Accuphase AAVA jA-A VArför det?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Accuphase AAVA jA-A VArför det?

Inläggav Strmbrg » 2022-01-30 17:54

Vad det handlar om är en - såvitt jag förstår - både annorlunda och tillverknings-komplex metod att åstadkomma en (sketen) volymkontroll.
Det vore intressant att få del av era kommentarer kring denna lösning, då det inte står att finna mycket annat på neetet än att Accuphase själva menar att lösningen är bra, :roll: samt att diverse skribenter nämner den utan att annat än just nämna den och möjligen planka lite av vad som står att läsa hos Accuphase.

Kanske ett bra exempel på det där om att gå kostsamma, tillkrånglade omvägar för att nå ett givet resultat?

Nå, istället för att jag försöker förklara vad det handlar om, så plankar väl jag också då'ra...

https://www.accuphase.com/aava.html

aava_dia.gif
aava_dia.gif (14.57 KiB) Visad 975 gånger


nedladdning.jpeg
nedladdning.jpeg (9.36 KiB) Visad 975 gånger
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Accuphase AAVA jA-A VArför det?

Inläggav jansch » 2022-01-30 18:53

Strmbrg skrev:Vad det handlar om är en - såvitt jag förstår - både annorlunda och tillverknings-komplex metod att åstadkomma en (sketen) volymkontroll.
Det vore intressant att få del av era kommentarer kring denna lösning, då det inte står att finna mycket annat på neetet än att Accuphase själva menar att lösningen är bra, :roll: samt att diverse skribenter nämner den utan att annat än just nämna den och möjligen planka lite av vad som står att läsa hos Accuphase.

Kanske ett bra exempel på det där om att gå kostsamma, tillkrånglade omvägar för att nå ett givet resultat?

Nå, istället för att jag försöker förklara vad det handlar om, så plankar väl jag också då'ra...

https://www.accuphase.com/aava.html

aava_dia.gif


nedladdning.jpeg


Den där lösningen har stora likheter med en gammal hederlig D/A omvandlare.

För min del är det där lite "overkill" på typiskt highend-mane'r.
Om fotot visar den, d v s att den är diskret uppbyggd blir jag betänksam. Inte bara för kostnaden utan för ev. påverkan på signalen. Hade det varit ett chip är det en helt annan sak då precisionen på ingående komponenter då är mycket enklare.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Accuphase AAVA jA-A VArför det?

Inläggav Michael » 2022-01-30 22:53

Göra om från spänning till ström går ju i princip göra med ett motstånd. Så den grå rutan skulle kunna vara sexton motstånd... men så är det nog inte, för de vill ta mycket betalat och då bör det finnas något under skalet. Verkar som de lagt till massa saker för att få det häftigt.

PS. Undra om det är tänkt va diffingång, dumt implementerat. Istället för en, varför inte sexton.

//Michael

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Accuphase AAVA jA-A VArför det?

Inläggav hifikg » 2022-01-31 00:32

Funderar på hur danskarna löst "problemet" med volymkontroll, förutom en obscent stor ratt i äkta guld (?) ser jag inget av vad de gjort på insidan. Borde jag lyfta på locket någon dag och syna den givna hästen i munnen kanske?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Accuphase AAVA jA-A VArför det?

Inläggav Strmbrg » 2022-01-31 07:39

hifikg skrev:Funderar på hur danskarna löst "problemet" med volymkontroll, förutom en obscent stor ratt i äkta guld (?) ser jag inget av vad de gjort på insidan. Borde jag lyfta på locket någon dag och syna den givna hästen i munnen kanske?

Du borde kunna skippa det. Förmodar att häst-tjäft'n ser ut sålunda.
Hur kopplar man om mellan ingångarna? Fjärren?
B-200-13.jpeg
B-200-13.jpeg (209.76 KiB) Visad 850 gånger

Vill man ta mer betalt så får man ställa korten på högkant.
Accuphase-C-2150-Review.jpg
Accuphase-C-2150-Review.jpg (551.52 KiB) Visad 850 gånger
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Accuphase AAVA jA-A VArför det?

Inläggav hifikg » 2022-01-31 08:13

Strmbrg skrev:
hifikg skrev:Funderar på hur danskarna löst "problemet" med volymkontroll, förutom en obscent stor ratt i äkta guld (?) ser jag inget av vad de gjort på insidan. Borde jag lyfta på locket någon dag och syna den givna hästen i munnen kanske?

Du borde kunna skippa det. Förmodar att häst-tjäft'n ser ut sålunda.
...


Letade efter en bild, men hittade ingen bra med guldvred :)
Det sitter ingångsväljare på fronten på mitt exemplar.
Ser rent o snyggt ut. Gissar att Lodisen ser eljest ut och likväl levererar de vackra toner, båda två :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Accuphase AAVA jA-A VArför det?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-31 10:37

Är det en sådan här DM-20 du har?

Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Accuphase AAVA jA-A VArför det?

Inläggav hifikg » 2022-01-31 10:55

RogerGustavsson skrev:Är det en sådan här DM-20 du har?

[ Bild ]


Njae, enbart försteget är danskt, så det har bara ett guldvred :) B200 kan det heta.
Ser ut ungefär så här, men jag har bara tre knappar på fronten. Tror jag. Nä, det e nog fyra... hmm... finns säkert en bild i min egen tråd.

Edit: Ser att DM20 är ett försteg det med, undrar vad den högra ratten gör för nytta.
Edit: Den ersätter knapparna som ingångsväljare. Så klart.
Bilagor
b200.jpeg
b200.jpeg (137.31 KiB) Visad 800 gånger
Sitter nöjd :)


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster