Det sket sig med mina diy kablar mellan BL spelaren och för

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Det sket sig med mina diy kablar mellan BL spelaren och för

Inläggav Helmut » 2021-07-05 00:24

Håller på och löder ihop lite nya kablar. För en massa år sedan köpte jag ca 15 meter dyr kabel. Står Hifi på kabeln och så är den så tjock att man knappast ens med grovt våld får in kabeln i kontakterna.
Missen jag gjorde var att jag drog ut 75 cm kabel och så lödde jag fast kontakten som jag skulle sticka in i förstärkaren. När jag klippt av kabeln lödde jag en som det stod i instruktionerna fast kabeln på en annan typ av kontakter med absolut minsta mängd lödtenn, eftersom lödtenn skulle förstöra ljudet. Tenn ska visst inte leda ljud eftersom det skulle vara metall mot metallkontakt för att kabeln ska komma till rätta.
När jag var klar med den sjunde och sista kabeln gjorde jag den fruktansvärda upptäckten att det fanns pilar på kabeln och att det i instruktionen står att ljudet ska gå i pilens riktning.
Funderar på om det är fler än jag som köpt kablar där ljudet måste gå i pilens riktning.
Om så inte är fallet! Kanske läge att satsa på kabel med pilar som visat i vilken riktning ljudet ska gå. Vilka priser man kunde ta för kabeln om man var ensam om att ha en kabel som visar åt vilket håll ljudet ska gå genom kabeln.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Det sket sig med mina diy kablar mellan BL spelaren och

Inläggav paa » 2021-07-05 09:09

I fallet Supra skall de vändas så att texten på kabelns hölje går i signalens riktning!
Om det även funkar åt andra hållet vet jag inte.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Det sket sig med mina diy kablar mellan BL spelaren och

Inläggav WhereNextColumbus » 2021-07-05 09:40

Vet inte om detta är något slags försök att vara rolig eller inte, men tenn är en metall och leder självklart ström. Upptäcker jag att det är riktningspilar på en kabel jag överväger att köpa så skulle jag gärna ta reda på varför.
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1141
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Det sket sig med mina diy kablar mellan BL spelaren och

Inläggav smile » 2021-07-05 10:20

WhereNextColumbus skrev:Vet inte om detta är något slags försök att vara rolig eller inte, men tenn är en metall och leder självklart ström. Upptäcker jag att det är riktningspilar på en kabel jag överväger att köpa så skulle jag gärna ta reda på varför.


Ja, man ska inte bara skratta åt kablar med pilar på.
Det kan faktiskt hända att det markerar vilken ända en skärm är ansluten i tex. Och det kan ju vara skillnaden för att få en brumfri anläggning eller inte.

Att löda en kabel mot en kontakt utan att tenn flyter i mellan blir en dålig lödning, inte att rekommendera.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Det sket sig med mina diy kablar mellan BL spelaren och

Inläggav paa » 2021-07-05 18:55

Om det är skämt eller allvar vet jag inte, men så här står det i alla fall i en katalog från Jenving Technology AB om Supra högtalarkablar:
Kablars riktningsverkan säkerställd
Alla Suprakablar är konstruerade med hänsyn till riktningsverkan i ledarna. Enkel elektronik-teori säger att det inte finns någon riktnings-verkan i ledare utan förutsätter att alla ledare är absolut isomorfiska. Den förbiser även riktningsegenskaper hos signal- och energiflöden. Ändå accepterar vi att ingen el-energi kan säljas utan energiflödes-riktning.
I verkligheten är alla ledare lindragna flera gånger -inte gjutna. Lindragningen utvecklar förlängda kristallstrukturer. Detta i sin tur utvecklar axiell polaritet. Glödgning och även inbränningsprocesser kan reducera eller förstärka lindragningseffekten, men endast till en viss del. Alla ledare i Suprakablarna är lagda att ’peka framåt’ i riktning (vänster till höger) med märktexten på kablarna. Riktningen är säkerställd på två sätt. Först, riktningen på kopparlinan är känd från spolningen på linfabriken. Detta är en pålitlig mätare eftersom en effektiv linproduktion utesluter slumpmässiga omspolningar. Spjutspetsteknologi För det andra är riktningsverkan hos ledare nu möjlig att mäta och Supra Cables är först i världen att utnyttja en spektralteknik, utvecklad av ljudkonsult Ben Duncan i samarbete med Jenving Technology AB. Denna omfattar speciella mätmetoder som bättre simulerar verkligheten än de traditionella med icke-komplexa signalkällor. Testresultaten visar typisk höjning av harmoniskt brus med 0.5 dB då kabeln är kopplad så att signalen går motriktat mot riktningen för lindragningen. I verklig applikation kan skillnaden i störbrus vara större då bruset ligger några dB under nyttosignalen.Härav kan förväntas högre renhet i ljudet när sådant brus reduceras, vilket också hörs i praktiken, med optimal ledarriktning. Detta har länge hävdats av s.k. Guldöron, men inte kunnat mätmässigt visas förrän nu.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Det sket sig med mina diy kablar mellan BL spelaren och

Inläggav Helmut » 2021-07-05 20:28

Tenn ska visst leda ljudet sämre än koppar/silverkablar. Kabeln och metallen i kontakten skulle ligga dikt an mot varandra och lödtennet ska bara vara till för att hålla kabeln på plats och förhindra oxid.
Får testa att klippa av en till bit kabel och testa att löda in kontakterna i rätt ända så får jag se om det är någon skillnad på ljudet?

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Det sket sig med mina diy kablar mellan BL spelaren och

Inläggav Calleberg » 2021-07-05 20:37

paa skrev:Om det är skämt eller allvar vet jag inte, men så här står det i alla fall i en katalog från Jenving Technology AB om Supra högtalarkablar:
Kablars riktningsverkan säkerställd
Alla Suprakablar är konstruerade med hänsyn till riktningsverkan i ledarna. Enkel elektronik-teori säger att det inte finns någon riktnings-verkan i ledare utan förutsätter att alla ledare är absolut isomorfiska. Den förbiser även riktningsegenskaper hos signal- och energiflöden. Ändå accepterar vi att ingen el-energi kan säljas utan energiflödes-riktning.
I verkligheten är alla ledare lindragna flera gånger -inte gjutna. Lindragningen utvecklar förlängda kristallstrukturer. Detta i sin tur utvecklar axiell polaritet. Glödgning och även inbränningsprocesser kan reducera eller förstärka lindragningseffekten, men endast till en viss del. Alla ledare i Suprakablarna är lagda att ’peka framåt’ i riktning (vänster till höger) med märktexten på kablarna. Riktningen är säkerställd på två sätt. Först, riktningen på kopparlinan är känd från spolningen på linfabriken. Detta är en pålitlig mätare eftersom en effektiv linproduktion utesluter slumpmässiga omspolningar. Spjutspetsteknologi För det andra är riktningsverkan hos ledare nu möjlig att mäta och Supra Cables är först i världen att utnyttja en spektralteknik, utvecklad av ljudkonsult Ben Duncan i samarbete med Jenving Technology AB. Denna omfattar speciella mätmetoder som bättre simulerar verkligheten än de traditionella med icke-komplexa signalkällor. Testresultaten visar typisk höjning av harmoniskt brus med 0.5 dB då kabeln är kopplad så att signalen går motriktat mot riktningen för lindragningen. I verklig applikation kan skillnaden i störbrus vara större då bruset ligger några dB under nyttosignalen.Härav kan förväntas högre renhet i ljudet när sådant brus reduceras, vilket också hörs i praktiken, med optimal ledarriktning. Detta har länge hävdats av s.k. Guldöron, men inte kunnat mätmässigt visas förrän nu.


Ja fast VÄXELSPÄNNING/STRÖM har ingen dedikerad riktning era jvla muppar, den växlar därav VÄXELström (paa bör tillsvidare inte räknas in bland mupparna, utan bara de som står bakom eländet i den citerade texten :D )
Senast redigerad av Calleberg 2021-07-05 20:44, redigerad totalt 1 gång.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Det sket sig med mina diy kablar mellan BL spelaren och

Inläggav Tell » 2021-07-05 20:42

Jamen precis, strömmen går åt båda hållen o byter faktiskt håll uppåt en 20000 gånger i sekunden i en normal anläggning. Går väl iofs säkert högre också men av ingen direkt nytta för oss människor.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Det sket sig med mina diy kablar mellan BL spelaren och

Inläggav jansch » 2021-07-05 22:09

Tell skrev:Jamen precis, strömmen går åt båda hållen o byter faktiskt håll uppåt en 20000 gånger i sekunden i en normal anläggning. Går väl iofs säkert högre också men av ingen direkt nytta för oss människor.


Javisst är det "skojigt" med "high end idioti".
Finns det någon proffesionell mätutrustning där det i manualen står att kabeln skall vändas "rätt"?
Hur är det egentligen med fysikens lagar, vad är det som har någon riktning?

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Det sket sig med mina diy kablar mellan BL spelaren och

Inläggav MacBruce » 2021-07-06 06:14

paa skrev:Om det är skämt eller allvar vet jag inte, men så här står det i alla fall i en katalog från Jenving Technology AB om Supra högtalarkablar:
[...]


Jag fick höra talas om det när det begav sig, så jag letade upp den texten på Jenvings hemsida. Ben Duncan påstods ha publicerat ett "paper" om fenomenet, men länken till papiret fungerade inte. En icke fungerande länk till Ben Duncans hemsida fanns också. Antar att Jenving Tech hade fått kalla fötter av reaktionerna. Kanske Ben Duncan också...
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Det sket sig med mina diy kablar mellan BL spelaren och

Inläggav Nattlorden » 2021-07-06 07:58

Dina kablar kommer att fungera bra, trots lödtenn och kontakt med pil åt fel håll - det är väl det väsentliga. Krimpningen finns det viss vinst med, men den är självklart mycket liten. Pilen är ett hjälpmedel OM man tillverkar kabeln för att vara riktad och då är troligaste anledning att där finns en skärm ansluten i enbart ena sidan.

Så nej, det sket sig inte.... oroad i onödan. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1141
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Det sket sig med mina diy kablar mellan BL spelaren och

Inläggav smile » 2021-07-06 09:49

Det jag skulle vara mest orolig för i sammanhanget är en dåligt utförd lödning/crimpning.
På andra plats felaktig anslutning av ev. Skärm.
Resten är ointressant.
Tycker jag.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Det sket sig med mina diy kablar mellan BL spelaren och

Inläggav pLudio » 2021-07-06 12:59

MacBruce skrev:
paa skrev:Om det är skämt eller allvar vet jag inte, men så här står det i alla fall i en katalog från Jenving Technology AB om Supra högtalarkablar:
[...]

Jag fick höra talas om det när det begav sig, så jag letade upp den texten på Jenvings hemsida. Ben Duncan påstods ha publicerat ett "paper" om fenomenet, men länken till papiret fungerade inte. En icke fungerande länk till Ben Duncans hemsida fanns också. Antar att Jenving Tech hade fått kalla fötter av reaktionerna. Kanske Ben Duncan också...

Jag lyckas inte hitta något annat öppet publicerat av honom om betydelsen av riktning än:
PVC (like most plastics) also emits chemically reactive substances (eg, plasticizers and chloride ions) that can oxidize conductor skins, making them semiconducting and diodic.

https://www.stereophile.com/content/wha ... test-group

Men Ben och Morello verkar ha lite gemensamt. ;-)
https://www.hificritic.com/uploads/2/8/ ... an-bd1.pdf
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Det sket sig med mina diy kablar mellan BL spelaren och

Inläggav paa » 2021-07-06 13:54

Tell skrev:Jamen precis, strömmen går åt båda hållen o byter faktiskt håll uppåt en 20000 gånger i sekunden i en normal anläggning. Går väl iofs säkert högre också men av ingen direkt nytta för oss människor.

Hur överförs energin från källan till lasten om det går samma el (spänning/ström) både till och från lasten?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Det sket sig med mina diy kablar mellan BL spelaren och

Inläggav Prozac » 2021-07-06 14:25

paa skrev:I fallet Supra skall de vändas så att texten på kabelns hölje går i signalens riktning!
Om det även funkar åt andra hållet vet jag inte.


Går du emot pilarna på sladden så spelas musiken upp baklänges och det djävulska budskapet i texterna blir uppenbart :)
Ha en fortsatt trevlig dag.

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Det sket sig med mina diy kablar mellan BL spelaren och

Inläggav WhereNextColumbus » 2021-07-06 20:22

paa skrev:
Tell skrev:Jamen precis, strömmen går åt båda hållen o byter faktiskt håll uppåt en 20000 gånger i sekunden i en normal anläggning. Går väl iofs säkert högre också men av ingen direkt nytta för oss människor.

Hur överförs energin från källan till lasten om det går samma el (spänning/ström) både till och från lasten?


Spänningen ÖVER lasten, brukar anges med topp eller rms-värde. Momentana spänningen över lasten, som här är högtalare, varierar mellan positiva och negativa värden relativt referensjordpunkten. Men vi behöver inte komplicera saker och ting utan kan nöja oss med att se till en rent resistiv last: ett spänningsfall över en resistiv last kommer omvandla energi till värmeenergi i den lasten, oavsett om du vänder spänningen. Tänk på en enkel krets bestående av en resistor och ett batteri. Om du vänder batteriet så kommer spänningen över resistorn byta tecken, men det gör ingen skillnad för värmen som alstras av strömmen som passerar resistorn.
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Det sket sig med mina diy kablar mellan BL spelaren och

Inläggav MacBruce » 2021-07-07 13:09

paa skrev:
Tell skrev:Jamen precis, strömmen går åt båda hållen o byter faktiskt håll uppåt en 20000 gånger i sekunden i en normal anläggning. Går väl iofs säkert högre också men av ingen direkt nytta för oss människor.

Hur överförs energin från källan till lasten om det går samma el (spänning/ström) både till och från lasten?


Det är ett mysterium! I min forskning har jag dock kommit fram till att strömmen går mycket "lättare" fram och tillbaka, om man tar bort lasten och ansluter kabeländarna direkt till varandra. 8O
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Det sket sig med mina diy kablar mellan BL spelaren och

Inläggav Kalejdokom » 2021-07-08 20:41

Don't try this at home! 8O

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Det sket sig med mina diy kablar mellan BL spelaren och

Inläggav hifikg » 2021-07-08 20:46

En riktig stromschnabel är aldrig fel, med en sån spelar resten av riggen nästan ingen roll alls!
Bilagor
3743_stromschlang.jpg
3743_stromschlang.jpg (395.33 KiB) Visad 1714 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Det sket sig med mina diy kablar mellan BL spelaren och

Inläggav Kalejdokom » 2021-07-08 20:47

E de en strömpa? :D

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Det sket sig med mina diy kablar mellan BL spelaren och

Inläggav MacBruce » 2021-07-09 04:00

Kalejdokom skrev:Don't try this at home! 8O


:-) Tog för givet att Paa skämtade och uteslöt emojsare för att det var uppenbart. Såg inte heller att WhereNextColumbus hade snikit emellan.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster