Moderator: Redaktörer
paa skrev:Borde inte ordet i titeln vara fonograf-proffs, inte fonogram proffs?
I-or skrev:Vinyl är i sig ett klart begränsat medium återgivningsmässigt och man får alltid kompromissa en del här. Hur man än gör får man problem, så man bör inte förvänta sig perfekt ljudkvalitet. Förutom de inneboende och oundvikliga tekniska problemen med formatet varierar förstås kvaliteten högst betänkligt mellan olika pressningar. För egen del tröttnade jag fullständigt för över 30 år sedan.
Shure V15 Type III har en rekommenderad nålkraft om 0,75-1,25 gram, så att utgå ifrån 1 gram är rimligt. Om spårningen inte är något problem behöver du inte justera detta, se bara till att montaget är korrekt och att ingenting sitter snett. Shure V15 Type III kräver en relativt låg kapacitans för att erhålla en någorlunda konstant frekvensgång upp till 20 kHz, men bör prestera rimligt väl i de flesta fall: https://www.stereophile.com/content/shure-v15-iii-phono-cartridge
Oftast är frekvensgångsmätningar av den här typen utförda i ytterspår, varför en mindre stigning för höga frekvenser kan vara en fördel för att kompensera för tappet i innerspår.
Audio-Technica VM750SH ger något mer nivå i toppoktaven, vilket får många lyssnare att beskriva den som "livlig": https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fstereo-magazine.com%2Farchive%2Farticles%3Ftx_archive_pi1%255Baction%255D%3Ddownload%26tx_archive_pi1%255Barticle%255D%3D67115%26tx_archive_pi1%255Bcontroller%255D%3DArchive%26cHash%3D5dc75653c7d88ec88efffd756118a05f&psig=AOvVaw3aQgd55zro0GH7s1FQZHWf&ust=1631449465759000&source=images&cd=vfe&ved=2ahUKEwj9i6OA9fbyAhXXyyoKHQWqDJ4QjRx6BAgAEAk
Audio-Technica VM750SH är något tyngre än Shure V15 Type III (8 gram mot 6 gram) och har även en högre statisk komplians (40*10-6 cm/dyn mot 30*10-6 cm/dyn), så detta ger mindre skillnader i frekvensgången för låga frekvenser (aningen mindre lågbas).
Antagligen kommer du att föredra Audio-Technica VM750SH med dess betydligt mer avancerade konstruktion över den mycket gamla modellen Shure V15 Type III, men du får förstås också betala ca 4 kkr för kalaset. Det finns också en hel del alternativ att överväga.
Slagverket II skrev:paa skrev:Borde inte ordet i titeln vara fonograf-proffs, inte fonogram proffs?
Men visst är det så… man skall tänka innan man skriver.
paa skrev:Borde inte ordet i titeln vara fonograf-proffs, inte fonogram proffs?
Slagverket II skrev:Men visst är det så… man skall tänka innan man skriver.
E skrev:paa skrev:Borde inte ordet i titeln vara fonograf-proffs, inte fonogram proffs?
Fonograf?! En sådan använder väl fonografcylindrar? Den sista
rullen tillverkades år 1929.
Grammofon-proffs är det som efterfrågas här!
(En skivspelare är en modern grammofon.)Slagverket II skrev:Men visst är det så… man skall tänka innan man skriver.
Man skall tänka innan man gör som paa säger också. Även
innan man gör som E säger förstås!
Mvh E*
PS. För egen del använder jag ordet fonograf i ytterligare två
betydelser. Dels om fonogrammens motsvarighet till biografen.
Nu finns det inte så många fonografsalonger, men det skulle
kunna finnas. Dels om den som fonograferar (jfr fotograf).
paa skrev:I vilket fall finns denna tråd där några AT-pickuper diskuteras:
viewtopic.php?p=2093048
I-or skrev:De pickuper som diskuterats ovan är av mm-typ (rörlig magnet), medan AT-pickuperna i den länkade tråden är av mc-typ (rörlig spole). Jag antar att TS helst inte vill betala ytterligare för ett bättre mc-steg.
Hur som helst är den av Morello rekommenderade Audio Technica AT-OC9ML/III oerhört bra (kanske den bästa pickupen ö.h.t.), men kräver förstås ett mc-steg och har dessutom tyvärr gått ur tiden: http://www.hi-fiworld.co.uk/index.php/vinyl-lp/25-cartridges/476-audio-technica-at-oc9-mliii.html?start=1
Man kan bara gissa om efterföljarna är lika bra, så att leta efter en begagnad enhet som man byter nål i kan vara en bra idé.
Här har vi två bra mm-alternativ, Ortofon 2M Bronze och Ortofon 2M Black: http://www.hi-fiworld.co.uk/index.php/vinyl-lp/25-cartridges/174-ortofon-2m-bronze-2m-black.html?start=3
För övrigt kan man tycka att pickuper är alldeles åt h-e för dyra idag. Det handlar förstås om små toleranser och relativt små serier, men priserna är ofta direkt löjliga.
I-or skrev:Jag gissar att du kommer att bli nöjd med Ortofon 2M Bronze för drygt 3 kkr. Antagligen är nålgeometrin ganska mycket bättre så att du får mindre skillnad mellan ytter- och innerspår än för Shure V15 Type III (framgår ej av Stereophiles mätningar) och dessutom lite lägre distorsion. Tyvärr gör ett pickupbyte ändå inga underverk för det svaga återgivningssystem som vinyl utgör. Det är förvånande att det inte låter ännu värre om man betänker alla tekniska begränsningar som det handlar om.
I-or skrev:Jag gissar att du kommer att bli nöjd med Ortofon 2M Bronze för drygt 3 kkr. Antagligen är nålgeometrin ganska mycket bättre så att du får mindre skillnad mellan ytter- och innerspår än för Shure V15 Type III (framgår ej av Stereophiles mätningar) och dessutom lite lägre distorsion. Tyvärr gör ett pickupbyte ändå inga underverk för det svaga återgivningssystem som vinyl utgör. Det är förvånande att det inte låter ännu värre om man betänker alla tekniska begränsningar som det handlar om.
E skrev:Har inte Ino Audio någon nålmikrofon?
Mvh E*
Morello skrev: …Därtill är OC9 Mk3 avsevärt tystare (lägre friktion mellan spår och nål). Jag har ägnat mycket tid åt att justera in min vinylspelare och vill nog påstå att jag aldrig förut hört så bra vinylavspelning någonsin - givetvis inte i närheten av digitala system.
Morello skrev:En annan nålmikrofon med låg distorsion är faktiskt Denon DL103. Jag vill minnas att den också ger ungefär 0,5% THD vid 1 kHz och en modulation om 5 cm/s.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster