Letar efter bra mellanregister

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Letar efter bra mellanregister

Inläggav I-or » 2021-09-02 14:51

Jag har väldigt svårt att förstå att den konstruktionen skulle betinga ett sådant ohemult pris. Dessutom ser talspolen ut att sitta för långt in i motorn (upphängningen verkar vara korrekt placerad, så det beror inte på att någon har slarvat med monteringen för att det är ett specialexemplar för marknadsföring). Vi får hoppas att produktionsenheterna inte ser ut på det sättet.

För övrigt har även Yamaha visat att det är möjligt att producera högklassiga (framförallt lågdistorderande) mellanregisterelement av kalottyp.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Letar efter bra mellanregister

Inläggav Morello » 2021-09-02 15:29

Hur långt ned i frekvens är en sådan där 3"-kalott användbar?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Letar efter bra mellanregister

Inläggav I-or » 2021-09-02 15:39

500 Hz enligt spec. Det var nog något liknande för Yamahas enheter om jag inte missminner mig.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Letar efter bra mellanregister

Inläggav paa » 2021-09-02 16:44

I-or skrev:Jag har väldigt svårt att förstå att den konstruktionen skulle betinga ett sådant ohemult pris. Dessutom ser talspolen ut att sitta för långt in i motorn (upphängningen verkar vara korrekt placerad, så det beror inte på att någon har slarvat med monteringen för att det är ett specialexemplar för marknadsföring). Vi får hoppas att produktionsenheterna inte ser ut på det sättet.

Jag tänkte också på det när jag såg bilden, men ATC har presenterat den här bilden av något som ser ut som ett annat exemplar, och det ser väl bättre ut?
Bild

F.ö. tog jag denna bild på HighEnd 2011, fast den är inte från riktigt gynnsam vinkel:

Bild
Senast redigerad av paa 2021-09-02 17:23, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Letar efter bra mellanregister

Inläggav JM » 2021-09-02 17:05

Supreme 42 högtalare jag hade på 1970-80-talet hade 2" dome mellanregister. ITT eller Isophone?
Mina Yamaha NS-1000 beryllium mellanregister domar delas vid 500 och 6000 Hz.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Letar efter bra mellanregister

Inläggav Maarten » 2021-09-02 19:26

paa skrev:Volt har gjort kopior av mellanregistren från ATC, och dom går ju att köpa. Om dom är lika bra som originalet vet jag inte, och om dom går att få för rimlig peng kan kanske diskuteras.
https://www.wilmslowaudio.co.uk/volt-vm ... 2473-p.asp

Tack Paa!

Kollade och detta test såg inte lika övertygande ut som Jeff Bagbys av ATC-domen, varken avseende frekvensgång, spridning eller distorsion: https://audioxpress.com/article/test-be ... ome-driver.

Och priset var ju magstarkt. Nä, sb17cac ser mycket mer prisvärd ut, även om det hade varit fint med något element i över mellanregister med -70db THD @85db, 1m och fin spridning.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Letar efter bra mellanregister

Inläggav RogerGustavsson » 2021-09-02 19:52

paa skrev:
I-or skrev:
F.ö. tog jag denna bild på HighEnd 2011, fast den är inte från riktigt gynnsam vinkel:

Bild


Ser ut att vara samma exemplar som på mitt foto.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Letar efter bra mellanregister

Inläggav sportbilsentusiasten » 2021-09-02 21:05

RogerGustavsson skrev:Från Sweetspot 2019.

[ Bild ]

Exakt det elementet är det jag menade. Vackert så man får tårar i ögona

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Letar efter bra mellanregister

Inläggav I-or » 2021-09-03 00:24

Maarten skrev:
paa skrev:Volt har gjort kopior av mellanregistren från ATC, och dom går ju att köpa. Om dom är lika bra som originalet vet jag inte, och om dom går att få för rimlig peng kan kanske diskuteras.
https://www.wilmslowaudio.co.uk/volt-vm ... 2473-p.asp

Tack Paa!

Kollade och detta test såg inte lika övertygande ut som Jeff Bagbys av ATC-domen, varken avseende frekvensgång, spridning eller distorsion: https://audioxpress.com/article/test-be ... ome-driver.

Och priset var ju magstarkt. Nä, sb17cac ser mycket mer prisvärd ut, även om det hade varit fint med något element i över mellanregister med -70db THD @85db, 1m och fin spridning.


Frekvensgången i audioxpress-mätningen liknar tillverkardata, så den är nog korrekt och faktiskt direkt svag. Inte heller distorsionen var överdrivet imponerande, vilket medför att priset blir ännu mer löjeväckande.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Letar efter bra mellanregister

Inläggav I-or » 2021-09-03 00:28

paa skrev:
I-or skrev:Jag har väldigt svårt att förstå att den konstruktionen skulle betinga ett sådant ohemult pris. Dessutom ser talspolen ut att sitta för långt in i motorn (upphängningen verkar vara korrekt placerad, så det beror inte på att någon har slarvat med monteringen för att det är ett specialexemplar för marknadsföring). Vi får hoppas att produktionsenheterna inte ser ut på det sättet.

Jag tänkte också på det när jag såg bilden, men ATC har presenterat den här bilden av något som ser ut som ett annat exemplar, och det ser väl bättre ut?
[ Bild ]

F.ö. tog jag denna bild på HighEnd 2011, fast den är inte från riktigt gynnsam vinkel:

[ Bild ]


Ja, i den första bilden ser det mer vettigt ut. Man vet aldrig vad som kan ha hänt med marknadsföringsprylarna, någon har antagligen varit ganska våldsam eller har packat elementet slarvigt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster