MÄTNING GY-MAX4466 mikrofonförstärkare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
exmag

MÄTNING GY-MAX4466 mikrofonförstärkare

Inläggav exmag » 2021-12-19 21:07

Jag köpte en GY-MAX4466 mikrofonförstärkare för att se om den är så bra som kommentarsfälten säger. Efter att jag mätt upp den måste jag säga att det inte stämmer.
De som köpt och använder den får ut ljud vid tal i den medföljande mikrofonen och blir nöjda med det. “Den fungerar och jag låter så som jag gör i verkligheten alltså är den bra”, tycks den allmänna meningen vara.

banner.jpg
banner.jpg (135.32 KiB) Visad 1097 gånger

1-är-liten.jpg
1-är-liten.jpg (82.87 KiB) Visad 1097 gånger

Mikrofonförstärkaren är verkligen liten.

2-mikrfon-borta.jpg
2-mikrfon-borta.jpg (81.87 KiB) Visad 1097 gånger

Mikrofonen borttagen.

3-lödat.jpg
3-lödat.jpg (122.89 KiB) Visad 1097 gånger

Fastlödning av trådar för att kunna mäta.

4-kopplat.jpg
4-kopplat.jpg (66.59 KiB) Visad 1097 gånger

Mätkonfiguration.

Det skall genast sägas att jag fick hålla på länge för att överhuvudtaget kunna mäta denna. Fick använda minsta känligheten på 25ggr förstärkning. I RMAA gick det inte mäta alls. Till slut hade jag gjort ett antal mätningar och dessa bilder är från de bästa resultaten:

2021-12-19 Frekvens.png
2021-12-19 Frekvens.png (20.44 KiB) Visad 1097 gånger

Går att använda för tal men lägsta frekvenserna borde då filtreras bort. Går inte att använda till mycket annat än för talinspelningar, experiment, hobby osv.

2021-12-19 Brus THD.png
2021-12-19 Brus THD.png (23.14 KiB) Visad 1097 gånger

Brus (röd kurva, underst) är helt ok. Jag hade brum i min mätutrustning när detta gjordes. Denna förstärkare skall filtrera bort brum står det om den och det gör den ganska bra.

THD (svart, överst) är riktigt dålig. Distorsionen ligger mellan 1 och 10%. Från 5khz upp till 10khz ligger disten till och med upp mot 50%.
Slutsats

Denna mikrofonförstärkare är fullständigt oduglig. Kanske skulle den duga till leksaker för barn som behöver mikrofon.
Den var billig, under 20kr, men är inte värt ens det.
Mer av detta finns här: https://www.exmag.se/
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

jansch

Re: MÄTNING GY-MAX4466 mikrofonförstärkare

Inläggav jansch » 2021-12-20 00:54

xmag skrev:Jag köpte en GY-MAX4466 mikrofonförstärkare för att se om den är så bra som kommentarsfälten säger. Efter att jag mätt upp den måste jag säga att det inte stämmer.
De som köpt och använder den får ut ljud vid tal i den medföljande mikrofonen och blir nöjda med det. “Den fungerar och jag låter så som jag gör i verkligheten alltså är den bra”, tycks den allmänna meningen vara.

banner.jpg

1-är-liten.jpg

Mikrofonförstärkaren är verkligen liten.

2-mikrfon-borta.jpg

Mikrofonen borttagen.

3-lödat.jpg

Fastlödning av trådar för att kunna mäta.

4-kopplat.jpg

Mätkonfiguration.

Det skall genast sägas att jag fick hålla på länge för att överhuvudtaget kunna mäta denna. Fick använda minsta känligheten på 25ggr förstärkning. I RMAA gick det inte mäta alls. Till slut hade jag gjort ett antal mätningar och dessa bilder är från de bästa resultaten:

2021-12-19 Frekvens.png

Går att använda för tal men lägsta frekvenserna borde då filtreras bort. Går inte att använda till mycket annat än för talinspelningar, experiment, hobby osv.

2021-12-19 Brus THD.png

Brus (röd kurva, underst) är helt ok. Jag hade brum i min mätutrustning när detta gjordes. Denna förstärkare skall filtrera bort brum står det om den och det gör den ganska bra.

THD (svart, överst) är riktigt dålig. Distorsionen ligger mellan 1 och 10%. Från 5khz upp till 10khz ligger disten till och med upp mot 50%.
Slutsats

Denna mikrofonförstärkare är fullständigt oduglig. Kanske skulle den duga till leksaker för barn som behöver mikrofon.
Den var billig, under 20kr, men är inte värt ens det.

Oj.......Bara en snabb kommentar
Det är inte alls säkert att du kan mäta den på det sättet!

Då elektretkapseln innehåller en FET och då denna är en aktiv del av förstärkaren kan du inte veta vad som händer om du inte har schemat för förstärkaren. Den kan t.ex vara i ett differentialsteg och då blir det helt galet.

Du kan försöka mäta med mikofon inkopplad men det blir i sig också helt fel ...
Leta fram schemat!

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-12-20 02:56

jansch skrev:
Oj.......Bara en snabb kommentar
Det är inte alls säkert att du kan mäta den på det sättet!

Då elektretkapseln innehåller en FET och då denna är en aktiv del av förstärkaren kan du inte veta vad som händer om du inte har schemat för förstärkaren. Den kan t.ex vara i ett differentialsteg och då blir det helt galet.

Du kan försöka mäta med mikofon inkopplad men det blir i sig också helt fel ...
Leta fram schemat!

Ja, jag var inne på det. Hittade inget schema, får rita av kretsarna och göra ett schema själv i så fall.
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-12-20 13:58

Jag hittade ett kopplingsschema från OP'ns tillverkare. Jag ritade av den och lade till eller drog ifrån hur det ser ut på kretskortet. Jag tittade också på andra som byggt med samma OP och fick fram möjliga värden som GY använder. Här är resultatet:

kopplingsschema-2.png
kopplingsschema-2.png (15.28 KiB) Visad 1041 gånger

Där det står "IN" sitter mikrofonen.

Läste på nätet och flera säger att den är "skit" av de som spelar in olika ljud medan de som bara använder den som talmikrofon eller till att klappa händer för att få efterföljande elektronik att tända en lampa eller liknade är nöjda med den.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2021-12-20 23:48

Hittade lite snabbt det här.I text talas det om gain på max 120 ggr eller så och då stämmer det här bättre.
De fyra ellyterna i ditt schema är tyvärr lite fel.
Bilagor
untitled GY.jpg
untitled GY.jpg (50.73 KiB) Visad 999 gånger

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-12-21 01:57

rolfzetterberg skrev:Hittade lite snabbt det här.I text talas det om gain på max 120 ggr eller så och då stämmer det här bättre.
De fyra ellyterna i ditt schema är tyvärr lite fel.

På mitt kretskort finns det:

6 motstånd
8 kondensatorer
1 vridmotstånd

Jag har letat på nätet efter kretsar som har just den mängden och jämfört med mitt kretskort. Då får jag det till mitt schema här ovan.
Jag har tittat på det schemat du postade också och ser att det inte stämmer med den mikrofonförstärkare jag har mätt.

Här kan man se kretsarna på en av nivåerna (finns två):
banner.jpg
banner.jpg (135.32 KiB) Visad 984 gånger

De komponeter som har siffror är motstånd och de andra är kondensatorer. Dock vet jag inte vilka som är lytar av dem osv.
Jag kan ha satt ett par kondensatorer fel men så är det jag kan se på kretskortet här ovan.
Huvudfrågan är dock, varför mäter den så dåligt?
Är det fel mätmetod eller är den så dålig?
.
.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-12-21 02:25

Tillverkaren heter tydligen "Deeoee" och är Indiskt. På deras hemsida (som verkar vara från 90-talet) finns bara två bilder på ultraljudstvättar.
Tänkte jag skulle hitta kopplingsschema där men gick jag bet på det...

Återgå till Teknikforum