Märkligt brus i PA-system

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Märkligt brus i PA-system

Inläggav PerStromgren » 2021-08-30 11:57

Fru S undervisar i en dansstudio, där det finns ett antal dansrum, servade av ett gemensamt PA-system. I varje rum finns ett 3,5-mm-uttag där lärarna pluggar i sina datorer eller telefoner.

Om man pluggar i en 3,5-3,5 sladd direkt i telefonen brusar det så att ljudet blir oanvändbart. Om man däremot sätter en USB-3,5-dongel emellan finns det inget brus alls! Vad kan vara orsaken till det?

Det hör till saken att nivån från dongeln är densamma som direkt ifrån hörtelefonutgången.

Nu är saken löst mha Linocell USB-3,5, men jag är nyfiken på varför problemet uppkommit.

Bild på det (något slarvigt uppställda) centrala PA-systemet nedan.
Bilagor
PA_i_dansstudion.jpg
PA_i_dansstudion.jpg (626.45 KiB) Visad 1964 gånger
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Märkligt brus i PA-system

Inläggav Michael » 2021-08-30 23:49

Gäller detta bara för en telefon, eller många?
Brusar det om hörlurar kopplas direkt till telefonen?
Laddades telefonen samtidigt som analoga utgången användes?

//Michael

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Märkligt brus i PA-system

Inläggav PerStromgren » 2021-08-31 08:02

Michael skrev:Gäller detta bara för en telefon, eller många?
Brusar det om hörlurar kopplas direkt till telefonen?
Laddades telefonen samtidigt som analoga utgången användes?

//Michael


Många.
Nej.
Nej.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11456
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Märkligt brus i PA-system

Inläggav rikkitikkitavi » 2021-08-31 08:21

Trådburna radiostörningar transmitteras via direktkopplad telefon?

USB grunkan kanske har avstörningar inbyggt?

Troligtivs en känslig stereo.

Pröva lite ovetenskaplig avstörning genom att linda en fixerad sladd 3,5-3,5 runt ferriter av diverse slag. Jag har lite ovetenskapliga ferriter jag kan posta. Det är dock en religion att avstöra med sådant så det kanske inte fungerar eller så fungerar det utmärkt.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Märkligt brus i PA-system

Inläggav Calleberg » 2021-08-31 08:57

Det låter kanske konstigt, men det kan tydligen sitta en dac i den där adaptern för 150 spänn. I motsvarande fruktgrejor är det alltid en dac för där finns inget analogt ut. Med USB-C verkar finnas både digitat och analogt).
Jag har märkt att många 3,5mm kablar inte når in helt om man har ett omslutande skall, det kan ge upphov till allsköns konstigheter.

Jag klistrar in källan på mitt första påstående:
https://surfa.se/usb-c-till-35-horlursadapter/
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11456
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Märkligt brus i PA-system

Inläggav rikkitikkitavi » 2021-08-31 10:02

Intressant, Calleberg. Jag tänkte att USB-C anslutningen är avstörd och skärmad på något sätt mot störningar från själva mobiltelefonen. Det borde även 3,5 analoga utgången vara men man vet aldrig hur väl det fungerar. Men det kan vara så enkelt att kontaktanslutningen är dålig på 3,5 analoga delen. Kan vara klokt att se över detta genom att byta kablar. visst har man råkat ut för sådant ibland?

Det vore intressant att definiera "brus"

Även om herr S vet vad brus är kanske allt "oljud" är brus för Fru S, vare sig det är 50Hz brum, eller allmänna störningar eller HF -brus som på något sätt sprider sig ner inom det hörbara och ger konstiga effekter.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Märkligt brus i PA-system

Inläggav Calleberg » 2021-08-31 10:24

50Hz brum kan vi nog utesluta från en mobiltelefon som går på batteri :)
Däremot är en mobiltelefon internt full med restprodukter från nedblandningen av mobilsignalen och annat mög, men mobiltilverkare är ochså världsmästare på att hantera dessa restprodukter, allt bygger på kretkortlayout och rätt avkoppling på rätt ställe. Möjligen är 3,5mm utgången lite förbisedd, men jag har aldrig råkat ut för några sådana problem som Per beskriver , förutom då som jag skrev ovan när kontakten inte bottnat riktigt.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Märkligt brus i PA-system

Inläggav RogerGustavsson » 2021-08-31 10:39

Calleberg skrev:Det låter kanske konstigt, men det kan tydligen sitta en dac i den där adaptern för 150 spänn. I motsvarande fruktgrejor är det alltid en dac för där finns inget analogt ut. Med USB-C verkar finnas både digitat och analogt).
Jag har märkt att många 3,5mm kablar inte når in helt om man har ett omslutande skall, det kan ge upphov till allsköns konstigheter.

Jag klistrar in källan på mitt första påstående:
https://surfa.se/usb-c-till-35-horlursadapter/


Finns det verkligen analogt ljud ut från USB-C?

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Märkligt brus i PA-system

Inläggav Calleberg » 2021-08-31 10:51

RogerGustavsson skrev:
Calleberg skrev:Det låter kanske konstigt, men det kan tydligen sitta en dac i den där adaptern för 150 spänn. I motsvarande fruktgrejor är det alltid en dac för där finns inget analogt ut. Med USB-C verkar finnas både digitat och analogt).
Jag har märkt att många 3,5mm kablar inte når in helt om man har ett omslutande skall, det kan ge upphov till allsköns konstigheter.

Jag klistrar in källan på mitt första påstående:
https://surfa.se/usb-c-till-35-horlursadapter/


Finns det verkligen analogt ljud ut från USB-C?


Ja det kan man fråga sig och det var ochså därför jag la in källan, så jag slapp ta eget ansvar :D

Jag googlade lite åt dig och det verkar så, men standard saknas. :roll:
https://www.cablematters.com/blog/USB-C/usb-c-audio
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Märkligt brus i PA-system

Inläggav RogerGustavsson » 2021-08-31 11:36

Hittar inget analogt här, https://en.wikipedia.org/wiki/USB-C

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Märkligt brus i PA-system

Inläggav Calleberg » 2021-08-31 11:43

RogerGustavsson skrev:Hittar inget analogt här, https://en.wikipedia.org/wiki/USB-C


Du är inget vidare på att leta, verkar det :)

Audio Adapter Accessory Mode
In this mode, all digital circuits are disconnected from the connector, and certain pins become reassigned for analog outputs or inputs. The mode, if supported, is entered when both CC pins are shorted to GND. D− and D+ become audio output left L and right R, respectively. The SBU pins become a microphone pin MIC, and the analog ground AGND, the latter being a return path for both outputs and the microphone. Nevertheless, the MIC and AGND pins must have automatic swap capability, for two reasons: firstly, the USB-C plug may be inserted either side; secondly, there is no agreement, which TRRS rings shall be GND and MIC, so devices equipped with a headphone jack with microphone input must be able to perform this swap anyway.[60]

This mode also allows concurrent charging of a device exposing the analog audio interface (through VBUS and GND), however only at 5 V and 500 mA, as CC pins are unavailable for any negotiation.

GND TX1+ TX1− VBUS CC1 R L MIC VBUS RX2− RX2+ GND
GND RX1+ RX1− VBUS AGND L R CC2 VBUS TX2− TX2+ GND

TRRS rings wiring to Type-C male plug (Figure A-2 of USB Type-C Cable and Connector Specification Release 1.3)
TRRS socket Analog audio signal USB Type-C male plug
Tip L D−
Ring 1 R D+
Ring 2 Microphone/ground SBU1 or SBU2
Sleeve Microphone/ground SBU2 or SBU1
DETECT1 Plug presence detection switch CC, VCONN
DETECT2 Plug presence detection switch GND
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Märkligt brus i PA-system

Inläggav RogerGustavsson » 2021-08-31 14:22

Haha, kollade inte såå noga men du har rett ut det, bra!

När det gäller flertalet andra audiogrunkor så är det i regel bara USB2 och det är väl endast digitalt?

Kör en USB-C kabel från min stationära PC till bildskärmen och dess högtalare (inget vidare ljud) och har trott att det är en digitalsignal. Det kanske det inte är? Bildöverföring går i samma kabel.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Märkligt brus i PA-system

Inläggav Calleberg » 2021-08-31 15:02

Nejdå där är det digitalt, sånna där Audio accessory adaptrar är alltid en kabelsnutt som är USB-C till 3,5mm telejack.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Märkligt brus i PA-system

Inläggav Michael » 2021-09-02 23:28

Är den använda "3,5-3,5 sladd" ett stereo kablage? Alltså TRS kontakter, dvs tre elektriska anslutningar (två isoler ringar).

//Michael

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Märkligt brus i PA-system

Inläggav PerStromgren » 2021-09-03 08:36

Michael skrev:Är den använda "3,5-3,5 sladd" ett stereo kablage? Alltså TRS kontakter, dvs tre elektriska anslutningar (två isoler ringar).

//Michael


Ja.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
martinsson
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2010-10-04

Re: Märkligt brus i PA-system

Inläggav martinsson » 2021-09-03 18:51

Om du vill prova att återgå till 3,5mm analog minitele testa att sätta en galvanisk avskiljare emellan källa och processorn, typ en sådan här : https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... -mm-p39756

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Märkligt brus i PA-system

Inläggav Michael » 2021-09-03 23:04

PerStromgren skrev:
Michael skrev:Är den använda "3,5-3,5 sladd" ett stereo kablage? Alltså TRS kontakter, dvs tre elektriska anslutningar (två isoler ringar).

//Michael


Ja.

Hmm, jag som hade hoppats på att du skulle sagt 4pol - för då kanske det funnits en förklaring.

Du skulle kunna testa med en adapter mot telefonen som gör om 3pol till 4pol, men det borde inte påverka.

Då kvarstår att PAt är känsligt för någon högfrekvens, men att flera olika telefoner skulle släppa ut det (och inte usb-dacen) verkar lite långsökt.

PS. Å andra sidan har ni ju fixat en bra lösning.

//Michael

944_Driver
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 2019-04-13

Re: Märkligt brus i PA-system

Inläggav 944_Driver » 2021-09-06 10:17

Kan det vara så att telefonen lägger ut en lite signal på utgången för att mäta vad som kopplas in? Och att PA-systemet in-impedans inte riktigt får telefonen att fatta läget och den då fortsätter skicka ut signalen? Eller att den slår av och på förstärkarkretsen (strömsparläge) och det orsakar missljudet?

Jag byggde en gång en krets för att slå på och av ett par aktiva högtalare beroende på om det fanns signal från telefonen eller inte. De slog aldrig ifrån eftersom det kom någon liten signal från telefon med visst intervall även när musiken tystnat. Detta var dock på smartphone årsmodell 2012 så det kan ha utvecklats.

// Magnus


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster