(en tänkt?) framtida utveckling hos Diracs multikanals DSP

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NirreFirre
 
Inlägg: 286
Blev medlem: 2013-12-07
Ort: Sthlm

(en tänkt?) framtida utveckling hos Diracs multikanals DSP

Inläggav NirreFirre » 2022-01-16 02:04

Hittade inte något inlägg eller tråd om denna artikel (länka gärna om det faktiskt redan diskuterats) men om jag förstått saken rätt så skulle Dirac sikta på att utöka angreppssättet i Dirac Live Bass Control (DLBC) till att även innefatta resterande kanalers förmågor i resten av frekvensbandet. Alltså ge de "dumma lådorna" ytterligare en "roll" som "supporterande, selektivt utsläckande, kanal" gentemot en eller fler andra.
https://www.dirac.com/the-arrival-of-spatial-room-correction-technology/

Skulle vara kul och höra synpunkter från andra, kanske har väl liknande försök gjorts tidigare men mer "analogt" och med andra metoder. Tänker lite på OA..

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: (en tänkt?) framtida utveckling hos Diracs multikanals D

Inläggav juanth » 2022-01-16 02:45

Allt handlar om hur väl produkten utför det den säger sig utföra.
Ofta när man tittar på pedagogiskt uppritade grafer och bilder för en produkt så ser det självklart och enkelt ut.
När man sedan tex med en AVR/DSP gör vad som föreskrivs så avslöjas det oftast rätt snabbt att produkten inte fungerar och man kör manuellt istället..
Jag har lyssnat några gånger på Dirac och de ligger helt klart längre fram än tex sunkiga Audyssey.
Det vore trevligt om de kunde nå så långt att man inte ens kommer på tanken efter utförd mätning att känna sig osäker på eller tvivla på att det man lyssnar på är onaturligt eller oäkta. Jag har nån gång förr haft förstärkare med reglage för bas och diskant, och bara det är en jobbig känsla.
Våra öron (och hjärna) är oerhört känsliga och svårlurade. Kan inte vara lätt att ha Diracs uppdrag.

Kan den i samhället relativt stora återgången och vurmen för analogt ljud och vintage hifi med sin enkelhet vara en motreaktion till vad Dirac och andra bolag håller på med och försöker övertyga oss om att vi måste ha?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: (en tänkt?) framtida utveckling hos Diracs multikanals D

Inläggav I-or » 2022-01-16 15:46

Dirac är ett tekniskt kompetent företag (jag har ett par tidigare kolleger som arbetar där), men detta är egentligen inget nytt. Att skapa ett jämnare ljudfält för låga frekvenser genom användning av multipla källor har man arbetat med i stor omfattning i över 30 år även om Dirac tydligen tänker sig att man ska utsträcka frekvensområdet till mellanregistret (vilket kan leda till ganska omfattande ljudkvalitetsproblem om man inte ser upp). På ett liknande sätt framhålls diverse andra lösningar som unika, när det mest är detaljerna i implementeringen som skiljer sig mot konkurrerande lösningar.

Dirac-systemen är lättanvända men förhållandevis dyra och skapar i mitt tycke väldigt lite mervärde ljudkvalitetsmässigt över konkurrerande lösningar och detta avspeglas även med all önskvärd tydlighet i deras årsredovisningar. Ackumulerade (och ökande) förluster om ca 200 miljoner kr talar sitt tydliga språk.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Timme
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2019-12-03

Re: (en tänkt?) framtida utveckling hos Diracs multikanals D

Inläggav Timme » 2022-01-16 16:44

Tråkigt med deras ökande förluster. Dock tror jag det är påväg att vända då fler och fler vill jobba med dom och implementera Dirac i sina receivers. Nyss har Onkyo och Pioneer påbörjat samarbete med Dirac


De Rum EQ system jag har hört är Dirac, Audyssey och Lyngdorf

Jämför man resultat där så är Audyssey skräp och Dirac oerhört mycket bättre. Perfekt? Nej då. Det är nog nära omöjligt. Vet inte hur Trinnovs optimizer står sig där men med tanke på pris så borde dom väl vara ännu bättre kan man tycka

Danska lyngdorf är väl bra också men bättre än Dirac vet jag inte. Har bara hört en liten 2 kanals setup med Lyngdorf så kan inte utvärdera på bara det.


För mig så har Dirac varit värt varenda extra krona. Med Dirac så låter min hemmabio nu otroligt bra med två subwoofers och 11 högtalare. Med Audyssey lät det förfärligt och det var bara att stänga av

Timme
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2019-12-03

Re: (en tänkt?) framtida utveckling hos Diracs multikanals D

Inläggav Timme » 2022-01-16 16:52

NirreFirre: Just den funktionen om att använda dom andra högtalarna i systemet för att fylls ut bas gick dom inte vidare med och verkar inte vara något dom satsar på just nu.

Däremot har dom förbättrat samspelet mellan alla andra högtalare och subwoofers just vid crossover där man annars oftast får en stor dip

Där har dom lyckats förvånansvärt bra och min frekvensenkurva vid crossover är nästan flat mot min center och mina L/R

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: (en tänkt?) framtida utveckling hos Diracs multikanals D

Inläggav I-or » 2022-01-16 20:31

Man kan, och bör, förstås alltid utnyttja sitt eget huvud när man ställer in ekvaliseringen, det tar bara 20 minuter eller så att iterativt ratta in inställningarna och då kan man även bl.a. styra efter vad man vet att systemet klarar när det gäller dalar som lyfts. Problemet för Diracs del är nog att det är alldeles för få kunder som är noga med ljudkvaliteten och är redo att betala en hel del extra, men som inte klarar att ratta systemet manuellt. Med en dator som källa är ekvaliseringen helt gratis och Dirac skulle nog tjäna på en rimligare licenskostnad för sina kunder eftersom det är i automatiseringen som deras mjukvara har sina fördelar. Filtreringen av kombinerad IIR/FIR-typ ger få fördelar i praktiken.

För egen del har jag ett Dirac-bestyckat system i bilen, vilket fungerar fullt godkänt, men man kan knappast påstå att det är revolutionerande på något sätt.

Att Dirac har en hel del olönsamma samarbeten med diverse välkända konsumentelektronikbolag har varit fallet mycket länge. Företaget försöker att utöka kundbasen genom att bredda sitt utbud av mjukvara till bl.a. portabelt ljud, men tycks inte kunna öka intäkterna i tillräckligt stor omfattning.
Senast redigerad av I-or 2022-01-16 21:02, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Timme
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2019-12-03

Re: (en tänkt?) framtida utveckling hos Diracs multikanals D

Inläggav Timme » 2022-01-16 21:00

Vi får se vad som händer :) jag är hoppfull


Problemet med att ratta in och lyfta vissa frekvenser är väl just övergången mellan subwoofer och övriga högtalare? Att vi lätt får cancelleringar på vissa frekvenser pga fas?

Om det verkligen är så lätt att kalibrera ett system med endast PEQ och rew så är ju absolut Dirac/Trinnovs/Lyngdorf etc väldigt överflödiga


Edit: hoppas verkligen att dom kan vända till att bli lönsamma
Senast redigerad av Timme 2022-01-16 21:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: (en tänkt?) framtida utveckling hos Diracs multikanals D

Inläggav I-or » 2022-01-16 21:07

Tja, vem vet? Kanske väntar räddningen runt hörnet: https://www.allabolag.se/5566125067/bokslut.

Egentligen är det inte särskilt svårt att få till övergången mellan basmoduler och övriga högtalare om man har möjlighet att justera delningsfrekvens och tidsfördröjningar/faslägen. Det är märkligt att de automatiserade lösningarna är så pass svaga generellt sett.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Timme
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2019-12-03

Re: (en tänkt?) framtida utveckling hos Diracs multikanals D

Inläggav Timme » 2022-01-16 21:15

I-or skrev:Tja, vem vet? Kanske väntar räddningen runt hörnet: https://www.allabolag.se/5566125067/bokslut.

Egentligen är det inte särskilt svårt att få till övergången mellan basmoduler och övriga högtalare om man har möjlighet att justera delningsfrekvens och tidsfördröjningar/faslägen. Det är märkligt att de automatiserade lösningarna är så pass svaga generellt sett.



Det är väl just det. Att ha utrustning och rätt kunskap att kunna ratta in fas och tid så allt klickar är svårare än automatiskt
Jag vet att jag inte orkar sitta och ratta 11 högtalare + två subwoofers för att få det att stämma


Hittills är jag mer än nöjd över vad Dirac lyckats göra automatiskt.


Har du hört ett Dirac kalibrerat hemmabiosystem? Om inte så hoppas jag du får tillfälle för att kunna göra en bedömning :)


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster