.com/wpblog/?p=2504&cpage=1
Oavsett om det handlar om digital klippning eller om det händer nåt i mikrofonförstärkaren, så hade man behövt mer än 16 bitar för att fånga dessa kanoner i sin fulla dynamik. Man kan ju tycka att det är lite taffligt att spela in kanonerna så att det klipper. Hade man inte kunnat spela in på längre avstånd istället? Eller komprimera signalen något. Fast då hade dom inte kunnat ha denna text på konvolutet:
During the recording of the digital masters and the subsequent transfer to disc, the signal was not passed through any processing device (i.e., compression, limiting, or equalization) at any step during production.
För att få lite perspektiv på kraven man kan ställa ......
96dB kan i bästa fall kan ge ett omfång på sådär 30 - 126 dB(SPL), d v s 30dB(LIN) som ett rimligt brusgolv i normala, väldigt tysta rum .
126dB(SPL) täcker då in behovet för symfoniorkestern (forte fortissimo)
Hur högt (SPl) kanonskotten skall låta kan man ju manipulera med men låt oss säga ca140dB som en maxnivå för liveåhörare (om man vill kunna återskapa verkligheten) som rimligen inte borde överskridas då vid den nivån börjar man närma sig hörselskador av impulsljud.
Om man väljer att ta en ljudupptagning på 140dB är det få mikrofoner som fixar det, normala fantommatade mikrofoner hänger inte med ej heller normala mikrofoningångaroavsett inbyggda dämpsatser.
Exempel: En mikrofon med normal känslighet och llte "headroom" som säkerhet behöver då en mickförstärkare som klarar uppmot 100volt p/p. Men å andra sidan - en omöjlighet för en mikrofon som matas med 48volt fantommatning.
Men som sagt, man kan ju t.ex välja 120dB i inspelningsmiljön och sedan fixa det vid mixningen.
Oavsett "saknas" då 140 - 126 = 14dB i den 16bitars slutprodukten. Alltså måste brusgolvet höjas för att klippning inte skall ske till en nivå som sannolikt ligger över normala lyssningsrums bakgrundsljud - om man vill återge orkestern med verklig ljudstyrka.
I verkligheten är det ju dock högtalarna som är den största begränsningen - om man inte fyller sitt lyssningsrum med kapabla PA system.
Med riktigt bra (kapabla) hifihögtalare kanske kanonskotten hamnar på 120-125dB(SPL) och då räcker den tillgängliga maximala dynamiken på 96dB utan vidare.
Så egentligen undrar jag hur man tänkt när inspelningarna gjordes om det nu skiljer t.ex ca 20 dB på kanonskotten och fff (forte fortissimo). Vem har en anläggning som kan återge symfoniorkestern med korrekt ljudnivå utan att både förstärkare och högtalare överstyr när kanonskotten kommer?
Bara lite funderingar.....
jansch skrev:För att få lite perspektiv på kraven man kan ställa ......
96dB kan i bästa fall kan ge ett omfång på sådär 30 - 126 dB(SPL), d v s 30dB(LIN) som ett rimligt brusgolv i normala, väldigt tysta rum .
126dB(SPL) täcker då in behovet för symfoniorkestern (forte fortissimo)
Hur högt (SPl) kanonskotten skall låta kan man ju manipulera med men låt oss säga ca140dB som en maxnivå för liveåhörare (om man vill kunna återskapa verkligheten) som rimligen inte borde överskridas då vid den nivån börjar man närma sig hörselskador av impulsljud.
Om man väljer att ta en ljudupptagning på 140dB är det få mikrofoner som fixar det, normala fantommatade mikrofoner hänger inte med ej heller normala mikrofoningångaroavsett inbyggda dämpsatser.
Exempel: En mikrofon med normal känslighet och llte "headroom" som säkerhet behöver då en mickförstärkare som klarar uppmot 100volt p/p. Men å andra sidan - en omöjlighet för en mikrofon som matas med 48volt fantommatning.
Men som sagt, man kan ju t.ex välja 120dB i inspelningsmiljön och sedan fixa det vid mixningen.
Oavsett "saknas" då 140 - 126 = 14dB i den 16bitars slutprodukten. Alltså måste brusgolvet höjas för att klippning inte skall ske till en nivå som sannolikt ligger över normala lyssningsrums bakgrundsljud - om man vill återge orkestern med verklig ljudstyrka.
I verkligheten är det ju dock högtalarna som är den största begränsningen - om man inte fyller sitt lyssningsrum med kapabla PA system.
Med riktigt bra (kapabla) hifihögtalare kanske kanonskotten hamnar på 120-125dB(SPL) och då räcker den tillgängliga maximala dynamiken på 96dB utan vidare.
Så egentligen undrar jag hur man tänkt när inspelningarna gjordes om det nu skiljer t.ex ca 20 dB på kanonskotten och fff (forte fortissimo). Vem har en anläggning som kan återge symfoniorkestern med korrekt ljudnivå utan att både förstärkare och högtalare överstyr när kanonskotten kommer?
Bara lite funderingar.....
I-or skrev:jansch skrev:För att få lite perspektiv på kraven man kan ställa ......
96dB kan i bästa fall kan ge ett omfång på sådär 30 - 126 dB(SPL), d v s 30dB(LIN) som ett rimligt brusgolv i normala, väldigt tysta rum .
126dB(SPL) täcker då in behovet för symfoniorkestern (forte fortissimo)
Hur högt (SPl) kanonskotten skall låta kan man ju manipulera med men låt oss säga ca140dB som en maxnivå för liveåhörare (om man vill kunna återskapa verkligheten) som rimligen inte borde överskridas då vid den nivån börjar man närma sig hörselskador av impulsljud.
Om man väljer att ta en ljudupptagning på 140dB är det få mikrofoner som fixar det, normala fantommatade mikrofoner hänger inte med ej heller normala mikrofoningångaroavsett inbyggda dämpsatser.
Exempel: En mikrofon med normal känslighet och llte "headroom" som säkerhet behöver då en mickförstärkare som klarar uppmot 100volt p/p. Men å andra sidan - en omöjlighet för en mikrofon som matas med 48volt fantommatning.
Men som sagt, man kan ju t.ex välja 120dB i inspelningsmiljön och sedan fixa det vid mixningen.
Oavsett "saknas" då 140 - 126 = 14dB i den 16bitars slutprodukten. Alltså måste brusgolvet höjas för att klippning inte skall ske till en nivå som sannolikt ligger över normala lyssningsrums bakgrundsljud - om man vill återge orkestern med verklig ljudstyrka.
I verkligheten är det ju dock högtalarna som är den största begränsningen - om man inte fyller sitt lyssningsrum med kapabla PA system.
Med riktigt bra (kapabla) hifihögtalare kanske kanonskotten hamnar på 120-125dB(SPL) och då räcker den tillgängliga maximala dynamiken på 96dB utan vidare.
Så egentligen undrar jag hur man tänkt när inspelningarna gjordes om det nu skiljer t.ex ca 20 dB på kanonskotten och fff (forte fortissimo). Vem har en anläggning som kan återge symfoniorkestern med korrekt ljudnivå utan att både förstärkare och högtalare överstyr när kanonskotten kommer?
Bara lite funderingar.....
I praktiken är det förstås högtalarna som utgör den svaga länken vid den här typen av extrema audiouppvisningar. Det är inte bara ljudtryckskapaciteten i sig som sätts på prov, dessa inspelningar har signifikant signalinnehåll ned till 6-8 Hz. Telarc (Michael Bishop) lyckades med tiden bemästra problemen med höga ljudtrycksnivåer vid inspelningen av specialeffekterna och undvek sedermera jätteklippning som i 1812-inspelningen från 1979 (Jack Renner).
Vad gäller tillgänglig upplösning kontra maximal ljudtrycksnivå, så kan vi dock höra upp till 20 dB ned genom en given brusnivå eftersom hörseln har ganska avancerade filterfunktioner. Om vi tar ett exempel med 120 dBA toppljudtrycksnivå från pistolskott eller liknande och 100 dBA tillgängligt dynamikområde (från 16 bitars upplösning), så ligger kvantiseringsbrusnivån på ca 22 dBA. Med en tyst konsertlokal ligger bakgrundsnivån möjligen i allra bästa fall på ca 30 dBA vid inspelningstillfället (live blir det aldrig så tyst med en publik som tammef-n aldrig kan avhålla sig från att hosta eller prassla i svaga partier) och vi kan då i vårt lyssningsrum möjligen höra svaga ljud ned till ca 20 dB lägre än detta, d.v.s. ca 10 dBA. Som synes med detta extrema exempel saknar vi precis 2 bitar för att med säkerhet hålla oss på rätt sida av detektion. För i princip alla andra fall räcker dock 16 bitar med mycket, mycket god marginal.
48 kHz (för enklare implementering av tegelstensväggsfilter) och 18 bitar hade enligt ovanstående resonemang varit ett lämpligt konsumentformat med marginal för allt och vi hade med detta kanske sluppit en hel del av de senaste 40 årens tjafs om högupplösta standarder, även om kommersiella intressen till slut förstås hade tvingat fram dumheter i alla fall.
Synd att Philips tyckte att det räckte med 14 bitar och att Sonys Akio Moritas fru lär ha insisterat på att Beethovens 9:a skulle gå in på en CD (efter många diskussioner enades man om 44,1/16), det var ganska nära att standardformatet blev psykoakustiskt oantastligt från början.
I-or skrev:Det är faktiskt betydligt mindre eftersom de bästa ADC:erna inte klarar mer än ca 115 dB S/N (ca 19 bitar). En skicklig inspelningstekniker klarar sig nog, om han måste, med ca 6 dB överstyrningsmarginal efter att ha fått vara med och ställa in nivåerna vid repetitioner. I det läget har man 109 dB S/N med brussignal, eller mer praktiknära 113 dBA dynamikområde med sinussignal. Inga problem ändå, m.a.o, eftersom vi ändå inte kan uppfatta mer än ca 110 dBA (18 bitar) dynamikområde under optimala omständigheter (120 dBA max och kanske 10 dBA min) och betydligt mindre i de flesta sammanhang.
Sedan är det förstås ingen nackdel med ultrahög intern upplösning för att slippa avrundningsfel vid postproduktionen, men det faktiska dynamikområdet avgörs av ADC:ns prestanda. Så 18 bitars effektiv upplösning, d.v.s. 19 bitars faktisk ADC-upplösning, är exakt vad vi behöver inklusive överstyrningsmarginal vid inspelning.
Proffsstandarden med en samplingsfrekvens om 48 kHz (50 kHz förekom också i början) tycks ha avgjorts eftersom man ville ha lite marginal högfrekvensmässigt och med diverse bandspelare inte var så pressade inspelningstidsmässigt som i CD-fallet.
Bill50x skrev:I-or skrev:Det är faktiskt betydligt mindre eftersom de bästa ADC:erna inte klarar mer än ca 115 dB S/N (ca 19 bitar). En skicklig inspelningstekniker klarar sig nog, om han måste, med ca 6 dB överstyrningsmarginal efter att ha fått vara med och ställa in nivåerna vid repetitioner. I det läget har man 109 dB S/N med brussignal, eller mer praktiknära 113 dBA dynamikområde med sinussignal. Inga problem ändå, m.a.o, eftersom vi ändå inte kan uppfatta mer än ca 110 dBA (18 bitar) dynamikområde under optimala omständigheter (120 dBA max och kanske 10 dBA min) och betydligt mindre i de flesta sammanhang.
Sedan är det förstås ingen nackdel med ultrahög intern upplösning för att slippa avrundningsfel vid postproduktionen, men det faktiska dynamikområdet avgörs av ADC:ns prestanda. Så 18 bitars effektiv upplösning, d.v.s. 19 bitars faktisk ADC-upplösning, är exakt vad vi behöver inklusive överstyrningsmarginal vid inspelning.
Proffsstandarden med en samplingsfrekvens om 48 kHz (50 kHz förekom också i början) tycks ha avgjorts eftersom man ville ha lite marginal högfrekvensmässigt och med diverse bandspelare inte var så pressade inspelningstidsmässigt som i CD-fallet.
Och de flesta utgåvor håller sig under 20 dB dynamik. Till vad behövs resten?
/ B
I-or skrev:[…] bakgrundnivån i ett mycket tyst lyssningsrum om ca 25 dBA.
E skrev:I-or skrev:[…] bakgrundnivån i ett mycket tyst lyssningsrum om ca 25 dBA.
Ganska långt ifrån mycket tyst om du frågar mig.
Mycket tyst är när det är svårt att höra andra ljud än de kroppsegna.
Mvh E*
Baffel skrev:Vänta här nu. Denna inspelning med kanonskottet. Om man spelar den , bästa inspelning som finns. Bästa möjliga insignal till förstärkaren. Klipper det då oavsett hur låg volym man har?!
E skrev:Vad behöver man ha för utrustning för att mäta ned till nollan?
Konsertsalar har tyvärr sällan så tyst ventilation etc som man skulle önska. Publikljuden är ju åtminstone i någon mån intermittenta.
Mvh E*
PS. Audiofiler har väl för bövelen inte värmepump.
E skrev:Vad behöver man ha för utrustning för att mäta ned till nollan?
Konsertsalar har tyvärr sällan så tyst ventilation etc som man skulle önska. Publikljuden är ju åtminstone i någon mån intermittenta.
Mvh E*
PS. Audiofiler har väl för bövelen inte värmepump.
goat76 skrev:Baffel skrev:Vänta här nu. Denna inspelning med kanonskottet. Om man spelar den , bästa inspelning som finns. Bästa möjliga insignal till förstärkaren. Klipper det då oavsett hur låg volym man har?!
Det är det inspelade materialet som klipper, klippningarna är ”fastprintade” i inspelningen så de är naturligtvis där oavsett volymnivå och uppspelningsutrustning.
Klippt är klippt.
Vi har haft diskussioner om den där inspelningen förr, jag minns inte om någon luskade fram var i produktionen det klippte, om det var mikrofonen, mikrofonförstärkaren eller någon annanstans i inspelningskedjan, eller om det är medvetet överstyrt i efterhand under produktionen? Det vet Telarc bäst själva.
Om det finns en bättre version än originalutgåvan förutsatt att originalutgåvan inte var överstyrd vid produktion, så måste de isåfall försökt reparera de inspelade klippningarna, alternativt spelat in nya kanonskott.
I-or skrev:Ja, den gamla inspelningen av 1812 klipper svårt som den är, den nya klipper bara hårfint. Den sista smällen på den gamla inspelningen ser ut så här i den vänstra kanalen:
goat76 skrev:Ted_B skrev:Men det är väl inte så många här som motsätter sig den typen av kompression, problemet är ju slutmastringen med kompression och nivåhöjning av hela alltet vilket får det att låta väldigt illa.
I den tråden jag länkade till så var det någon/några som motsatte sig den typen av kompression, om det är många övriga här på forumet som delar den uppfattningen är svårt att veta. Jag har fått uppfattningen att många här anser att all form av kompression är av ondo, kanske har jag fel i den uppfattningen?
Rille skrev:Goat76 vi står nog väldigt nära varandra i önskat resultat låter det som.
Mvh Rick
RogerGustavsson skrev:Jag betvivlar att den uppgivna siffran om 96 dB/1 W stämmer för de högtalarna. Nu brukar det vara för 1 m och flyttar man sig till 3 m förloras ca 8-9 dB. Då är vi nere på 87-88 dB, kanske 90-91 för två högtalare. 39 W verkar NAD:en prestera kortvarigt, då är vi uppe på ca 106 dB. Då har ju basen förmodligen bottnat för långe sedan.
RogerGustavsson skrev:Jag betvivlar att den uppgivna siffran om 96 dB/1 W stämmer för de högtalarna.
Almen skrev:goat76 skrev:Ted_B skrev:Men det är väl inte så många här som motsätter sig den typen av kompression, problemet är ju slutmastringen med kompression och nivåhöjning av hela alltet vilket får det att låta väldigt illa.
I den tråden jag länkade till så var det någon/några som motsatte sig den typen av kompression, om det är många övriga här på forumet som delar den uppfattningen är svårt att veta. Jag har fått uppfattningen att många här anser att all form av kompression är av ondo, kanske har jag fel i den uppfattningen?
Ja, med tanke på att den du argumenterade mest med avslutade med följande:Rille skrev:Goat76 vi står nog väldigt nära varandra i önskat resultat låter det som.
Mvh Rick
Alla verkade vara ganska överens i sakfrågan i tråden du länkar till.
Almen skrev:RogerGustavsson skrev:Jag betvivlar att den uppgivna siffran om 96 dB/1 W stämmer för de högtalarna.
Om man kollar på Sterephiles mätningar så verkar det faktiskt som att Klipsch ofta ligger rimligt i sina uppgivna känslighetsiffror.
RogerGustavsson skrev:Almen skrev:RogerGustavsson skrev:Jag betvivlar att den uppgivna siffran om 96 dB/1 W stämmer för de högtalarna.
Om man kollar på Sterephiles mätningar så verkar det faktiskt som att Klipsch ofta ligger rimligt i sina uppgivna känslighetsiffror.
Nja, Stereophile skrev så här:
"The Klipsch's specified sensitivity is an extraordinarily high 96dB/2.83V/m. My estimate was much lower, at 89.6dB(B)/2.83V/m"
Innebär att vi kan kapa 6 dB till från min beräkning ovan.
goat76 skrev:Almen skrev:goat76 skrev:
I den tråden jag länkade till så var det någon/några som motsatte sig den typen av kompression, om det är många övriga här på forumet som delar den uppfattningen är svårt att veta. Jag har fått uppfattningen att många här anser att all form av kompression är av ondo, kanske har jag fel i den uppfattningen?
Ja, med tanke på att den du argumenterade mest med avslutade med följande:Rille skrev:Goat76 vi står nog väldigt nära varandra i önskat resultat låter det som.
Mvh Rick
Alla verkade vara ganska överens i sakfrågan i tråden du länkar till.
Bara om man som du nu gjorde tar en mening ur sitt sammanhang.
Rille har knappast ändrat sin uppfattning och tycker nog fortfarande att ingen komprimering alls bör användas i någon del av musikproduktionen, han konstaterade bara att vi inte nog inte stod alltför långt ifrån varandra trots att jag förespråkar lättare användning av kompression på spårnivå och att den ibland är direkt nödvändig, medans han inte vill ha någon kompression alls.
goat76 skrev:
Det är det inspelade materialet som klipper, klippningarna är ”fastprintade” i inspelningen så de är naturligtvis där oavsett volymnivå och uppspelningsutrustning.
Klippt är klippt.
Vi har haft diskussioner om den där inspelningen förr, jag minns inte om någon luskade fram var i produktionen det klippte, om det var mikrofonen, mikrofonförstärkaren eller någon annanstans i inspelningskedjan, eller om det är medvetet överstyrt i efterhand under produktionen? Det vet Telarc bäst själva.
Om det finns en bättre version än originalutgåvan förutsatt att originalutgåvan inte var överstyrd vid produktion, så måste de isåfall försökt reparera de inspelade klippningarna, alternativt spelat in nya kanonskott.
I-or skrev: att det är analog klippning framgår tydligt i bilden ovan med allehanda instabiliteter som är typiska för detta.
RogerGustavsson skrev:De flesta mikronfoner har brusgolv runt 15-20 dBA. Røde NT1 ligger på 4 dBA. Finns säkert speciella mätmikrofoner som kostar skjortan som har lågt brusgolv. Vid lägre frekvenser stiger sedan bruset rätt kraftigt men där är hörseltröskeln också hög.
Umik-1 har detta brusgolv, nedersta kurvan (lite brum vid 50 Hz):
Morello skrev:I-or skrev: att det är analog klippning framgår tydligt i bilden ovan med allehanda instabiliteter som är typiska för detta.
Vill nog försiktigt protestera här - att det förekommer analog apparatur som uppvisar oscillativa tendenser samt i förekommande fall fasinversion vid överstyrning är såklart sant, men det är knappast typiskt beteende; i synnerhet inte för småsignalapparatur så som en mikrofonförstärkare.
Almen skrev:goat76 skrev:Almen skrev:Ja, med tanke på att den du argumenterade mest med avslutade med följande:
Alla verkade vara ganska överens i sakfrågan i tråden du länkar till.
Bara om man som du nu gjorde tar en mening ur sitt sammanhang.
Men det tycker jag inte alls att jag gjorde. Det var ju Rilles sammanfattning av hela den diskussion ni hade haft.Rille har knappast ändrat sin uppfattning och tycker nog fortfarande att ingen komprimering alls bör användas i någon del av musikproduktionen, han konstaterade bara att vi inte nog inte stod alltför långt ifrån varandra trots att jag förespråkar lättare användning av kompression på spårnivå och att den ibland är direkt nödvändig, medans han inte vill ha någon kompression alls.
Nja, samtidigt säger han ju att det gäller i första hand de musikproduktioner han har gjort, d.v.s. fåmikrofoninspelningar av akustisk musik. Och då håller du med honom om hans val.
Äh, jag kan bara tycka att det är synd att fokusera på skillnader och motsättningar.
Rille skrev:Det är fler saker som påverkar ljudkvaliteten på inspelad musik. Skivbolagen ser inte arbetet som en kulturgärning utan som ett peningproducerande bolag. Tekniker är lärda att EQ och komprimering måste användas. Jag har fler gånger skrivit på andra forum för "Proffs" att tex komprimering inte behövs. 9 av 10 bemöter mig då med "LOL" och "är du frisk" eller "du är ju dum i huvudet". Så förvänta er INTE att det kommer bli bättre. Jag förutspå att det kommer bli sämre.
Rille skrev:Vill du förklara varför du vill komprimera och EQa?
Jag kan tänka mig att komprimera endast vid ett tillfälle och det är om en trummis som spelar en jämn takt följd men slår olika hårt när det ska vara lika starkt, men jag byter hellre trummis då.. EQa anser jag endast behövs om man gjort något fel som behöver justeras, som tex använda en mik med Sssig presenshöjning (kräver sänkning i diskantområdet) , bullrig eller dålig lokal/ej upphängda mikar som tar upp stomljud från golvet (kräver lowcut). Men jag byter hellre mikrofon, lokal och upphängning då..
jansch skrev:E skrev:Vad behöver man ha för utrustning för att mäta ned till nollan?
Konsertsalar har tyvärr sällan så tyst ventilation etc som man skulle önska. Publikljuden är ju åtminstone i någon mån intermittenta.
Mvh E*
PS. Audiofiler har väl för bövelen inte värmepump.
Low-noice mätmikrofoner finns. T.ex Bruel&Kjaer 4179 har brusgolv - 2,5dB(A) eller ca 3 dB(LIN), alltså inkl mic förstärkare .
En vanlig 1/2 tums mätmic ligger på ca 15dBA och upptill 25dBA beroende på övre gränsfrekvens
jansch skrev:Du tyckte 25 dBA inte var tyst..... de flesta hem ligger klart över det, 35dBA inte ovanligt. Kyl/frys, ventilation och värmepumpar är "elaka".
Jag har ett extremt tyst hus och har en grundnivå på ca 25 - 26dBA men mäter ofta på nätterna och när det inte blåser....med avstängd kyl/frys.
I-or skrev:Ja, men fonogrammen är förstås tänkta att upplevas vid en viss ljudtrycksnivå. Akustiska inspelningar i typiska konsertlokaler har oftast en ganska hög bakgrundsnivå och då spelar det mindre roll att det är tyst i lyssningsrummet.
jansch skrev:E, visst är det fantastiskt med tystnad men tyst är inte 0 dB(SPL).
Det finns ett psykologiskt dilemma när det blir FÖR TYST. Redan när du kommer ner på 10-15dB hör du dej själv på ett sätt du inte är van vid. Ljud kommer inte längre utifrån utan från dej själv - det börjar med andningen som då dominerar.
Gissningsvis har de flesta människor aldrig upplevt hur tystnad under 10dB "känns".
jansch skrev:Å andra sidan är hörtröskeln onåbar om du lyssnar på musik med en rimlig medelnivå på sådär 75-80dB och med korta pauser emellan. Du blir helt enkelt lomhörd.
Hörseln är också lite "skojig" genom att tystnad ofta behöver en "referens" för att det skall upplevas verkligt tyst. Djupt inne i en skog upplevs tystnaden mer påtagligt om man hör t.ex en fågel på mycket långt avstånd än utan fågelkvittret.
Därutöver är vi mästare på att maskera vardagsljud för oss själva, vi "hör" först ljudet när det försvinner - t.ex kyl/frysens kompressor stannar
I-or skrev:Det är faktiskt betydligt mindre eftersom de bästa ADC:erna inte klarar mer än ca 115 dB S/N (ca 19 bitar). En skicklig inspelningstekniker klarar sig nog, om han måste, med ca 6 dB överstyrningsmarginal efter att ha fått vara med och ställa in nivåerna vid repetitioner. I det läget har man 109 dB S/N med brussignal, eller mer praktiknära 113 dBA dynamikområde med sinussignal. Inga problem ändå, m.a.o, eftersom vi ändå inte kan uppfatta mer än ca 110 dBA (18 bitar) dynamikområde under optimala omständigheter (120 dBA max och kanske 10 dBA min) och betydligt mindre i de flesta sammanhang.
Sedan är det förstås ingen nackdel med ultrahög intern upplösning för att slippa avrundningsfel vid postproduktionen, men det faktiska dynamikområdet avgörs av ADC:ns prestanda. Så 18 bitars effektiv upplösning, d.v.s. 19 bitars faktisk ADC-upplösning, är exakt vad vi behöver inklusive överstyrningsmarginal vid inspelning.
Proffsstandarden med en samplingsfrekvens om 48 kHz (50 kHz förekom också i början) tycks ha avgjorts eftersom man ville ha lite marginal högfrekvensmässigt och med diverse bandspelare inte var så pressade inspelningstidsmässigt som i CD-fallet.
Tangband skrev:I-or skrev:
Visst menar du reellt sämre upplösning vid 24 bit ADC beroende på den analoga upplösningen, inte den digitala ?
Det innebär att så länge signalen hålls digital så kommer resultatet, även efter några generationer redigering med 32 bit floating point fortfarande vara kring 114-115 dB S/N ?
En 32bits processor i den digitala världen har ju inte lägre upplösning digitalt sätt än den är specificerad , utan försämringen sker då signalen blir analog ?
RogerGustavsson skrev:Att mäta med mobilen tror jag inte riktigt platsar för sådana mätningar som efterfrågas, det har vi nog tidigare haft uppe. dB(A) är möjligen lite väl snällt eftersom låga frekvenser filtreras bort kraftigt?
I-or skrev:Tangband skrev:I-or skrev:
Visst menar du reellt sämre upplösning vid 24 bit ADC beroende på den analoga upplösningen, inte den digitala ?
Det innebär att så länge signalen hålls digital så kommer resultatet, även efter några generationer redigering med 32 bit floating point fortfarande vara kring 114-115 dB S/N ?
En 32bits processor i den digitala världen har ju inte lägre upplösning digitalt sätt än den är specificerad , utan försämringen sker då signalen blir analog ?
Ja, redan när signalen kvantiseras har man bara ca 19 bitars reell upplösning eftersom brusgolvet ligger vid 115 dB. När man sedan processar signalen behöver man inte oroa sig för trunkeringsfel eftersom man har 32 bitar att tillgå. Slutprodukten har dock aldrig en bättre upplösning än just 19 bitar.
RogerGustavsson skrev:Kruxet är att mobilernas mikrofoner har för hög störnivå för att mäta det som efterfrågas längre upp i tråden. Ju mindre mikrofonkapsel, desto högre störnivå. Det gäller även professionella mätmikrofoner.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 9 gäster