Moderator: Redaktörer
jansch skrev:Jag har skrivit om detta tidigare till dej....
Att använda en sluten låda är svårt/omöjligt.
Möjligtvis görbart om mikrofonerna är EXAKT lika rent fysiskt.
En mycket väldämpad "låda" som har sådär måtten 30X30X60 cm kommer att fungera som tryckfält vid låga frekvenser och som frifält vid höga frekvenser.
Tryckfält kräver att lådans största mått är bortåt 1/10 del av våglängd.
Att du får taggigt frekvenssvar beror typiskt på att lådan inte uppfattas som frifält vid dessa frekvenser. Man kan prova med större låda och mycket mer dämpmaterial, så mycket att det bara blir en smal "strut" mellan membran och mic. Kanske också täcka upp till halva högtalarens diameter för att undvika störningar från kantdiffraktion.
Lådan kommer inte vara "linjär" ur ett mätperspektiv men JÄMFÖRANDE mätningar går att göra mellan fysiskt identiska mikrofoner.
Mikrofonplacering måste kunna upprepas med millimeter precision.
Att mäta mikrofoner är inte lätt och att göra det med en ljudkälla (läs ett högtalarelement) är nästan omöjligt om du vill komma under +/- 2dB säkerhet. Därför mäter proffesionella mikrofontillverkare enskilda mikrofoner med actuator som kräver fysiskt identiska mikrofoner.
xmag skrev:jansch skrev:Jag har skrivit om detta tidigare till dej....
En mycket väldämpad "låda" som har sådär måtten 30X30X60 cm kommer att fungera som tryckfält vid låga frekvenser och som frifält vid höga frekvenser.
Att du får taggigt frekvenssvar beror typiskt på att lådan inte uppfattas som frifält vid dessa frekvenser. Man kan prova med större låda och mycket mer dämpmaterial, så mycket att det bara blir en smal "strut" mellan membran och mic. Kanske också täcka upp till halva högtalarens diameter för att undvika störningar från kantdiffraktion.
Lådan kommer inte vara "linjär" ur ett mätperspektiv men JÄMFÖRANDE mätningar går att göra mellan fysiskt identiska mikrofoner.
Att mäta mikrofoner är inte lätt och att göra det med en ljudkälla (läs ett högtalarelement) är nästan omöjligt om du vill komma under +/- 2dB säkerhet. Därför mäter proffesionella mikrofontillverkare enskilda mikrofoner med actuator som kräver fysiskt identiska mikrofoner.
Skönt att läsa det du skriver!
Min skiss är exakt sådan som du beskriver. Mycket därför att jag läst dina tidigare svar till mig.
Jag är medveten om svårigheterna men det handlar inte om exakthet utan bara inom rimliga gränser. De flesta jag känner mäter med okalibrerade mikrofoner och nöjda med det så länge det inte finns något enkelt sätt att kalibrera. Om jag kan få till en kalibreringsmetod som ger +-2dB variation är det för hobbymänniskor en stor precision eller åtminstone vet de nu att deras mätningar ligger inom +-2dB. Fast jag siktar på +-1dB. Som du vet mäter WM61 ganska bra från 20Hz till 8kHz. Min mikrofon har en diff på +-0,25db mellan de frekvenserna. Problemet är att de sedan går upp mot +3 till 4 db mellan 10 och 15kHz. Det finns exemplar som stiger upp 6db mellan samma frekvenser. Om jag med det jag planerar kan sålla ut de värsta exemplaren behöver man nästan ingen kalibreringsfil för att mäta eftersom de flesta hobbyister nöjer sig med +-2dB. Vill man bättre får man skicka in sin mik för professionell kalibrering.
Jag kommer bara att kalibrera mina egna mikar som andra sedan vill använda och de är fysiskt exakta måttmässigt och elektriskt.
jansch skrev:xmag skrev:jansch skrev:Jag har skrivit om detta tidigare till dej....
Skönt att läsa det du skriver!
Min skiss är exakt sådan som du beskriver. Mycket därför att jag läst dina tidigare svar till mig.
Jag är medveten om svårigheterna men det handlar inte om exakthet utan bara inom rimliga gränser. De flesta jag känner mäter med okalibrerade mikrofoner och nöjda med det så länge det inte finns något enkelt sätt att kalibrera. Om jag kan få till en kalibreringsmetod som ger +-2dB variation är det för hobbymänniskor en stor precision eller åtminstone vet de nu att deras mätningar ligger inom +-2dB. Fast jag siktar på +-1dB. Som du vet mäter WM61 ganska bra från 20Hz till 8kHz. Min mikrofon har en diff på +-0,25db mellan de frekvenserna. Problemet är att de sedan går upp mot +3 till 4 db mellan 10 och 15kHz. Det finns exemplar som stiger upp 6db mellan samma frekvenser. Om jag med det jag planerar kan sålla ut de värsta exemplaren behöver man nästan ingen kalibreringsfil för att mäta eftersom de flesta hobbyister nöjer sig med +-2dB. Vill man bättre får man skicka in sin mik för professionell kalibrering.
Jag kommer bara att kalibrera mina egna mikar som andra sedan vill använda och de är fysiskt exakta måttmässigt och elektriskt.
Du bör väga in mätfel i din uppmätta mikrofon.
Bruel&Kjaers kalibreringar utlovar en "Uncertainty, 95% confidence level 0,2dB" vid specad temperatur, lufttryck och luftfuktighet. Den bygger på aktuatormätning som är en mycket säker metod men har föregåtts av många, många dyrbara mättimmar i frifältsrum på några typmikrofoner.
Mätfel på åtminstone +/- 1dB har din mikrofon säkerligen, troligtvis mer då redan det är en rejäl utmaning.
"Professionell kalibrering" , om inte kompenseringskurva för aktuatormätning finns är nog inte rimligt att betala för en hobbyist.
Att göra kalibrering i produktion (med rimligt mätfel) är den enda möjligheten att hålla nere kostnaden.
Kör du det som hobbyverksamhet och bara på en mikrofontyp kan du nog "få till det" till en rimlig peng.
jansch skrev:Se till att inte använda ytskiktet från t.ex glasullen in mot den "öppna struten" mellan högtalare/mick. Ytskiktet ger viss reflektion.
Prova också att ha kortändan vid mikrofonen öppen utan avgränsningsyta men med mycket dämpning.
Det finns många "problem" med denna typ av "kammare" och mycket "trail and error".*
Jag byggde en "kammare" år 2015 (tror jag) som endast bestod av Gullfiber som en strut med stålnät som höll ihop eländet . Struten hade 3x10cm Gullfiber och placerades stående på högtalarsidan på mitt garagetak. Det gick att jämföra mikrofoner men aldrig att få en bra "0-referens".
Höll på i nån vecka då jag tyckte det skulle vara kul att "kalibrera" CM8000 och likande mic:ar för kompisar. Gav upp p g a husbygge.
Mätte några diskanter också men resultaten blev bättre utan "strut".
Det är inte lätt att fejka ett frifält, i detta fall dock med en avgränsningsyta i basen.
* Vad du måste försöka skapa är ett frifält över sådär 1kHz. Vid dessa frekvenser börjar mic:ens fysiska mått störa frifältet, är frifältet inte korrekt återspeglas detta i mätfel. Är mic:arna identiska fysiskt sätt går dom trots allt då att jämföra.
I basområdet, där lådan funkar som tryckkammare och där mic:en dimensioner inte stör, kommer problemet att vara högtalaren.
Lite enkelt beskrivet.....
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster