Minidsp SHD delningsfilter ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dawelito
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2016-03-02

Minidsp SHD delningsfilter ?

Inläggav dawelito » 2022-01-26 18:20

Tjena! Jag är sugen på en minidsp shd som dac och försteg, visst kan man ställa delningar i denna? Te.x hpf på frontaena och lpf till basarna etc.

Görs detta i dirac live mjukvaran eller i minidsps egna?

Ha det bra! :)
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Minidsp SHD delningsfilter ?

Inläggav I-or » 2022-01-26 19:19

"In addition to Dirac Live, the miniDSP SHD includes a full suite of our powerful but user-friendly DSP audio tuning software - ten-band parametric EQ per channel, crossovers up to 48 dB/octave, compressor/limiter, and a flexible 2x4 matrix mixer — for powerful audio system tuning in applications ranging from subwoofer integration to a two-way active speaker."

https://www.minidsp.com/products/streaming-hd-series/shd
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3335
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Minidsp SHD delningsfilter ?

Inläggav eljulio » 2022-01-26 20:49

dawelito skrev:Tjena! Jag är sugen på en minidsp shd som dac och försteg, visst kan man ställa delningar i denna? Te.x hpf på frontaena och lpf till basarna etc.

Görs detta i dirac live mjukvaran eller i minidsps egna?

Ha det bra! :)


Är också lite sugen på en sådan där liten rackare så småningom. Bara det går att koppla in övriga källor också, vinyl och CD-spelare med full funktionalitet via DSP så är det ju grymt. Tror det går.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Minidsp SHD delningsfilter ?

Inläggav BellsnWhistles » 2022-01-26 22:13

Jag är sedan över ett år nöjd ägare till miniDSP SHD.
Jag använder den som försteg, DAC, rumskorrigering/DSP samt delningsfilter i förekommande fall (när jag har subbarna framme/igång).

Olika "presets" väljs enkelt via datorn eller fjärrkontrollen, jag har t.ex. 3 just nu:
- Bara "topparna" fullregister
- Topparna + basmodulerna delade vid 80 Hz
- Topparna + basmodulerna delade vid 120 Hz

I de två sista fallen ingår också "infra"-kompensering då jag har slutna basmoduler som är tänkta att gå djupt (c:a 10 Hz i mitt rum).

Den sista tänkt om man ska spela sjukt högt men i praktiken hos mig så behövs det inte, men jaja....

Dessutom har jag ett par andra högtalare som jag ibland drar in på skoj, då har jag en preset för dem också, klar att ladda in.

Jag kör CD in via SPDIF, dator in med USB, TV:n är inkopplad på Toslink samt vinylspelare in på den oballade analogingången (min vinylspelare har inbyggd RIAA).
Jag är oerhört nöjd med detta och även om det kostar en slant så ersätter det i mitt fall upp till 4 andra burkar. Samt att både DSP och delningsfilter sker i den digitala domänen innan DA-omvandlingen, kan inte bli bättre (analogingången, dvs. vinylspelaren, går givetvis via en AD-omvandlare också).

Det enda jag har att anmärka på är att den kunde ha högre förstärkning, vet inte vilken gain den har men det kan vara så illa att den bara är 1 på max volym (osäker).
Oavsett så är det gränsfall med mitt nuvarande slutsteg som har 26 dB gain, om man vill spela väldigt högt.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
dawelito
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2016-03-02

Re: Minidsp SHD delningsfilter ?

Inläggav dawelito » 2022-01-26 23:04

BellsnWhistles skrev:Jag är sedan över ett år nöjd ägare till miniDSP SHD.
Jag använder den som försteg, DAC, rumskorrigering/DSP samt delningsfilter i förekommande fall (när jag har subbarna framme/igång).

Olika "presets" väljs enkelt via datorn eller fjärrkontrollen, jag har t.ex. 3 just nu:
- Bara "topparna" fullregister
- Topparna + basmodulerna delade vid 80 Hz
- Topparna + basmodulerna delade vid 120 Hz

I de två sista fallen ingår också "infra"-kompensering då jag har slutna basmoduler som är tänkta att gå djupt (c:a 10 Hz i mitt rum).

Den sista tänkt om man ska spela sjukt högt men i praktiken hos mig så behövs det inte, men jaja....

Dessutom har jag ett par andra högtalare som jag ibland drar in på skoj, då har jag en preset för dem också, klar att ladda in.

Jag kör CD in via SPDIF, dator in med USB, TV:n är inkopplad på Toslink samt vinylspelare in på den oballade analogingången (min vinylspelare har inbyggd RIAA).
Jag är oerhört nöjd med detta och även om det kostar en slant så ersätter det i mitt fall upp till 4 andra burkar. Samt att både DSP och delningsfilter sker i den digitala domänen innan DA-omvandlingen, kan inte bli bättre (analogingången, dvs. vinylspelaren, går givetvis via en AD-omvandlare också).

Det enda jag har att anmärka på är att den kunde ha högre förstärkning, vet inte vilken gain den har men det kan vara så illa att den bara är 1 på max volym (osäker).
Oavsett så är det gränsfall med mitt nuvarande slutsteg som har 26 dB gain, om man vill spela väldigt högt.


Kul att höra, då funkar det precis så som jag tänkt mig då :) det sista du skrev om gain hakade jag upp mig lite på för ibland spelar jag rätt högt, du menar att max volym på SHDn inte är speciellt högt? Har själv ett denon poa 2400 med 1v ingångskänalighet men jag vet inte vilken förstärkning, ska ta reda på det.

Kör en integra dtr 70.1 receiver idag och använder den som dac och försteg i ett 2.1 system, eller 2.2 (2 subbar).

Det kan ju bli ett problem om det inte går att vrida upp :roll: på integran kan jag ju höja ordentligt, eller tills högtalarna går sönder :roll:

quote="eljulio"]
dawelito skrev:Tjena! Jag är sugen på en minidsp shd som dac och försteg, visst kan man ställa delningar i denna? Te.x hpf på frontaena och lpf till basarna etc.

Görs detta i dirac live mjukvaran eller i minidsps egna?

Ha det bra! :)


Är också lite sugen på en sådan där liten rackare så småningom. Bara det går att koppla in övriga källor också, vinyl och CD-spelare med full funktionalitet via DSP så är det ju grymt. Tror det går.[/quote]
Det borde gå om din skivspelare har eget ria, eller om du kör separat :) SHDn verkar supergrym på alla sätt

quote="I-or"]"In addition to Dirac Live, the miniDSP SHD includes a full suite of our powerful but user-friendly DSP audio tuning software - ten-band parametric EQ per channel, crossovers up to 48 dB/octave, compressor/limiter, and a flexible 2x4 matrix mixer — for powerful audio system tuning in applications ranging from subwoofer integration to a two-way active speaker."

https://www.minidsp.com/products/streaming-hd-series/shd[/quote]

Tack så jättemycket för informationen :)
Senast redigerad av dawelito 2022-01-26 23:10, redigerad totalt 1 gång.
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Minidsp SHD delningsfilter ?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-26 23:10

2 V ut och ett slutsteg med 26 dB förstärkning ger 400 W i 4 Ohm, räcker rätt långt, speciellt med dagens odynamiska musikalster.

Användarvisningsbild
dawelito
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2016-03-02

Re: Minidsp SHD delningsfilter ?

Inläggav dawelito » 2022-01-26 23:28

RogerGustavsson skrev:2 V ut och ett slutsteg med 26 dB förstärkning ger 400 W i 4 Ohm, räcker rätt långt, speciellt med dagens odynamiska musikalster.

Tror shd ger 4v ut på xlr men det kanske inte spelar någon roll om slutsteget har 1v i ingångskänslighet?

På integran har jag aldrig spelat högre än -8db eller något sånt vad jag kan minnas.. sitter och försöker hitta information om hur mycket mitt denon poa 2400 förstärker max.
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Minidsp SHD delningsfilter ?

Inläggav BellsnWhistles » 2022-01-26 23:32

RogerGustavsson skrev:2 V ut och ett slutsteg med 26 dB förstärkning ger 400 W i 4 Ohm, räcker rätt långt, speciellt med dagens odynamiska musikalster.


Fast det beror ju också på hur högt utstyrt materialet är.
Jag har i alla fall maxat den några gånger (men ja då är det så högt att man måste vara ensam hemma, och hoppas att grannarna tror att det är tonårsbarnen som spelar...).
Det går i.o.f.s. att höja output med ytterligare upp till 12 dB men det är svårt att veta "var man befinner sig" så att säga.
Maxvolym är ju 0 db på volymen/i displayen, att höja mer via inställningar i menyn känns lite osäkert.
I detta fall känns det tryggare med en hederlig analog förförstärkare där man aldrig behöver gå över klockan 12 :mrgreen:

Men oavsett är det väl inget problem egentligen, så högt ska man inte spela ändå.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Minidsp SHD delningsfilter ?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-27 08:33

BellsnWhistles skrev:Fast det beror ju också på hur högt utstyrt materialet är.


Är rätt ovanligt att det inte är fullt utstyrt, vi lever fortfarande i tider med loudnessrace.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Minidsp SHD delningsfilter ?

Inläggav NADifierad » 2022-01-27 11:07

Kul att det äntligen finns en ersättare för Najda :) .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Minidsp SHD delningsfilter ?

Inläggav Belker » 2022-01-27 11:55

Ja, SHD har ju bara funnits i snart tre år. :wink:

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Minidsp SHD delningsfilter ?

Inläggav NADifierad » 2022-01-27 12:01

Belker skrev:Ja, SHD har ju bara funnits i snart tre år. :wink:

Sproilans ny, med andra ord :D .
Och betydligt dyrare…
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Minidsp SHD delningsfilter ?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-27 12:07

NADifierad skrev:
Belker skrev:Ja, SHD har ju bara funnits i snart tre år. :wink:

Sproilans ny, med andra ord :D .
Och betydligt dyrare…


Fast har Najdan Dirac, streaming och är Roon Endpoint?

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Minidsp SHD delningsfilter ?

Inläggav NADifierad » 2022-01-27 12:15

RogerGustavsson skrev:
NADifierad skrev:
Belker skrev:Ja, SHD har ju bara funnits i snart tre år. :wink:

Sproilans ny, med andra ord :D .
Och betydligt dyrare…


Fast har Najdan Dirac, streaming och är Roon Endpoint?

Nej…
Om det är något man har glädje av, så rättfärdigar det säkert priset :) .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Minidsp SHD delningsfilter ?

Inläggav Calleberg » 2022-01-27 12:17

Går det att köpa en sån där WAF Najda fortfarande? "Ersättare" tyder på att svaret är nej.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Minidsp SHD delningsfilter ?

Inläggav NADifierad » 2022-01-27 12:26

Calleberg skrev:Går det att köpa en sån där WAF Najda fortfarande? "Ersättare" tyder på att svaret är nej.

Tyvärr inte :? .
Killen från Luxemburg, som byggde och sålde Najda, försvann spårlöst i den SydAmerikanska djungeln, för ett antal år sedan 8O .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3335
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Minidsp SHD delningsfilter ?

Inläggav eljulio » 2022-01-27 21:33

BellsnWhistles skrev:Jag är sedan över ett år nöjd ägare till miniDSP SHD.
Jag använder den som försteg, DAC, rumskorrigering/DSP samt delningsfilter i förekommande fall (när jag har subbarna framme/igång).

Olika "presets" väljs enkelt via datorn eller fjärrkontrollen, jag har t.ex. 3 just nu:
- Bara "topparna" fullregister
- Topparna + basmodulerna delade vid 80 Hz
- Topparna + basmodulerna delade vid 120 Hz

I de två sista fallen ingår också "infra"-kompensering då jag har slutna basmoduler som är tänkta att gå djupt (c:a 10 Hz i mitt rum).

Den sista tänkt om man ska spela sjukt högt men i praktiken hos mig så behövs det inte, men jaja....

Dessutom har jag ett par andra högtalare som jag ibland drar in på skoj, då har jag en preset för dem också, klar att ladda in.

Jag kör CD in via SPDIF, dator in med USB, TV:n är inkopplad på Toslink samt vinylspelare in på den oballade analogingången (min vinylspelare har inbyggd RIAA).
Jag är oerhört nöjd med detta och även om det kostar en slant så ersätter det i mitt fall upp till 4 andra burkar. Samt att både DSP och delningsfilter sker i den digitala domänen innan DA-omvandlingen, kan inte bli bättre (analogingången, dvs. vinylspelaren, går givetvis via en AD-omvandlare också).

Det enda jag har att anmärka på är att den kunde ha högre förstärkning, vet inte vilken gain den har men det kan vara så illa att den bara är 1 på max volym (osäker).
Oavsett så är det gränsfall med mitt nuvarande slutsteg som har 26 dB gain, om man vill spela väldigt högt.


Verkar ju vara en fantastisk liten maskin. Grymt sugen blir jag... :)

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Re: Minidsp SHD delningsfilter ?

Inläggav guldfisk » 2022-01-28 21:15

Jag tycker alla miniDSP är lite för snåla med ingångarna för att ersätta ett försteg eller integrerad förstärkare. Jag behöver en analog ingång för radion, en digital för CD-spelaren, en toslink digital för TV:n, en analog eller digital för Bluetooth-bryggan och helst en analog bonusingång för en mobil eller något annat jag vill koppla in tillfälligt. USB kan väl vara bra, men just nu ser jag inte att jag kommer att köra någon dator och den kan väl i värsta fall anslutas via någon form av SPDIF-adapter om det finns en ytterligare ledig digitalingång.

Alltså, dubbla analoga RCA-ingångar och tre digitala toslink/koaxial, så vore jag intresserad på allvar.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Minidsp SHD delningsfilter ?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-28 22:25

NADifierad skrev:
Calleberg skrev:Går det att köpa en sån där WAF Najda fortfarande? "Ersättare" tyder på att svaret är nej.

Tyvärr inte :? .
Killen från Luxemburg, som byggde och sålde Najda, försvann spårlöst i den SydAmerikanska djungeln, för ett antal år sedan 8O .


Najda gjordes väl i Polen?

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Minidsp SHD delningsfilter ?

Inläggav NADifierad » 2022-01-28 22:35

RogerGustavsson skrev:
NADifierad skrev:
Calleberg skrev:Går det att köpa en sån där WAF Najda fortfarande? "Ersättare" tyder på att svaret är nej.

Tyvärr inte :? .
Killen från Luxemburg, som byggde och sålde Najda, försvann spårlöst i den SydAmerikanska djungeln, för ett antal år sedan 8O .


Najda gjordes väl i Polen?

Jo. Och killen var troligen Polack.
Men han var amäld som saknad via Luxemburg. Så jag gissar att han bodde där.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster