Varför vänds basmoduler mot lyssnaren?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Varför vänds basmoduler mot lyssnaren?

Inläggav Belker » 2021-05-23 11:22

Är det inte bättre att vända dem mot väggen eller golvet, med nån dm avstånd? Även om man delar brant vid 80 hz, så kommer det ju läcka massor av HF-dist ut i rummet, som dessutom inte tillför stereoperspektivet något om basarna står där de behöver map basåtergivning.Detta minskar om man inte vänder modulerna direkt mot lyssnare. Prova att stänga topparna. Det låter inte vackert. Bonus är att man slipper se fula baselemet, men det är ju bara min personliga preferens.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Varför vänds basmoduler mot lyssnaren?

Inläggav hifikg » 2021-05-23 11:51

Undrar om det inte står något om en sådan placering i manualen till mina o ändå har jag aldrig provat. Ska rotera dem nästa gång jag städar!

Edit: Trassligt med kablarna kom jag på nu, inte bara att snurra, men det kanske det är värt. O så sitter inställningarna vända framåt, ska jag vara noga så ska jag ratta lite när jag går från Carlsson till Quad.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Varför vänds basmoduler mot lyssnaren?

Inläggav Baffel » 2021-05-23 16:11

Farsan Baloo fixar biffen. :mrgreen:

viewtopic.php?f=3&t=70980

Finns väl för -och nackdelar med en sådan konstruktion. Som så mycket annat inom högtaleri. :)

Som med t.ex:

Om bandpasslådan
Gemensamt för alla bandpasslådor är att elementen är inbyggda och syns därför inte. Återgivningen sker enbart genom portarna, där den ena porten står för djupbasen, och den andra för midbasen. Teoretiskt sett behövs inga delningsfilter till dessa lådor, då rören har begränsat frekvensomfång. Lådan har så att säga ett inbyggt delningsfilter, som normalt skär vid ca 80 - 150 Hz med ca 18 dB/oktav.
Problemet är att rören inte dämpar 100 procentigt perfekt. Störande resonanser från elementens baksida kommer lätt igenom. Ett delningsfilter är därför alltid att rekommendera.

En nackdel med denna lådtyp är att transientåtergivningen oftast blir miserabel.


http://www.drkrupp.se/hifi/box_bandpass.html

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Varför vänds basmoduler mot lyssnaren?

Inläggav Belker » 2021-05-23 17:10

Fast jag menar inte bandpass. Det är en annan sak, antar och hoppas jag. Tanken är ju att elementen fortfarande ska vara fritt kopplade till luften.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Varför vänds basmoduler mot lyssnaren?

Inläggav Baffel » 2021-05-23 17:54

Nä, det var väl mer för att visa på en konstruktion där elementet är inbakat och så långt från lyssnaren det går.

Har man brant filter minst 24 dB spelar det nog ingen roll.

Försökte lista ut gällande min sub om spalten var tillräckligt stor/ hög men blev inte riktigt klok på det. Gissningsvis så kanske den typen av konstruktion aningens hjälper till för att reducera högre frekvenser . Fast verkningsgraden kanske minskar? Eller så hjälper golvet till att förstärka basen? Om basfrekvenserna sprids som de ska. Det där får någon med mer kunskap och erfarenhet än vad jag har röna ut. :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Varför vänds basmoduler mot lyssnaren?

Inläggav Tangband » 2021-05-24 07:35

Belker skrev:Är det inte bättre att vända dem mot väggen eller golvet, med nån dm avstånd? Även om man delar brant vid 80 hz, så kommer det ju läcka massor av HF-dist ut i rummet, som dessutom inte tillför stereoperspektivet något om basarna står där de behöver map basåtergivning.Detta minskar om man inte vänder modulerna direkt mot lyssnare. Prova att stänga topparna. Det låter inte vackert. Bonus är att man slipper se fula baselemet, men det är ju bara min personliga preferens.


Min lyssningserfarenhet säger att nedåtriktade subbasar ofta fungerar bra ljudmässigt. Det kopplar bra till rummet. Nackdelen är väl att elementen ” hänger ned sig ” efter några år .

Bakåtriktade subbasar kan fungera bra, så körde jag med aktiva hybriddist där jag hade LT subwoofern längst ned på stativet . Ljudet blev där bättre då jag tidsmässigt fördröjde topparna med 21 cm.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Varför vänds basmoduler mot lyssnaren?

Inläggav Baffel » 2021-05-24 07:59

Tangband skrev:
Belker skrev:Är det inte bättre att vända dem mot väggen eller golvet, med nån dm avstånd? Även om man delar brant vid 80 hz, så kommer det ju läcka massor av HF-dist ut i rummet, som dessutom inte tillför stereoperspektivet något om basarna står där de behöver map basåtergivning.Detta minskar om man inte vänder modulerna direkt mot lyssnare. Prova att stänga topparna. Det låter inte vackert. Bonus är att man slipper se fula baselemet, men det är ju bara min personliga preferens.


Min lyssningserfarenhet säger att nedåtriktade subbasar ofta fungerar bra ljudmässigt. Det kopplar bra till rummet. Nackdelen är väl att elementen ” hänger ned sig ” efter några år .

Bakåtriktade subbasar kan fungera bra, så körde jag med aktiva hybriddist där jag hade LT subwoofern längst ned på stativet . Ljudet blev där bättre då jag tidsmässigt fördröjde topparna med 21 cm.


Stämmer ang att hänga sig, men det kan ta många år och sen är det ju skillnad mellan olika element. Ta OA-5 typ 2 med basen Philips 9710 . Många har hängt sig och det skapar problem med ljudet på många olika sätt.

När element "hänger ned sig" så minskar X- max och just förmågan vad det gäller att kunna pumpa luft är ju avgörande betydelse för en sub/ basmoduler . Det är syftet med en sub . Såklart bra linjäritet och acceptabel dist behövs med för wåffers.

OT. Passa nu på att beställa ersättaren till Philips 9710 när det väl kommer. Misstänker att det finns de som känner gamlingar som vill ha OA- 5 typ 2 och att forumister känner några sådana . Som i mitt fall farsan som säger, "Det ska du veta det är fina grejer de där där högtalarna" så jag har fixat ett par åt han ( det finns ju många lådor att få tag i) . OA 5-typ 2 till farsgubben , för det är han värd, så blir det SB- basarna, ersättaren, när de nu väl kommer ut. Inte för att jag tror att han hör så stor, om ens någon , skillnad mot ifall jag skulle slänga i någon annan bas i dem. Men för sakens skull. :)
Laborerar själv med ett par OA-5 typ 2. Vet i fasen om de håller nivå med vad man idag kan betrakta som vettigt hifi- ljud. Den typen av spridning är ju inte direkt modern hifi/ audiofilt direkt. Sen är ju mellanregistret, pga av den uppåtriktade basen ( just det fixade 9710 hyfsat p.g.a av dess "aggressivitet") , lite si och så men kul att pilla med dem är det. :)

Här om ersättaren till Philips 9710:

viewtopic.php?f=17&t=70297

OA- 5 typ 2. Sveriges genom tiderna mest sålda högtalare. Snacka om svensk HiFi - nostalgi/ historia. :D
Bilagor
unnamed (15).jpg
unnamed (15).jpg (59.97 KiB) Visad 913 gånger

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Varför vänds basmoduler mot lyssnaren?

Inläggav sprudel » 2021-05-24 08:32

Belker skrev:Är det inte bättre att vända dem mot väggen eller golvet, med nån dm avstånd? Även om man delar brant vid 80 hz, så kommer det ju läcka massor av HF-dist ut i rummet, som dessutom inte tillför stereoperspektivet något om basarna står där de behöver map basåtergivning.Detta minskar om man inte vänder modulerna direkt mot lyssnare. Prova att stänga topparna. Det låter inte vackert. Bonus är att man slipper se fula baselemet, men det är ju bara min personliga preferens.


Det väl också avhängigt om du har basreflex eller slutna lådor, luften framför porten bör ju vara fri.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Varför vänds basmoduler mot lyssnaren?

Inläggav Belker » 2021-05-24 09:01

sprudel skrev:
Belker skrev:Är det inte bättre att vända dem mot väggen eller golvet, med nån dm avstånd? Även om man delar brant vid 80 hz, så kommer det ju läcka massor av HF-dist ut i rummet, som dessutom inte tillför stereoperspektivet något om basarna står där de behöver map basåtergivning.Detta minskar om man inte vänder modulerna direkt mot lyssnare. Prova att stänga topparna. Det låter inte vackert. Bonus är att man slipper se fula baselemet, men det är ju bara min personliga preferens.


Det väl också avhängigt om du har basreflex eller slutna lådor, luften framför porten bör ju vara fri.


Ja, alla positioner är såklart givet att man inte hindrar luftflödet. Sen kan man säkert diskutera när det är fritt nog. Någon kanske skulle argumentera för att enbart element/portar riktade ut i rummet är fritt nog och att det isf skulle vara (enda?) fördelen med den placeringen. Själv har jag slutna basar med ca 1 dm fritt mellan vägg och element.
Bilagor
2basar.jpg
2basar.jpg (86.24 KiB) Visad 886 gånger

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Varför vänds basmoduler mot lyssnaren?

Inläggav juanth » 2021-05-24 12:17

Baffel skrev:
Tangband skrev:
Belker skrev:Är det inte bättre att vända dem mot väggen eller golvet, med nån dm avstånd? Även om man delar brant vid 80 hz, så kommer det ju läcka massor av HF-dist ut i rummet, som dessutom inte tillför stereoperspektivet något om basarna står där de behöver map basåtergivning.Detta minskar om man inte vänder modulerna direkt mot lyssnare. Prova att stänga topparna. Det låter inte vackert. Bonus är att man slipper se fula baselemet, men det är ju bara min personliga preferens.


Min lyssningserfarenhet säger att nedåtriktade subbasar ofta fungerar bra ljudmässigt. Det kopplar bra till rummet. Nackdelen är väl att elementen ” hänger ned sig ” efter några år .

Bakåtriktade subbasar kan fungera bra, så körde jag med aktiva hybriddist där jag hade LT subwoofern längst ned på stativet . Ljudet blev där bättre då jag tidsmässigt fördröjde topparna med 21 cm.


Stämmer ang att hänga sig, men det kan ta många år och sen är det ju skillnad mellan olika element. Ta OA-5 typ 2 med basen Philips 9710 . Många har hängt sig och det skapar problem med ljudet på många olika sätt.

När element "hänger ned sig" så minskar X- max och just förmågan vad det gäller att kunna pumpa luft är ju avgörande betydelse för en sub/ basmoduler . Det är syftet med en sub . Såklart bra linjäritet och acceptabel dist behövs med för wåffers.

OT. Passa nu på att beställa ersättaren till Philips 9710 när det väl kommer. Misstänker att det finns de som känner gamlingar som vill ha OA- 5 typ 2 och att forumister känner några sådana . Som i mitt fall farsan som säger, "Det ska du veta det är fina grejer de där där högtalarna" så jag har fixat ett par åt han ( det finns ju många lådor att få tag i) . OA 5-typ 2 till farsgubben , för det är han värd, så blir det SB- basarna, ersättaren, när de nu väl kommer ut. Inte för att jag tror att han hör så stor, om ens någon , skillnad mot ifall jag skulle slänga i någon annan bas i dem. Men för sakens skull. :)
Laborerar själv med ett par OA-5 typ 2. Vet i fasen om de håller nivå med vad man idag kan betrakta som vettigt hifi- ljud. Den typen av spridning är ju inte direkt modern hifi/ audiofilt direkt. Sen är ju mellanregistret, pga av den uppåtriktade basen ( just det fixade 9710 hyfsat p.g.a av dess "aggressivitet") , lite si och så men kul att pilla med dem är det. :)

Här om ersättaren till Philips 9710:

viewtopic.php?f=17&t=70297

OA- 5 typ 2. Sveriges genom tiderna mest sålda högtalare. Snacka om svensk HiFi - nostalgi/ historia. :D


Men Baffel...vad har detta med trådämnet att göra?!
Du behöver inte känna att du är tvungen att kommentera när du inte har något att tillföra en tråd, det räcker väl att läsa då..?
Du skriver väldigt mycket off-topic i många trådar kan jag tycka.

Kan du inte hålla dina egna funderingar och tankar till en egen tråd?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Varför vänds basmoduler mot lyssnaren?

Inläggav Baffel » 2021-05-24 12:54

Sorry och du har rätt. Tankarna flög iväg :oops: . Ska skärpa mig.

Vi håller härmed våra egna funderingar och tankar till våra egna trådar. I andras trådar enbart fakta som tillför ämnet något. Det köper jag. :)


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster