Experimentera med kretsar innebär att man bygger upp den krets som är aktuell för tillfället och efterhand ändrar och/eller byter komponenter för att se om det blir bättre än tidigare. För att enkelt kunna göra detta behövs någon form av hjälp som ibland kallas “plattor”. Jag har testat några typer av dessa “plattor”. De som finns är luftkopplingar, brädkopplingar, bräda med spik kopplingar, experimentkretskort och experimentplatta.
Efter ett par veckors tester
Efter att ha testat alla versioner i ett par veckor har jag fått fram två vinnare. En av dem tar dock för lång tid att färdigställa men kan vara ett alternativ. Den andra, som är “vinnaren”, går fortare att färdigställa eftersom man hoppar över ett moment och inte behöver böja trådar osv.
Jag upptäckte också att det sämsta man kan använda ett kopplingsdäck till är att koppla kretsar och sedan experimentera med dem. Det blir rörigt, svårt att orientera sig och det tar en jäkla tid. Av flera olika typer av kopplingsmetoder anser jag att kopplingsdäck är sämst av de metoder jag testat:
Näst bäst
Man använder baksidan på ett större kretskort. Tejpa på ett papper och rita upp kopplingsschemat.
Därefter klipper man ut passande längder av naken kopplingstråd. Vik till de trådarna så de passar kopplingsschemats trådar och tejpa fast dem. Vissa av trådarna lödas ihop efter att de tejpats upp. Löd sedan fast komponenterna på utsedd plats. Experimenterandet kan börja.
Fördelen med detta är att man ser kopplingsschemat under sina lödningar och kan orientera sig direkt till platser man vill ändra.
Bästa metoden
Man gör som ovan men istället för tråd använder man koppartejp. Fördelen är att allt går så mycket fortare och enklare. En annan fördel är att när experimenterandet är klart tar man bort kopplingsschemat från laminatplattan och kan placera den på lämplig plats tillsammans med andra experimentkopplingar man gjort. Därefter är det lätt att ta fram den igen för att testa vidare.
Kopparband med klister jag köpte på Amazon.se från lagret i Sverige för ca 85kr (5mm X 10m):
Öppnat:
Pilla upp skyddsfilmen:
Klistra fast på schemat:
Färdigklistrat:
Färdiglödade band och komponenter:
Närbild på två lödningar:
Det går mycket lätt att löda banden och pappret under klarar värmen. Det finns också kopparband med ledande tejp. De måste dock importeras med en tullkostnad nästan lika med bandet själv.
Utöver detta kan man montera laminatskivan på en bräda och på den montera olika fästen för kontakter, brytare och potentiometrar mm.