Seriösa tweaks av ett grammofon-proffs sökes

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Slagverket II
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2021-09-09

Seriösa tweaks av ett grammofon-proffs sökes

Inläggav Slagverket II » 2021-09-10 22:23

Hej,

Efter kanske 28 år köpte jag åter en skivspelare. Varför slutade jag? Det blev för bökigt, CD var enkelt och jag orkade inte med allt knaster… Sedan dess har jag snöat in på surround och allt där emellan. Men sedan flera år har jag haft en känsla av att missa något. Jag har genom åren fått (angenämt problem) massor av LP från musicerande vänner och genom de special utgåvor jag köpt där LP följt med.

Hur som helst, jag köpte mig en Thorens TD 320 MK-III i orginal skick. Den har en Shure VN15 v3 där jag bytt till en replika Jico nål. Har gjort alla nödvändiga grund ”tweaks” som att bordet är i plan liksom upphängningen.

Men sen blir det luddigt… Läste i Stereophile att en V15 skall ha absolut nax nåltryck om 1.05g… men det var ju på deras spelare (oklart vilken). Jag har en original TP90 arm… Fick råd att byta till en Audio-Technica VM750SH vilken enligt denne skulle passa arm/spelare bättre… jaha…!?!

Jag litar på mina öron och mina högtalare… men känner mig lite som innan jag visste hur jag skulle vrida in dem för att få bästa resultat… Så förvirrar även plattornas olikhet. Jag har plattor som låter fantastiskt. Sedan de som oavsett nya och i 180g, knastrar och låter mindre bra… det är så ojämnt…

Att spelaren är i skick och driver jämnt är tveklöst. Jag lyssnar på referensalbum jag hört i andra media hur många gånger som helst.

Men jag känner mig lost…

Tips emottagnes tacksamt, gärna från de som kan Thorens utan och innan.
Senast redigerad av Slagverket II 2021-09-12 13:09, redigerad totalt 3 gånger.
For it is the doom of men that they forget…
(Ino i28, pY-2, piP, cr80s, Arcam FJM A32 7.1 + FMJ P7, Thorens TD 320 MK-III + Shure VN15 v-III + Jico VN-35HE, Oppo BDP95)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6253
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Seriösa tweaks av ett fonogram proffs sökes

Inläggav I-or » 2021-09-11 15:00

Vinyl är i sig ett klart begränsat medium återgivningsmässigt och man får alltid kompromissa en del här. Hur man än gör får man problem, så man bör inte förvänta sig perfekt ljudkvalitet. Förutom de inneboende och oundvikliga tekniska problemen med formatet varierar förstås kvaliteten högst betänkligt mellan olika pressningar. För egen del tröttnade jag fullständigt för över 30 år sedan.

Shure V15 Type III har en rekommenderad nålkraft om 0,75-1,25 gram, så att utgå ifrån 1 gram är rimligt. Om spårningen inte är något problem behöver du inte justera detta, se bara till att montaget är korrekt och att ingenting sitter snett. Shure V15 Type III kräver en relativt låg kapacitans för att erhålla en någorlunda konstant frekvensgång upp till 20 kHz, men bör prestera rimligt väl i de flesta fall: https://www.stereophile.com/content/shure-v15-iii-phono-cartridge

Oftast är frekvensgångsmätningar av den här typen utförda i ytterspår, varför en mindre stigning för höga frekvenser kan vara en fördel för att kompensera för tappet i innerspår.

Audio-Technica VM750SH ger något mer nivå i toppoktaven, vilket får många lyssnare att beskriva den som "livlig": https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fstereo-magazine.com%2Farchive%2Farticles%3Ftx_archive_pi1%255Baction%255D%3Ddownload%26tx_archive_pi1%255Barticle%255D%3D67115%26tx_archive_pi1%255Bcontroller%255D%3DArchive%26cHash%3D5dc75653c7d88ec88efffd756118a05f&psig=AOvVaw3aQgd55zro0GH7s1FQZHWf&ust=1631449465759000&source=images&cd=vfe&ved=2ahUKEwj9i6OA9fbyAhXXyyoKHQWqDJ4QjRx6BAgAEAk

Audio-Technica VM750SH är något tyngre än Shure V15 Type III (8 gram mot 6 gram) och har även en högre statisk komplians (40*10-6 cm/dyn mot 30*10-6 cm/dyn), så detta ger mindre skillnader i frekvensgången för låga frekvenser (aningen mindre lågbas).

Antagligen kommer du att föredra Audio-Technica VM750SH med dess betydligt mer avancerade konstruktion över den mycket gamla modellen Shure V15 Type III, men du får förstås också betala ca 4 kkr för kalaset. Det finns också en hel del alternativ att överväga.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Seriösa tweaks av ett fonogram proffs sökes

Inläggav paa » 2021-09-11 18:03

Borde inte ordet i titeln vara fonograf-proffs, inte fonogram proffs?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Slagverket II
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2021-09-09

Re: Seriösa tweaks av ett fonogram proffs sökes

Inläggav Slagverket II » 2021-09-11 23:18

paa skrev:Borde inte ordet i titeln vara fonograf-proffs, inte fonogram proffs?


Men visst är det så… man skall tänka innan man skriver.
For it is the doom of men that they forget…
(Ino i28, pY-2, piP, cr80s, Arcam FJM A32 7.1 + FMJ P7, Thorens TD 320 MK-III + Shure VN15 v-III + Jico VN-35HE, Oppo BDP95)

Användarvisningsbild
Slagverket II
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2021-09-09

Re: Seriösa tweaks av ett fonogram proffs sökes

Inläggav Slagverket II » 2021-09-12 00:03

I-or skrev:Vinyl är i sig ett klart begränsat medium återgivningsmässigt och man får alltid kompromissa en del här. Hur man än gör får man problem, så man bör inte förvänta sig perfekt ljudkvalitet. Förutom de inneboende och oundvikliga tekniska problemen med formatet varierar förstås kvaliteten högst betänkligt mellan olika pressningar. För egen del tröttnade jag fullständigt för över 30 år sedan.

Shure V15 Type III har en rekommenderad nålkraft om 0,75-1,25 gram, så att utgå ifrån 1 gram är rimligt. Om spårningen inte är något problem behöver du inte justera detta, se bara till att montaget är korrekt och att ingenting sitter snett. Shure V15 Type III kräver en relativt låg kapacitans för att erhålla en någorlunda konstant frekvensgång upp till 20 kHz, men bör prestera rimligt väl i de flesta fall: https://www.stereophile.com/content/shure-v15-iii-phono-cartridge

Oftast är frekvensgångsmätningar av den här typen utförda i ytterspår, varför en mindre stigning för höga frekvenser kan vara en fördel för att kompensera för tappet i innerspår.

Audio-Technica VM750SH ger något mer nivå i toppoktaven, vilket får många lyssnare att beskriva den som "livlig": https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fstereo-magazine.com%2Farchive%2Farticles%3Ftx_archive_pi1%255Baction%255D%3Ddownload%26tx_archive_pi1%255Barticle%255D%3D67115%26tx_archive_pi1%255Bcontroller%255D%3DArchive%26cHash%3D5dc75653c7d88ec88efffd756118a05f&psig=AOvVaw3aQgd55zro0GH7s1FQZHWf&ust=1631449465759000&source=images&cd=vfe&ved=2ahUKEwj9i6OA9fbyAhXXyyoKHQWqDJ4QjRx6BAgAEAk

Audio-Technica VM750SH är något tyngre än Shure V15 Type III (8 gram mot 6 gram) och har även en högre statisk komplians (40*10-6 cm/dyn mot 30*10-6 cm/dyn), så detta ger mindre skillnader i frekvensgången för låga frekvenser (aningen mindre lågbas).

Antagligen kommer du att föredra Audio-Technica VM750SH med dess betydligt mer avancerade konstruktion över den mycket gamla modellen Shure V15 Type III, men du får förstås också betala ca 4 kkr för kalaset. Det finns också en hel del alternativ att överväga.



Tack för ett uttömmande svar. Det bekräftar det jag anat. Lade många timmar på att göra om/rätt idag. Hamnade sannolikt ganska nära det riggen är kapabel att prestera. Blev lite förledd av den hyllnings artikel Stereophil hade -17 gällande den gamla Shure cartridgen. Får se om jag tycker det är värt att gå på en vassare och modernare. Tar tacksamt emot tips på alternativ till Audio-Technic.

Men som du började. Det är ett media med många variabler vilket gör att felkällorna hopar sig. Hur som helst. Jag uppskattar flera av de 180g utgåvor jag har. De har ett fint liv och annan ljudbild som kompletterar de högupplösta digitala utgåvorna. Jag får tänka att ibland vill man ha en öl och ibland en GT. Eller kaffe…

Stort tack för återkopplingen.

//Verket
For it is the doom of men that they forget…
(Ino i28, pY-2, piP, cr80s, Arcam FJM A32 7.1 + FMJ P7, Thorens TD 320 MK-III + Shure VN15 v-III + Jico VN-35HE, Oppo BDP95)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Seriösa tweaks av ett fonogram proffs sökes

Inläggav paa » 2021-09-12 09:33

Slagverket II skrev:
paa skrev:Borde inte ordet i titeln vara fonograf-proffs, inte fonogram proffs?


Men visst är det så… man skall tänka innan man skriver.

Du kan korrigera rubriken i första inlägget så slår det igenom i tråden.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21075
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Seriösa tweaks av ett fonogram proffs sökes

Inläggav E » 2021-09-12 11:17

paa skrev:Borde inte ordet i titeln vara fonograf-proffs, inte fonogram proffs?

Fonograf? :o En sådan använder väl fonografcylindrar? Den
sista rullen tillverkades år 1929.

Grammofon-proffs är det som efterfrågas här!
(En skivspelare är en modern grammofon.)

Slagverket II skrev:Men visst är det så… man skall tänka innan man skriver.

Man skall tänka innan man gör som paa säger också. Även
innan man gör som E säger förstås! :wink:

Mvh E*


PS. För egen del använder jag ordet fonograf i ytterligare två
betydelser. Dels om fonogrammens motsvarighet till biografen.
Nu finns det inte så många fonografsalonger, men det skulle
kunna finnas. Dels om den som fonograferar (jfr fotograf).
PPS. Ordet tweak kan man skriva tvik (plural=samma) på .
svenska, fast Morello skulle givetvis föreslå något annat
ord. :)
Senast redigerad av E 2021-09-12 11:37, redigerad totalt 1 gång.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Seriösa tweaks av ett fonogram proffs sökes

Inläggav Calleberg » 2021-09-12 11:35

E skrev:
paa skrev:Borde inte ordet i titeln vara fonograf-proffs, inte fonogram proffs?

Fonograf?! En sådan använder väl fonografcylindrar? Den sista
rullen tillverkades år 1929.

Grammofon-proffs är det som efterfrågas här!
(En skivspelare är en modern grammofon.)

Slagverket II skrev:Men visst är det så… man skall tänka innan man skriver.

Man skall tänka innan man gör som paa säger också. Även
innan man gör som E säger förstås! :wink:

Mvh E*


PS. För egen del använder jag ordet fonograf i ytterligare två
betydelser. Dels om fonogrammens motsvarighet till biografen.
Nu finns det inte så många fonografsalonger, men det skulle
kunna finnas. Dels om den som fonograferar (jfr fotograf).


Ja och eftersom man ändå av sammanhanget enkelt kunnat förstå vad som menas, dig själv inkluderat, kan man då välja att låta det passera :)

Vill man kan man bryta ner ordet i dess latinska beståndsdelar och se att phonograph inte är helt mal placé ändå :wink:
Senast redigerad av Calleberg 2021-09-12 11:41, redigerad totalt 1 gång.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21075
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Seriösa tweaks av ett fonogram proffs sökes

Inläggav E » 2021-09-12 11:40

Man kan även låta bli att citera hela inlägg i onödan. :wink:

Jag tycker hur som helst att paa gjorde helt rätt i att bidra både till
ökad kunskap och till att rubriken lockar rätt publik. Även om viss
korrigering kanske var på sin plats.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Seriösa tweaks av ett fonogram proffs sökes

Inläggav paa » 2021-09-12 12:22

I vilket fall finns denna tråd där några AT-pickuper diskuteras:
viewtopic.php?p=2093048
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Slagverket II
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2021-09-09

Re: Seriösa tweaks av ett grammofon-proffs sökes

Inläggav Slagverket II » 2021-09-12 13:10

Nu känner man igen sig på Faktiskt :mrgreen: Rubrik korrigerad.
For it is the doom of men that they forget…
(Ino i28, pY-2, piP, cr80s, Arcam FJM A32 7.1 + FMJ P7, Thorens TD 320 MK-III + Shure VN15 v-III + Jico VN-35HE, Oppo BDP95)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6253
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Seriösa tweaks av ett fonograf-proffs sökes

Inläggav I-or » 2021-09-12 14:08

De pickuper som diskuterats ovan är av mm-typ (rörlig magnet), medan AT-pickuperna i den länkade tråden är av mc-typ (rörlig spole). Jag antar att TS helst inte vill betala ytterligare för ett bättre mc-steg.

Hur som helst är den av Morello rekommenderade Audio Technica AT-OC9ML/III oerhört bra (kanske den bästa pickupen ö.h.t.), men kräver förstås ett mc-steg och har dessutom tyvärr gått ur tiden: http://www.hi-fiworld.co.uk/index.php/vinyl-lp/25-cartridges/476-audio-technica-at-oc9-mliii.html?start=1

Man kan bara gissa om efterföljarna är lika bra, så att leta efter en begagnad enhet som man byter nål i kan vara en bra idé.

Här har vi två bra mm-alternativ, Ortofon 2M Bronze och Ortofon 2M Black: http://www.hi-fiworld.co.uk/index.php/vinyl-lp/25-cartridges/174-ortofon-2m-bronze-2m-black.html?start=3

För övrigt kan man tycka att pickuper är alldeles åt h-e för dyra idag. Det handlar förstås om små toleranser och relativt små serier, men priserna är ofta direkt löjliga.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Slagverket II
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2021-09-09

Re: Seriösa tweaks av ett fonogram proffs sökes

Inläggav Slagverket II » 2021-09-12 14:13

paa skrev:I vilket fall finns denna tråd där några AT-pickuper diskuteras:
viewtopic.php?p=2093048


Tack, läste den. Ett klassiskt exempel på hur en tråd urartar från grundfrågan :D Men det fanns en del matnyttigt.
For it is the doom of men that they forget…
(Ino i28, pY-2, piP, cr80s, Arcam FJM A32 7.1 + FMJ P7, Thorens TD 320 MK-III + Shure VN15 v-III + Jico VN-35HE, Oppo BDP95)

Användarvisningsbild
Slagverket II
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2021-09-09

Re: Seriösa tweaks av ett fonograf-proffs sökes

Inläggav Slagverket II » 2021-09-12 14:20

I-or skrev:De pickuper som diskuterats ovan är av mm-typ (rörlig magnet), medan AT-pickuperna i den länkade tråden är av mc-typ (rörlig spole). Jag antar att TS helst inte vill betala ytterligare för ett bättre mc-steg.

Hur som helst är den av Morello rekommenderade Audio Technica AT-OC9ML/III oerhört bra (kanske den bästa pickupen ö.h.t.), men kräver förstås ett mc-steg och har dessutom tyvärr gått ur tiden: http://www.hi-fiworld.co.uk/index.php/vinyl-lp/25-cartridges/476-audio-technica-at-oc9-mliii.html?start=1

Man kan bara gissa om efterföljarna är lika bra, så att leta efter en begagnad enhet som man byter nål i kan vara en bra idé.

Här har vi två bra mm-alternativ, Ortofon 2M Bronze och Ortofon 2M Black: http://www.hi-fiworld.co.uk/index.php/vinyl-lp/25-cartridges/174-ortofon-2m-bronze-2m-black.html?start=3

För övrigt kan man tycka att pickuper är alldeles åt h-e för dyra idag. Det handlar förstås om små toleranser och relativt små serier, men priserna är ofta direkt löjliga.


Turligt nog har min val för MM/MC så det är under kontroll. Är dock enig gällande prisnivån… Jag har iofs ekonomi för att kunna betala. Men om jag inte betydligt förbättrar de områden där jag idag är mindre nöjd med nuvarande setup är det ingen kostnad jag vill prioritera. Det är där skon klämmer. Jag har inte alls erfarenhet eller kunskap att bedöma detta.

Lägger man så till om detta passar min spelare och tonarm är jag helt växlad :D
For it is the doom of men that they forget…
(Ino i28, pY-2, piP, cr80s, Arcam FJM A32 7.1 + FMJ P7, Thorens TD 320 MK-III + Shure VN15 v-III + Jico VN-35HE, Oppo BDP95)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6253
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Seriösa tweaks av ett grammofon-proffs sökes

Inläggav I-or » 2021-09-12 14:30

Jag gissar att du kommer att bli nöjd med Ortofon 2M Bronze för drygt 3 kkr. Antagligen är nålgeometrin ganska mycket bättre så att du får mindre skillnad mellan ytter- och innerspår än för Shure V15 Type III (framgår ej av Stereophiles mätningar) och dessutom lite lägre distorsion. Tyvärr gör ett pickupbyte ändå inga underverk för det svaga återgivningssystem som vinyl utgör. Det är förvånande att det inte låter ännu värre om man betänker alla tekniska begränsningar som det handlar om.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Seriösa tweaks av ett grammofon-proffs sökes

Inläggav paa » 2021-09-12 14:34

I-or skrev:Jag gissar att du kommer att bli nöjd med Ortofon 2M Bronze för drygt 3 kkr. Antagligen är nålgeometrin ganska mycket bättre så att du får mindre skillnad mellan ytter- och innerspår än för Shure V15 Type III (framgår ej av Stereophiles mätningar) och dessutom lite lägre distorsion. Tyvärr gör ett pickupbyte ändå inga underverk för det svaga återgivningssystem som vinyl utgör. Det är förvånande att det inte låter ännu värre om man betänker alla tekniska begränsningar som det handlar om.

Men han har ju en Jico nål så det går ju inte att jämföra med standardutföranddt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Slagverket II
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2021-09-09

Re: Seriösa tweaks av ett grammofon-proffs sökes

Inläggav Slagverket II » 2021-09-12 14:52

I-or skrev:Jag gissar att du kommer att bli nöjd med Ortofon 2M Bronze för drygt 3 kkr. Antagligen är nålgeometrin ganska mycket bättre så att du får mindre skillnad mellan ytter- och innerspår än för Shure V15 Type III (framgår ej av Stereophiles mätningar) och dessutom lite lägre distorsion. Tyvärr gör ett pickupbyte ändå inga underverk för det svaga återgivningssystem som vinyl utgör. Det är förvånande att det inte låter ännu värre om man betänker alla tekniska begränsningar som det handlar om.


Ah, tack, lägger den till observationslistan. Då blir det ”Verso” varianten för att passa min arm. Upplyftande ord i din sista mening :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Som sagt, jag skulle ju ”bara” skaffa en spelare och kunna köra de ca. 50 vinyler som jag samlat på mig… Känns som jag öppnade locket till ett svart hål 8O Men jag låter detta gå vidare ett tag. Kanske slutar med att jag lägger ut allt till försäljning framöver :) Håller mig till mina 24/96 utgåvor :mrgreen:
For it is the doom of men that they forget…
(Ino i28, pY-2, piP, cr80s, Arcam FJM A32 7.1 + FMJ P7, Thorens TD 320 MK-III + Shure VN15 v-III + Jico VN-35HE, Oppo BDP95)

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21075
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Seriösa tweaks av ett grammofon-proffs sökes

Inläggav E » 2021-09-12 14:52

Har inte Ino Audio någon nålmikrofon?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Seriösa tweaks av ett grammofon-proffs sökes

Inläggav paa » 2021-09-12 15:52

E skrev:Har inte Ino Audio någon nålmikrofon?

Mvh E*

Har inte?
Varför inte?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21075
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Seriösa tweaks av ett grammofon-proffs sökes

Inläggav E » 2021-09-12 15:59

Alltså, jag har hört talas om det, men är osäker. Har det skrivits
något om den? I så fall har jag missat det.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Seriösa tweaks av ett grammofon-proffs sökes

Inläggav paa » 2021-09-12 18:24

Ino har i alla fall tidigare sålt OM40.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Seriösa tweaks av ett grammofon-proffs sökes

Inläggav Morello » 2021-09-12 21:42

Kan inflika att OC9 Mk3 från AT uppvisar låga 0,5 THD vid 1 kHz och 5 cm/s modulation. Det är ungefär 6 dB lägre än Ortofon OM40. DÄrtill är OC9 Mk3 avsevärt tystare (lägre friktion mellan spår och nål). Jag har ägnat mycket tid åt att justera in min vinylspelare och vill nog påstå att jag aldrig förut hört så bra vinylavspelning någonsin - givetvis inte i närheten av digitala system.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Slagverket II
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2021-09-09

Re: Seriösa tweaks av ett grammofon-proffs sökes

Inläggav Slagverket II » 2021-09-12 21:51

Morello skrev: …Därtill är OC9 Mk3 avsevärt tystare (lägre friktion mellan spår och nål). Jag har ägnat mycket tid åt att justera in min vinylspelare och vill nog påstå att jag aldrig förut hört så bra vinylavspelning någonsin - givetvis inte i närheten av digitala system.


Tack Morello. Dig kan man lite på. Kul att se så många är kvar på Faktiskt :D Så återstår för mig att lista ut vilken av AT OC9 versionerna med tillhörande nål/slipning som bäst matchar min spelare/arm samt det faktum att jag primärt kommer lyssna på moderna 180g utgåvor. Ser att v. OC9XML, XSH och XSL passar…
For it is the doom of men that they forget…
(Ino i28, pY-2, piP, cr80s, Arcam FJM A32 7.1 + FMJ P7, Thorens TD 320 MK-III + Shure VN15 v-III + Jico VN-35HE, Oppo BDP95)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6253
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Seriösa tweaks av ett grammofon-proffs sökes

Inläggav I-or » 2021-09-13 00:25

Några varningens ord är nog på sin plats här. Som jag skrev ovan får man se upp med ersättarna till AT-OC9/III eftersom åtminstone XSH tycks ha en ojämnare frekvensgång i toppoktaven, stor kanalobalans för höga frekvenser och dessutom med ganska stor skillnad lateralt/vertikalt: https://www.hifinews.com/content/audio-technica-oc9xsh-cartridge-lab-report

OC9/III som testades i Stereophile uppvisade däremot minimal kanalobalans: https://www.stereophile.com/content/audio-technica-oc9-phono-cartridge-measurements (olika testskivor tycks ge ganska varierande frekvensgångsresultat, speciellt i toppoktaven)

För övrigt snubblade jag in i vinylgalenskapstråden initierad av herr M: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=63636 :mrgreen:
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Slagverket II
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2021-09-09

Re: Seriösa tweaks av ett grammofon-proffs sökes

Inläggav Slagverket II » 2021-09-13 08:33

@I-or, ditt Ortofon 2M tips står kvar (i Verso utförandet). Skall läsa på tråden, tack. Hur som helst trevlig att det kokar ned till ett par, tre kandidater (även om de alla därtill kommer i ett antal utföranden).

Jag hoppas hitta en neutral (lite mer botten vore dock fint), öka sweet-spot (bredd/höjd/djup), samt att den blir mer förlåtande till olika pressar, minska knaster. I dagsläget är sweet-spot som en knivsegg samt att det skiljer obegripligt mycket mellan olika LP även om de är nya och skall vara fina 180g utgåvor.

Jag får väl ringa och tjata lite med Svalander utifrån resonemangen :-)
For it is the doom of men that they forget…
(Ino i28, pY-2, piP, cr80s, Arcam FJM A32 7.1 + FMJ P7, Thorens TD 320 MK-III + Shure VN15 v-III + Jico VN-35HE, Oppo BDP95)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Seriösa tweaks av ett grammofon-proffs sökes

Inläggav Morello » 2021-09-13 09:17

En annan nålmikrofon med låg distorsion är faktiskt Denon DL103. Jag vill minnas att den också ger ungefär 0,5% THD vid 1 kHz och en modulation om 5 cm/s.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Seriösa tweaks av ett grammofon-proffs sökes

Inläggav paa » 2021-09-13 10:02

Morello skrev:En annan nålmikrofon med låg distorsion är faktiskt Denon DL103. Jag vill minnas att den också ger ungefär 0,5% THD vid 1 kHz och en modulation om 5 cm/s.

Hur är spårningsförmågan för den?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6253
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Seriösa tweaks av ett grammofon-proffs sökes

Inläggav I-or » 2021-09-13 10:54

Denon DL103 har mycket riktigt låg distorsion men en väl tydlig högfrekvensstigning i ytterspår (ca 4 dB vid 16 kHz mätt med vad som verkar vara en bra testskiva). Det är mycket svårt att hitta pickuper som ger bra resultat för relevanta parametrar som frekvensgång (ytter- och innerspår, lateralt och vertikalt), distorsion och spårningsförmåga. Jag värderar som vanligt frekvensgången högst.

Av alla mätresultat jag har sett är det bara AT-OC9/III som presterar riktigt väl på samtliga parametrar.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Seriösa tweaks av ett grammofon-proffs sökes

Inläggav Morello » 2021-09-13 11:51

Den enda testskiva jag känner till som håller hög kvalitet och som är graverad utan nollstället vid 2122 Hz är JVC TRS-1007. Den säljs idag av Clearaudio med samma nummer. Problemet är förstås att man behöver ett försteg med urkopplingsbar pol vid 2122 Hz. Jag har försett ett av mina försteg med en vippbrytare på baksidan för detta ändamål. Testskivor med 2122 Hz-nollan ger för svag modulation vid låga och mellanhöga frekvenser för att medge ett adekvat signal/stör-förhållande.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Seriösa tweaks av ett grammofon-proffs sökes

Inläggav Thomas_A » 2021-09-13 20:45

JICO-nålen på en V15 ligger på 1,25 grams nåltryck och fungerar utmärkt. Liten topp runt 12-13 kHz men låter bra. Nedan en V15Vx med JICO boron-nål, grön Clearaudio TRS-1007 kopia (som för övrigt inte pressas längre.

Bild
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Seriösa tweaks av ett grammofon-proffs sökes

Inläggav Morello » 2021-09-13 21:12

I-or skrev:
Av alla mätresultat jag har sett är det bara AT-OC9/III som presterar riktigt väl på samtliga parametrar.


Precis min uppfattning efter att ha sökt på nätet efter seriösa tester samt gjort egna undersökningar. Eftersom den inte går att köpa längre vågar jag knappt spela vinyl längre.

Skivspelaren fungerar mao mer som inredningsdetalj.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6253
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Seriösa tweaks av ett grammofon-proffs sökes

Inläggav I-or » 2021-09-13 21:29

Du kan behålla albumen av sentimentala skäl, för att vila ögonen på eller för doftens skull.

När jag läste vinyltråden som länkas till ovan kändes det som en parallell verklighet. 8)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6253
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Seriösa tweaks av ett grammofon-proffs sökes

Inläggav I-or » 2021-09-13 21:35

Thomas_A skrev:JICO-nålen på en V15 ligger på 1,25 grams nåltryck och fungerar utmärkt. Liten topp runt 12-13 kHz men låter bra. Nedan en V15Vx med JICO boron-nål, grön Clearaudio TRS-1007 kopia (som för övrigt inte pressas längre.

[ Bild ]


Hur ser frekvensgången ut i innerspår och hur är kanalbalansen? Just skillnaden mellan ytterspår och innerspår var det som störde mig allra mest på vinyltiden.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Seriösa tweaks av ett grammofon-proffs sökes

Inläggav Thomas_A » 2021-09-14 10:51

I-or skrev:
Thomas_A skrev:JICO-nålen på en V15 ligger på 1,25 grams nåltryck och fungerar utmärkt. Liten topp runt 12-13 kHz men låter bra. Nedan en V15Vx med JICO boron-nål, grön Clearaudio TRS-1007 kopia (som för övrigt inte pressas längre.

[ Bild ]


Hur ser frekvensgången ut i innerspår och hur är kanalbalansen? Just skillnaden mellan ytterspår och innerspår var det som störde mig allra mest på vinyltiden.


Kanalobalansen med nuvarande nål ligger på 0.6 dB, tidigare nål låg lägre 0.3-0.4 dB. Överhörningen vid 1kHz och Ortofon testskiva ligger på lägre än -35 dB båda kanalerna. Distorsion och brus är lägre än med min Ortofon OM40. Spårar upp till 100 um också Ortofon testskiva. Med JICO SAS nålens gemoetri så är distorsion och frekvensgång i innerspår så bra den kan bli.

Variationerna >10 kHz är inte optimala men svåra att höra. Rent generellt är det brus, knaster och distorsion som stör mest. Men med denna PU och nål kombinerat med knäpp- och knasterborttagning i realtid så har jag inget att klaga på.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21075
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Seriösa tweaks av ett grammofon-proffs sökes

Inläggav E » 2021-09-14 13:52

Hur noga behöver man justera in allting innan man kan göra rättvisa
mätningar och jämförelser?

Behöver man testa med både nya och slitna skivor?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Seriösa tweaks av ett grammofon-proffs sökes

Inläggav Morello » 2021-09-14 13:58

Man behöver testskivor för att mäta frekvensgång, spårningsförmåga samt kanalbalans, oscilloskop och THD-analysator vill jag påstå.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21075
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Seriösa tweaks av ett grammofon-proffs sökes

Inläggav E » 2021-09-14 14:05

Jo, så långt har jag förstått.

Men även avspelning av testskivor påverkas väl av hur väl man
har lyckats ställa in allting?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Seriösa tweaks av ett grammofon-proffs sökes

Inläggav Thomas_A » 2021-09-14 14:48

Visserligen är inställning A och O men man måste också acceptera begränsningarna i hur noggrant det går att mäta. Testskivor kan uppvisa en hel del variationer.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21075
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Seriösa tweaks av ett grammofon-proffs sökes

Inläggav E » 2021-09-14 15:13

Hoppsan Kerstin! Låter inte lätt. 8O

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Seriösa tweaks av ett grammofon-proffs sökes

Inläggav Thomas_A » 2021-09-15 21:45

E skrev:Hoppsan Kerstin! Låter inte lätt. 8O

Mvh E*


Nej, vinylen har sina begränsningar. Jag är nöjd så långt det går att ta den. Det är inte heller bara mediet men också gamla inspelningar som kan vara si och så. Men lyssningsbara är många skivor i de flesta fall även om det finns en del utmaningar med kvinnliga röster och körer ffa.

https://www.dropbox.com/s/np501mp83ndqr ... 1.wav?dl=0
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Seriösa tweaks av ett grammofon-proffs sökes

Inläggav Thomas_A » 2021-09-15 22:09

Morello skrev:
I-or skrev:
Av alla mätresultat jag har sett är det bara AT-OC9/III som presterar riktigt väl på samtliga parametrar.


Precis min uppfattning efter att ha sökt på nätet efter seriösa tester samt gjort egna undersökningar. Eftersom den inte går att köpa längre vågar jag knappt spela vinyl längre.

Skivspelaren fungerar mao mer som inredningsdetalj.


Det finns säkert några som kan prestera likvärdigt, men vilka de är och vad de kostar är en annan fråga.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Seriösa tweaks av ett grammofon-proffs sökes

Inläggav RogerGustavsson » 2021-09-16 18:53

Vilken version av Audio-Technica OC-9 är det man ska välja? OC-9/III finns på några ställen för 5500 kr men är annars inte längre med i sortimentet.

at oc-9.jpg
at oc-9.jpg (82.1 KiB) Visad 1628 gånger

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21075
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Seriösa tweaks av ett grammofon-proffs sökes

Inläggav E » 2021-09-16 19:41

Det ser man ju direkt att XSL är bäst. 8)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Seriösa tweaks av ett grammofon-proffs sökes

Inläggav RogerGustavsson » 2021-09-16 19:48

Googling gav detta svar:

Den 4:e generationen av AT-OC9
I dagens generation finner vi fem modeller. De två sista bokstäver i modellnamnet indikerar vad det är för typ av nålslipning. Instegsmodellen AT-OC9XEB har en "Elliptical Bonded" slipning. Sedan kommer AT-OC9XEN som har en "Elliptical Nude" slipning av nålen. Dessa två modeller har en cantilever i aluminium.
Tar man klivet upp till AT-OC9XML (Microlinear), AT-OC9XSH (Shibata) och AT-OC9XSL (Special Line Contact) så finnes en cantilever i solid Boron, som är ett mycket hårt och styvt material och tack vare att man kan göra cantilevern så tunn med bibehållen styrka så minskas den rörliga massan.


På faktiskt avråds från Shibata. Fast är det verkligen samma Shibata-slipning på 70-talet? Närmast AT-OC9/III är väl AT-OC9XML?

Har en trasig OC-7 med MicroRidge-slipning.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6253
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Seriösa tweaks av ett grammofon-proffs sökes

Inläggav I-or » 2021-09-16 20:34

II hade bl.a. en ordentlig högfrekvenstopp och XSH har allsköns problem (se ovan), vilket är ganska illa eftersom det bara är nålslipning och nålmaterial som skiljer mot övriga generation IV-modeller och man därför kan anta att de har liknande egenskaper. Det är extremt märkligt att man har sjabblat bort en närmast perfekt konstruktion, d.v.s. generation III.

Det är tyvärr bara III som med säkerhet håller högsta klass.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21075
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Seriösa tweaks av ett grammofon-proffs sökes

Inläggav E » 2021-09-16 22:02

Ta ett snack med AT?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Slagverket II
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2021-09-09

Re: Seriösa tweaks av ett grammofon-proffs sökes

Inläggav Slagverket II » 2021-09-16 22:10

Då blir alltså konklusionen av alla inlägg (tack för dem) att jag skall sitta lugnt med min gamla pick-up från -74 men ev. uppgradera nålen till Jico SAS 8O Får jag leva med att vissa vinyler låter mindre bra och mer ”knastriga”. För hur jag än gör kommer det alltid vara något elände :mrgreen:
For it is the doom of men that they forget…
(Ino i28, pY-2, piP, cr80s, Arcam FJM A32 7.1 + FMJ P7, Thorens TD 320 MK-III + Shure VN15 v-III + Jico VN-35HE, Oppo BDP95)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Seriösa tweaks av ett grammofon-proffs sökes

Inläggav Morello » 2021-09-16 22:11

I-or skrev:II hade bl.a. en ordentlig högfrekvenstopp och XSH har allsköns problem (se ovan), vilket är ganska illa eftersom det bara är nålslipning och nålmaterial som skiljer mot övriga generation IV-modeller och man därför kan anta att de har liknande egenskaper. Det är extremt märkligt att man har sjabblat bort en närmast perfekt konstruktion, d.v.s. generation III.

Det är tyvärr bara III som med säkerhet håller högsta klass.


Bedrövligt.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Seriösa tweaks av ett grammofon-proffs sökes

Inläggav music4ever » 2021-09-16 23:05

Mailade Audio technica för ett tag sedan och fråga vilken av de nya som är närmast OC9/III. Fick svaret:
"The direct equivalent to the OC9/III would be the new AT-OC9XSL."

Finns det några tester/mätningar på den om den beter sig som OC9/III?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6253
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Seriösa tweaks av ett grammofon-proffs sökes

Inläggav I-or » 2021-09-17 10:39

Det enda som tycks skilja den svagt presterande XSH från XSL är nålslipningen, så man kan utgå ifrån att de mäter likartat: https://www.hifinews.com/content/audio-technica-oc9xsh-cartridge-lab-report
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Seriösa tweaks av ett grammofon-proffs sökes

Inläggav RogerGustavsson » 2021-09-17 11:45

En fråga. Ibland kallas den T-OC9 ML/III och ibland AT-OC9/III. Är det samma?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6253
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Seriösa tweaks av ett grammofon-proffs sökes

Inläggav I-or » 2021-09-17 11:49

Jag noterade samma sak tidigare och det är samma modell. På alla bilder jag har sett är pickuphuset dock märkt med AT-OC9/III.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Seriösa tweaks av ett grammofon-proffs sökes

Inläggav Thomas_A » 2021-09-17 17:17

Finns en del mätningar några pickuper här. Ingen modernare AT dock vad jag kan se

https://www.audiosciencereview.com/foru ... 36/page-26
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Seriösa tweaks av ett grammofon-proffs sökes

Inläggav Harryup » 2021-09-17 21:34

Med tidigare erfarenheter i pickupbranschen så skulle jag inte ta en mätning så allvarligt, Ta 10 st och mät och testa dom i olika armar också.

Användarvisningsbild
Slagverket II
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2021-09-09

Re: Seriösa tweaks av ett grammofon-proffs sökes

Inläggav Slagverket II » 2021-09-17 22:41

Harryup skrev:Med tidigare erfarenheter i pickupbranschen så skulle jag inte ta en mätning så allvarligt, Ta 10 st och mät och testa dom i olika armar också.


Nu upplever jag min tråd urartar. Jag hade ju genom kloka råd hamnat i övertygelsen att lägga ned (för 5-7 inlägg sedan). Men så kom inlägget där visst… nya AT:n är som ”gamla” och så väcktes ett visst begär att slänga 7Tkr i potten… Så kommer detta… Lotto är plötsligt ett spel för alla 8O 8)
For it is the doom of men that they forget…
(Ino i28, pY-2, piP, cr80s, Arcam FJM A32 7.1 + FMJ P7, Thorens TD 320 MK-III + Shure VN15 v-III + Jico VN-35HE, Oppo BDP95)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6253
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Seriösa tweaks av ett grammofon-proffs sökes

Inläggav I-or » 2021-09-18 00:57

Harryup skrev:Med tidigare erfarenheter i pickupbranschen så skulle jag inte ta en mätning så allvarligt, Ta 10 st och mät och testa dom i olika armar också.


Visst verkar produktionskvaliteten för många pickuper lämna en hel del övrigt att önska, men just AT-OC9/III uppträder mycket konsekvent i åtminstone 3-4 olika mätningar som jag känner till. Armarna har en försumbar påverkan på frekvensgång och distorsion över 50 Hz eller så.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6253
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Seriösa tweaks av ett grammofon-proffs sökes

Inläggav I-or » 2021-09-18 00:59

Slagverket II skrev:
Harryup skrev:Med tidigare erfarenheter i pickupbranschen så skulle jag inte ta en mätning så allvarligt, Ta 10 st och mät och testa dom i olika armar också.


Nu upplever jag min tråd urartar. Jag hade ju genom kloka råd hamnat i övertygelsen att lägga ned (för 5-7 inlägg sedan). Men så kom inlägget där visst… nya AT:n är som ”gamla” och så väcktes ett visst begär att slänga 7Tkr i potten… Så kommer detta… Lotto är plötsligt ett spel för alla 8O 8)


"Nya" AT, d.v.s. generation IV, är definitivt inte som generation III.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Seriösa tweaks av ett grammofon-proffs sökes

Inläggav music4ever » 2021-09-18 03:53

Finns det något alternativ till Audio-Technica AT-OC9/III?
Denon DL-103?
Ortofon?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Seriösa tweaks av ett grammofon-proffs sökes

Inläggav paa » 2021-09-18 12:18

Thorens-spelaren är bra, men ändå inte världens bästa.
Varför då köpa värdens bästa pickup, om LP-lyssningen bara är sporadisk och inte huvudkällan för musiken?
Shure/Jico är väl inte kattskit heller, jag skulle försöka justera in den optimalt och sedan anpassa lastimpedansen i RIAA-steget för bästa frekvensgång, och se om inte det kan bli ganska bra trots allt!
Och kanske ett nytt RIAA-steg kan ge väl så mycket som en ny pickup?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Seriösa tweaks av ett grammofon-proffs sökes

Inläggav Thomas_A » 2021-09-18 12:49

JICO SAS/B med Shure är inte kattskit utan en utmärkt pris/prestanda- kombo givet att du har pickupen. Distorsionen är lägre än originalet och så även bättre kanalbalans och överhörning. Lämplig total last är 100-150pF och 33-47 kOhm beroende på vilken Shure-modell det är.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Slagverket II
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2021-09-09

Re: Seriösa tweaks av ett grammofon-proffs sökes

Inläggav Slagverket II » 2021-09-19 22:32

Thomas_A skrev:…. beroende på vilken Shure-modell det är.


Min nuvarande är V-15 v. III

//Verket
For it is the doom of men that they forget…
(Ino i28, pY-2, piP, cr80s, Arcam FJM A32 7.1 + FMJ P7, Thorens TD 320 MK-III + Shure VN15 v-III + Jico VN-35HE, Oppo BDP95)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Seriösa tweaks av ett grammofon-proffs sökes

Inläggav Thomas_A » 2021-09-20 09:51

Slagverket II skrev:
Thomas_A skrev:…. beroende på vilken Shure-modell det är.


Min nuvarande är V-15 v. III

//Verket


Med en SAS/B nål så tror jag att runt 100-150 pF och 33-40 kOhm fungerar bra.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Slagverket II
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2021-09-09

Re: Seriösa tweaks av ett grammofon-proffs sökes

Inläggav Slagverket II » 2021-09-21 00:43

Thomas_A skrev:
Slagverket II skrev:
Thomas_A skrev:…. beroende på vilken Shure-modell det är.


Min nuvarande är V-15 v. III

//Verket


Med en SAS/B nål så tror jag att runt 100-150 pF och 33-40 kOhm fungerar bra.


Tack :idea: Får meka i helgen - plikten kallar i veckan…

//Verket
For it is the doom of men that they forget…
(Ino i28, pY-2, piP, cr80s, Arcam FJM A32 7.1 + FMJ P7, Thorens TD 320 MK-III + Shure VN15 v-III + Jico VN-35HE, Oppo BDP95)

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Seriösa tweaks av ett grammofon-proffs sökes

Inläggav Vinylcalle » 2021-09-23 02:03

music4ever skrev:Finns det något alternativ till Audio-Technica AT-OC9/III?
Denon DL-103?
Ortofon?


AT-ART1000 :mrgreen:
VD och ägare
www.rehifi.se


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster