Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav Morello » 2021-05-27 10:34

Tangband, kan du vara bussig och justera rubriken; det gör ont i ögonen.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav goat76 » 2021-05-27 10:52

Tangband skrev:
I-or skrev:Rätt men ytterst sällan nödvändigt, då dynamiken är mycket låg i 98 % av alla produktioner idag. På samma sätt är dither endast nödvändigt vid helelektroniska (brusfria) inspelningar.


Naturligtvis pratar jag mest om högklassiga, audiofila inspelningar med akustisk musik, jazz eller klassiskt.
Övrig musik kan nog egentligen inte benämnas som hifi, eftersom det inte finns något naturtroget original.


Varför kan inte övrig musik benämnas som hifi, all musik har väl ett ursprung oavsett om det är av helakustiskt slag, om det är av elektriskt förstärkt musik i en akustisk miljö, eller om det är musik av rent elektroniskt slag?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav Almen » 2021-05-27 10:56

goat76 skrev:
Tangband skrev:
I-or skrev:Rätt men ytterst sällan nödvändigt, då dynamiken är mycket låg i 98 % av alla produktioner idag. På samma sätt är dither endast nödvändigt vid helelektroniska (brusfria) inspelningar.


Naturligtvis pratar jag mest om högklassiga, audiofila inspelningar med akustisk musik, jazz eller klassiskt.
Övrig musik kan nog egentligen inte benämnas som hifi, eftersom det inte finns något naturtroget original.


Varför kan inte övrig musik benämnas som hifi, all musik har väl ett ursprung oavsett om det är av helakustiskt slag, om det är av elektriskt förstärkt musik i en akustisk miljö, eller om det är musik av rent elektroniskt slag?

Ja, det där känns som en missuppfattning av Tangband - eller olika användning av ord?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
idea
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2010-12-14
Ort: Gbg

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav idea » 2021-05-27 11:10

Jag gissar på att han menar att HiFi - High Fidelity - Hög Trohet - endast kan avse situationer där vi kan korrelera till "verkliga" ljudupplevelser och har så att säga ett facit. Hur låter en elgitarr eller en synth? Det beror ju helt och hållet på hur man skruvat på rattarna och vilken uppspelningsanordning man har till de enskilda instrumenten. Om man nu ens har det utan pluggar in dessa direkt i inspelningskedjan. Nu är ju inte akustiska instrument helt entydiga i hur de låter men trots stor variation i klang mellan enskilda individuella instrument så kan vi skilja en klarinett från en saxofon och även vilken typ av klarinett eller saxofon som det spelas på.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav Almen » 2021-05-27 12:08

idea skrev:Jag gissar på att han menar att HiFi - High Fidelity - Hög Trohet - endast kan avse situationer där vi kan korrelera till "verkliga" ljudupplevelser och har så att säga ett facit.

Fast det enda man kan relatera till är själva inspelningen. Filen är facit! :)

När en symfoniorkester spelas in med en skog av mikrofoner och justeras vid mixen i studion så har ju slutresultatet ganska lite med det akustiska originalet att göra, och en inspelad elgitarr (t.ex. medelst en stereomick på lagom avstånd) kan låta väldigt likt det akustiska originalet.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav Tell » 2021-05-27 12:12

Tangband skrev:
I-or skrev:Rätt men ytterst sällan nödvändigt, då dynamiken är mycket låg i 98 % av alla produktioner idag. På samma sätt är dither endast nödvändigt vid helelektroniska (brusfria) inspelningar.


Naturligtvis pratar jag mest om högklassiga, audiofila inspelningar med akustisk musik, jazz eller klassiskt.
Övrig musik kan nog egentligen inte benämnas som hifi, eftersom det inte finns något naturtroget original.


.. men inte ens dom fyller upp alla 16 bitar med dynamik.
O den här pretto-grejen med att enbart akustisk musik som jazz eller klassiskt bara skulle kunna vara hifi är fortfarande lika töntigt. Det finns tillomed helelktronisk musik som låter väldigt hifi.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav Bill50x » 2021-05-27 12:21

Begreppet Hi-Fi har väl förlorat sin innebörd i hög grad beroende på den tekniska utvecklingen på alla fronter. Instrument kopplade direkt till dator, hur återges de naturtroget?

Men även förr missbrukades begreppet, när man skulle bedömma naturtrogenheten hos en anläggning skulle det alltid spelas småskalig klassis musik eller möjligen jazz. Det som då lät bäst skulle man sedan spela rock på. Lät det då illa skyllde man på inspelningen.... Känns det igen, månne?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav goat76 » 2021-05-27 12:57

idea skrev:Jag gissar på att han menar att HiFi - High Fidelity - Hög Trohet - endast kan avse situationer där vi kan korrelera till "verkliga" ljudupplevelser och har så att säga ett facit. Hur låter en elgitarr eller en synth? Det beror ju helt och hållet på hur man skruvat på rattarna och vilken uppspelningsanordning man har till de enskilda instrumenten. Om man nu ens har det utan pluggar in dessa direkt i inspelningskedjan. Nu är ju inte akustiska instrument helt entydiga i hur de låter men trots stor variation i klang mellan enskilda individuella instrument så kan vi skilja en klarinett från en saxofon och även vilken typ av klarinett eller saxofon som det spelas på.


Om man tar jämförelsen mellan inspelad akustisk gitarr och inspelad elgitarr, så kan ingen av oss som inte var på plats vid ursprungshändelsen bedöma vilken av inspelningarna som verkligen lyckades bäst med att fånga ursprungligsljudet.

Jag tycker då inte att alla akustiska gitarrer låter likadant, man kan exempelvis höra om gitarren har stålsträngar, om den spelas med plektrum och man kan möjligtvis bedöma ungefärlig storlek på instrumentet, men i övrigt kan diverse olika akustiska gitarrer låta väldigt olika. Likaså kan man göra liknande bedämningar vad gäller olika elgitarrer, om det är single coil eller humbuckers, och eventuellt att det är en Fender Telecaster som spelas eller annan familjär gitarr.
Jag kan inte riktigt hålla med Tangband att det krävs helakustiska instrument för att en inspelning ska kunna kvalificeras som hifi, och heller kan man veta hur väl inspelningen har lyckats fånga ursprungsljudet oavsett vad ljudkällan är.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-27 14:51

Bill50x skrev:Begreppet Hi-Fi har väl förlorat sin innebörd i hög grad beroende på den tekniska utvecklingen på alla fronter. Instrument kopplade direkt till dator, hur återges de naturtroget?

Men även förr missbrukades begreppet, när man skulle bedömma naturtrogenheten hos en anläggning skulle det alltid spelas småskalig klassis musik eller möjligen jazz. Det som då lät bäst skulle man sedan spela rock på. Lät det då illa skyllde man på inspelningen.... Känns det igen, månne?

/ B


Ja, det är ju ett dilemma. Nu har det väl varit lite si och så med hur musik spelas in/produceras. Populärmusiken (pop/rock) har ju gått från att vara akustisk till att i princip alltid vara elförstärkt via högtalare och i en del fall finns den endast som elektrisk signal in i mixern. För mig är det lättare att referera till något som finns "i natura" så att säga. Visserligen kan detta manipuleras på en massa sätt men i facket klassisk musik/opera är det förmodligen tal om helt andra manipulationer än inom populärmusiken där t.ex. artisters förmåga kan vara rätt bristfällig/amatörmässig men ändå kan sluta i en världshit.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav I-or » 2021-05-27 15:50

Tangband skrev:
I-or skrev:Rätt men ytterst sällan nödvändigt, då dynamiken är mycket låg i 98 % av alla produktioner idag. På samma sätt är dither endast nödvändigt vid helelektroniska (brusfria) inspelningar.


Naturligtvis pratar jag mest om högklassiga, audiofila inspelningar med akustisk musik, jazz eller klassiskt.
Övrig musik kan nog egentligen inte benämnas som hifi, eftersom det inte finns något naturtroget original.


Om man upprätthåller 16 bitars faktisk upplösning genom hela kedjan får man i över 99 % av fallen för audiofila inspelningar mer än tillräckligt bra S/N-förhållande. Detta är inte märkligt, ca 96 dB (för brussignal) och ca 98 dB (för sinussignal) räcker mycket, mycket långt. Med 115 dB ljudtrycksnivå i topparna kommer brusgolvet att ligga runt 17 dB (ca 15 dBA) för en sinus, att jämföra med bakgrundnivån i ett mycket tyst lyssningsrum om ca 25 dBA. Vi har alltså ett dynamikområde om ca 100 dBA för sinussignal i mellanregistret. Nu kan förstås hörseln höra "ned genom bruset" en bit via filtrering, men man inser lätt att även med extrema maximala ljudtrycksnivåer så ligger brusgolvet med 16 bitar mycket nära gränsen för vad hörseln kan uppfatta även i bästa fall.

Med mer typiska maximala ljudtrycksnivåer om kanske 105 dB och med en likaledes mer typisk bakgrundnivå i lyssningsrummet om 30 dBA så ligger kvantiseringsbruset relativt en sinus för 16 bitar på 5 dBA, d.v.s. 25 dB under bakgrundnivån och är definitivt ohörbar.

Jag har i min ganska omfattande samling av inspelningar från audiofilbolag i olika genrer bara noterat vad som verkar vara vissa problem med 16 bitars upplösning vid maximalt pådrag med inspelningar av hyperdynamisk elektronisk musik och vid inspelningar av klassisk musik med extrema ljudeffekter (kanonskott, åskväder, pistolskott, champagnekorkar 8O mm). I flera av fallen kan man dock inte vara säker på att upplösningen inte har reducerats något vid produktionen och dessutom hade den fram till det tidiga nittiotalet mycket vanliga 2-kanalsprocessorn Sony PCM-1630 som ofta användes för audiofilinspelningar endast drygt 15 bitars faktisk upplösning. Många gånger värre än begränsad upplösning är dock mycket ful toppklippning, sannolikt härrörande från masteringledet, i många högdynamiska produktioner. Det är tråkigt när det sprakar om anläggningen i topparna p.g.a. sjabblig produktion och rädsla för att folk faktiskt måste använda volymkontrollen.

Vid mer typiska maximala ljudtrycksnivåer är kvantiseringsbruset för 16 bitar dock enligt ovan ohörbart. Den som tror att 16 bitars upplösning inte räcker till för exempelvis stråkkvartetter, gitarrmusik eller mer avspänd jazzmusik är helt fel ute. I praktiken klarar man sig med 14 bitars faktiskt upplösning här (lyssna gärna på Telarcs tidigaste digitalinspelningar som utfördes med Soundstream DTR, vilken i praktiken inte uppnådde mycket mer än drygt 14 bitars faktisk upplösning, och ändå fungerar häpnadsväckande väl även för symfonisk musik). Även med 6 dB överstyrningsmarginal räcker alltså ett 16-bitarssystem och blir över här.

Det är lätt att bli fartblind när den tekniska utvecklingen gör att prestanda springer iväg och det vore betydligt bättre om studiofolket oroade sig över alla andra svagheter i inspelnings- och produktionsmetodiken som är storleksordningar värre.
Senast redigerad av I-or 2021-05-27 15:57, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav Morello » 2021-05-27 15:56

Det kan också vara intressant att i dessa vinyltider ta fasta på att en LP-skiva i toppskick sällan medger ett större dynamiskt omfång än motsvaraande 8-9 bitar, vilket förstås inte räcker för en kräsen lyssnare, men uppenbarligen tillräckligt för halvkräsna lyssnare.

Denon gjorde en hel del fina produktioner med 12 bitar - jag har några och dessa låter ljusår bättre än dagens mosade populärmusik/muzak. 8)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav I-or » 2021-05-27 16:16

Ja, på pappret var de 13 bitar, men i praktiken sannolikt närmare 12. För att ingen ska tro att vi fantiserar kommer här en länk till vad som lär vara världens första digitalalbum, inspelat med 13 teoretiska bitar och 32 kHz samplingsfrekvens på NHK:s prototypbandare, Steve Marcus - Something (inspelat 1970 och släppt 1971 8O 8O 8O ):

https://open.spotify.com/album/6rfL1wfs ... e382f640fa

Inte den allra högsta ljudkvaliteten, men den som tycker att det låter illa kan gärna kommentera nedan.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav Morello » 2021-05-27 16:36

Bild
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-27 16:46

I-or skrev:Ja, på pappret var de 13 bitar, men i praktiken sannolikt närmare 12. För att ingen ska tro att vi fantiserar kommer här en länk till vad som lär vara världens första digitalalbum, inspelat med 13 teoretiska bitar och 32 kHz samplingsfrekvens på NHK:s prototypbandare, Steve Marcus - Something (inspelat 1970 och släppt 1971 8O 8O 8O ):

https://open.spotify.com/album/6rfL1wfs ... e382f640fa

Inte den allra högsta ljudkvaliteten, men den som tycker att det låter illa kan gärna kommentera nedan.


Verkar finnas även på https://youtu.be/lqAtZN2iIrY

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav I-or » 2021-05-27 16:48

Och allt det i bilden och så oerhört mycket mer ryms i en mobiltelefon sedan något decennium. Helt otroligt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav Tell » 2021-05-27 17:04

I-or skrev:Ja, på pappret var de 13 bitar, men i praktiken sannolikt närmare 12. För att ingen ska tro att vi fantiserar kommer här en länk till vad som lär vara världens första digitalalbum, inspelat med 13 teoretiska bitar och 32 kHz samplingsfrekvens på NHK:s prototypbandare, Steve Marcus - Something (inspelat 1970 och släppt 1971 8O 8O 8O ):

https://open.spotify.com/album/6rfL1wfs ... e382f640fa

Inte den allra högsta ljudkvaliteten, men den som tycker att det låter illa kan gärna kommentera nedan.


Att det lät sådär bra redan 1970! O folk tjatar nu 50 år senare fortfarande om att jitter, för låg sample rate, bitdjup osv skulle vara ett så pass stort problem så att det krävs apparater för femsiffriga belopp för att det ska låta bra.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav goat76 » 2021-05-27 23:44

Den här videon med Ian Shepherd gjorde mig rejält förvånad, i hans exempel visar han att själva musiksignalen fortfarande är intakt ända ner till 8-bit från den ursprungliga 24-bit filen och att det endast är brusgolvet som skiljer filerna åt. Nog trodde jag det skulle vara någon skillnad iallafall vad gäller ”resolution”, eller är det bara hans exempel av låt som kräver så få bitar? :D


Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav Tangband » 2021-05-28 07:12

Intressant video :D

Och svar till i-or : Jo, visst är det så att tex mikrofonkvalitet och framförallt placeringen av dessa vid inspelning spelar störst roll, mycket högre betydelse än skillnaden mellan 24 bit eller 13 bit. Angående orgelmusik så är musikerna och själva orgelns ljudkvalitet t.o.m viktigare än mikrofonerna. :)

Men 2021 ska man inte behöva tvivla på att 24 bit är standard, prisskillnaden mot 16 bit är ju obefintlig :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav goat76 » 2021-05-28 08:57

Tangband skrev:Intressant video :D

Och svar till i-or : Jo, visst är det så att tex mikrofonkvalitet och framförallt placeringen av dessa vid inspelning spelar störst roll, mycket högre betydelse än skillnaden mellan 24 bit eller 13 bit. Angående orgelmusik så är musikerna och själva orgelns ljudkvalitet t.o.m viktigare än mikrofonerna. :)

Men 2021 ska man inte behöva tvivla på att 24 bit är standard, prisskillnaden mot 16 bit är ju obefintlig :)


Det är ju naturligtvis standard sedan långt tillbaka att spela in i 24-bit. I en mix med 20-30 individuellt inspelade spår adderas bruset från alla dessa ihop och byggs på från hela inspelningskedjan som mikrofoner, mikrofonförstärkare och annan utrustning, detta tas dock inte sällan bort med enkla medel, ibland genom att helt enkelt kapa bort de tysta delarna där instrumentet inte spelas eller med program som ”lär sig” brusgolvet genom analys och tar bort det helt. Kvar har vi då endast det brusgolv som musikprojektet bearbetas i och om detta är i 16-bit så är brusgolvet naturligtvis högre än med 24-bit.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav Almen » 2021-05-28 09:02

goat76 skrev:musiksignalen fortfarande är intakt ända ner till 8-bit från den ursprungliga 24-bit filen och att det endast är brusgolvet som skiljer filerna åt. Nog trodde jag det skulle vara någon skillnad iallafall vad gäller ”resolution”, eller är det bara hans exempel av låt som kräver så få bitar? :D

Nä, det är en fundamental byggsten i digitala system: givet bandbreddsbegränsningen och brusgolvet så är upplösningen oändlig.

Detta brukar dyka upp när A/D/A-omvandling diskuteras och verkar vara en stående missuppfattning. Förutom de många teoretiska diskussionerna har till exempel Svante och Piotr visat praktiska exempel på detta.
Senast redigerad av Almen 2021-05-28 09:09, redigerad totalt 1 gång.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav Morello » 2021-05-28 09:06

I-or skrev:Och allt det i bilden och så oerhört mycket mer ryms i en mobiltelefon sedan något decennium. Helt otroligt.


Ja, eller i alla fall i en USB-burk för 1 000 kr. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav nuffe » 2021-05-28 10:00

I-or skrev:Ja, på pappret var de 13 bitar, men i praktiken sannolikt närmare 12. För att ingen ska tro att vi fantiserar kommer här en länk till vad som lär vara världens första digitalalbum, inspelat med 13 teoretiska bitar och 32 kHz samplingsfrekvens på NHK:s prototypbandare, Steve Marcus - Something (inspelat 1970 och släppt 1971 8O 8O 8O ):

https://open.spotify.com/album/6rfL1wfs ... e382f640fa

Inte den allra högsta ljudkvaliteten, men den som tycker att det låter illa kan gärna kommentera nedan.


Det låter mycket bättre än dagens söndermosade populärmusik :!:

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav Tell » 2021-05-28 11:49

Tangband skrev:Men 2021 ska man inte behöva tvivla på att 24 bit är standard, prisskillnaden mot 16 bit är ju obefintlig :)

Fast varför? Det tar mer bandbredd o hårddiskutrymme för ingen vinst alls.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav music4ever » 2021-05-28 18:56

Tangband skrev:
I-or skrev:Rätt men ytterst sällan nödvändigt, då dynamiken är mycket låg i 98 % av alla produktioner idag. På samma sätt är dither endast nödvändigt vid helelektroniska (brusfria) inspelningar.


Naturligtvis pratar jag mest om högklassiga, audiofila inspelningar med akustisk musik, jazz eller klassiskt.
Övrig musik kan nog egentligen inte benämnas som hifi, eftersom det inte finns något naturtroget original.


Visa mig en enda officiell inspelning som har en dynamik som inte ryms inom 16 bitar.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav hcl » 2021-05-28 21:15

music4ever skrev:
Tangband skrev:
I-or skrev:Rätt men ytterst sällan nödvändigt, då dynamiken är mycket låg i 98 % av alla produktioner idag. På samma sätt är dither endast nödvändigt vid helelektroniska (brusfria) inspelningar.


Naturligtvis pratar jag mest om högklassiga, audiofila inspelningar med akustisk musik, jazz eller klassiskt.
Övrig musik kan nog egentligen inte benämnas som hifi, eftersom det inte finns något naturtroget original.


Visa mig en enda officiell inspelning som har en dynamik som inte ryms inom 16 bitar.

1812 på Telarc (t.ex.)
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav Tangband » 2021-05-28 21:52

music4ever skrev:
Tangband skrev:
I-or skrev:Rätt men ytterst sällan nödvändigt, då dynamiken är mycket låg i 98 % av alla produktioner idag. På samma sätt är dither endast nödvändigt vid helelektroniska (brusfria) inspelningar.


Naturligtvis pratar jag mest om högklassiga, audiofila inspelningar med akustisk musik, jazz eller klassiskt.
Övrig musik kan nog egentligen inte benämnas som hifi, eftersom det inte finns något naturtroget original.


Visa mig en enda officiell inspelning som har en dynamik som inte ryms inom 16 bitar.


En symfoniorkester kan i peakar spela över 115 dB eller mer på fortefortissimo.

De flesta högtalare börjar nog låta illa på olika sätt redan under 100 dB . :)

Mikrofonbruset med preampar brukar brusa mer än -110 dB.
Senast redigerad av Tangband 2021-05-28 22:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav goat76 » 2021-05-28 21:59

Hmmm... vad handlar den här tråden om egentligen?
Det är ganska stor skillnad på att diskutera vilken upplösning som kan tänkas räcka till som konsumentformat motför vad som kan tänkas underlätta för musikproduktion. Vid inspelning och mixning vill man säkerställa goda marginaler för att minimera risken för klippning då de slutgiltiga nivåerna ännu inte är fastställda.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav Tangband » 2021-05-28 22:02

goat76 skrev:Hmmm... vad handlar den här tråden om egentligen?
Det är ganska stor skillnad på att diskutera vilken upplösning som kan tänkas räcka till som konsumentformat motför vad som kan tänkas underlätta för musikproduktion. Vid inspelning och mixning vill man säkerställa goda marginaler för att minimera risken för klippning då de slutgiltiga nivåerna ännu inte är fastställda.


Vi diskuterar hur mycket upplösning vid producering av musik som egentligen behövs :) 8)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav goat76 » 2021-05-28 22:31

Tangband skrev:
goat76 skrev:Hmmm... vad handlar den här tråden om egentligen?
Det är ganska stor skillnad på att diskutera vilken upplösning som kan tänkas räcka till som konsumentformat motför vad som kan tänkas underlätta för musikproduktion. Vid inspelning och mixning vill man säkerställa goda marginaler för att minimera risken för klippning då de slutgiltiga nivåerna ännu inte är fastställda.


Vi diskuterar hur mycket upplösning vid producering av musik som egentligen behövs :) 8)


Isåfall är det väl bättre att använda sig av en upplösning som man vet har tillräckligt stor marginal för att klara allt det man kan tänka sig spela in, istället för något som bara kanske gör det. Hur stor marginalen sedan visat sig vara är väl ganska oväsentligt så länge man inte har överstigit den? :D

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Riktlinjer för producering av högupplöst musik

Inläggav goat76 » 2021-05-29 00:36

Ganska lustigt, jag snubblade precis över en video där Steve Guttenberg intervjuar en studiotekniker som förklarar varför 24-bit och för den delen 32-/64-bit fp är önskvärt vid musikproduktion. Han nämner precis de sakerna jag tog upp i tidigare inlägg om varför man gärna vill ha stora marginaler/headroom vid inspelning och mixning.

Stora delar av videon är intressant även för följande tråd viewtopic.php?f=9&t=71857&hilit=vem+s%C3%A4tter&start=90 då han tar upp de saker vad gäller kompression av individuella spår i mixen, och varför det i många fall är ett direkt nödvändigt verktyg för exempelvis sång, vilket jag även försökte förklara i den tråden. :)

14:40 in i videon talar han specifikt om högre upplösning inom musikproduktion.


FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster