16 A till slutsteg nödvändigt?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: 16 A till slutsteg nödvändigt?

Inläggav heliac » 2021-12-17 22:29

Då behöver jag hjälp med volym och avstämning i så fall. Har redan ett par slutna 70 liters lådor...men jag misstänker att de behöver bli större med port.

Men basarna lever nog ett behagligare liv i portat..man får trycka på mycket effekt och eq när det är slutet tycker jag :mrgreen:

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: 16 A till slutsteg nödvändigt?

Inläggav Calleberg » 2021-12-18 12:58

Om du behåller samma volym men stoppar i ett 500mm långt 5 tumsrör för en avstämning vid 30Hz blir det så här, den gröna är din slutna lådda.

Det går att ta sig lägre om man vill. T.ex 100l@27Hz men det är troligtvis inte nödvändigt egentligen.

Risk för blåsljud finns, så en slutgiltig lösning kommer kräva en sltsport eller två rejäla 12-15 tums slavbasar.
Resized_20211218_115144.jpeg
Resized_20211218_115144.jpeg (280.59 KiB) Visad 2107 gånger
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: 16 A till slutsteg nödvändigt?

Inläggav heliac » 2021-12-18 14:29

Jag tror inte att jag får in ett 500mm/5" rör i lådan...tror mig ha läst nånstans att det inte gör nåt om det sticker ut men jag vet inte om jag vill ha det så.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: 16 A till slutsteg nödvändigt?

Inläggav Calleberg » 2021-12-18 16:36

Nä det får du nog inte, och nej det vill man såklart inte.

Men se det mer som en testlåda som är busenkel att få till. Gillar du det du hör så är det enklare att motivera sig till att bygga nåt mer seriöst. Men det är klart är Det Pianolack eller fanerade lådor så är det ju inget man sätter sågen i bara för att.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: 16 A till slutsteg nödvändigt?

Inläggav heliac » 2021-12-20 12:54

Jag gillade iofs Sub1500 i slutet..tyckte det spelade exaktare och mer kontrollerat än de subbar jag haft med avstämning/port. Sub1500 spelar ordentligt i nuvarande lådor, men man kan säkert klämma ur nån db till samt högre verkningsgrad om man gör nya portade lådor.

Måste ha en paus från golvläggning, köksbyte å massa renovering. Så jag börjar nog med slutet ändå. Har inte suttit i sweetspoten på flera månader...det kliar i öronen :)

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: 16 A till slutsteg nödvändigt?

Inläggav BellsnWhistles » 2021-12-20 13:47

heliac skrev:Jag gillade iofs Sub1500 i slutet..


Jag har viss erfarenhet av JBL's Sub1500, de kommersiella lådorna, de kan ha varit denna:
Bild

Det är en sluten låda och de lät inte alls oävet, djupt och rent.
Min kommentar var snarast att det blir rejält underdimensionerat i förhållande till K2's mellanbas, men om ljudtrycket räcker ändå så spelar det ju ingen roll.
Man kan ju vara helnöjd med ett 75-watts rörsteg även om högtalarna klarar av det femdubbla utan missljud :lol: .

Fast som Johan säger lär du vinna mycket på ett HP-LP filter.
Men det är ju bara att testa sig fram.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: 16 A till slutsteg nödvändigt?

Inläggav Calleberg » 2021-12-20 13:54

Allting är ju relativt som han med mustaschen sa :)

Vid samma ineffekt kommer dina slutna JBL1500 att vara ca -9dB vid 40Hz jämfört med K2 vid 80-500Hz

Det går ju att hantera genom att ge dem mer effekt. Dvs om K2 får 50W behöver subbarna 8 gånger det för att spela lika starkt vid 40Hz, ev rumsbidrag inte inräknat.

Skulle tro att det är fullt tillräcklig ljudnivå :mrgreen: Monoblocken är väl på drygt en kilowatt styck? så inte ens halvgas juh. :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: 16 A till slutsteg nödvändigt?

Inläggav heliac » 2021-12-20 22:35

Ja ska man ta ut grejerna till absolut max så krävs det mer än 2st sub1500 för att hänga med k2:orna. Blir förhoppningsvis inkoppling till jul...bästa julklappen. Ska bli spännande att höra högtalarna i ett nytt och betydligt större rum oxå.

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: 16 A till slutsteg nödvändigt?

Inläggav heliac » 2022-01-02 21:43

FCBF2D66-0632-4E80-ADCF-369CDE9270CD.jpeg
FCBF2D66-0632-4E80-ADCF-369CDE9270CD.jpeg (1.09 MiB) Visad 1942 gånger


Första lyssningen i nya rummet. Jag har tidigare bara hört dessa högtalare hos förra ägaren, en kompis, så jag har lyssnat en del på dem där. Mitt rum är 50m2, hans var max 15. Mitt rum är inte till fullo inrett och jag har en flygel här som jag spelat på ett tag. Den upplever jag lite hård i 4:e/5:e oktaven, inte i grundtonen men i övertonerna. Det finns gott om sustain i rummet så jag behöver nog jobba med akustiken. Det är ett par golvmattor som saknas, så innan dom är på plats gör jag inget annat. Fattas även gardiner i nuläget så det och mattor gör nog en del skillnad bara det.

Lite väl framträdande i övre miden kan jag tycka, speciellt om man höjer volymen lite, så det talar väl för att det är rummet som börjar låta. Men upplösningen sjukt bra i S9800.

Lyssnade på

Feels like home - Inger Marie Gundersen
Toy - Yello
Velvet Vault - Karen Souza

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: 16 A till slutsteg nödvändigt?

Inläggav BellsnWhistles » 2022-01-02 23:00

An American dream! Fantastiskt snyggt.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Re: 16 A till slutsteg nödvändigt?

Inläggav Helmut » 2022-01-22 21:30

Kör med 16 amper till min QSC GX 500 och det händer ganska ofta att säkringen blåser. Men får jag igång min GX 500 har jag inga problem att slå på ytterligare fyra QSC GX 300.
Gissar att om någon tillverkade HIfi säkringar med 100 mikroskopiska tunna guldtrådar till fruktansvärda priser skulle massor men HI fi nördar bli lyriska över hur fantastiskt bra ljudet blev även med 16 ampers säkringar.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: 16 A till slutsteg nödvändigt?

Inläggav BellsnWhistles » 2022-01-22 21:49

Helmut skrev:Kör med 16 amper till min QSC GX 500 och det händer ganska ofta att säkringen blåser. Men får jag igång min GX 500 har jag inga problem att slå på ytterligare fyra QSC GX 300.
Gissar att om någon tillverkade HIfi säkringar med 100 mikroskopiska tunna guldtrådar till fruktansvärda priser skulle massor men HI fi nördar bli lyriska över hur fantastiskt bra ljudet blev även med 16 ampers säkringar.


"Moderna" s.k. automatsäkringar (d.v.s. alla som monterats sedan kanske 30 år, (hur gammal är jag?)) är av någon anledning mycket känsligare (snabbare) än gamla hederliga proppar. När vi flyttade in i en sprillans lägenhet en gång i tiden, jag och min flickvän, så fick hon stå och hålla upp knappen på säkringen (10A) när jag slog på mitt Rotelsteg. Var jag ensam hemma kunde det ta 4-5 minuter innan jag lyckades starta det, med spring fram och tillbaka till elskåpet.

I vår äldre lägenhet vi hade innan, med 6A gammelproppar, var det aldrig problem :D
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: 16 A till slutsteg nödvändigt?

Inläggav jansch » 2022-01-22 22:01

BellsnWhistles skrev:
Helmut skrev:Kör med 16 amper till min QSC GX 500 och det händer ganska ofta att säkringen blåser. Men får jag igång min GX 500 har jag inga problem att slå på ytterligare fyra QSC GX 300.
Gissar att om någon tillverkade HIfi säkringar med 100 mikroskopiska tunna guldtrådar till fruktansvärda priser skulle massor men HI fi nördar bli lyriska över hur fantastiskt bra ljudet blev även med 16 ampers säkringar.


"Moderna" s.k. automatsäkringar (d.v.s. alla som monterats sedan kanske 30 år, (hur gammal är jag?)) är av någon anledning mycket känsligare (snabbare) än gamla hederliga proppar. När vi flyttade in i en sprillans lägenhet en gång i tiden, jag och min flickvän, så fick hon stå och hålla upp knappen på säkringen (10A) när jag slog på mitt Rotelsteg. Var jag ensam hemma kunde det ta 4-5 minuter innan jag lyckades starta det, med spring fram och tillbaka till elskåpet.

I vår äldre lägenhet vi hade innan, med 6A gammelproppar, var det aldrig problem :D


Byt dvärgbrytarna till typ C eller kanske t o m D.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: 16 A till slutsteg nödvändigt?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-22 23:08

BellsnWhistles skrev:"Moderna" s.k. automatsäkringar (d.v.s. alla som monterats sedan kanske 30 år, (hur gammal är jag?)) är av någon anledning mycket känsligare (snabbare) än gamla hederliga proppar. När vi flyttade in i en sprillans lägenhet en gång i tiden, jag och min flickvän, så fick hon stå och hålla upp knappen på säkringen (10A) när jag slog på mitt Rotelsteg. Var jag ensam hemma kunde det ta 4-5 minuter innan jag lyckades starta det, med spring fram och tillbaka till elskåpet.

I vår äldre lägenhet vi hade innan, med 6A gammelproppar, var det aldrig problem :D


Frugans lägenhet i Leipzig hade en enda 5 Ampere-säkring för hela lägenheten. Inga problem med att köra en värmefläkt på 2 kW på den.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: 16 A till slutsteg nödvändigt?

Inläggav BellsnWhistles » 2022-01-23 00:17

RogerGustavsson skrev:Frugans lägenhet i Leipzig hade en enda 5 Ampere-säkring för hela lägenheten. Inga problem med att köra en värmefläkt på 2 kW på den.

Tysk kvalitet. Det håller :D .
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: 16 A till slutsteg nödvändigt?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-23 10:14

Den elcentralen med en mätare och en enda säkring var säkert från 30-talet. Det drogs ny el av en bekant, kontakter var absolut nödvändiga i DDR. Det drogs aluminiumkabel. Koppar var en bristvara. Elektrikern var för övrigt en musiksamlare, hade en stor samling på rullband. Det kopierades från vinyl, gärna sådana som inte fanns att köpa i öst. Vi gick hem till en av hans kompisar, en ännu större nörd. Träffar denne nörd då och då, nu senast i höstas. Han jobbar passande nog på MediaMarkts musikavdelning sedan 30 år. Han var i samspråk med en likasinnad och ämnet var svensk musik av metallslag, jag känner inte dessa grupper men jag vet att han brukar nämna dem. Kommer ihåg att han en gång tiden hade en skivspelare med tangentialarm "Made in the GDR"! Har en bild från mitt första möte med honom.

Torstens Wohnung 1.jpg
Torstens Wohnung 1.jpg (1.52 MiB) Visad 1733 gånger


Hans toa gick inte av för hackor, en stor poster med Zappa på toa och så detta...

Torstens Klo 2.jpg
Torstens Klo 2.jpg (1.64 MiB) Visad 1733 gånger


Fanns lite "ventilation" uppe i taket.

Torstens Klo1.jpg
Torstens Klo1.jpg (1.54 MiB) Visad 1733 gånger



Ursäkta urspårningen!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: 16 A till slutsteg nödvändigt?

Inläggav paa » 2022-01-23 10:28

RogerGustavsson skrev:Den elcentralen med en mätare och en enda säkring var säkert från 30-talet. Det drogs ny el av en bekant, kontakter var absolut nödvändiga i DDR. Det drogs aluminiumkabel. Koppar var en bristvara. Elektrikern var för övrigt en musiksamlare, hade en stor samling på rullband. Det kopierades från vinyl, gärna sådana som inte fanns att köpa i öst. Vi gick hem till en av hans kompisar, en ännu större nörd. Träffar denne nörd då och då, nu senast i höstas. Han jobbar passande nog på MediaMarkts musikavdelning sedan 30 år. Han var i samspråk med en likasinnad och ämnet var svensk musik av metallslag, jag känner inte dessa grupper men jag vet att han brukar nämna dem. Kommer ihåg att han en gång tiden hade en skivspelare med tangentialarm "Made in the GDR"! Har en bild från mitt första möte med honom.

Torstens Wohnung 1.jpg


...


Ursäkta urspårningen!

Är det din fru på bilden?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: 16 A till slutsteg nödvändigt?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-23 10:34

Ja, det är hon som senare blev min fru och är så fortfarande.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: 16 A till slutsteg nödvändigt?

Inläggav paa » 2022-01-23 10:38

RogerGustavsson skrev:Ja, det är hon som senare blev min fru och är så fortfarande.

Det kan vara värt ett grattis!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: 16 A till slutsteg nödvändigt?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-23 10:44

Tack!

En bild till då där man ser en rullbandare hos elektrikern. För övrigt en typisk östtysk "Schrankwand". Paret är alltså det som fortfarande efter drygt 40 år hänger ihop.

7.jpg
7.jpg (1.21 MiB) Visad 1729 gånger

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: 16 A till slutsteg nödvändigt?

Inläggav BellsnWhistles » 2022-01-23 14:33

Kul bilder, roligt!
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: 16 A till slutsteg nödvändigt?

Inläggav heliac » 2022-02-05 13:10

Nu har jag byggt färdigt subben. Det blev en låda (har inte plats för 2) med varsin 70 liters sluten kammare för varsin JBL Sub 1500. 28mm ekskivor skruvat/limmat tillsammans med 19mm MDF och stagning. Drivs med ett Crown I-tech 4000 Jag vill liksom ha 2 anläggningar i en..en där jag kör monoblocken helt rakt mot K2 utan någon som helst eq för att sitta i sweetspot och lyssna. Sen vill jag ha lite mer "partymode" med lite hängmatta och sub om man lyssnar brett och sitter å pimplar öl.

Delade subben vid 50hz och gjorde inga eq-utslag. Eftersom K2 viker sig ganska tidigt i basen gjorde det en väldig skillnad om man lyssnar på typ Infected Mushroom, Yello etc.

Testade oxå driverackens autoeq med mätmic placerad i sweetspot och den vill göra en dämpning med nästan 4db vid ca 3k och q-värde 2,4. Har stora glaspartier som säkert kan spela in här. Så nu blir det att greja med eq:n för att få till en trevlig öldrickarkurva...

Tänk va lätt allting va för 25 år sedan när man hade en en vanlig integrerad förstärkare och ett par "vanliga" 3-vägs golvare av halvbillig modell. Man tryckte in loudnessen och det räckte..ingenting lät speciellt bra men allt lät mer "samma". :D

thumbnail_image1.jpg
thumbnail_image1.jpg (168.68 KiB) Visad 1607 gånger
sub1.jpg
sub1.jpg (269.44 KiB) Visad 1607 gånger

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: 16 A till slutsteg nödvändigt?

Inläggav Calleberg » 2022-02-05 16:52

Blev rätt ok ju :) Ser ut som en Jamo707 som fornikerat med en Klipsch chorus... :mrgreen:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: 16 A till slutsteg nödvändigt?

Inläggav jonasp » 2022-02-05 18:44

RogerGustavsson skrev:Tack!

En bild till då där man ser en rullbandare hos elektrikern. För övrigt en typisk östtysk "Schrankwand". Paret är alltså det som fortfarande efter drygt 40 år hänger ihop.

7.jpg


Härligt! Jag blir jätteglad av bilden! Underbart! :D
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 5 gäster