Mätmikrofon + REW frågor

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dawelito
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2016-03-02

Mätmikrofon + REW frågor

Inläggav dawelito » 2021-10-08 13:57

hejsan :) jag vill skaffa lite mätutrustning typ minidsp UMIK, XTZ roomanalyzer 2 pro med mjukvara eller en behringer 8000..

Jag har rätt dålig koll på hur sånt här fungerar, efter att jag mätt upp ljudet i REW / XTZ programvarorna, kan dom automatiskt EQa den digitala signalen ifrån min HTPC (samma dator som programmen är installerade på) eller måste jag pilla i min receivers EQ manuellt, mäta igen, pilla i EQn, mäta igen osv.. Krävs det något speciellt ljudkort till datorn kanske? :) Har en integra receiver med audyssey kalibrering, är det ett bättre eller sämre alternativ?

Kör med HDMI ifrån htpcn i ett GTX 1030 grafikkort så jag antar att jag använder ljudkortet på grafikkortet.

Är det någon större skillnad mellan mickarna? Behringen är ju väldigt billig.

Trevlig helg!
Senast redigerad av dawelito 2021-10-08 14:39, redigerad totalt 1 gång.
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Mätmikrofon + REW frågor

Inläggav Knuttebaloa » 2021-10-08 14:24

Att det skulle kunna ske per automatik är inget jag känner till. Men kanske kan du använda
viewtopic.php?f=9&t=72140 efter att du identifierat problemfrekvenserna, om du ska spela upp från dator?

XTZ är den kanske mest användarvänliga/enkla mätutrustningen. Jag har en över om det skulle vara intressant.
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
dawelito
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2016-03-02

Re: Mätmikrofon + REW frågor

Inläggav dawelito » 2021-10-08 14:41

Knuttebaloa skrev:Att det skulle kunna ske per automatik är inget jag känner till. Men kanske kan du använda
viewtopic.php?f=9&t=72140 efter att du identifierat problemfrekvenserna, om du ska spela upp från dator?

XTZ är den kanske mest användarvänliga/enkla mätutrustningen. Jag har en över om det skulle vara intressant.


Har bara snabbkollat en "guide" på youtube och då kunde han ladda in de nya parametrarna till datorns ljudkort typ... vet inte om han hade något speciellt ljudkort då förstås :) Menar inte att det skulle ske helt automatiskt.

Äre någon skillnad att eqa direkt i datorn mot att göra det på receivern? Förutom att det går fortare på datorn då. :)
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Mätmikrofon + REW frågor

Inläggav pLudio » 2021-10-08 14:41

dawelito skrev:Är det någon större skillnad mellan mickarna? Behringen är ju väldigt billig.

Behringern kräver ett ljudkort som har fantommatning till mikrofonen.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
dawelito
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2016-03-02

Re: Mätmikrofon + REW frågor

Inläggav dawelito » 2021-10-08 15:22

pLudio skrev:
dawelito skrev:Är det någon större skillnad mellan mickarna? Behringen är ju väldigt billig.

Behringern kräver ett ljudkort som har fantommatning till mikrofonen.

okej då går den bort. Minidsp umik 1 och xtz alternativen kvar då :)
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Mätmikrofon + REW frågor

Inläggav RogerGustavsson » 2021-10-08 17:44

miniDSP UMIK-1 tillsammans med REW är nog mera flexibelt än XTZ och dessutom billigare tror jag.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Mätmikrofon + REW frågor

Inläggav I-or » 2021-10-08 18:07

Jag använder UMIK-1 som extramikrofon sedan en tid (utöver finmikrofonen som är en lite mer krävande G.R.A.S.-modell). Den kan rekommenderas helt utan reservationer, speciellt för den som är ovan eftersom USB-kopplingen förenklar handhavandet högst betydligt. Synkningen med REW fungerar också oklanderligt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
dawelito
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2016-03-02

Re: Mätmikrofon + REW frågor

Inläggav dawelito » 2021-10-08 18:43

Blir en beställning på en UMIK-1 :) tänkte prova köra Equalizer APO på htpcn (windows 10) för korrigering av EQn. Antar att det inte är sämre än att eqa manuellt på receivern. Någon som har erfarenhet av det programmet? Finns det alternativ? :)
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Mätmikrofon + REW frågor

Inläggav pLudio » 2021-10-08 21:19

dawelito skrev:Blir en beställning på en UMIK-1 :) tänkte prova köra Equalizer APO på htpcn (windows 10) för korrigering av EQn. Antar att det inte är sämre än att eqa manuellt på receivern. Någon som har erfarenhet av det programmet? Finns det alternativ? :)

Det blir utmärkt. Finns trådar om Equalizer APO.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Mätmikrofon + REW frågor

Inläggav Knuttebaloa » 2021-10-09 07:17

dawelito skrev:Blir en beställning på en UMIK-1 :) tänkte prova köra Equalizer APO på htpcn (windows 10) för korrigering av EQn. Antar att det inte är sämre än att eqa manuellt på receivern. Någon som har erfarenhet av det programmet? Finns det alternativ? :)


Det beror kanske på vad du har för möjligheter att EQa "manuellt" i receivern? Om det är med Audyssey du menar, som väl får anses automatisk, så har jag personligen ingen vidare erfarenhet av den programvaran. Tyvärr har jag inte heller lyckats få det låta bra via EAPO på PC... Det är relativt enkelt att göra ingrepp i frekvenskurvan med EAPO men av någon anledning fick jag en oacceptabel försämring av ljudkvaliteten i stort. Jag använder idag en sk Morello PEQ.

UMIK och REW upplever jag som lite krångligare än XTZ men samtidigt flexiblare och mer precis.
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
dawelito
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2016-03-02

Re: Mätmikrofon + REW frågor

Inläggav dawelito » 2021-10-09 15:43

Knuttebaloa skrev:
dawelito skrev:Blir en beställning på en UMIK-1 :) tänkte prova köra Equalizer APO på htpcn (windows 10) för korrigering av EQn. Antar att det inte är sämre än att eqa manuellt på receivern. Någon som har erfarenhet av det programmet? Finns det alternativ? :)


Det beror kanske på vad du har för möjligheter att EQa "manuellt" i receivern? Om det är med Audyssey du menar, som väl får anses automatisk, så har jag personligen ingen vidare erfarenhet av den programvaran. Tyvärr har jag inte heller lyckats få det låta bra via EAPO på PC... Det är relativt enkelt att göra ingrepp i frekvenskurvan med EAPO men av någon anledning fick jag en oacceptabel försämring av ljudkvaliteten i stort. Jag använder idag en sk Morello PEQ.

UMIK och REW upplever jag som lite krångligare än XTZ men samtidigt flexiblare och mer precis.


har ju en equlizer i receivern där jag kan justera nivå på 20hz, 40hz osv upp till 20.000hz tror jag.
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster