Försteg med 4 kanaler in?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dawelito
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2016-03-02

Försteg med 4 kanaler in?

Inläggav dawelito » 2022-02-12 00:02

Tjenare. Jag vill köpa en minidsp SHD men tanken har slagit mig ifall man bara vill använda den som dac/processor.. Finns det något "ordentligt" försteg som kan ta emot fyra analoga kanaler och skicka dessa vidare till slutsteg? Så att man styr kontroll etc på förförstärkaren.. och isåfall kan man sätta SHDn i typ dac mode eller får man vrida upp volymen fullt på den bara?
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Försteg med 4 kanaler in?

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-02-12 09:47

Äldre hembioreceiver eller hembioprocessor som har analog multikanalingång. På nyare apparater är det bara Marantz som har på vissa modeller.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Försteg med 4 kanaler in?

Inläggav Belker » 2022-02-12 10:28

dawelito skrev:Tjenare. Jag vill köpa en minidsp SHD men tanken har slagit mig ifall man bara vill använda den som dac/processor.. Finns det något "ordentligt" försteg som kan ta emot fyra analoga kanaler och skicka dessa vidare till slutsteg? Så att man styr kontroll etc på förförstärkaren.. och isåfall kan man sätta SHDn i typ dac mode eller får man vrida upp volymen fullt på den bara?

Jag hade liknande idéer innan jag byggde om mitt system till ett mer traditionellt delat (cr80s). Jag var spekulant på denna då:
https://spl.audio/en/spl-produkt/volume-8/?v=f003c44deab6
Lite mätning på 2-kanalarn: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/ive-performed-some-measurements-on-spl-volume2-model-2602-volume-control.9760/

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Försteg med 4 kanaler in?

Inläggav jonasp » 2022-02-12 10:33

Intressant enhet. Är det vanligt med DB25-kontakt i multikanalapplikationer?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Försteg med 4 kanaler in?

Inläggav Belker » 2022-02-12 10:36

Vet inte. Det är ju en studioprodukt.

Men nu när jag läser ASR-länken blir jag tveksam. Prestanda verkar inte helt 100. Och har den ens förstärkning?

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Försteg med 4 kanaler in?

Inläggav Belker » 2022-02-12 10:39


Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Försteg med 4 kanaler in?

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-02-12 11:01

jonasp skrev:Intressant enhet. Är det vanligt med DB25-kontakt i multikanalapplikationer?


Rotel har i alla fall kört med sådada don i tidigare produkter.

Angående SPLen: Priset kan synas oerhört högt med tanke på vad som sitter i lådan. I mitt tycke alltså...
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Försteg med 4 kanaler in?

Inläggav jonasp » 2022-02-12 11:07

Johan_Lindroos skrev:
jonasp skrev:Intressant enhet. Är det vanligt med DB25-kontakt i multikanalapplikationer?


Rotel har i alla fall kört med sådada don i tidigare produkter.

Angående SPLen: Priset kan synas oerhört högt med tanke på vad som sitter i lådan. I mitt tycke alltså...


Medhåll angående pris. Dessutom maximal förstärkning -4dB!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Försteg med 4 kanaler in?

Inläggav BellsnWhistles » 2022-02-12 11:50

jonasp skrev:Medhåll angående pris. Dessutom maximal förstärkning -4dB!


Ja varför gör man så?
Hur svårt kan det vara att ge den t.ex. +6dB när den ändå innehåller aktiv elektronik?
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Försteg med 4 kanaler in?

Inläggav Belker » 2022-02-12 12:33

BellsnWhistles skrev:
jonasp skrev:Medhåll angående pris. Dessutom maximal förstärkning -4dB!


Ja varför gör man så?
Hur svårt kan det vara att ge den t.ex. +6dB när den ändå innehåller aktiv elektronik?

Kanske är rimligt i tänkt användning som enkel volymkontroll till medhörning i studio.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Försteg med 4 kanaler in?

Inläggav BellsnWhistles » 2022-02-12 12:36

Ja.
Fast de skriver också "Volume 8 is an active DAW monitoring controller and a puristic surround preamplifier."
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Försteg med 4 kanaler in?

Inläggav Belker » 2022-02-12 13:02

Ja. Jag skulle inte gå för den.

Två Topping pre90 med en fjärr? Den har ju display, så man kan alltid se att den står rätt. Så kan man ju använda dem som en grov tonkontroll med.

Användarvisningsbild
dawelito
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2016-03-02

Re: Försteg med 4 kanaler in?

Inläggav dawelito » 2022-02-17 10:58

okej.. det är alltså två st separata försteg som gäller isåfall och försöka få dom att fungera med samma fjärrkontroll.

Ett hemmabioförsteg/receiver funkar ju också (vill ha aktiva filter och individuell nivå på båda basarna) kör så idag men det känns ju som att man kastar pengar i sjön när man bara använder en femtedel av det man köpt.. Synd att utvecklingen för stereolyssning nästan stått still senaste tiden..

Hade varit najs med en 2.2 stereoförstärkare eller stereoförsteg med en riktigt schysst dac, aktiva filter med dirac live , HDMI 2.1 kort etc Marantz Nr1200 och denon DRA 800H har nästan allt men faller på högpassfilter till frontarna och individuell nivå på subbarna, och dirac såklart men det skulle jag ev klarat mig utan.

Minidsp SHD har allt men det känns rent psykiskt inte optimalt som försteg när man kollar på lådan och dess innehåll jämfört med ett "riktigt" försteg te.x Michi P5.. Är lite orolig att jag blir missnöjd med antingen volymkontrollen eller att tonkontrollerna inte är så lättillgängliga.

Många är dock väldigt nöjda med minidsp SHD som både dac/dsp och försteg.

Funderar på andra alternativ.. ett stereoförsteg med minst 1x sub out och pre out för frontarna sen hänga på två minidsp 4x4HD alternativt DDRC+24 med dirac :P ? synd att dom inte har fyra analoga ingångar bara (skulle hetat 2x4 :evil:) så det hade räckt med en..
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Försteg med 4 kanaler in?

Inläggav Morello » 2022-02-17 11:21

Uppfriskande att läsa "Made in Germany"!! :)

Apparater tillverkade i väst kostar mer än dito från diktaturen Kina med tillhörande barnarbete.

Styva 6 000 kr tycker jag framstår som mycket prisbilligt.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Försteg med 4 kanaler in?

Inläggav Morello » 2022-02-17 11:35

jonasp skrev:Intressant enhet. Är det vanligt med DB25-kontakt i multikanalapplikationer?


Svar Johan Adam.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Försteg med 4 kanaler in?

Inläggav I-or » 2022-02-17 22:11

Morello skrev:Uppfriskande att läsa "Made in Germany"!! :)

Apparater tillverkade i väst kostar mer än dito från diktaturen Kina med tillhörande barnarbete.

Styva 6 000 kr tycker jag framstår som mycket prisbilligt.


Diktatur: jepp

Covid-makare: jepp

Barnarbetsplats: näppeligen
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Försteg med 4 kanaler in?

Inläggav jonasp » 2022-02-17 22:27

Morello skrev:
jonasp skrev:Intressant enhet. Är det vanligt med DB25-kontakt i multikanalapplikationer?


Svar Johan Adam.


Olof Kalle!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11456
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Försteg med 4 kanaler in?

Inläggav rikkitikkitavi » 2022-02-18 12:18

Finns adapters ifall man inte är sugen på att löda själv för DB-25 till ballat , vanligen XLR men man kan nog hitta med telepropp. Ca 500 per adapter eller lite till.

Så det får man också räkna med.

Gillar man att löda sitter det halvledare för några hundralappar i den, men det kräver såklart en del kunskaper att göra detta och man får sällan samma snygga låda med på köpet.
DEt finns nog en del kit på nätet och kanske tom balanserade.

Men då hamnar vi i DIY delen. Mina aktiva post/prefilter till min DCX2496 har inte lämnat veroboardstadiet,och skäms för sig utseendemässigt men fungerar lika bra för det.

Användarvisningsbild
dawelito
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2016-03-02

Re: Försteg med 4 kanaler in?

Inläggav dawelito » 2022-06-23 07:34

Fick hem min minidsp SHD igår och satt hela eftermiddagen och lärde mig hur denna apparat + dirac fungerar och måste säga att det är nog det bästa "hifi" köpet jag gjort hittills, väldigt stort lyft i min anläggning och väldigt mycket möjligheter.. tumme upp!

Glad midsommar
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Försteg med 4 kanaler in?

Inläggav BellsnWhistles » 2022-06-23 09:06

dawelito skrev:Fick hem min minidsp SHD igår och satt hela eftermiddagen och lärde mig hur denna apparat + dirac fungerar och måste säga att det är nog det bästa "hifi" köpet jag gjort hittills, väldigt stort lyft i min anläggning och väldigt mycket möjligheter.. tumme upp!

Glad midsommar


Kul, jag har samma erfarenhet, oerhört allsidig.
Enda negativa är att gain är onödigt låg, men i praktiken inget direkt problem hos mig men visst har jag haft volymen på max (0 dB) när jag är ensam hemma....
Jag tänkte också köpa en sådan https://www.ebay.com/itm/275114196408?hash=item400e157db8:g:5kYAAOSwawxh4nAa&amdata=enc%3AAQAHAAAA4CQdkIAghFVWAbeUinjTb0QNPQzuvKF7nxLCUDNMICG1msOrbnp60u5nx9NjH899akjB0fX6Fw22dNxryXOdXKA%2Fh10REmGw%2FCY5kbHMZqRfw1DIMm5dUzzhAzE7nZ93rmuhdFRYsRQhcreZ6rdlXPqFSeAIqT13smwRMj1oJ4dnoiElPvOJzXuXkCI7SSIVAvqHfnQPdvN9iGM4WdrYawsZ6KQfcubR98BOcGsGmg%2BqeRbnfsNYmehyXL7lheS1yc22%2BzsTJX%2BNBocGhy3SNdPBwZdsqweCWmEMPQVPzDdf%7Ctkp%3ABFBM-OnmzrFg&var=575394675884: och koppla in i usb-uttaget på baksidan för att använda som remotestart till slutsteget, borde funka.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
dawelito
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2016-03-02

Re: Försteg med 4 kanaler in?

Inläggav dawelito » 2022-09-02 07:00

BellsnWhistles skrev:
dawelito skrev:Fick hem min minidsp SHD igår och satt hela eftermiddagen och lärde mig hur denna apparat + dirac fungerar och måste säga att det är nog det bästa "hifi" köpet jag gjort hittills, väldigt stort lyft i min anläggning och väldigt mycket möjligheter.. tumme upp!

Glad midsommar


Kul, jag har samma erfarenhet, oerhört allsidig.
Enda negativa är att gain är onödigt låg, men i praktiken inget direkt problem hos mig men visst har jag haft volymen på max (0 dB) när jag är ensam hemma....
Jag tänkte också köpa en sådan https://www.ebay.com/itm/275114196408?hash=item400e157db8:g:5kYAAOSwawxh4nAa&amdata=enc%3AAQAHAAAA4CQdkIAghFVWAbeUinjTb0QNPQzuvKF7nxLCUDNMICG1msOrbnp60u5nx9NjH899akjB0fX6Fw22dNxryXOdXKA%2Fh10REmGw%2FCY5kbHMZqRfw1DIMm5dUzzhAzE7nZ93rmuhdFRYsRQhcreZ6rdlXPqFSeAIqT13smwRMj1oJ4dnoiElPvOJzXuXkCI7SSIVAvqHfnQPdvN9iGM4WdrYawsZ6KQfcubR98BOcGsGmg%2BqeRbnfsNYmehyXL7lheS1yc22%2BzsTJX%2BNBocGhy3SNdPBwZdsqweCWmEMPQVPzDdf%7Ctkp%3ABFBM-OnmzrFg&var=575394675884: och koppla in i usb-uttaget på baksidan för att använda som remotestart till slutsteget, borde funka.


Kul att du med är nöjd.. såhär ett par månader senare är jag fortfarande lika nöjd..ska köpa ett riktigt microfonstativ så att jag slipper bygga kuddhögar etc när jag kör dirac :) Volymen tycker jag kan bli väldigt hög, aldrig varit i närheten av 0db , just -18db som högst men där spelar ju känsligheten på högtalarna m.m också in :)

Har funderat på ett nytt steg med remote, eller bygga dit remote-on på mitt gamla poa 2400 Har du provat om det går att koppla trigger så som du tänkte? :)
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
dawelito
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2016-03-02

Re: Försteg med 4 kanaler in?

Inläggav dawelito » 2022-09-02 11:25

Glömde..kör du dirac fullrange eller bara upp till 500hz som vissa föredrar? Ska prova att begränsa till 500hz och se vad skillnaden blir :)
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Försteg med 4 kanaler in?

Inläggav AndersP » 2022-10-10 02:10

Ett itet mixerbord kanske?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Försteg med 4 kanaler in?

Inläggav BellsnWhistles » 2022-10-10 13:44

dawelito skrev:
Har funderat på ett nytt steg med remote, eller bygga dit remote-on på mitt gamla poa 2400 Har du provat om det går att koppla trigger så som du tänkte? :)


Jepp, jag använder exakt den lösningen jag skrev om ovan.
Fungerar klockrent med en kommentar. USB-uttaget ger spänning omedelbart när apparaten sätts igång, och efter några sekunder så slår även SHD:s reläer till = signal ut.
Mitt slutsteg och också fördröjning för påslag via, men den tiden är kortare än den i SHD.
Så slutsteget slår på innan SHD vilket ju är fel ordning.

I mitt fall spelar detta ingen roll alls, inga knäppar eller annat hörs, men bra att känna till.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Försteg med 4 kanaler in?

Inläggav BellsnWhistles » 2022-10-10 13:46

dawelito skrev:Glömde..kör du dirac fullrange eller bara upp till 500hz som vissa föredrar? Ska prova att begränsa till 500hz och se vad skillnaden blir :)


Jag har fortfarande inte ens testat dirac... :oops: :oops: :oops: .
Mäter själv med REW och justerar dsp:n manuellt eller importerar från REW.
Men vilken dag som helst så.... :-)
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster