Är detta ett måste?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Är detta ett måste?

Inläggav LarsF » 2021-09-23 21:19

Har aldrig hört talas om eller sett denna tidigare, är det ett måste för att plocka fram det ultimata ljudet ur en CD?

https://hifitorget.se/visa_annons.php/a ... 136919.htm

Har för mig att jag såg nåt om att man skulle använda tusch-penna på kanten för länge sen, kan detta vara en förfining av den kanske lite för billiga metoden?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Är detta ett måste?

Inläggav hifikg » 2021-09-23 21:22

Absolut! Kolla bara så det inte är en standard apparatsladd som medföljer, det krävs rejäla doningar till den där och rätt sorts kabellyftare!

Edit: Jag utvecklar just nu en version för streamad musik!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Re: Är detta ett måste?

Inläggav LarsF » 2021-09-23 21:26

det kostar att ligga på topp. Om man nu bara rippar CD, får man bättre digitala bitar i filerna?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Är detta ett måste?

Inläggav Bill50x » 2021-09-23 21:48

LarsF skrev:Har aldrig hört talas om eller sett denna tidigare, är det ett måste för att plocka fram det ultimata ljudet ur en CD?

https://hifitorget.se/visa_annons.php/a ... 136919.htm

Har för mig att jag såg nåt om att man skulle använda tusch-penna på kanten för länge sen, kan detta vara en förfining av den kanske lite för billiga metoden?

Fördelen med apparaten är att man får bättre grepp om skivorna när man tar dem ur askarna.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Är detta ett måste?

Inläggav petersteindl » 2021-09-23 22:26

LarsF skrev:det kostar att ligga på topp. Om man nu bara rippar CD, får man bättre digitala bitar i filerna?


Japp, det blir mindre skräpsignaler.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Är detta ett måste?

Inläggav jansch » 2021-09-23 23:30

LarsF skrev:Har aldrig hört talas om eller sett denna tidigare, är det ett måste för att plocka fram det ultimata ljudet ur en CD?

https://hifitorget.se/visa_annons.php/a ... 136919.htm

Har för mig att jag såg nåt om att man skulle använda tusch-penna på kanten för länge sen, kan detta vara en förfining av den kanske lite för billiga metoden?


Väldigt smart grunka.
Genom att skära av kanten lite minskar svänghjulseffekten så att jittret ökar innan D/A omvandlaren tar hand om bitflödet.
Då!.......har man skaffat sig argument till att köpa en ny CD-läsare

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Är detta ett måste?

Inläggav hifikg » 2021-09-23 23:33

jansch skrev:
LarsF skrev:Har aldrig hört talas om eller sett denna tidigare, är det ett måste för att plocka fram det ultimata ljudet ur en CD?

https://hifitorget.se/visa_annons.php/a ... 136919.htm

Har för mig att jag såg nåt om att man skulle använda tusch-penna på kanten för länge sen, kan detta vara en förfining av den kanske lite för billiga metoden?


Väldigt smart grunka.
Genom att skära av kanten lite minskar svänghjulseffekten så att jittret ökar innan D/A omvandlaren tar hand om bitflödet.
Då!.......har man skaffat sig argument till att köpa en ny CD-läsare


Det löser man lätt med or... eh... magisk olja

https://svalander.se/shoppen/deoxit-oljor/nano-liquid
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Är detta ett måste?

Inläggav paa » 2021-09-24 00:24

jansch skrev:Väldigt smart grunka.
Genom att skära av kanten lite minskar svänghjulseffekten så att jittret ökar innan D/A omvandlaren tar hand om bitflödet.
Då!.......har man skaffat sig argument till att köpa en ny CD-läsare

Det är inte så det funkar med svänghjul avläsning och jitter. Det kan ju tvärtom vara en fördel med liten svänghjulseffekt, eftersom varvtalet regleras upp och ner för att hålla buffern lagom fylld.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
thulle
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 2010-09-16

Re: Är detta ett måste?

Inläggav thulle » 2021-09-24 00:27

Är tanken att man ska svarva bort ytterkanten på CD-skivor? Borde inte det leda till ökad risk att kemikalier och bakterier kommer åt datalagret med CD-röta som följd?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Är detta ett måste?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-09-24 09:14

paa skrev:
jansch skrev:Väldigt smart grunka.
Genom att skära av kanten lite minskar svänghjulseffekten så att jittret ökar innan D/A omvandlaren tar hand om bitflödet.
Då!.......har man skaffat sig argument till att köpa en ny CD-läsare


Det är inte så det funkar med svänghjul avläsning och jitter. Det kan ju tvärtom vara en fördel med liten svänghjulseffekt, eftersom varvtalet regleras upp och ner för att hålla buffern lagom fylld.


Nej, det är ju ingen konstant rotationshastighet i en ljud-CD-spelare. Enligt wikipedia:

"Många CD-spelare i datorer läser skivor med konstant rotationshastighet (antal varv per minut). En ljud-CD läses däremot med konstant bithastighet, vilket innebär att konstant sträcka per tidsenhet passerar läshuvudet och skivan snurrar fler varv per minut när man läser längst in än när man läser längst ut."

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Är detta ett måste?

Inläggav jansch » 2021-09-25 01:15

paa skrev:
jansch skrev:Väldigt smart grunka.
Genom att skära av kanten lite minskar svänghjulseffekten så att jittret ökar innan D/A omvandlaren tar hand om bitflödet.
Då!.......har man skaffat sig argument till att köpa en ny CD-läsare

Det är inte så det funkar med svänghjul avläsning och jitter. Det kan ju tvärtom vara en fördel med liten svänghjulseffekt, eftersom varvtalet regleras upp och ner för att hålla buffern lagom fylld.


Man måste skilja på läshastighet och jitter som vanligtvis definieras som åtminstone över 10Hz.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Är detta ett måste?

Inläggav Conan » 2021-09-26 15:05

Jahaja... då var det alltså åtminstone en id... (f-låt fritänkande person) som köpte en sån där CD-svarv. Ännu mer förvånande är väl varför man väljer att sälja den? Finns det inte alltid nya CD-skivor som behöver svarvas till? Är kanske en ny, uppgraderad modell som har införskaffats... 8)

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Är detta ett måste?

Inläggav jansch » 2021-09-26 15:08

RogerGustavsson skrev:
paa skrev:
jansch skrev:Väldigt smart grunka.
Genom att skära av kanten lite minskar svänghjulseffekten så att jittret ökar innan D/A omvandlaren tar hand om bitflödet.
Då!.......har man skaffat sig argument till att köpa en ny CD-läsare


Det är inte så det funkar med svänghjul avläsning och jitter. Det kan ju tvärtom vara en fördel med liten svänghjulseffekt, eftersom varvtalet regleras upp och ner för att hålla buffern lagom fylld.


Nej, det är ju ingen konstant rotationshastighet i en ljud-CD-spelare. Enligt wikipedia:

"Många CD-spelare i datorer läser skivor med konstant rotationshastighet (antal varv per minut). En ljud-CD läses däremot med konstant bithastighet, vilket innebär att konstant sträcka per tidsenhet passerar läshuvudet och skivan snurrar fler varv per minut när man läser längst in än när man läser längst ut."


Paa,
Det där är nog inte hela sanningen.... Jag skriver "nog" då jag inte läst "The Red Book" i sammanhanget så rätta mej om jag har fel.
CD: ns varvtal justeras för att hålla konstant bithastighet (som RogerGustavsson påpekar) . Detta leder till att bufferten fylls på i takt med att D/A omvandlaren "förbrukar" samples d v s återger musiken i rätt takt och bufferten (fifo buffer) behöver då inte vara så stor. Detta leder i sin tur till att väntetiden från laddning av CD:n tills musik börjar spelas inte blir så stor.
Buffertens primära roll är att ge förutsättning för ett jämt nettobitflöde till D/A omvandlaren då start/stopp bitar, kontrollbitar, omläsning vid felaktig CRC, spårbyte, mm måste ju rensas bort utan att det blir tidsglapp i musiken.
CD:n läses alltså inte av med 44,1kbit/s utan har högre bithastighet (?!) för att även hinna med bits som rensas bort.

....... fast å andra sidan kanske man kan se det som att hålla bufferten fylld.

Kanske är det inte heller längre så att nyare CD-läsare förlitar sig på en fifo buffert utan läser in allt i ett RAM minne som då agerar buffert. Vissa nyare CDspelare "tänker" ju väldigt länge innan det kommer musik. Då blir ju rotationshastigheten inte alls så viktig.... som på lagringsCD.

Som sagt rätta mig eller fördjupa gärna teknikbeskrivningen, jag är nyfiken.
Det är ju inte off topic då det förklarar om "skivsvarven" överhuvudtaget kan påverka ljudet.

AlbertHall
 
Inlägg: 1490
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Är detta ett måste?

Inläggav AlbertHall » 2021-10-04 22:35

petersteindl skrev:
LarsF skrev:det kostar att ligga på topp. Om man nu bara rippar CD, får man bättre digitala bitar i filerna?


Japp, det blir mindre skräpsignaler.


Detta är övernaturligt.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster