Går inte att koppla in tre kanaler till DVD spelarens utgång

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Går inte att koppla in tre kanaler till DVD spelarens utgång

Inläggav Helmut » 2021-06-26 22:26

Ska uppdatera min hemmabiograf.
Har fem Behringer A500 slutsteg,
Problemet är att jag har två subbhögtalare kopplade till en kanal vilket betyder att dom matas med 160 watt vid 8 ohm. Blir det lite tryck i basen brukar överbelastnings indikatorn lysa med konstant sken.
Ska byta till 3 st QSC GX 3 slutsteg och behålla Behringer A500 till surroundljudet.
Kommer att utnyttja tre kanaler till subbarna som ska stå efter sidoväggarna och ca 2 meter från duken. Den tredje subben ska stå längst bak: Har byggt dessa enligt följande ritning https://audioxpress.com/article/hideawa ... -revisited. Något modifierade eftersom jag använder 22 mm golvspånskivor och den bakre lådan har jag modifierat på så vis att tjockleken på pipen är 20 cm vilket visst ska ge mer bas.
Har testat att driva två lådor med ett QSC slutsteg på 2x300 watt men fick lite problem.
Eftersom jag inte har något försteg har jag kopplat slutstegen direkt till DVD/BL spelaren. ”Jag lyssnar till direktljudet från högtalarna och behöver inte förstöra direktljudet genom att korrigera taskiga reflexer i rummet?” Fixar rummet istället för att justera defekter i rummet med en equaliser så att ekona låter bra!
Problemet är att när jag kopplar in två kanaler till subbasuttaget sjunker nivån och jag får inge tryck i basen. Inte minsta lilla blink på slutstegets nivå indikator! Lite samma problem som jag hade i min ungdom och hade mono/stereoknapp på förstärkaren. Tryckte jag in monoknappen blev ljudet platt och dovt. Gissar att problemet är att utgången i DVD spelaren inte orkar driva två parallell kopplade kanaler. Slutstegen har en impedans på större än 20 kohm. Vad min Panasonic DP-UB 820 har går inte att få fram.
Frågan är hur jag ska lösa problemet? Vill utnyttja tre kanaler så jag får upp effekten till 900 Watt. Min biograf har måtten 4 x 6 meter och är inspirerad av Filminstitutets stora sexkantiga salong!
Behöver jag bygga en förstärkare med en högre ingångsimpedans på ca 60 kohm ” enligt THX biografnormen!” och en låg utgångsimpedans som klarar av att driva tre slutsteg? Hittar inga uppgifter om det är olika ingångsimpedans på QSC GX slutstegens tre ingångar XLR, ¼ TRS och phono. Eller kan jag bara löda in ett motstånd på sladden så att belastningen på DVD spelaren inte blir så hög.
I min ungdom satt det nästan alltid ett motstånd i Din kablarna mellan förstärkaren och bandspelaren.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Går inte att koppla in tre kanaler till DVD spelarens ut

Inläggav Nattlorden » 2021-06-26 23:18

Ärligt så känns resten så pass "arbetat" att det låter underligt att man väljer att driva det från spelaren direkt. Speciellt om man märker av att drivningen är så underdimensionerad att den inte orkar en Y-split ens.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Går inte att koppla in tre kanaler till DVD spelarens ut

Inläggav Harryup » 2021-06-29 11:19

Köp en hyfsat modern Marantz eller Nad eller något hyfsat bra och du blir av med alla gamla problem. Min åsikt är att du behöver kunna justera tiden mellan basarna så försök hitta något steg med dubbla subbutgångar så att du kan justera fram separat i från det bakre subben.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Går inte att koppla in tre kanaler till DVD spelarens ut

Inläggav jansch » 2021-06-29 22:36

Helmut - du skriver att du "kopplar in 2 kanaler till subbasuttaget".

Menar du att du kopplar ihop 2 kanalers utgångar?
I så fall "summeras" inte signalerna utan dom motarbetar varann så fort signalerna är olika. Eller om signalerna är lika (typ mono) kommer signalen bli lika stor som en av kanalernas signal.

20kohm är ganska hög impedans och vettigt konstruerade drivvsteg ( transistor/halvledarteknik) har en utimpedans på max sådär 200ohm, oftast under 100ohm. Du ska utan vidare komma driva 5kohms last utan några problem, d v s t.ex 4 st slutsteg, sannolikt också 8 slutsteg.

Det du kallar för "överbelastningsindikatorn" är sannolikt en lampa/LED som indikerar att förstärkaren klipper, d v s slutsteget har uppnått maximalt möjligt spänningssving. klippindikatorn har normalt en tidskrets (tidskonstant) som gör att LED:en lyser kanske 1-2 sekunder även om klippning bara sker under någon millisekund. Tidskretsen finns där för att du ska hinna se att förstärkaren klipper. Sker klippning oftare än med sådär 2 sekunders mellanrum kommer LED:en då att lysa konstant.

A500 går väl att bryggkoppla? Bryggkopplat får du ju ut väsentligt mer effekt innan förstärkaren klipper.

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Går inte att koppla in tre kanaler till DVD spelarens ut

Inläggav Helmut » 2021-07-05 00:00

Har löst problemet. På min Bl spelare har jag ett uttag för 7,1 ljud så uttaget för subben kopplade jag till två slutsteg och det visade sig att subb utgången på Blspelaren inte klarade av att driva två slutsteg på 30 kohm, 15 khom blev visst för mycket för Bl spelaren.
När man installerade THX ljudet på biograferna modifierade man slutstegen eftersom killarna som tog fram THX ljudet ville ha minst 60 kohm. Motiveringen var att en alltför låg ingångs impendans hos slutstegen skulle belasta förstegen alltför mycket och resultera i sämre ljud.
Runt år 1994 byggde jag ett egen 5.1 försteg men förstärkare som fanns i Allt om elektronik nr 7 år 1994 sid 36 - 38. Har kvar den förstärkaren så jag testade att koppla in den mellan Bl spelaren och mina QSC GX 3 och Behringer slutsteg. Basen blev bättre och det blev rejält tryck i basen .
Eftersom jag hade 6 kretskort testade även att koppa in dessa på alla front och salongshögtalare. Jag tyckte att ljudet blev bättre trotts att dessa kort inte förstärkte ljudet. Tittar man på kopplingsschemat påminner konstruktionen om ett slutsteg med 47 kohms ingång, 0,0012 THD+N, känslighet 150 mv och max utgångsspänning ca 9 volt rms. Ska bli spännande att få hem ytterligare två QSC GX3 slutsteg Så jag bättre kan avgöra om förstärkaren som egentligen inte förstärker ljudet förbättrar ljudet.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster