Emphasis-flaggan

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1488
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Emphasis-flaggan

Inläggav Ted_B » 2022-01-10 21:17

Jag vill skicka signalen från min cd-spelare via digital coax eller toslink till en dac, men sänder cd-spelare med emphasis-flaggan via de digitala utgångarna?
Är det standard att göra det eller är det olika från olika tillverkare ?
Det gäller då äldre cd-spelare, de nyare kan man tydligen inte ens vara säker på att de överhuvudtaget kodar av emphasis på skivorna (Cambridge Audio t.ex)
The World's Mine Oyster

AndersH
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Stockholm

Re: Emphasis-flaggan

Inläggav AndersH » 2022-01-11 23:44

Ja den är med i red book - CD DA specifikationen.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Compact_Disc_subcode

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Emphasis-flaggan

Inläggav Frisk » 2022-01-12 00:53

Skickas det digitalt är det nog med, om det spelas analogt är det inte lika säkert. Samma sak inte säkert att en extern DAC hanterar det.

Grävde lite i det för topping d50s, da-chippen själva har funktionen för det och läser status själv från spdif-strömmen, om den biten för att göra så är satt i konfigurationen för chippet, tyvärr är den inte det i aktuell dac och var inget de hade några planer på att "åtgärda":(

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1488
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Emphasis-flaggan

Inläggav Ted_B » 2022-01-12 01:12

Flaggan finns alltså med i dataströmmen, verkar det som, och min nya dac har en funktion för autotillämpning av de-emphasis så då borde det fungera :D
Min förra dac funkade det inte med så det var därför jag undrade om flaggan överhuvudtaget sändes med i de digitala utgångarna.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1488
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Emphasis-flaggan

Inläggav Ted_B » 2022-01-13 22:38

Jag provade med en skiva idag, det kommer till och med upp en text i displayen på dacen "emphasis detected on coax-input", så det funkar som det ska :D
The World's Mine Oyster


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster