24 bit 48 kHz blir den nya konsumentstandarden ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

24 bit 48 kHz blir den nya konsumentstandarden ?

1. Nej, det kommer att fortsatt vara 44,1 kHz för musik
3
33%
2. Ja, det kommer successivt övergå till att bli 48 KHz.
3
33%
3. Ja, men det blir både 44,1 och 48 kHz .
1
11%
4. Nej, det blir 96 kHz som blir ny standard
2
22%
 
Antal röster : 9

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

24 bit 48 kHz blir den nya konsumentstandarden ?

Inläggav Tangband » 2021-06-12 07:28

Tänk er framtiden om ca 3 år.

Eftersom fysiska CD skivor i stort försvunnit och att streamingtjänsterna utan undantag nu frångått snålkodning till lossless och high resolution så undrar jag om inte 24 bit 48 kHz samplingfrekvens kommer bli den nya konsumentstandarden ?

Skälen är några uppenbara :

Mycket professionell inspelning sker med 96 KHz . I undantagsfall 192 kHz, och rätt ofta 48 kHz. Nästan aldrig 44,1 kHz. Många plugg-ins vid mixning sker med 48 kHz.
192, 96 , och 48 är alla tre lätt konverterade sinsemellan.
Det finns heller inget skäl att nedkonvertera mixen till 44,1 kHz.

Android kör sample rate conversion till 48 kHz .

Fundera och diskutera :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: 24 bit 48 kHz blir den nya konsumentstandarden ?

Inläggav Nattlorden » 2021-06-12 08:07

Varför ser du ett behov av ny konsumentstandard när nyproducerat material typ klarar sig på 13 bitar?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: 24 bit 48 kHz blir den nya konsumentstandarden ?

Inläggav sprudel » 2021-06-12 08:19

Kanske finns där en förhoppning att nyproducerat material kommer att hålla högre klass på utgåvorna?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: 24 bit 48 kHz blir den nya konsumentstandarden ?

Inläggav goat76 » 2021-06-12 08:26

Jag saknar svarsalternativet jag anser vara det mest troliga vilket är att det aldrig kommer bli en ny fast konsumentstandard. Det finns inga skäl till det då vi inte längre har ett fast fysiskt format att anpassa filerna till, samt att alla seriösa uppspelare klara att spela upp material i 16 eller 24-bit och allt från 44.1 till 192 kHz.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: 24 bit 48 kHz blir den nya konsumentstandarden ?

Inläggav pLudio » 2021-06-12 09:48

Det tror jag inte men det vore en lämplig hi-res standard.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: 24 bit 48 kHz blir den nya konsumentstandarden ?

Inläggav Tangband » 2021-06-12 12:17

pLudio skrev:Det tror jag inte men det vore en lämplig hi-res standard.


Ja, jag tycker det är en svag hörbar skillnad till det bättre om jag spelar in eget material i 48 kHz jämfört med 44,1 kHz.

Går jag ovanför 48 kHz inspelningskvalitet blir det genast mer vanskligt att höra skillnad.
Skillnaden mellan 16 bit inspelningskvalitet och 24 bit ( lätt inställbart på audientid14 kortet ) utfaller till klar fördel 24 bit, kanske mycket beroende på att normaliseringen som ofta krävs i efterhand kan vara upp till 10 dB.

Ljudet släpper även bättre från högtalaren med 24 bit inspelningar . 16 bit inspelningar låter liiite torrt. Ungefär som det brukar låta från CD-skivor, om man skulle chablonmässigt beskriva det negativa med CD-ljudet.

För mig är det tydlig skillnad, jag har testat detta klart nu ett tiotal gånger med Audacity och logic proX , så det spelar ingen roll vad ni andra säger att det inte skulle vara skillnad :)
Det är det :)

Jag och goat76 är alltså eniga på denna front. Kanske beroende på att vi spelar in musik, båda två.
Jag är rätt säker på att ljudtekniskt auktoriteter som tex Bertil Alving även skulle hålla med, möjligen skulle han kanske vilja höja samplingfrekvensen till minst 96 kHz.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: 24 bit 48 kHz blir den nya konsumentstandarden ?

Inläggav I-or » 2021-06-12 15:42

Tangband skrev:
För mig är det tydlig skillnad, jag har testat detta klart nu ett tiotal gånger med Audacity och logic proX , så det spelar ingen roll vad ni andra säger att det inte skulle vara skillnad :)
Det är det :)


Och jag bryr mig inte om vad man kommer fram till i ett öppet test. Det är så oerhört lätt att ha en felaktig testmetodik eller att råka ut för placebo. Mängder av kontrollerade blindtester visar att inte ens de inom detta område allra känsligaste lyssnarna (d.v.s. tränade yngre dito) hör skillnad mellan en samplingsfrekvens om 48 kHz och 44,1 kHz, liksom att det krävs enorm dynamik och extremt höga maximala ljudtrycksnivåer för att 16 bitar inte ska vara tillräckligt.

Jag rekommenderar alla att utsätta sig för blindtest så ofta som möjligt eftersom man inser att man inte alltid hör det man tror att man hör, hur säker man än tror sig vara.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: 24 bit 48 kHz blir den nya konsumentstandarden ?

Inläggav Nattlorden » 2021-06-12 16:49

Tangband skrev:Ja, jag tycker det är en svag hörbar skillnad till det bättre om jag spelar in eget material i 48 kHz jämfört med 44,1 kHz.


Sorry, men vad har vad någon med kvalitetsambitioner med saken att göra? Komprimera till 10-12dB dynamik och prova igen...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: 24 bit 48 kHz blir den nya konsumentstandarden ?

Inläggav goat76 » 2021-06-12 16:56

Nattlorden skrev:
Tangband skrev:Ja, jag tycker det är en svag hörbar skillnad till det bättre om jag spelar in eget material i 48 kHz jämfört med 44,1 kHz.


Sorry, men vad har vad någon med kvalitetsambitioner med saken att göra? Komprimera till 10-12dB dynamik och prova igen...


Tycker du en eventuell konsumentstandard ska vara anpassad efter de mest medelmåttiga produktionerna? :)

(Detta osagt hörbar eller icke hörbar skillnad mellan 48 och 44.1 kHz.)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: 24 bit 48 kHz blir den nya konsumentstandarden ?

Inläggav petersteindl » 2021-06-12 17:35

I-or skrev:
Tangband skrev:
För mig är det tydlig skillnad, jag har testat detta klart nu ett tiotal gånger med Audacity och logic proX , så det spelar ingen roll vad ni andra säger att det inte skulle vara skillnad :)
Det är det :)


Och jag bryr mig inte om vad man kommer fram till i ett öppet test. Det är så oerhört lätt att ha en felaktig testmetodik eller att råka ut för placebo. Mängder av kontrollerade blindtester visar att inte ens de inom detta område allra känsligaste lyssnarna (d.v.s. tränade yngre dito) hör skillnad mellan en samplingsfrekvens om 48 kHz och 44,1 kHz, liksom att det krävs enorm dynamik och extremt höga maximala ljudtrycksnivåer för att 16 bitar inte ska vara tillräckligt.

Jag rekommenderar alla att utsätta sig för blindtest så ofta som möjligt eftersom man inser att man inte alltid hör det man tror att man hör, hur säker man än tror sig vara.


Och jag anser att ni båda har rätt i era utsagor. :) Tangbands utsaga bör dock specificeras tydligare, eftersom Tangband, som jag ser det, har 2 utsagor som är motstridiga beroende på hur det skall tolkas.

Tolkning 1.) För mig är det tydlig skillnad, jag har testat detta klart nu ett tiotal gånger med Audacity och logic proX , så det spelar ingen roll vad ni andra säger att det för mig inte skulle vara skillnad :)
Tolkning 2.) För mig är det tydlig skillnad, jag har testat detta klart nu ett tiotal gånger med Audacity och logic proX , så det spelar ingen roll vad ni andra säger att det för er inte skulle vara skillnad :)

Nu skriver Tangband visserligen detta: "Det är det". Det indikerar att Tangband vill göra gällande att Tangbands lyssning skulle ge ett objektivt svar gällande allas hörsel. Det är den logiska grodan som jag ser det. Tangband hade istället kunnat skriva. Det är så att jag upplever att jag hör skillnad. Då hade det varit på en subjektiv nivå. Jag anser dessutom att Tangband inte behöver göra blindtester för att komma fram till sitt lyssningsresultat.
Dock är det upp till var och en att acceptera Tangbands subjektiva upplevelse. Rent objektivt fysikaliskt är det dock klar mätbar skillnad.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: 24 bit 48 kHz blir den nya konsumentstandarden ?

Inläggav dewpo » 2021-06-12 17:40

I-or skrev:
Tangband skrev:
För mig är det tydlig skillnad, jag har testat detta klart nu ett tiotal gånger med Audacity och logic proX , så det spelar ingen roll vad ni andra säger att det inte skulle vara skillnad :)
Det är det :)


Och jag bryr mig inte om vad man kommer fram till i ett öppet test. Det är så oerhört lätt att ha en felaktig testmetodik eller att råka ut för placebo. Mängder av kontrollerade blindtester visar att inte ens de inom detta område allra känsligaste lyssnarna (d.v.s. tränade yngre dito) hör skillnad mellan en samplingsfrekvens om 48 kHz och 44,1 kHz, liksom att det krävs enorm dynamik och extremt höga maximala ljudtrycksnivåer för att 16 bitar inte ska vara tillräckligt.

Jag rekommenderar alla att utsätta sig för blindtest så ofta som möjligt eftersom man inser att man inte alltid hör det man tror att man hör, hur säker man än tror sig vara.

Utan att motsäga det faktum att 44.1 kHz borde duga om det var väl implementerat i uppspelningskedjan så tror jag att det ofta föreligger en hörbar skillnad mellan 44.1 och 48.0 hos många!
Om jag mäter på mitt ZOOM U-22 ljudinterface så får jag denna skillnaden i återgivning mellan 44.1 : 48.0 & 88.2 =>
44-88.jpg
44-88.jpg (222.17 KiB) Visad 1360 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster