Vilka är de bästa microphonerna för mätningar?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Vilka är de bästa microphonerna för mätningar?

Inläggav Maarten » 2021-10-15 08:23

Råkade hitta detta gamla inlägg som kanske kan vara lite intressant i denna tråd:
viewtopic.php?f=9&t=49369&start=30&hilit=Sirp

Piotr skrev:Jag har mätt på fyra st CM3 och fyra st OM1.

Samtliga ligger inom en dB avvikelse från Earthworks QTC40/50.

Avvikelsen on axis mellan exemplaren ligger typiskt inom +/-0.25dB för OM1 och +/-0.5dB för CM3.

OM1 är i min mening mao. helt klart lämpad för mät på högtalare och rum.

Avvikelser från absolut linjäritet (om vi litar på EW som ref.) är små med lugna förlopp och en mer linjär mikrofon har knappast något värde för avancerat hobbybruk och knappt för merparten av professionellt arbete heller.

Skall förtydliga att ovanstående gäller ovan 400Hz sisådär. Kommer att komplettera med mätningar <400Hz när tid finnes.

Om pengar inte är en faktor håller jag mikrofoner från B&K (och liknande företag som GRAS, Gefell) som ett förstahandsval, därefter Earthworks TC/QTC/MP serier och sedan OM1.

OM1 ger i de flesta fall tillräckligt bra resultat och kostar 1000kr. EW's alternativ 4000-15000kr och en mick från B&K med strömförsörjning landar väl på +20000kr.

Har gjort lite enkla distortionsmätningar (blandton med dubbla diskanter) tidigare på CM3 och de är endast marginellt sämre än Earthworks och Sennheisers toppmodeller och klart bättre än något som Behringers ECM8000.

Har också mätt på den Line Audio MP8 som jag har och den mäter precis lika bra som spec från Line Audio anger.

Mao. är Line Audio att lita på när det gäller faktisk prestanda och hur produkterna specas.

Tumme upp för Roger och hans fina produkter!


/Peter
sb17nbac till alla!

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Vilka är de bästa microphonerna för mätningar?

Inläggav jansch » 2021-10-15 09:48

Maarten skrev:Råkade hitta detta gamla inlägg som kanske kan vara lite intressant i denna tråd:
viewtopic.php?f=9&t=49369&start=30&hilit=Sirp

Piotr skrev:Jag har mätt på fyra st CM3 och fyra st OM1.

Samtliga ligger inom en dB avvikelse från Earthworks QTC40/50.

Avvikelsen on axis mellan exemplaren ligger typiskt inom +/-0.25dB för OM1 och +/-0.5dB för CM3.

OM1 är i min mening mao. helt klart lämpad för mät på högtalare och rum.

Avvikelser från absolut linjäritet (om vi litar på EW som ref.) är små med lugna förlopp och en mer linjär mikrofon har knappast något värde för avancerat hobbybruk och knappt för merparten av professionellt arbete heller.

Skall förtydliga att ovanstående gäller ovan 400Hz sisådär. Kommer att komplettera med mätningar <400Hz när tid finnes.

Om pengar inte är en faktor håller jag mikrofoner från B&K (och liknande företag som GRAS, Gefell) som ett förstahandsval, därefter Earthworks TC/QTC/MP serier och sedan OM1.

OM1 ger i de flesta fall tillräckligt bra resultat och kostar 1000kr. EW's alternativ 4000-15000kr och en mick från B&K med strömförsörjning landar väl på +20000kr.

Har gjort lite enkla distortionsmätningar (blandton med dubbla diskanter) tidigare på CM3 och de är endast marginellt sämre än Earthworks och Sennheisers toppmodeller och klart bättre än något som Behringers ECM8000.

Har också mätt på den Line Audio MP8 som jag har och den mäter precis lika bra som spec från Line Audio anger.

Mao. är Line Audio att lita på när det gäller faktisk prestanda och hur produkterna specas.

Tumme upp för Roger och hans fina produkter!


/Peter


Piotr, hur bar du dej åt för att mäta?
Jag har mätt upp 30- 40 mikrofoner i ekofritt rum och aldrig kommit ner i en avvikelse på under +/-1dB, normalt med säkerhet under +/-2dB. Visserligen gjorde jag detta innan digitaltekniken slog igenom helt men svårigheten är inte mätteknisk utan rent akustisk. Alltså skapa en plan vågfront med defiierad tonkurva i mätpunkten.
Under +/-1dB handlar det ju om hur man hänger upp mic:en i tunna linor och ser till att mikrofonkabeln går rakt bakåt också upphängd linor, helst kör man ljudfältetvertikalt så man kan hänga mic:en i sin egen sladd och sedan låsa mic:en i X/Z- plan med tunn lina i position (1mm sådär).


Det bästa resultat jag kan uppnå är med kalibrerad pistonfon och då endast i frekvensbandet 80-300Hz med +/-0,2dB. Visserligen med absolutvärden i dBSPL men bara mätmikrofoner med standardmått (1/8, 1/4, 1/2, 1/1 tum).

QTC mikrofonerna är ju heller inga mätmikrofoner och har väl ingen kalibrerad tonkurva.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11456
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Vilka är de bästa microphonerna för mätningar?

Inläggav rikkitikkitavi » 2021-10-18 13:09

Piotr har inte varit aktiv på några år, så det kanske dröjer innan svar.

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster