Fixa bredare sweetspot? Dirac?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dawelito
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2016-03-02

Fixa bredare sweetspot? Dirac?

Inläggav dawelito » 2022-02-05 16:15

Hejsan! Skaffat ett par nya Kef R11 som har gett mig väldigt mycket mer av allt, ljud, dimension/rymd livskänsla/soundstage men... min sweetspot känns väldigt liten jämfört med mina tidigare focal aria 926. Nu var det 5 veckor sedan jag sålde mina focals och sedan dess har jag lyssnat på tvns inbyggda ljud så det kan ju vara att jag nu är van vid att få ljudet rakt från TVn oavsett vart i soffan jag sitter men jag kan inte minnas att det var sådan tydlig skillnad förut heller.

Sitter jag i mitten så är stereobilden perfekt men lutar jag huvudet åt höger eller vänster så hörs det som att röster etc (framförallt röster) hamnar nästan bara i den högtalaren jag lutar huvudet åt vilket är ganska irriterande. Har provat vinkla in högtalarna lite granna, cirka 10 grader och det hjälper lite granna, kef säger att högtalarna är byggda för bra spridning och att ingen eller 5-10 graders toe bör vara perfekt, manualen å andra sidan visar att man ska sikta högtalarna rakt mot huvudet mot lyssningspositionen.

Ska fortsätta flytta högtalarna så gott det går, har inte så mycket plats att röra mig på där högtalarna står och det tar lite tid då jag för stunden har problem med ishiasnerven och inte kan röra mig som jag brukar.

Är det någon som varit med om liknande problem med extremt liten "sweetspot" och kunnat lösa det med te.x dirac live om man väljer flera mätpunkter för en hel soffa?

Rummet är cirka 30m2, välmöblerat med tjocka gardiner, ryamatta, mycket växter/tavlor etc. Högtalarna står cirka 2.6m isär och i soffan sitter man 2.6-3.2m ifrån högtalarna beroende på vart man sitter, cirka 3.1m i mitten.

Är otroligt nöjd med ljudet i dessa men detta är rätt störande då jag i princip alltid slutar halvliggandes i soffan åt något håll, sen tycker ju sambon också att det är kul med bra ljud och vi båda kan ju inte sitta exakt i mitten hela tiden :)

Fortsatt trevlig helg!
Senast redigerad av dawelito 2022-02-05 16:27, redigerad totalt 1 gång.
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Fixa bredare sweetspot? Dirac?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-02-05 16:22

I många fall, kanske de flesta, blir det bäst om huvudaxlarna från högtalarna korsar varandra framför sweetspot.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Fixa bredare sweetspot? Dirac?

Inläggav paa » 2022-02-05 16:32

En invinkling som kan fungera är att man precis kan se högtalarnas yttre sidor när man sitter i mitten.
En annan metod är att om man har en tresitssoffa, att högra högtalaren riktas mot vänstra sittplatsen och vänstra högtalaren mot högra platsen.
Tanken är att om man flyttar sig lite i sidled så ökar nivån från den högtalare som står längre ifrån, och att det på så sätt ska jämna ut sig.
Om inte högtalarna har klen nivå i diskanten så brukar detta fungera mycket bra.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Fixa bredare sweetspot? Dirac?

Inläggav juanth » 2022-02-05 16:39

Jag skulle göra som Roger föreslår.

Avstånd bakvägg till ditt huvud= avstånd mellan högtalarna (diskanterna) x 1,18

Dvs om du har tex 2,9 meter mellan diskanterna så 3,422 m till lyssningsposition. Räcker inte rummet till så flytta ihop högtalarna något och räkna om.
Prova sedan att vinkla in dem så du precis anar/ser yttersidan på högtalaren.
Sen beror ju allt på hur långt ut i rummet du har högtalarna, om vinklarna då stämmer osv.
Rogers tips är en bra utgångspunkt.

Hur tycker Kef att de ska stå i förhållande till bakvägg?

Oavsett vad de säger så har de förstås inte varit i just ditt rum.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Fixa bredare sweetspot? Dirac?

Inläggav shifts » 2022-02-05 16:43

juanth: Den här brukar vara en kul böljande diskussion: Bakvägg är väl väggen bakom lyssnaren? Fram-/front/högtalare-vägg är väl den du menar? :D
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
dawelito
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2016-03-02

Re: Fixa bredare sweetspot? Dirac?

Inläggav dawelito » 2022-02-05 16:53

juanth skrev:Jag skulle göra som Roger föreslår.

Avstånd bakvägg till ditt huvud= avstånd mellan högtalarna (diskanterna) x 1,18

Dvs om du har tex 2,9 meter mellan diskanterna så 3,422 m till lyssningsposition. Räcker inte rummet till så flytta ihop högtalarna något och räkna om.
Prova sedan att vinkla in dem så du precis anar/ser yttersidan på högtalaren.
Sen beror ju allt på hur långt ut i rummet du har högtalarna, om vinklarna då stämmer osv.
Rogers tips är en bra utgångspunkt.

Hur tycker Kef att de ska stå i förhållande till bakvägg?

Oavsett vad de säger så har de förstås inte varit i just ditt rum.


Det är nästan exakt så högtalarna står, ungefär 2.6m mellan diskanterna x1.18 = 3.06m till lyssningspos och i receivern har jag ställt det på 3.06 tidigare då jag mätt upp detta, ska försöka frigöra lite plats runt högtalarna så att jag kan svänga runt dom lite till, hoppas inte spundstagen blir mindre bara vilket jag läst kan bli en bieffekt av att försöka göra en bredare sweetspot med mycket toe in. KEF säger minst 22cm till bakvägg och det är ungefär exakt så de står idag, minst 0.5m ifrån sidoväggen och det har jag också.

RogerGustavsson skrev:I många fall, kanske de flesta, blir det bäst om huvudaxlarna från högtalarna korsar varandra framför sweetspot.


Tack, ska samla kraft och prova detta under dagen :)

paa skrev:En invinkling som kan fungera är att man precis kan se högtalarnas yttre sidor när man sitter i mitten.
En annan metod är att om man har en tresitssoffa, att högra högtalaren riktas mot vänstra sittplatsen och vänstra högtalaren mot högra platsen.
Tanken är att om man flyttar sig lite i sidled så ökar nivån från den högtalare som står längre ifrån, och att det på så sätt ska jämna ut sig.
Om inte högtalarna har klen nivå i diskanten så brukar detta fungera mycket bra.


Tack för tipset, ska prova vinkla tills jag ser yttersidorna på dom :)

Ingen som tror att dirac kan vara till hjälp, har aldrig hållt på med det själv men jag kommer nog köpa en minidsp som har dirac.
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Fixa bredare sweetspot? Dirac?

Inläggav juanth » 2022-02-05 17:26

shifts skrev:juanth: Den här brukar vara en kul böljande diskussion: Bakvägg är väl väggen bakom lyssnaren? Fram-/front/högtalare-vägg är väl den du menar? :D


Haha..ja det är ju så det är.. bakvägg= vägg bakom högtalare men det är ju fel…
framvägg skulle det stått.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Fixa bredare sweetspot? Dirac?

Inläggav juanth » 2022-02-05 18:44

Dirac kan komma att göra riktigt bra saker. Inte minst få bort de rumsliga effekterna, rumsnoder.
Säkerligen kommer även perspektiv och ljudbild förbättras.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster