Mera brumproblem, nu fixat!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Mera brumproblem, nu fixat!

Inläggav paa » 2021-12-28 18:10

Jag har problem med anslutningen mellan receivern och subwooferförstärkaren.
Dvs mellan en Marantz AV-receiver och ett ice-power-slutsteg. Det hörs brum i subwoofrarna.
Bara basförstärkren utan signal anslutning brummar absolut ingenting, och Marantz-receivern är helt knäpptyst ifrån sina högtalarutgångar.
Det har brummar lite i subwoofer när basförstärkaren varit igång och receivern på off. När jag slagit på receivern ökar brummet.
Har provat med en isolationstrafo på signalkabeln till basförstärkaren, men den gör att det brummar mycket mer!
Efter lite vändningar av 230V kontakter, så brummar det nu klart mindre när båda förstärkarna är igång och man ska lyssna,
men det brummar nu i stället mer om jag slår av receivern och bara basförstärkaren är igång.
Den drar ju så lite ström när den är på, och det är bängligt att stänga av den, så den står ofta på.
Därför är det lite irriterande att det inte är tyst.
Det låter ungefär som att en ganska tyst akvariepump är igång i rummet.
Senast redigerad av paa 2022-01-05 13:43, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Mera brumproblem

Inläggav Harryup » 2021-12-29 12:50

Har du provat att jorda alla chassien tillsammans? Kanske i kombination med att lyfta jorden.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Mera brumproblem

Inläggav paa » 2021-12-29 23:44

Harryup skrev:Har du provat att jorda alla chassien tillsammans? Kanske i kombination med att lyfta jorden.

Nej, jag är lite försiktig, efter att jag bränt sluttrissorna på en Sentec PA9 genom att jorda ihop två sådana i minuspolerna på högtalarutgångarna.
Man måste veta säkert om chassina i detta fallet är kopplade till skärmen på RCA-kontakterna, så att det inte går fel någonstans.
Vet linte vad du menar med lyfta jorden, var skulle jag göra detta menar du? I vägguttaget eller?
F.Ö. har jag noterat att min AppleTV skapar en del av brummandet och skickar in det via HDMI-kabeln i hemmabioförstärkaren.
Ingen annan HDMI-anslutning i mitt system gör detta, vad jag märkt så här långt.
Frågan är om en optisk HDMI-kabel skulle kunna ta bort detta brum, eller om det finns några kopparledare i HDMI-kabeln som skapar en jordslinga ändå?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Mera brumproblem

Inläggav Bill50x » 2021-12-30 00:08

Du kan prova att isolera jorden för de olika apparaterna. Börja med subben. Bara att tejpa för jordblecken i nätkontakten, alternativt använda en kabel med jordad hane och ojordad hona.

Jordning är en ganska spännande historia och de bästa resultaten har jag uppnått med att ansluta alla apparater ojordat. Detta trots att vissa tillverkare (i mitt fall tex Linn) absolut avråder från att använda ojordade uttag. Allra bäst blir det om man vänder kontakterna "rätt" dvs mäter spänningen mellan chassi och jord och väljer läge på kontakten som ger lägst spänning. Sist gjorde jag så att jag använde en el-list med jordade uttag som jag anslöt alla apparater till. Denna list anslöt jag sedan till ett ojordat el-uttag. Har man inte ett sådan fixar man det genom att tejpa för jorden. Därefter anslöt jag apparaterna en och en och mätte spänningen mellan hölje och jord och valde det läge på kontakten som gav lägst spänning. När detta var klart anslöt jag samtliga apparater. OBS att all interconnect ska vara borttagen när man gör detta. Därefter kopplar man ihop alltsammans och det är lätt att kolla om det funkar med eller utan tejpen som isolerar jorden.

Nur var det ganska många år sedan jag behövde göra detta, har inte plågats av brum på säkert 25 år så kanske är mina tips utdaterade :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Mera brumproblem

Inläggav avr7000 » 2021-12-30 00:10

Kör du obalanserad kabel (vilket jag antar att du gör från en sub utgång på biomaskin) kan du testa att ställa brytaren i läget som "jordar" ner signaljord via 100 Ohm o 0.1µF.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Mera brumproblem

Inläggav paa » 2021-12-30 00:37

avr7000 skrev:Kör du obalanserad kabel (vilket jag antar att du gör från en sub utgång på biomaskin) kan du testa att ställa brytaren i läget som "jordar" ner signaljord via 100 Ohm o 0.1µF.

Stefan

Precis, det är RCA-kontakt både på sub ut och på ingången på ICE-powersteget så det är klart att det blir obalanserat.
Men var sitter den brytaren som jordar signaljorden?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Mera brumproblem

Inläggav avr7000 » 2021-12-30 02:52

Bak mellan RCA och XLR ingång
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Mera brumproblem

Inläggav paa » 2021-12-30 09:55

Ja, jag hittade den, men den har varit dragen hela tiden, och när man kopplar ifrån jordningen blir det mycket mer brum. Frågan är om en pseudobalanserad kabel skulle hjälpa. Kanske om det inducerade i kabeln men antagligen inte om det kommer av andra orsaker?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Mera brumproblem

Inläggav Belker » 2021-12-30 10:33

Min bio blev aldrig vän med resten av stereon. Det löste sig när jag satte en AD-toslink mellan bio och dac. Du kan ju prova en variant med ADtoslink-ToslinkDA. Det är ju bara bas så det finns billiga grejer som inte kostar mer än en kabel. Denna har jag: https://fyndiq.se/produkt/analog-till-digital-audio-omvandlare-d06f840f41ad424d/?gclid=CjwKCAiAzrWOBhBjEiwAq85QZ2o_mjFDdcqO24ZOMRcYCMVDJ3KdVseolCvwbkqzzv5b-LOaX_uUjhoCp80QAvD_BwE

Du behöver denna också:https://www.teknikdelar.se/adapter-toslink/koaxial-till-analogt-ljud?dfw_tracker=35448-S-PC-12191&shopping_id_click=S-PC-12191&gclid=CjwKCAiAzrWOBhBjEiwAq85QZ8n2cChU1prrg5-gdJRBFt5dLdeEqvAyM7q271kTv5HKvEuSjsuA1xoCgb4QAvD_BwE

Ta inte en AD med USB, typ Behringers billiga ADC, för den måste kunna funka stand-alone, utan dator.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Mera brumproblem

Inläggav avr7000 » 2021-12-30 15:05

paa skrev:Ja, jag hittade den, men den har varit dragen hela tiden, och när man kopplar ifrån jordningen blir det mycket mer brum. Frågan är om en pseudobalanserad kabel skulle hjälpa. Kanske om det inducerade i kabeln men antagligen inte om det kommer av andra orsaker?


Hur lång är kabeln?
Har du testat med olika kablar (typ vanliga RCA kablar)?

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Mera brumproblem

Inläggav paa » 2021-12-30 22:49

70 cm RG 62
Brummet verkar inte påverkas av vilken volym man väljer på receivern.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Mera brumproblem, nu fixat!

Inläggav paa » 2022-01-05 13:42

Nu har jag kopplad in en semibalanserad kabel till XLR-ingången på ice-power subförstärkaren och nu är brummet bortblåst!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1061
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Mera brumproblem, nu fixat!

Inläggav BellsnWhistles » 2022-01-05 14:33

paa skrev:Nu har jag kopplad in en semibalanserad kabel till XLR-ingången på ice-power subförstärkaren och nu är brummet bortblåst!

Från obalanserad RCA till balanserad ingång alltså?

Har du lust att beskriva hur en sådan semibalanserad kabel ser ut/är kopplad?
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Mera brumproblem, nu fixat!

Inläggav paa » 2022-01-05 16:22

iö har beskrivit detta så här:
Två metoder för att mata balanserad ingång från obalanserad utgång:

1. Med koaxkabel kompletterad med jordkabel (tvinnad runt förstnämnda) kopplas enligt:
Kabelns mittledare = används från RCA signal ut (mittstiftet) till XLR +pinne, d v s pinne 2.
Kabelns Skärm = används från RCA chassi ut till XLR -pinne, d v s pinne 3.
Extra sladd = används från RCA chassi ut till XLR pinne jord, d v s pinne 1.

2. Med en kabel med två tvinnade ledare innanför en gemensam skärm kopplas enligt:
Kabelns ena mittledare = används från RCA signal ut (mittstiftet) till XLR +pinne, d v s pinne 2.
Kabelns andra mittledare = används från RCA chassi ut till XLR -pinne, d v s pinne 3.
Kabelns skärm = används från RCA chassi ut till XLR pinne jord, d v s pinne 1.
Vh, iö


Jag köpte följande av Kjelle;
en Balanserad XLR-kabel 1 m, Svart: Artnr: 37100
och en Neutrik Rean RCA-kontakt i metall, Hane Röd, Artnr: 69282
Det är plats i den RCA-kontakten för denna kabeln, om man tar bort plastbiten som ska ge dragavlastningen mot kabelhöljet.

Sedan lödde jag bort XLR-honan och lödde in RCA-kontakten enligt iö's beskrivning nr 2.
På denna kabeln lödde jag alltså röd ledare till mittstiftet på RCA-kontakten.
Vit ledare och skärmen virades ihop och löddes tillsammans till RCA-kontaktens jordanslutning.
Då ska signalen komma ut ur stift 2 på XLR-kontakten, och till stift 1 och 3 ska förmedlas jord från XLR-kontakten.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Mera brumproblem, nu fixat!

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-05 17:16

Det går även att göra en impedansbalanserad utgång på sändaren men då krävs en XLR-kontakt där och några komponenter.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1061
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Mera brumproblem, nu fixat!

Inläggav BellsnWhistles » 2022-01-05 17:46

paa skrev:iö har beskrivit detta så här:
Två metoder för att mata balanserad ingång från obalanserad utgång:

1. Med koaxkabel kompletterad med jordkabel (tvinnad runt förstnämnda) kopplas enligt:
Kabelns mittledare = används från RCA signal ut (mittstiftet) till XLR +pinne, d v s pinne 2.
Kabelns Skärm = används från RCA chassi ut till XLR -pinne, d v s pinne 3.
Extra sladd = används från RCA chassi ut till XLR pinne jord, d v s pinne 1.

2. Med en kabel med två tvinnade ledare innanför en gemensam skärm kopplas enligt:
Kabelns ena mittledare = används från RCA signal ut (mittstiftet) till XLR +pinne, d v s pinne 2.
Kabelns andra mittledare = används från RCA chassi ut till XLR -pinne, d v s pinne 3.
Kabelns skärm = används från RCA chassi ut till XLR pinne jord, d v s pinne 1.
Vh, iö


Jag köpte följande av Kjelle;
en Balanserad XLR-kabel 1 m, Svart: Artnr: 37100
och en Neutrik Rean RCA-kontakt i metall, Hane Röd, Artnr: 69282
Det är plats i den RCA-kontakten för denna kabeln, om man tar bort plastbiten som ska ge dragavlastningen mot kabelhöljet.

Sedan lödde jag bort XLR-honan och lödde in RCA-kontakten enligt iö's beskrivning nr 2.
På denna kabeln lödde jag alltså röd ledare till mittstiftet på RCA-kontakten.
Vit ledare och skärmen virades ihop och löddes tillsammans till RCA-kontaktens jordanslutning.
Då ska signalen komma ut ur stift 2 på XLR-kontakten, och till stift 1 och 3 ska förmedlas jord från XLR-kontakten.


Men denna koppling ger väl ingen störnings/brumundertryckning jämfört med vanlig obalanserad?
Eller ger den extra jordsladden till pinne 3 någon typ av störningsdämpning i mottagarens diffingång sedan?
Ja nu fungerade det ju uppenbarligen för dig men jag undrar bara, man hör talas om semibalanserat hit och dit men jag trodde det mest var nonsens.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Mera brumproblem, nu fixat!

Inläggav Belker » 2022-01-05 17:50

Det låter likt brumproblemet jag hade mellan dac och cr80, även om mitt bara var mätbart och knappt hörbart. En rejäl skärm för potentialutjämning löste saken.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Mera brumproblem, nu fixat!

Inläggav paa » 2022-01-05 18:02

Det är så här semi-balansering eller pseudobalansering brukar göras, och många har lyckats undertrycka brumproblemen med detta.
Men varför kan det i 9 fall av 10 funkar med RCA-kablar mellan apparater och förstärkare utan brumproblem, och likaså mellan försteg och slutsteg, men plötsligt ibland är det som förgjort?
Det känns som brumproblemen är riktigt svåra saker som nästan gränsar till magi och trolldom. Många har kunskap i ellära och kan ställa upp teorier som ibland fungerar i verkligheten men ibland inte. Så jag kan inte ge några mer ingående förklaringar.
Men har man en alternativ balanserad ingång att prova, så har man dock en god chans att lyckas med denna koppling.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Mera brumproblem, nu fixat!

Inläggav sammel » 2022-01-06 00:08

Hej PAA.
Jag vart sugen på att göra en ansträngning att få bort brummet ur min anläggning.
Hade mer brum tidigare men köpte supra signakablar och fina rca-kontakter som
skulle sitta i min minidsp och sedan XLR kontakter till slutstegen. Och tvinnade ihop skärm
och cold ledare på båda sidor. Ansträngde mig verkligen, och det vart bättre, men absolut inte bra men
gav upp så länge, har kört med det nåt år.
När jag nu läste här om semibalanserat så täckte jag hur var det jag gjorde, jag kollade och som sagt inte ,det var inte semi ,så till verket, lödde bort klippte bort lite skalade förtennade och semibalanserade. Alla sex kablarna. 4 går mellan minidsp och Coplands bioslutsteg och två mellan minidsp o A800 jag kopplade in dom och nu trodde jag men nej de var minst
4 gånger värre. Nu vart jag väldigt confunderad, och tänkte vad är fel, hade det väl börjat så försvann det inte vad jag än gjorde, men men när jag ruckade lite på en signalkabel då försvann det en stund, sedan kom det igen, tog bort den kabeln som gick till ena kanalen på A800 men det fortsatt.
Fick bara för mig att koppla in en rca/tele kabel i stället, mellan minidsp o A800 alltså en med bara tip och jord
på telepluggen, och hela systemet vart tyst bara genom att koppla det på ena kanalen,
gjorde likadant på den andra fortsatt helt tyst på både Copland och Behringer A800 :)
Sammel glad, tack PA för tråden :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Mera brumproblem, nu fixat!

Inläggav paa » 2022-01-06 00:35

Kul att höra att tråden hjälpte fler!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Mera brumproblem, nu fixat!

Inläggav Michael » 2022-01-07 00:31

BellsnWhistles skrev:Men denna koppling ger väl ingen störnings/brumundertryckning jämfört med vanlig obalanserad?
Eller ger den extra jordsladden till pinne 3 någon typ av störningsdämpning i mottagarens diffingång sedan?
Ja nu fungerade det ju uppenbarligen för dig men jag undrar bara, man hör talas om semibalanserat hit och dit men jag trodde det mest var nonsens.

Jo
Fråga 2 lite svår svara på, men borde nog va nej. Får försöka förklara...

Mottagaren ser (nåja, lyssnar passar bättre som ord här) signalen vid sin ingång. Vid obalanserad är det helt enkelt så. Alltså signalen i kabeln vid ingången, inte i andra änden av kabeln (källan). Detta medför att om det går en jordström i kabeln. Så ger den ett spänningsfall. Detta spänningsfall kommer att adderas till musiken, ty i kabeln går ju musik signalen också.

Med diff-ingången så läses signalen mellan två punkter, där ingen av de är jordpinnen. I detta fall kommer ingången läsa av signalen som är i RCA källan, ty den är samma i dess båda ledare i båda ändar. Jordströmmen går i jordledaren (skärmen). Jordströmmen orsakar inget spänningsfall i de två andra trådarna, som används för signalen (musiken).

Det är ingen balancerad signal eller trix som används i detta fall. Utan en differentiell ingång som är fri från jord (inom rimliga gränser). Som möjliggör att lyssna av signalen i 'rätt' ände av kabeln.

//Michael

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Mera brumproblem, nu fixat!

Inläggav paa » 2022-01-07 22:50

Det mest magiska är att brummet som verkade induceras av HDMI-kabel från min AppleTV också försvann!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Raukman
 
Inlägg: 624
Blev medlem: 2005-05-12
Ort: Gotland

Re: Mera brumproblem, nu fixat!

Inläggav Raukman » 2022-01-13 07:52

Jag hade faktiskt samma problem, mellan min wxc 50 och två icepower-steg.
Jag åkte in på Kjelle o co, köpte den här kabeln: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... rca-p37537
Vet inte om den är uppbyggd med 1 eller 2 mittledare, men pinne 1 o tre är ihopkopplade när man mäter den.

Med den kabeln försvann mitt ”surrande”!

Peder

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Mera brumproblem, nu fixat!

Inläggav sprudel » 2023-11-30 10:41

Har också lyckats åtgärda brum mellan cr80es och slutsteget Classe ca 2300. När jag rörde på mitt rca kablage kunde jag flytta brum från vänster till höger och vice versa. Det var aldrig riktigt tyst.
Provade mitt semibalanserade kablage jag haft till basslutstegen från cr80es och läte dem gå till Classe istället. Helt tyst!
Tack för tråden. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster