Kan nån förklara vad/hur apparaten Mozzaik1 gör?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Kan nån förklara vad/hur apparaten Mozzaik1 gör?

Inläggav Prozac » 2021-10-05 13:32

(förutom att kosta pengar dvs)

https://audioconcept.se/2021/07/08/mozzaik1-korrigerar-distorsion-i-dynamiska-element/

"juli 8, 2021
Här är en intressant produkt. Gillar verkligen när man inte tar allt för givet, inte bara gör som alla andra men vågar flytta gränserna och tänker “utanför boxen”. Tekniken flyttar sig ständigt framåt. Ett öppet sinne, både för nyheter generellt och för hur det kan bidra till ny förståelse och bättre upplevelser.Mozzaik1 fokuserar på den distortion alla dynamiska element har.

I generell mening skapar alla högtalarelement distortion. Vissa är mer förutsägbara än andra. Distortion är högre när luft-trycket är högre och därmed högre i element med liten yta – diskanter. För samma ljudnivå behöver ett mindre element leverera ett större luft-tryck nära membranet.Distortionen i fråga är liten och inte alltid synlig i mätningar pga maskering.

Det viktiga är att den är hörbar och när man kompenserar för det gör det positiv skillnad – i synnerhet för dynamiska diskanter. Mozzaik1 kompenserar distortion orsakat av icke-linjärt lufttryck, som är förutsägbart på grund av det som kallas adiabatiskt luft-karakteristik – dvs luftflöde utan värmeförlust i ett slutet system.Enheten är en förstärkare, du kan singel eller biampa från den. Sedan utgår man från delningskrevensen och ställer via en tabell för frekvenskompensation och högtalarkompensation via rattar på baksidan.

Utöver det finns även en kompensation de kallar PsychoacousticCharacteristics – som handlar om vad vi upplever/örats linjäritet.Och så den intressanta frågan – vad händer när vi använder den? Helt enkelt en påtaglig skillnad till det bättre. Det faller på plats, känns tidskorrekt och helt, en mer “analog” känsla. Ljudet omsluter en och engagerar mera."
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Kan nån förklara vad/hur apparaten Mozzaik1 gör?

Inläggav Morello » 2021-10-05 14:06

Texten innehåller så mycket knas att den är svår att kommentera.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Kan nån förklara vad/hur apparaten Mozzaik1 gör?

Inläggav Calleberg » 2021-10-05 14:15

Du får två stycken Pacal T-PRO2 klass D moduler plus någon sorts distorsionsgenerator (andraton verkar det) för dryga 100kilokronor.

Distorsionsgeneratorn skall användas för att "kancellera" distorsion i dina högtalare, mätmikrofonen är gratis, det är nämligen dina höron.

Hur listar den ut inversen av just dina högtalares distorsion kan man undra? Det gör den såklart inte, utan du får vrida på rattarna lite på måfå (man verkar få nån sorts "tabell" att utgå ifrån) tills du tycker att det blir kanon :D

Grundiden är inte dum. Med modern DSP-teknik skulle man kunnat göra mycket kul. Man skulle t.ex kunna tänka sig ett Biblotek av Förstärkarsignaturer där du kan välja om du vill att dina klass D moduler skall Låta som en KRELL eller en Mc275, ala Carver challenge. Man skulle t.om kunna tänka sig en liten display med feijkad rörglöd. :)

Här har man gjort något annat, analogt & gett det en rejäl prislapp och kryddat med en dos audiophilia mumbojumbo

Här kan du prova rattarna:
https://mozzaik-audio.com/simulator/?page=simulator


Här kan du köpa 4kanalig Pascalförstärkare med mer effekt men utan distorsionsgenerator aningens billigare:
https://www.gear4music.se/sv/PA-DJ-and- ... ifier/25YL


By the way, Detta: "... påtaglig skillnad ... Det faller på plats ..." är tillsammmas med "mer Svärta" och några till, tydliga markörer för audiophilt trams och tungomålstalande. You have been warned :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Kan nån förklara vad/hur apparaten Mozzaik1 gör?

Inläggav Prozac » 2021-10-05 15:57

Här blev jag lite besviken på Audioconcept som annars har mycket fina grejer, en trevlig butik och trevlig personal. Väl värt ett besök. Just denna produkt skriker lurendrejeri.
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Kan nån förklara vad/hur apparaten Mozzaik1 gör?

Inläggav Belker » 2021-10-05 16:42

Prozac skrev:Här blev jag lite besviken på Audioconcept som annars har mycket fina grejer, en trevlig butik och trevlig personal. Väl värt ett besök. Just denna produkt skriker lurendrejeri.

Inte första gången de prånglar ormolja. Och alltid detta ”öppna sinne” som argument. Kommer aldrig handla där, någonsin. För balansens skull finns flera andra butiker på min svarta lista.

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Re: Kan nån förklara vad/hur apparaten Mozzaik1 gör?

Inläggav LarsF » 2021-10-05 17:01

dom hade många spännande apparater dom där, hm

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Kan nån förklara vad/hur apparaten Mozzaik1 gör?

Inläggav Morello » 2021-10-05 17:08

Den där apparaten är dock så knasig att jag tror den snabbt blir bortglömd, men jag skulle skämmas om jag vore handlare och försökte sälja sådan smörja. Det är långt från seriöst.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Kan nån förklara vad/hur apparaten Mozzaik1 gör?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-10-05 17:39

Verkar ha en rejäl prislapp också....

AlbertHall
 
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Kan nån förklara vad/hur apparaten Mozzaik1 gör?

Inläggav AlbertHall » 2021-10-05 20:35

Prozac skrev:(förutom att kosta pengar dvs)

https://audioconcept.se/2021/07/08/mozzaik1-korrigerar-distorsion-i-dynamiska-element/

"juli 8, 2021
Här är en intressant produkt. Gillar verkligen när man inte tar allt för givet, inte bara gör som alla andra men vågar flytta gränserna och tänker “utanför boxen”. Tekniken flyttar sig ständigt framåt. Ett öppet sinne, både för nyheter generellt och för hur det kan bidra till ny förståelse och bättre upplevelser.Mozzaik1 fokuserar på den distortion alla dynamiska element har.

I generell mening skapar alla högtalarelement distortion. Vissa är mer förutsägbara än andra. Distortion är högre när luft-trycket är högre och därmed högre i element med liten yta – diskanter. För samma ljudnivå behöver ett mindre element leverera ett större luft-tryck nära membranet.Distortionen i fråga är liten och inte alltid synlig i mätningar pga maskering.

Det viktiga är att den är hörbar och när man kompenserar för det gör det positiv skillnad – i synnerhet för dynamiska diskanter. Mozzaik1 kompenserar distortion orsakat av icke-linjärt lufttryck, som är förutsägbart på grund av det som kallas adiabatiskt luft-karakteristik – dvs luftflöde utan värmeförlust i ett slutet system.Enheten är en förstärkare, du kan singel eller biampa från den. Sedan utgår man från delningskrevensen och ställer via en tabell för frekvenskompensation och högtalarkompensation via rattar på baksidan.

Utöver det finns även en kompensation de kallar PsychoacousticCharacteristics – som handlar om vad vi upplever/örats linjäritet.Och så den intressanta frågan – vad händer när vi använder den? Helt enkelt en påtaglig skillnad till det bättre. Det faller på plats, känns tidskorrekt och helt, en mer “analog” känsla. Ljudet omsluter en och engagerar mera."


Detta är övernaturligt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Kan nån förklara vad/hur apparaten Mozzaik1 gör?

Inläggav Harryup » 2021-10-05 20:38

En låda som gjord för att vara förstärkare och delningsfilter med lite olika eq inställningar. Den lär påverka ljudet vilket kanske är målet. Om någon gillar resultatet är den personen lurad? Ser inte att dom någonstans skriver att det skall ge ett helt ofärgat ljud men det kanske står någonstans.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Kan nån förklara vad/hur apparaten Mozzaik1 gör?

Inläggav Calleberg » 2021-10-05 21:47

Harryup skrev:En låda som gjord för att vara förstärkare och delningsfilter med lite olika eq inställningar. Den lär påverka ljudet vilket kanske är målet. Om någon gillar resultatet är den personen lurad? Ser inte att dom någonstans skriver att det skall ge ett helt ofärgat ljud men det kanske står någonstans.


Ja, den personen är lurad, av de gamla vanliga bondfångaranledningarna.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

AlbertHall
 
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Kan nån förklara vad/hur apparaten Mozzaik1 gör?

Inläggav AlbertHall » 2021-10-05 21:52

Måste den spelas in?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan nån förklara vad/hur apparaten Mozzaik1 gör?

Inläggav hifikg » 2021-10-05 21:55

RogerGustavsson skrev:Verkar ha en rejäl prislapp också....


Då behöver man inte sälja så många...

Jag gillar egentligen Audioconcept, mycket kvalitet under samma tak och alltid trevligt bemötande, livespelningar och event som jag sällan kan utnyttja, lantis som jag e, men ibland händer det. Trots att jag nog är en av deras minsta kunder sett till inköpsvolym genom åren. Å andra sidan brukar jag rekommendera folk att hälsa på o det har lett till några affärer osv. När de prånglar ormolja blir jag nästan ledsen, illa nog med alla dyra kablar, men sådant här sänker liksom förtroendet en del. Kalla det en manuell try and error DSP istället. Har man tur kanske man upplever en förbättring, men knappast av de anledningar som de anger :(

Klart att den måste spelas in, men först ska den ner till Schweiz för kryobehandling, det är sedan gammalt!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Kan nån förklara vad/hur apparaten Mozzaik1 gör?

Inläggav Calleberg » 2021-10-05 22:05

Det rör sig tydligen om analog ljudbehandling, så inte så mycket DSP utan mer ASP ...
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan nån förklara vad/hur apparaten Mozzaik1 gör?

Inläggav hifikg » 2021-10-05 22:16

Calleberg skrev:Det rör sig tydligen om analog ljudbehandling, så inte så mycket DSP utan mer ASP ...


Whatever, förklaringen är lika flummig som den Entreq presenterar angående sina trälådor.
Sitter nöjd :)

AlbertHall
 
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Kan nån förklara vad/hur apparaten Mozzaik1 gör?

Inläggav AlbertHall » 2021-10-05 22:52

hifikg skrev:
RogerGustavsson skrev:Verkar ha en rejäl prislapp också....


Då behöver man inte sälja så många...

Jag gillar egentligen Audioconcept, mycket kvalitet under samma tak och alltid trevligt bemötande, livespelningar och event som jag sällan kan utnyttja, lantis som jag e, men ibland händer det. Trots att jag nog är en av deras minsta kunder sett till inköpsvolym genom åren. Å andra sidan brukar jag rekommendera folk att hälsa på o det har lett till några affärer osv. När de prånglar ormolja blir jag nästan ledsen, illa nog med alla dyra kablar, men sådant här sänker liksom förtroendet en del. Kalla det en manuell try and error DSP istället. Har man tur kanske man upplever en förbättring, men knappast av de anledningar som de anger :(

Klart att den måste spelas in, men först ska den ner till Schweiz för kryobehandling, det är sedan gammalt!


Jag anade det. Vad trist, då kan man inte lyssna direkt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Kan nån förklara vad/hur apparaten Mozzaik1 gör?

Inläggav Harryup » 2021-10-06 20:40

Calleberg skrev:
Harryup skrev:En låda som gjord för att vara förstärkare och delningsfilter med lite olika eq inställningar. Den lär påverka ljudet vilket kanske är målet. Om någon gillar resultatet är den personen lurad? Ser inte att dom någonstans skriver att det skall ge ett helt ofärgat ljud men det kanske står någonstans.


Ja, den personen är lurad, av de gamla vanliga bondfångaranledningarna.


Det är ju en faktiskanalys, om personen är lurad beror ju på vad som utfästs. Hos AC vet jag att många lånar grejor så alla möjligheter till egna tester finns ju innan köp. Är målet att man skall kunna påverka ljudet så luras man om den inte gör det.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan nån förklara vad/hur apparaten Mozzaik1 gör?

Inläggav hifikg » 2021-10-06 21:07

Harryup skrev:
Calleberg skrev:
Harryup skrev:En låda som gjord för att vara förstärkare och delningsfilter med lite olika eq inställningar. Den lär påverka ljudet vilket kanske är målet. Om någon gillar resultatet är den personen lurad? Ser inte att dom någonstans skriver att det skall ge ett helt ofärgat ljud men det kanske står någonstans.


Ja, den personen är lurad, av de gamla vanliga bondfångaranledningarna.


Det är ju en faktiskanalys, om personen är lurad beror ju på vad som utfästs. Hos AC vet jag att många lånar grejor så alla möjligheter till egna tester finns ju innan köp. Är målet att man skall kunna påverka ljudet så luras man om den inte gör det.


Fast de "vetenskapliga" beskrivningarna om varför den fungerar, finns det någon bäring i dem? Kan man inte få ännu större påverkan med en billigare apparat, om det bara är påverkan man vill ha liksom.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Kan nån förklara vad/hur apparaten Mozzaik1 gör?

Inläggav Calleberg » 2021-10-06 21:18

Harryup skrev:
Calleberg skrev:
Harryup skrev:En låda som gjord för att vara förstärkare och delningsfilter med lite olika eq inställningar. Den lär påverka ljudet vilket kanske är målet. Om någon gillar resultatet är den personen lurad? Ser inte att dom någonstans skriver att det skall ge ett helt ofärgat ljud men det kanske står någonstans.


Ja, den personen är lurad, av de gamla vanliga bondfångaranledningarna.


Det är ju en faktiskanalys, om personen är lurad beror ju på vad som utfästs. Hos AC vet jag att många lånar grejor så alla möjligheter till egna tester finns ju innan köp. Är målet att man skall kunna påverka ljudet så luras man om den inte gör det.


Jag skullle vilja påstå att man inte helt kan strunta i prislappen på det som utfästs.
Se t.ex: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ocker

Och jag tycker nog att den där texten gör så gott den kan för att sätta kläder på kejsaren.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Kan nån förklara vad/hur apparaten Mozzaik1 gör?

Inläggav Morello » 2021-10-06 22:06

Harryup skrev:
Calleberg skrev:
Harryup skrev:En låda som gjord för att vara förstärkare och delningsfilter med lite olika eq inställningar. Den lär påverka ljudet vilket kanske är målet. Om någon gillar resultatet är den personen lurad? Ser inte att dom någonstans skriver att det skall ge ett helt ofärgat ljud men det kanske står någonstans.


Ja, den personen är lurad, av de gamla vanliga bondfångaranledningarna.


Det är ju en faktiskanalys, om personen är lurad beror ju på vad som utfästs. Hos AC vet jag att många lånar grejor så alla möjligheter till egna tester finns ju innan köp. Är målet att man skall kunna påverka ljudet så luras man om den inte gör det.


Jag tycker man kan kosta på sig att kalla företeelser vid dess rätta namn - detta är förstås rent bondfångeri. Det går helt enkelt inte att koppla in en olinjär apparat, ratta lite på måfå samtidigt som man läppjar fredagsgroggen och tro att man skall släcka högtalarens intrinsikala distorsion. Den som tror så har inte en aning om hur komplext problemet är.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Kan nån förklara vad/hur apparaten Mozzaik1 gör?

Inläggav petersteindl » 2021-10-06 22:10

Morello skrev:
Harryup skrev:
Calleberg skrev:
Ja, den personen är lurad, av de gamla vanliga bondfångaranledningarna.


Det är ju en faktiskanalys, om personen är lurad beror ju på vad som utfästs. Hos AC vet jag att många lånar grejor så alla möjligheter till egna tester finns ju innan köp. Är målet att man skall kunna påverka ljudet så luras man om den inte gör det.


Jag tycker man kan kosta på sig att kalla företeelser vid dess rätta namn - detta är förstås rent bondfångeri. Det går helt enkelt inte att koppla in en olinjär apparat, ratta lite på måfå samtidigt som man läppjar fredagsgroggen och tro att man skall släcka högtalarens intrinsikala distorsion. Den som tror så har inte en aning om hur komplext problemet är.


Jo, det går alldeles utmärkt.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Kan nån förklara vad/hur apparaten Mozzaik1 gör?

Inläggav Calleberg » 2021-10-06 22:19

petersteindl skrev:
Jo, det går alldeles utmärkt.


Hur många promille på ett ungefär skulle du säga att man bör införa för att nå ett optimum... :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Kan nån förklara vad/hur apparaten Mozzaik1 gör?

Inläggav Morello » 2021-10-06 22:26

petersteindl skrev:
Morello skrev:
Harryup skrev:
Det är ju en faktiskanalys, om personen är lurad beror ju på vad som utfästs. Hos AC vet jag att många lånar grejor så alla möjligheter till egna tester finns ju innan köp. Är målet att man skall kunna påverka ljudet så luras man om den inte gör det.


Jag tycker man kan kosta på sig att kalla företeelser vid dess rätta namn - detta är förstås rent bondfångeri. Det går helt enkelt inte att koppla in en olinjär apparat, ratta lite på måfå samtidigt som man läppjar fredagsgroggen och tro att man skall släcka högtalarens intrinsikala distorsion. Den som tror så har inte en aning om hur komplext problemet är.


Jo, det går alldeles utmärkt.

Ja, det går ju förvisso att tro.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster