Om ett övertryck ser ett undertryck alldeles intill sig, då lär det väl vika av just dit snarare än att envist fortsätta framåt, dit där motståndet är större.
Det måste väl ändå vara grundprincipen?
Sedan kan man involvera andra principer som kan ta viss udd av konsekvensen av den där "grundprincipen". Typ baffelbredder, diverse avstånd, och volymer mm.
Bakgrunden till mina tankar är att jag tycker mig notera att det händer något just i stil med detta här hemma.
Av pur nyfikenhet så skaffade jag en Magneplanar DWM. Det är en liten dipol för basfrekvenser. Det är INTE en subbas, utan en bas. Den skall enligt tillverkaren ha ungefär samma basavrullningspunkt som mina 3.7i, dvs huvudhögtalarna (35/40 Hz är det visst det brukar anges som). Mer kring dess tänkta syften, uppbyggnad och användning kan läsas annorstädes.
Jag köpte den inte i hopp om att få djupare bas - eller på grund av något basproblem - utan som skrivet mest av nyfikenhet på vad som skulle hända med den i anläggningen. En bra bit under nypris samt att färgsättningen var densamma som sidohögtalarna gjorde att jag schlog te.
Med dess inbyggda lågpassfilter så genererar den alldeles för mycket av alldeles för höga toner för att det skall bli bra i mitt fall.
Ett par rejäla 10 milli-Harry-spolar anslutna till "trim-anslutningarna" på dess baksida har petat ner brytpunkten till runt 80/100 Hz, vilket blev riktigt lämpligt, tycker jag.
Den gängse rekommendationen är att DWM skall placeras cirka 30 cm närmare örat än sidohögtalarna. Sannolikt baserat på något om att kompensera fasskillnader med ett avtåndsdito. Sannolikt en åtgärd att vidta om DWM låts släppa ifrån sig mer av högfrekvens än den gör i mitt fall. Och om i sin tur sidohögtalarna är någon av de små modellerna.
Väljer man att ha DWM i närheten av ena sidohögtalaren så hamnar den ungefär 30 cm framför denna. Vill man inte att DWM skall stå mitt framför sidohögtalaren så hamnar den då strax bredvid, sett från lyssningsplats.
Då blir uppställningen något i stil med fig.1.
När jag nu valde att strunta i de där 30 centimetrarna och istället ställa den dikt an, sida vid sida med sidohögtalaren så blev basen lite kraftigare med än mer påtaglig textur. Mätinstrumentet har legat kvar i sin låda, detta är enbart bedömt medelst hörseln och baserat på bland annat avslutningen av sats två av Nielsens etta, där basarna brummar fint.
https://tidal.com/track/120701026
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.