Hastighetskännande/-renderande

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Hastighetskännande/-renderande

Inläggav Strmbrg » 2021-08-27 18:30

Alltså, tryckkännade mikrofon begriper jag vad det är såväl som vad en tryckrenderande högtalare är.
Men det talas om hastighetsditon också. Ljudhastigheteten är väl vad den är i ett givet transmissionsmedium.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Hastighetskännande/-renderande

Inläggav jockewe » 2021-08-27 20:04

Kan det handla om mystisk terminologi för hur snabbt mikrofonen kan hantera transienten på ett ljud utan att kompromettera resten av ljudet. Tänk Cymbalkrash.
(distorsion helt enkelt?)
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Hastighetskännande/-renderande

Inläggav Strmbrg » 2021-08-27 20:22

jockewe skrev:Kan det handla om mystisk terminologi för hur snabbt mikrofonen kan hantera transienten på ett ljud utan att kompromettera resten av ljudet. Tänk Cymbalkrash.
(distorsion helt enkelt?)


Jag vet inte, men så som jag snappat upp användandet av exempelvis begreppet "hastighetskännande mikrofon" så åsyftas en dipolkonstruktion snarare än en variant med sluten kavitet.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hastighetskännande/-renderande

Inläggav petersteindl » 2021-08-28 01:31

Hastigheten gäller partikelhastigheten, inte våghastigheten. Våghastigheten är ljudvågens hastighet (340 m/s). Partikelhastigheten ger ljudintensiteten. Ju större partikelhastighet desto större ljudintensitet.
Hastighet är en vektorstorhet och har därmed riktning.
Tryck/ljudtryck är en skalär storhet och har ingen riktning.
Däremot är en tryckgradient en vektorstorhet eftersom gradienten är en vektor. :)

Om det är samma tryck på båda sidor av membranet i mikrofonen så är tryckskillnaden noll och membranet rör sig inte. (OBS! Membranet måste då vara litet i förhållande till våglängden.) Däremot registrerar membranet partikelhastighet d v s luftpartiklarnas hastighet mot membranet. Det kallas då HASTIGHETSMIKROFON.

Ett annat sätt att uttrycka detta är att det rör sig om en Tryckgradientmikrofon och denna ger en spänning som svarar mot skillnaden i tryck hos två närbelägna punkter d v s fram och baksidan på ett membran där vågen går runt membranet där denna ljudvåg ger ett tryck på båda sidorna av membranet. Om avståndet mellan dessa punkter är akustiskt litet är denna tryckskillnad normalt proportionell mot partikelhastigheten, och man talar därför om denna mikrofontyp
som HASTIGHETSMIKROFON.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Hastighetskännande/-renderande

Inläggav Strmbrg » 2021-08-28 09:18

Hur beskriver man ljudintensitet? Är det alltså en annan aspekt än ljudtryck och frekvens?
Med vilka hastigheter rör sig partiklarna? Alltifrån noll till vad?

PS
Nu har jag glömt bort det jag fick lära mig i fysiken beträffande skillnaden mellan hastighet och fart. Det senare skrevs visst med ett "kurvigt v"...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Hastighetskännande/-renderande

Inläggav jockewe » 2021-08-28 12:16

Tack Peter, fan vad kul det är att verkligen lära sig saker på detta forum!!
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20927
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Hastighetskännande/-renderande

Inläggav E » 2021-08-28 12:52

Till Peters utmärkta inlägg kan man kanske lägga till att partikel-
hastigheten går mot noll när man närmar sig begränsningsytor (där
trycket är desto större). Det är därför rent resistiv dämpning (mineralull,
draperier etc) har så låg verkningsgrad väldigt nära begränsningsytor.
Man brukar placera sådan dämpning så långt ut från väggen som
möjligt, litet förenklat. I synnerhet när man vill dämpa lägre frekvenser
(=längre våglängder). Nära väggar lämpar sig ofta andra absorbenter
bättre.

Partikelhastigheten är även noll (och trycket max), respektive max (och
trycket noll), på andra ställen i ett rum – olika ställen för olika frekvenser.

(Det vill säga, om jag nu inte har fått detta heelt om bakformen.)

Strmbrg skrev:Hur beskriver man ljudintensitet? Är det alltså en annan aspekt än ljudtryck och frekvens?
Med vilka hastigheter rör sig partiklarna? Alltifrån noll till vad?

PS
Nu har jag glömt bort det jag fick lära mig i fysiken beträffande skillnaden mellan hastighet och fart. Det senare skrevs visst med ett "kurvigt v"...

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ljudintensitet

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hastighetskännande/-renderande

Inläggav petersteindl » 2021-08-28 13:11

Strmbrg skrev:Hur beskriver man ljudintensitet? Är det alltså en annan aspekt än ljudtryck och frekvens?
Med vilka hastigheter rör sig partiklarna? Alltifrån noll till vad?

PS
Nu har jag glömt bort det jag fick lära mig i fysiken beträffande skillnaden mellan hastighet och fart. Det senare skrevs visst med ett "kurvigt v"...

Hastighet är en vektor d v s har riktning. Fart är en skalär storhet och således utan riktning d v s enbart en magnitud, exempelvis 100. Enheten är km/timme.

Hastighet är fart med riktning.

Ljudintensitet är en helt annan sak än ljudtryck. Båda mäts med enheten dB på en logaritmisk skala. Ljudintensitet är en vektorstorhet. Ljudtryck är en skalär storhet. Båda anges i dB som är en logaritmisk enhet. Det betyder att det är en kvot där man infört en referens. Referensen är ljudtrycket för hörselns minsta hörbarhet. I denna kvot delar man enheten Pa med enheten Pa som enhetsmässigt då tar ut varandra. Återstoden blir en amplitud och den redovisas på logaritmisk skala med enheten dB.

Mäter man ljudtrycket 80 dB så betyder det att det uppmätta ljudtrycket är 80 dB starkare än hörselns tröskelvärde för hörbar förnimmelse av ljud.

Ljudintensitet är ljudets effekt per ytenhet W/m2. Ljudets effekt är ljudets energi per tidsenhet. Tryck har enheten Pascal Pa och är kraft per ytenhet N/m2.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster