Det är samma tips jag gett dig tidigare i diverse trådar.
1. Spela in musiken och alla ljudinslag som ska ingå i mixen i 24/96.
2. Se till att projektet i studioprogrammet är ställt till att bearbeta material i den inspelade upplösningen 24/96.
3. Om du ska göra en mix av diverse inspelade ljud och samples, försök hålla dig till material i samma upplösning.
4. När ljudmixarna som ska ingå i samma album är färdiga renderar man ut dem i det format studioprogrammet internt arbetar i, detta varierar beroende på DAW men är oftast antingen i 32-bit floating point (de flesta studioprogram) eller i 64-bit floating point (som exempelvis Reaper). Ingen dither används i detta skede eller i de tidigare stegen.
5. Mastring är steget när man övergår från mixning av enskilda ljudelement i en låt till att mixa balansen mellan låtarna på själva album. När man "borrat ned huvudet" och koncentrerat sig djupt på ljudinslagen i enskilda låtar vid de tidigare stegen ser man endast till att just den låten i sig får den balans man önskat, inte så mycket på hur den är balanserad mot övriga låtar som ska ingå i samma album. Som sagt, mastring kan ses som skapandet/mixningen av den slutgiltiga balansen mellan låtarna på albumet.
Det är i det här steget vi ljudintresserade helst ser att så lite som möjligt görs, helst bara nivåanpassning och gapen mellan låtarna. Allt övrigt är i den bästa av världar redan är gjort på spårnivå vid själva mixningen av de enskilda spåren.
6. När mastringen är slutförd kommer steget där man bestämmer vilket slutformat det ska vara. Om det rör sig om flera olika slutformat gör man bäst i att rendera dessa enskilt från mastringsfilerna som fortfarande är i 32- eller 64-bit fp, helst inte i steg att 16-bit versionen konverteras från 24-bit versionen och så vidare.
Oavsett om slutformatet är i 16-bit eller i 24-bit så lägger man
alltid på dither eftersom det nu handlar om en reducering av bits från det format allt har bearbetats med i studioprogrammet. Lyssna inte ens på dem som säger att dither inte behöver appliceras på material i 24-bit, det ska
alltid göras i den slutgiltiga renderingen till det färdiga materialet. Märk väl, dither används inte i några av de tidigare stegen i produktionen, bara i den slutgiltiga renderingen.
----------------------------------------------
Debatten om musik i högupplöst material låter bättre får var och en avgöra. Inspelningen, mixningen och hur den slutgiltiga mastringen är gjord har en mycket större betydelse, men om allt det är av högsta klass så råder det inte några tveksamheter att högre upplösning är högre kvalitet och ju mindre reducering av kvalitet från själva inspelningens och produktionens kvalitet, desto större potential är det naturligtvis att ljudkvaliten har bibehållts. Om dennaa ljudkvalitet ska gå att höra så behöver man såklart en bra uppspelningskedja, ett bra rum med bra akustik. Sen beror det på hörseln och hur mottaglig man är för de fina detaljerna som eventuellt går att höra.

P.S. Det går naturligtvis att spela in i 24/192 men då krävs det väldigt mycket av inspelningsapparaturen och datorkraft för att man ska hålla nere latancy m,m på rimliga nivåer.